Rumtiden 3

Fysik, biologi, teknik, ETC.

Moderator: Moderatorgruppen

klorofyll
Inlägg: 9311
Blev medlem: 06 jun 2012 20:50

Re: Rumtiden 3

Inläggav klorofyll » 04 apr 2019 18:38

Algotezza skrev:Det intressanta är att fråga sig Vad är en händelse resp. Vad är en handling?

Någon måste ha en mer eller mindre tydlig/klar bild av en händelse.

Vertumnus
Inlägg: 1490
Blev medlem: 12 jan 2010 12:47

Re: Rumtiden 3

Inläggav Vertumnus » 04 apr 2019 19:53

Esther skrev:
xion skrev:
Vertumnus skrev:
Om vi definierar händelse som rörelse eller omvänt så har vi att göra med synonymer. Händelse och rörelse skulle därmed vara utbytbara ord och vi skulle i princip bara behöva det ena.

Att Olof Palme blev skjuten den 28 februari 1986 var en händelse. Att han steg upp ur sängen samma morgon, nej. Att han borstade tänderna, nej. Att han knöt slipsen innan han gick ut,nej. Att han blev skjuten,ja.

Vi är alla indragna i en mängd olika sammanhang som interfererar med varandra och som ger upphov till olika typer av händelser. Under en tågresa vill jag mena att händelserna snarare utgörs av möten, episoder, iaktagelser mm snarare än vagnens rörelse i sig. Framkomsten kan säkert upplevas som en händelse av flera olika skäl. Däremot skulle jag inte beskriva det som en händelse att tåget når slutstationen dvs att resan följer mönstret för hur sådana resor kan förväntas gå till.

Men samtidigt är det rörelsen som är upphov till händelsen.
Ingen rörelse - ingen händelse.


Inte speciellt... :) Händelse kan syfta på:

Händelse (utfall) – en samling utfall inom sannolikhetsteori
Händelse (rumtid) – en punkt i den fyrdimensionella rumtiden inom relativitetsteorin
Händelse (programmering) – ett begrepp inom datorprogrammering


Ja utfall och rumstidspunkten är bra exempel på händelser

Vertumnus
Inlägg: 1490
Blev medlem: 12 jan 2010 12:47

Re: Rumtiden 3

Inläggav Vertumnus » 04 apr 2019 19:56

Algotezza skrev:Det intressanta är att fråga sig Vad är en händelse resp. Vad är en handling?


En handling är i ordets egentliga mening en typ av händelse.

Anne
Inlägg: 6108
Blev medlem: 18 maj 2012 12:30

Re: Rumtiden 3

Inläggav Anne » 04 apr 2019 20:03

Algotezza skrev:Det intressanta är att fråga sig Vad är en händelse resp. Vad är en handling?

Tänkvärt. Ska grunna på det.

Användarvisningsbild
Algotezza
Inlägg: 18459
Blev medlem: 21 jul 2006 21:36
Ort: Lund
Kontakt:

Re: Rumtiden 3

Inläggav Algotezza » 05 apr 2019 08:40

Vertumnus skrev:
Algotezza skrev:Det intressanta är att fråga sig Vad är en händelse resp. Vad är en handling?


En handling är i ordets egentliga mening en typ av händelse.


För en handling finns någon som utför handlingen, avsiktligt eller oavsiktligt. Men visst handlingar är en form av händelse. Men alla händelser är inte handlingar såvida man inte menar att det är Gud som står bakom dem.
Göran Egevad egevad@gmail.com

Användarvisningsbild
Anders
Inlägg: 7770
Blev medlem: 23 mar 2006 01:44
Kontakt:

Re: Rumtiden 3

Inläggav Anders » 05 apr 2019 09:16

Vad skulle detta kunna leda till för matnyttigt?
Min blogg över mitt filosofiska läsande --> http://ingenfilo.blogspot.com
Zizek - Om kaos, filosofi, kapitalism och globalisering
4 november 2017

Vertumnus
Inlägg: 1490
Blev medlem: 12 jan 2010 12:47

Re: Rumtiden 3

Inläggav Vertumnus » 05 apr 2019 09:19

Algotezza skrev:
Vertumnus skrev:
Algotezza skrev:Det intressanta är att fråga sig Vad är en händelse resp. Vad är en handling?


En handling är i ordets egentliga mening en typ av händelse.


