Rumtiden 3

Fysik, biologi, teknik, ETC.

Moderator: Moderatorgruppen

Esther
Inlägg: 6736
Blev medlem: 15 jan 2018 19:53
Ort: Österlen

Re: Rumtiden 3

Inläggav Esther » 08 apr 2019 13:11

Illusionen skrev:Konceptet redogör för hur vår föreställningsvärld, inkl medvetandets EXISTENS förnimmelse, hänför sig till denna av oss "atomer",
själva introducerade strukturobalans. Medvetandet är därigenom en typ av självförvållad/självgenererad illusion/skenbild,
men existerar likväl som en del av universum, ur sitt eget perspektiv.

För att undvika att provocera skriver jag fortsättningsvis i "min tråd".

/ Illusionen

Pax vobiscum



Du har aldrig provocerat vad jag minns... så det förstår jag inte....
Men vad jag har tagit ut av din post är ovanstående - denna syn på sakens natur (avseende begreppens (se svartmarkerat ovan) tolkningsram som du anger) finns redogjort för i Hegels filosofi, samt de andra idealisternas --- vilkens filosofi omkullkastades och motsades redan av Kant (före Hegel) samt även i mycket hög grad av positivisterna mm.
Veritas vos liberabit

Esther
Inlägg: 6736
Blev medlem: 15 jan 2018 19:53
Ort: Österlen

Re: Rumtiden 3

Inläggav Esther » 08 apr 2019 17:15

Esther skrev:
Illusionen skrev:Konceptet redogör för hur vår föreställningsvärld, inkl medvetandets EXISTENS förnimmelse, hänför sig till denna av oss "atomer",
själva introducerade strukturobalans. Medvetandet är därigenom en typ av självförvållad/självgenererad illusion/skenbild,
men existerar likväl som en del av universum, ur sitt eget perspektiv.

För att undvika att provocera skriver jag fortsättningsvis i "min tråd".

/ Illusionen

Pax vobiscum



Du har aldrig provocerat vad jag minns... så det förstår jag inte....
Men vad jag har tagit ut av din post är ovanstående - denna syn på sakens natur (avseende begreppens (se svartmarkerat ovan) tolkningsram som du anger) finns redogjort för i Hegels filosofi, samt de andra idealisternas --- vilkens filosofi omkullkastades och motsades redan av Kant (före Hegel) samt även i mycket hög grad av positivisterna mm.


För den som är intresserad är den här marxistiska tråden en bra förklaring på hur Hegel såg medvetandet: https://www.marxists.org/reference/arch ... l_phen.htm
Veritas vos liberabit

Användarvisningsbild
Algotezza
Inlägg: 18496
Blev medlem: 21 jul 2006 21:36
Ort: Lund
Kontakt:

Re: Rumtiden 3

Inläggav Algotezza » 08 apr 2019 17:53

Vertumnus skrev:
lynx skrev:Jag resonerar som xion. Tänker vi fel? Som ett löv som vecklar ut sig - vi ser ju inte förloppet utan någon sorts aktiv kamera som som kan snabbspola lite. Varför ignorera mindre händelser till den grad att de har inte skett? Hela livet är ju en händelsekedja. Hade inte jag stannat och stått och väntat på den försenade bussen hade inte jag börjat samspråka med tjejen jag var obekant med. Vilket resulterade att vi åkte till USA och jobbade ihop. Det här hade ju inte hänt om bussen var i tid.


Frågan här är vad som lämnar spår efter sig och vad som inte gördet. Naturen har en egenskap att utplåna spåren av det som varit, evolutionsteorin till trots. Hos människorna rör sig världen runt vissa punkter. Vad som är en händelse och vad som är dess konsekvenser avgörs först i efterhand.

Är det verkligen så att livet är en händelsekedja? Det låter ödesbestämt i mina öron.


Människors liv bestäms eller är en följd av både kausalitet och teleologi/finalitet, sammanlänkat via viljan.
Göran Egevad egevad@gmail.com

hakkapeliitta
Inlägg: 2345
Blev medlem: 06 aug 2017 10:22

Re: Rumtiden 3

Inläggav hakkapeliitta » 08 apr 2019 22:09

[quote="Illusionen"]
Uppfattar mig som lite udda i denna tråd, så återgår nu till tråden, Vad utgör medvetandets referens?

