Livets uppkomst

Fysik, biologi, teknik, ETC.

Moderator: Moderatorgruppen

klorofyll
Inlägg: 9311
Blev medlem: 06 jun 2012 20:50

Re: Livets uppkomst

Inläggav klorofyll » 20 feb 2019 07:27

Esther

Jag har säkerligen missuppfattat situationen.... Vem är jag liksom....

Användarvisningsbild
Anders
Inlägg: 7853
Blev medlem: 23 mar 2006 01:44
Kontakt:

Re: Livets uppkomst

Inläggav Anders » 20 feb 2019 12:06

Men jag kan hålla med om att det är märkligt att just människan har utvecklats så fort.
Min blogg över mitt filosofiska läsande --> http://ingenfilo.blogspot.com
Zizek - Om kaos, filosofi, kapitalism och globalisering
4 november 2017

Användarvisningsbild
Pilatus
Moderator
Inlägg: 17410
Blev medlem: 08 mar 2012 03:25
Ort: Quid est veritas?

Re: Livets uppkomst

Inläggav Pilatus » 20 feb 2019 12:24

Anders skrev:Men jag kan hålla med om att det är märkligt att just människan har utvecklats så fort.

Det kan ju ha med den omställning som ägde rum då vi klättrade ner från träden och började jaga de litet större djuren. Det ökade proteinintaget måste gynnat hjärnans tillväxt. De primitiva verktygen utvecklades och efterhand kunde vi tillverka föremål som tilltalade oss estetiskt. En kulturutveckling började.
Moderator

Användarvisningsbild
Anders
Inlägg: 7853
Blev medlem: 23 mar 2006 01:44
Kontakt:

Re: Livets uppkomst

Inläggav Anders » 20 feb 2019 13:41

Pilatus skrev:
Anders skrev:Men jag kan hålla med om att det är märkligt att just människan har utvecklats så fort.

Det kan ju ha med den omställning som ägde rum då vi klättrade ner från träden och började jaga de litet större djuren. Det ökade proteinintaget måste gynnat hjärnans tillväxt. De primitiva verktygen utvecklades och efterhand kunde vi tillverka föremål som tilltalade oss estetiskt. En kulturutveckling började.

Men varför bara just vi?
Min blogg över mitt filosofiska läsande --> http://ingenfilo.blogspot.com
Zizek - Om kaos, filosofi, kapitalism och globalisering
4 november 2017

klorofyll
Inlägg: 9311
Blev medlem: 06 jun 2012 20:50

Re: Livets uppkomst

Inläggav klorofyll » 20 feb 2019 14:32

Anders skrev:
Pilatus skrev:
Anders skrev:Men jag kan hålla med om att det är märkligt att just människan har utvecklats så fort.

Det kan ju ha med den omställning som ägde rum då vi klättrade ner från träden och började jaga de litet större djuren. Det ökade proteinintaget måste gynnat hjärnans tillväxt. De primitiva verktygen utvecklades och efterhand kunde vi tillverka föremål som tilltalade oss estetiskt. En kulturutveckling började.

Men varför bara just vi?

Om det fanns konkurrenter så hade vi nog haft ihjäl dem...

Användarvisningsbild
Pilatus
Moderator
Inlägg: 17410
Blev medlem: 08 mar 2012 03:25
Ort: Quid est veritas?

Re: Livets uppkomst

Inläggav Pilatus » 20 feb 2019 16:39

klorofyll skrev:
Anders skrev:
Pilatus skrev:Det kan ju ha med den omställning som ägde rum då vi klättrade ner från träden och började jaga de litet större djuren. Det ökade proteinintaget måste gynnat hjärnans tillväxt. De primitiva verktygen utvecklades och efterhand kunde vi tillverka föremål som tilltalade oss estetiskt. En kulturutveckling började.

Men varför bara just vi?

Om det fanns konkurrenter så hade vi nog haft ihjäl dem...