För en handling finns någon som utför handlingen, avsiktligt eller oavsiktligt. Men visst handlingar är en form av händelse. Men alla händelser är inte handlingar såvida man inte menar att det är Gud som står bakom dem.


Nej alla händelser är som du säger inte handlingar. Och allt görande är inte heller handlingar. Handlingen kräver en handlande någon, men är en handling i egentlig mening endast om denne någon också framträder genom handlandet. Dvs ger handlingen den unicitet som gör den till en händelse.

xion
Inlägg: 3118
Blev medlem: 22 mar 2016 08:09

Re: Rumtiden 3

Inläggav xion » 05 apr 2019 10:20

Algotezza skrev:
Vertumnus skrev:
Algotezza skrev:Det intressanta är att fråga sig Vad är en händelse resp. Vad är en handling?


En handling är i ordets egentliga mening en typ av händelse.


För en handling finns någon som utför handlingen, avsiktligt eller oavsiktligt. Men visst handlingar är en form av händelse. Men alla händelser är inte handlingar såvida man inte menar att det är Gud som står bakom dem.

I alla händelser så är alla handlingar händelser.

xion
Inlägg: 3118
Blev medlem: 22 mar 2016 08:09

Re: Rumtiden 3

Inläggav xion » 05 apr 2019 10:24

Anders skrev:Vad skulle detta kunna leda till för matnyttigt?

Rörelse/händelse är grunden för all existens och kan därför ha ett visst intresse.

klorofyll
Inlägg: 9311
Blev medlem: 06 jun 2012 20:50

Re: Rumtiden 3

Inläggav klorofyll » 05 apr 2019 11:06

En handling behöver inte utföras.

Anne
Inlägg: 6108
Blev medlem: 18 maj 2012 12:30

Re: Rumtiden 3

Inläggav Anne » 05 apr 2019 11:10

Jag resonerar som xion. Tänker vi fel? Som ett löv som vecklar ut sig - vi ser ju inte förloppet utan någon sorts aktiv kamera som som kan snabbspola lite. Varför ignorera mindre händelser till den grad att de har inte skett? Hela livet är ju en händelsekedja. Hade inte jag stannat och stått och väntat på den försenade bussen hade inte jag börjat samspråka med tjejen jag var obekant med. Vilket resulterade att vi åkte till USA och jobbade ihop. Det här hade ju inte hänt om bussen var i tid.

Användarvisningsbild
Anders
Inlägg: 7770
Blev medlem: 23 mar 2006 01:44
Kontakt:

Re: Rumtiden 3

Inläggav Anders » 05 apr 2019 12:17

xion skrev:
Anders skrev:Vad skulle detta kunna leda till för matnyttigt?

Rörelse/händelse är grunden för all existens och kan därför ha ett visst intresse.

Men kan du se i någon förlängning vad detta skulle kunna leda fram till? Säger inte att det inte kan leda fram till något.
Min blogg över mitt filosofiska läsande --> http://ingenfilo.blogspot.com
Zizek - Om kaos, filosofi, kapitalism och globalisering
4 november 2017

xion
Inlägg: 3118
Blev medlem: 22 mar 2016 08:09

Re: Rumtiden 3

Inläggav xion » 05 apr 2019 12:39

Anders skrev:
xion skrev:
Anders skrev:Vad skulle detta kunna leda till för matnyttigt?

Rörelse/händelse är grunden för all existens och kan därför ha ett visst intresse.

Men kan du se i någon förlängning vad detta skulle kunna leda fram till? Säger inte att det inte kan leda fram till något.

Man måste inte ha en långsiktig plan för vad som ska hända. Man handlar på impulser och tar det som det kommer

Esther
Inlägg: 6736
Blev medlem: 15 jan 2018 19:53
Ort: Österlen

Re: Rumtiden 3

Inläggav Esther » 05 apr 2019 12:58

xion skrev:
Anders skrev:Vad skulle detta kunna leda till för matnyttigt?

Rörelse/händelse är grunden för all existens och kan därför ha ett visst intresse.



Så... vad framlägger du för belägg för detta påstående - annat än just din egen åsikt?
Veritas vos liberabit

Anne
Inlägg: 6108
Blev medlem: 18 maj 2012 12:30

Re: Rumtiden 3

Inläggav Anne » 05 apr 2019 13:01

Esther känner säkert till Den Helige Ande.


Återgå till "Naturvetenskap"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 5 och 0 gäster