Livets uppkomst

Fysik, biologi, teknik, ETC.

Moderator: Moderatorgruppen

Användarvisningsbild
Pilatus
Moderator
Inlägg: 17353
Blev medlem: 08 mar 2012 03:25
Ort: Quid est veritas?

Re: Livets uppkomst

Inläggav Pilatus » 06 jul 2019 12:58

Esther skrev:
Pilatus skrev:Kanske mer vettigt att titta på vad livets uppkomst kräver, framför allt bildandet av deoxiribonukleinsyra.

Vad som krävs måste vara något som kommer från något som gör att det kan vara det som det är.
:)

Kausalitet utgör en nödvändig men inte tillräcklig grund för att förklara livets uppkomst.

Bild
Moderator

klorofyll
Inlägg: 9311
Blev medlem: 06 jun 2012 20:50

Re: Livets uppkomst

Inläggav klorofyll » 06 jul 2019 16:00

Esther skrev:
Pilatus skrev:
Esther skrev:Livet föds inifrån och ut. Utan något inuti - inget ut.

Som kinesiska askar i en ändlös regress?

Kanske mer vettigt att titta på vad livets uppkomst kräver, framför allt bildandet av deoxiribonukleinsyra.


Vad som krävs måste vara något som kommer från något som gör att det kan vara det som det är.
:)

Plus att man inte köper verkligheten rakt av.

Esther
Inlägg: 6736
Blev medlem: 15 jan 2018 19:53
Ort: Österlen

Re: Livets uppkomst

Inläggav Esther » 06 jul 2019 17:52

Pilatus skrev:
Esther skrev:
Pilatus skrev:Kanske mer vettigt att titta på vad livets uppkomst kräver, framför allt bildandet av deoxiribonukleinsyra.

Vad som krävs måste vara något som kommer från något som gör att det kan vara det som det är.
:)

Kausalitet utgör en nödvändig men inte tillräcklig grund för att förklara livets uppkomst.

Bild


Du menar att liv - det biologiska ... låter sig förklaras av fysiken? Ok förklara gärna hur! Du kan börja med att förklara hur olika fysiska sammansättningar av icke organiskt material skapade frön, som skapade träd. Börja gärna där och förklara sedan hur detta spontant uppstod - förklara gärna då också varför det inte spontant uppstår på Månen som har samma förutsättningar som Jorden.
Veritas vos liberabit

Användarvisningsbild
Pilatus
Moderator
Inlägg: 17353
Blev medlem: 08 mar 2012 03:25
Ort: Quid est veritas?

Re: Livets uppkomst

Inläggav Pilatus » 06 jul 2019 19:08

Esther skrev:
Pilatus skrev:Kausalitet utgör en nödvändig men inte tillräcklig grund för att förklara livets uppkomst.

Du menar att liv - det biologiska ... låter sig förklaras av fysiken?

Nej, Esther, fysiken förklarar inte hur liv kan uppstå eller hur nukleinsyror kan bildas. Det är biokemister som forskar inom ämnet (biokemi = området mellan biologi och kemi). Skall vi precisera det ett steg vidare så är det inom bioorganisk kemi som man studerar de byggstenar som bygger upp de biologiskt aktiva makromolekylerna. De är aminosyror (proteiner), nukleotider (DNA och RNA), sockermolekyler (polysackarider) och lipider (ingår i cellmembran).

Om vi vet något om det organiska livets molekyler så är steget vidare litet mindre. Vetenskapen vet inte i detalj hur liv uppstår. Men skeptiker vet inte mer. Det finns inte någon alternativ teori om livets uppkomst. Kunskap är som bekant mer än tro och övertygelse.
Moderator

klorofyll
Inlägg: 9311
Blev medlem: 06 jun 2012 20:50

Re: Livets uppkomst

Inläggav klorofyll » 06 jul 2019 19:22

Pilatus skrev:
Esther skrev:
Pilatus skrev:Kausalitet utgör en nödvändig men inte tillräcklig grund för att förklara livets uppkomst.

Du menar att liv - det biologiska ... låter sig förklaras av fysiken?

Nej, Esther, fysiken förklarar inte hur liv kan uppstå eller hur nukleinsyror kan bildas. Det är biokemister som forskar inom ämnet (biokemi = området mellan biologi och kemi). Skall vi precisera det ett steg vidare så är det inom bioorganisk kemi som man studerar de byggstenar som bygger upp de biologiskt aktiva makromolekylerna. De är aminosyror (proteiner), nukleotider (DNA och RNA), sockermolekyler (polysackarider) och lipider (ingår i cellmembran).

Om vi vet något om det organiska livets molekyler så är steget vidare litet mindre. Vetenskapen vet inte i detalj hur liv uppstår. Men skeptiker vet inte mer. Det finns inte någon alternativ teori om livets uppkomst. Kunskap är som bekant mer än tro och övertygelse.

Jag kan säga så här, din kunskap kommer inte till användning. Biokemisten dikterar fysikens lagar???

Användarvisningsbild
Pilatus
Moderator
Inlägg: 17353
Blev medlem: 08 mar 2012 03:25
Ort: Quid est veritas?

