Jag har en fundering kring ljusets våg-partikel dualitet.
https://sv.wikipedia.org/wiki/V%C3%A5g-partikeldualitet
Jag tror inte att denna stämmer faktiskt.
Om vi leker med tanken att vi försöker förstå rummets natur. Låt oss säga att rum är helt och håller ett medium genom vilket händelser uttrycker sig. Allt som uttrycker sig som händelser av och hos själva rummet gör så genom att det förändrar sitt tillstånd. Gravitation är skillnaden mellan olika tillstånd hos rummets utsträckning och när ett föremål kröker rummet följer från detta att händelser i rummet påverkas. Ju "närmre" föremålet ju mer krökt är rummet och ju längre bort ju mindre är krökningen.
Om en händelse som inte kröker rummet alls, såsom en elektromagnetisk förändring, kommer den att följa rummet helt. Om rummets natur då är precis samma som vilken vågfunktion som helst då kommer denna händelse att följa den vågen.
Min slutsats är att det inte är ljuset som har en partikel/våg natur utan att det är rummet som har vågnatur, punkt. Det är inte ljusets hastighet vi kan mäta, det är alltid rummets. Det är rummets beteende vi mäter genom att följa hur ljuset följer rummet.
Placerar vi objekt i rummet följer rummet objekten. Aktiverar vi elektromagnetisk energi i rummet ser vi hur "rummet ser ut" genom att vi kan betrakta och mäta ljusets väg. Den ser ut som en partikel om vi zomar in på händelsen "som en partikel" men då rummets egenskaper är som vilka andra vågfunktioner som helst är det rummets egenskaper som visar oss partikelns rörelse då den följer rummet 100%.
Elektromagnetisk energi är med andra ord något som "sitter i rummet". Det är där "rummet ÄR händelser". Det är därför rummets hastighet och ljusets är exakt samma. Släpper jag en sten i ett stilla vattendrag ser jag hur vattnet rör sig genom att vågorna följer vattnet som följer rummet. Aktiveringen av ljus är där rummet fått energi och därför visar sig.
Ljus är rum i rörelse av energi.
Det finns alltså ingen partikel/våg dualitet utan ser ut så när vi tror att det är fotoner vi mäter beteendet hos och inte rummet.
Vet ni mer om detta eller kan motbevisa det? (utan matematiska formler som inte har med vetenskap att göra enligt mig).