Jag antar att åtskilliga arter haft en snabb anpassning till nya villkor och att det ibland bildas helt nya arter. Hybridisering mellan olika arter kan leda till ny artbildning. Och det förvånar säkert ingen att kreationister opponerar häftigt mot att makroevolution, baserat på naturligt urval, kan förekomma. Darwin missade det och skrev: Natura non facit saltum. Men det förekommer och har beskrivits. Dessutom utförs en stor mängd experiment.
Moderator

klorofyll
Inlägg: 9311
Blev medlem: 06 jun 2012 20:50

Re: Livets uppkomst

Inläggav klorofyll » 20 feb 2019 18:04

Vad kan nästa katastrof främja för egenskaper? Jag tror samhället blir mer liberalt.

Användarvisningsbild
Pilatus
Moderator
Inlägg: 17410
Blev medlem: 08 mar 2012 03:25
Ort: Quid est veritas?

Re: Livets uppkomst

Inläggav Pilatus » 20 feb 2019 18:29

klorofyll skrev:Vad kan nästa katastrof främja för egenskaper? Jag tror samhället blir mer liberalt.

En ny istid? Vi får lära oss mer om termisk energilagring. Och vi får lämna Norden och kanske odla upp Arabiska halvön. Visst blir det liberalt, muslimerna kommer att pyssla om oss och lära oss vad verklig pluralism innebär, tror du inte, klorofyll?
Moderator

klorofyll
Inlägg: 9311
Blev medlem: 06 jun 2012 20:50

Re: Livets uppkomst

Inläggav klorofyll » 20 feb 2019 22:19

(jag) Tror att vi kommer bli väldigt överflödiga, vad/vilka produkter/tjänster lämpar sig för svensk jordmån? Sveriges enda konkurrenskraft är väl "fritänkandet" som egentligen beror på masspsykos.

Vertumnus
Inlägg: 1494
Blev medlem: 12 jan 2010 12:47

Re: Livets uppkomst

Inläggav Vertumnus » 21 feb 2019 19:41

Vertumnus skrev:
Vertumnus skrev:
Esther skrev:Jag kan lägga till varför jag frågar. Det beror på att när jag läste miljöetik (tex) så framställdes hela ekosystemet som just ett system - där allt interagerar och är anpassat i och med varandra. Detta syftar och visar på ändamålsenlighet - mao intelligens.
Ett system som bara finns utan att det har någon mening eller mål eller ändamål - ser inte ut så - är de facto inget system.

Ett system är alltid byggt av en intelligens --- icke intelligenta bygger inga system. Det kan vi se på djurens liv i det vilda - de bygger inget alls - utan använder som finns till hands och använder sig av det. De omformar inte allt. Ja, möjligtvis myror och termiter ... och andra insekter delvis. Men i det stora hela är inte ekosystemets samstämmighet och interberoende logiskt förklarar utan en intelligens som har tänkt ut det.

System tänker inte. De är.


Enligt den bärande tesen i evolutionsteorin är evolutionen icketeleologisk dvs den har ingen riktning mot vad man brukar uppfatta som högre former, det som driver utvecklingen av organismer och system är ekonomi i form av energieffektivitet. Vi har själva sedan den liberala revolutionen på 1700-talet överlämnat oss åt ett självorganiserande system, ett system som resulterat i vad som kan beskrivas som en flodvåg av inovationer och ekonomiskt välstånd. Den osynliga handen är ett begrepp som skapades och vars verkan förutsades av tänkare som Bernad de Mandevill och Adam smith. Det man gjorde under det sena 1700-talet var att släppa livskraften fri i det offentliga rummet.




Hittade ytterligare en video i samma föreläsningsserie, om Adam Smith den här gången. Det finns helt klart intressanta paralleller mellan utvecklingen av ekologiska system och den liberala ekonomin.


Esther
Inlägg: 6736
Blev medlem: 15 jan 2018 19:53
Ort: Österlen

Re: Livets uppkomst

Inläggav Esther » 28 feb 2019 08:29

Pilatus skrev:
Anders skrev:Men jag kan hålla med om att det är märkligt att just människan har utvecklats så fort.