Re: Livets uppkomst

Inläggav Pilatus » 06 jul 2019 19:45

klorofyll skrev:
Pilatus skrev:Nej, Esther, fysiken förklarar inte hur liv kan uppstå eller hur nukleinsyror kan bildas. Det är biokemister som forskar inom ämnet (biokemi = området mellan biologi och kemi). Skall vi precisera det ett steg vidare så är det inom bioorganisk kemi som man studerar de byggstenar som bygger upp de biologiskt aktiva makromolekylerna. De är aminosyror (proteiner), nukleotider (DNA och RNA), sockermolekyler (polysackarider) och lipider (ingår i cellmembran).

Om vi vet något om det organiska livets molekyler så är steget vidare litet mindre. Vetenskapen vet inte i detalj hur liv uppstår. Men skeptiker vet inte mer. Det finns inte någon alternativ teori om livets uppkomst. Kunskap är som bekant mer än tro och övertygelse.

Jag kan säga så här, din kunskap kommer inte till användning. Biokemisten dikterar fysikens lagar???

Hur menar du, biokemisten försöker inte diktera något alls. Förklara gärna.
Moderator

klorofyll
Inlägg: 9311
Blev medlem: 06 jun 2012 20:50

Re: Livets uppkomst

Inläggav klorofyll » 06 jul 2019 19:49

Pilatus skrev:
klorofyll skrev:
Pilatus skrev:Nej, Esther, fysiken förklarar inte hur liv kan uppstå eller hur nukleinsyror kan bildas. Det är biokemister som forskar inom ämnet (biokemi = området mellan biologi och kemi). Skall vi precisera det ett steg vidare så är det inom bioorganisk kemi som man studerar de byggstenar som bygger upp de biologiskt aktiva makromolekylerna. De är aminosyror (proteiner), nukleotider (DNA och RNA), sockermolekyler (polysackarider) och lipider (ingår i cellmembran).

Om vi vet något om det organiska livets molekyler så är steget vidare litet mindre. Vetenskapen vet inte i detalj hur liv uppstår. Men skeptiker vet inte mer. Det finns inte någon alternativ teori om livets uppkomst. Kunskap är som bekant mer än tro och övertygelse.

Jag kan säga så här, din kunskap kommer inte till användning. Biokemisten dikterar fysikens lagar???

Hur menar du, biokemisten försöker inte diktera något alls. Förklara gärna.

Om du skulle vilja veta mer om fysikens hemligheter, skulle expertisen då vara en biokemist? Självklart inte, Esther frågade dig ifall liv kan uppstå naturligt inom ramen för fysikens lagar?

Användarvisningsbild
Pilatus
Moderator
Inlägg: 17353
Blev medlem: 08 mar 2012 03:25
Ort: Quid est veritas?

Re: Livets uppkomst

Inläggav Pilatus » 06 jul 2019 19:56

klorofyll skrev:
Pilatus skrev:Hur menar du, biokemisten försöker inte diktera något alls. Förklara gärna.

Om du skulle vilja veta mer om fysikens hemligheter, skulle expertisen då vara en biokemist? Självklart inte, Esther frågade dig ifall liv kan uppstå naturligt inom ramen för fysikens lagar?

Om du läser vad jag skrev så är din fråga besvarad. Fysiker sysslar inte med frågor om livets uppkomst.
Moderator

Esther
Inlägg: 6736
Blev medlem: 15 jan 2018 19:53
Ort: Österlen

Re: Livets uppkomst

Inläggav Esther » 06 jul 2019 20:01

Pilatus skrev: Vetenskapen vet inte i detalj hur liv uppstår.



Så skönt. Då är vi ju överens.
Veritas vos liberabit

klorofyll
Inlägg: 9311
Blev medlem: 06 jun 2012 20:50

Re: Livets uppkomst

Inläggav klorofyll » 06 jul 2019 20:31

Pilatus skrev:Fysiker sysslar inte med frågor om livets uppkomst.

Uppkomst??

Användarvisningsbild
Pilatus
Moderator
Inlägg: 17353
Blev medlem: 08 mar 2012 03:25
Ort: Quid est veritas?

Re: Livets uppkomst

Inläggav Pilatus » 06 jul 2019 23:04

klorofyll skrev:
Pilatus skrev:Fysiker sysslar inte med frågor om livets uppkomst.

Uppkomst??

Uppkomst = tillkomst, hur livet en gång kom till. Vid något tillfälle så bildades en cell, eller flera likartade, som efterhand började dela sig. Det vet vi och vi vet att dessa är grunden till allt (i alla fall det som vi känner till) liv på jorden, alla växter och djur. Men det finns teorier om att livet kan ha uppkommit vid flera tillfällen. Man har funnit nematoder på flera tusen meters djup. Utvecklades de där nere eller finns det en alternativ förklaring till att de förekommer där? Andra teorier talar om att livet kan ha uppstått på någon annan planet och kommit hit via någon meteorit.

Eller så är det så enkelt att replikerande jättemolekyler har en tendens att bildas spontant, där förutsättningarna är gynnsamma. Vad tror du? Eller har de sura skeptikerna rätt om att liv kan inte utvecklas om inte en demiurg (med goda kunskaper om de biokemiska processerna) hjälpt till litet?
Moderator

Användarvisningsbild
Pilatus
Moderator
Inlägg: 17353
Blev medlem: 08 mar 2012 03:25
Ort: Quid est veritas?

Re: Livets uppkomst

Inläggav Pilatus » 06 jul 2019 23:23

Esther skrev:
Pilatus skrev:Vetenskapen vet inte i detalj hur liv uppstår.

Så skönt. Då är vi ju överens.

Jag misstänker att det är en högst skenbar samsyn.
Moderator

klorofyll
Inlägg: 9311
Blev medlem: 06 jun 2012 20:50

Re: Livets uppkomst

Inläggav klorofyll » 06 jul 2019 23:39

Pilatus skrev:
klorofyll skrev:
Pilatus skrev:Fysiker sysslar inte med frågor om livets uppkomst.

Uppkomst??

Uppkomst = tillkomst, hur livet en gång kom till. Vid något tillfälle så bildades en cell, eller flera likartade, som efterhand började dela sig. Det vet vi och vi vet att dessa är grunden till allt (i alla fall det som vi känner till) liv på jorden, alla växter och djur. Men det finns teorier om att livet kan ha uppkommit vid flera tillfällen. Man har funnit nematoder på flera tusen meters djup. Utvecklades de där nere eller finns det en alternativ förklaring till att de förekommer där? Andra teorier talar om att livet kan ha uppstått på någon annan planet och kommit hit via någon meteorit.

Eller så är det så enkelt att replikerande jättemolekyler har en tendens att bildas spontant, där förutsättningarna är gynnsamma. Vad tror du? Eller har de sura skeptikerna rätt om att liv kan inte utvecklas om inte en demiurg (med goda kunskaper om de biokemiska processerna) hjälpt till litet?

Jag tror problemet är att vi inte vet vad som händer på låg skala. Livet kanske uppstod i ett gruskorn. Det kanske finns sjöar och djungler som är väldigt fruktsamma för liv inne i ett gruskorn.

Esther
Inlägg: 6736
Blev medlem: 15 jan 2018 19:53
Ort: Österlen

Re: Livets uppkomst

Inläggav Esther » 07 jul 2019 08:17

Pilatus skrev:
Esther skrev:
Pilatus skrev:Vetenskapen vet inte i detalj hur liv uppstår.

Så skönt. Då är vi ju överens.

Jag misstänker att det är en högst skenbar samsyn.


Nja, jag tror att den samsynen är på samma bas av förståelsen av fysikens gränser, biologins gränser att kunna förklara något utanför det vi undersöker eller vet.
:)
Så, jag misstänker att även om jag är troende och har ett svar, samt även i detta svar tror mig förstå och veta HUR Gud gjorde - så vet jag ändå inte fullt ut VAD/VEM Gud är fullt ut. Det sista brukar lämna oss människor med samma svar som alla andra - att vi ändå inte vet...även om jag tror på den jag inte fullt ut känner eller vet exakt vem Han är (kön är lite fel här - men jag säger så för att det sa Jesus om Honom - Fader) --- så, jag tror i stort att vi kan vara ganska överens.
Vi vet inte.
Denna stora ödmjukhet inför livet är alltid fint att ha. För tvärsäkra människor skrämmer mig. De brukar alltid bli fanatiker och påstå de - just de själva - är inte detta.

Så länge människor inte tror sig REDAN ha alla svaren, inte tvärsäkert går ut och lär ut att det FINNS INGEN GUD SOM SKAPAT NÅGOT, eller att FYSIKEN HAR ALLA SVAREN PÅ ALLT - eller matematiken kan ge oss ALLA svar. Så är vi good.
Det är väl, allt är bra. För så länge man inte tvärsäkert påstår sig vara något, veta något, ha något --- förutom tro (som är tillit och överlåtelse) som människa så kan vi prata med varandra och inte lida av ömsesidig hybris. Det vill säga - ha respekt.
Att visa respekt för andra utan att fördolt se dem som galningar eller tokskallar - är ett sundhetstecken.

Det behöver vi.
Så - för mig är livets uppkomst att Gud ville det.
Han ville detta för KÄRLEKEN.
Den som vi - människan - ska förverkliga.

Då är frågan: gör vi detta?
Veritas vos liberabit

Esther
Inlägg: 6736
Blev medlem: 15 jan 2018 19:53
Ort: Österlen

Re: Livets uppkomst

Inläggav Esther » 07 jul 2019 08:19

klorofyll skrev: Esther frågade dig ifall liv kan uppstå naturligt inom ramen för fysikens lagar?


Stämmer... det var så ja. Jag ville veta om Pilatus kunde säga detta. Det gjorde han inte.
Det var fint.
:)
Tack ...
Veritas vos liberabit


Återgå till "Naturvetenskap"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 3 och 0 gäster