Det kan ju ha med den omställning som ägde rum då vi klättrade ner från träden och började jaga de litet större djuren. Det ökade proteinintaget måste gynnat hjärnans tillväxt. De primitiva verktygen utvecklades och efterhand kunde vi tillverka föremål som tilltalade oss estetiskt. En kulturutveckling började.


Du menar som gorillorna - ja de har ju haft en ovanligt hög utveckling sedan de "klättrade ner från träden" - tänk att de snart kan nå till Jupiter med sina rymdfarkoster.... :)
Veritas vos liberabit

Användarvisningsbild
Anders
Inlägg: 7853
Blev medlem: 23 mar 2006 01:44
Kontakt:

Re: Livets uppkomst

Inläggav Anders » 28 feb 2019 09:40

Jag kan väl säga att jag lämnar en öppning för att allt inte är origin of species.
Min blogg över mitt filosofiska läsande --> http://ingenfilo.blogspot.com
Zizek - Om kaos, filosofi, kapitalism och globalisering
4 november 2017

Användarvisningsbild
Pilatus
Moderator
Inlägg: 17410
Blev medlem: 08 mar 2012 03:25
Ort: Quid est veritas?

Re: Livets uppkomst

Inläggav Pilatus » 28 feb 2019 09:47

Esther skrev:
Pilatus skrev:Det kan ju ha med den omställning som ägde rum då vi klättrade ner från träden och började jaga de litet större djuren. Det ökade proteinintaget måste gynnat hjärnans tillväxt. De primitiva verktygen utvecklades och efterhand kunde vi tillverka föremål som tilltalade oss estetiskt. En kulturutveckling började.

Du menar som gorillorna - ja de har ju haft en ovanligt hög utveckling sedan de "klättrade ner från träden" - tänk att de snart kan nå till Jupiter med sina rymdfarkoster.... :)

Homo habilis (period Pleistocene) och Homo sapiens (period Holocene) hör till familjen Hominidae. Ref. Rogers, A.R.; Jorde, L.B. (1995). Genetic evidence on modern human origins.
Moderator

Esther
Inlägg: 6736
Blev medlem: 15 jan 2018 19:53
Ort: Österlen

Re: Livets uppkomst

Inläggav Esther » 28 feb 2019 10:26

Pilatus skrev:
Esther skrev:
Pilatus skrev:Det kan ju ha med den omställning som ägde rum då vi klättrade ner från träden och började jaga de litet större djuren. Det ökade proteinintaget måste gynnat hjärnans tillväxt. De primitiva verktygen utvecklades och efterhand kunde vi tillverka föremål som tilltalade oss estetiskt. En kulturutveckling började.

Du menar som gorillorna - ja de har ju haft en ovanligt hög utveckling sedan de "klättrade ner från träden" - tänk att de snart kan nå till Jupiter med sina rymdfarkoster.... :)

Homo habilis


Vilket innebär? Att alla gorillor är transformerade för länge sedan - men bara vi har inte insett det än?
Veritas vos liberabit

Användarvisningsbild
Pilatus
Moderator
Inlägg: 17410
Blev medlem: 08 mar 2012 03:25
Ort: Quid est veritas?

Re: Livets uppkomst

Inläggav Pilatus » 28 feb 2019 10:42

Esther skrev:
Pilatus skrev:Homo habilis

Vilket innebär? Att alla gorillor är transformerade för länge sedan - men bara vi har inte insett det än?

Inte vet jag vad gorillor har med människans utveckling att göra, det får du själv förklara.

Homo habilis (period Pleistocene) och Homo sapiens (period Holocene) hör till familjen Hominidae. Ref. Rogers, A.R.; Jorde, L.B. (1995). Genetic evidence on modern human origins.
Moderator


Återgå till "Naturvetenskap"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 9 och 0 gäster