/ Illusionen

Pax vobiscum
Ja, du är verkligen udda, behöver inte betyda att du är intelligent eller originell.
Din presentation är ett svammel av egendefinierade begrepp, förnimmelse, självgenerad illusion, existensförnimmelse osv.

Om du vill bli tagen på allvar, börja med att definiera dina begrepp. Annars är det svårt för andra att hänga med när du slänger med konstiga ord.

Med all välmening.

Esther
Inlägg: 6736
Blev medlem: 15 jan 2018 19:53
Ort: Österlen

Re: Rumtiden 3

Inläggav Esther » 09 apr 2019 08:41

Algotezza skrev:
Vertumnus skrev:
lynx skrev:Jag resonerar som xion. Tänker vi fel? Som ett löv som vecklar ut sig - vi ser ju inte förloppet utan någon sorts aktiv kamera som som kan snabbspola lite. Varför ignorera mindre händelser till den grad att de har inte skett? Hela livet är ju en händelsekedja. Hade inte jag stannat och stått och väntat på den försenade bussen hade inte jag börjat samspråka med tjejen jag var obekant med. Vilket resulterade att vi åkte till USA och jobbade ihop. Det här hade ju inte hänt om bussen var i tid.


Frågan här är vad som lämnar spår efter sig och vad som inte gördet. Naturen har en egenskap att utplåna spåren av det som varit, evolutionsteorin till trots. Hos människorna rör sig världen runt vissa punkter. Vad som är en händelse och vad som är dess konsekvenser avgörs först i efterhand.

Är det verkligen så att livet är en händelsekedja? Det låter ödesbestämt i mina öron.


Människors liv bestäms eller är en följd av både kausalitet och teleologi/finalitet, sammanlänkat via viljan.


Intressant... har du läst Kants - Urteilskraft?
Veritas vos liberabit

Användarvisningsbild
Algotezza
Inlägg: 18496
Blev medlem: 21 jul 2006 21:36
Ort: Lund
Kontakt:

Re: Rumtiden 3

Inläggav Algotezza » 09 apr 2019 14:57

Esther skrev:
Algotezza skrev:
Vertumnus skrev:
Frågan här är vad som lämnar spår efter sig och vad som inte gördet. Naturen har en egenskap att utplåna spåren av det som varit, evolutionsteorin till trots. Hos människorna rör sig världen runt vissa punkter. Vad som är en händelse och vad som är dess konsekvenser avgörs först i efterhand.

Är det verkligen så att livet är en händelsekedja? Det låter ödesbestämt i mina öron.


Människors liv bestäms eller är en följd av både kausalitet och teleologi/finalitet, sammanlänkat via viljan.


Intressant... har du läst Kants - Urteilskraft?


Kritik det Urteilskraft? Inte hela.

Roligt att någon öht svarar på mina inlägg.
Göran Egevad egevad@gmail.com

Vertumnus
Inlägg: 1492
Blev medlem: 12 jan 2010 12:47

Re: Rumtiden 3

Inläggav Vertumnus » 09 apr 2019 19:23

Algotezza skrev:Människors liv bestäms eller är en följd av både kausalitet och teleologi/finalitet, sammanlänkat via viljan.


Våra liv är betingade dels av vår biologi och dels av de förutsättningar som omgivnigen ger. Till det kommer att viljestyrd målinriktad verksamhet kan förändra dels omgivningen och dels vårat förhållande till omgivningen, men även det kräver ett förutbestämt rörelsemönster.

Esther
Inlägg: 6736
Blev medlem: 15 jan 2018 19:53
Ort: Österlen

Re: Rumtiden 3

Inläggav Esther » 09 apr 2019 19:29

Vertumnus skrev:
Algotezza skrev:Människors liv bestäms eller är en följd av både kausalitet och teleologi/finalitet, sammanlänkat via viljan.


Våra liv är betingade dels av vår biologi och dels av de förutsättningar som omgivnigen ger. Till det kommer att viljestyrd målinriktad verksamhet kan förändra dels omgivningen och dels vårat förhållande till omgivningen, men även det kräver ett förutbestämt rörelsemönster.



Belägg?
Veritas vos liberabit

Vertumnus
Inlägg: 1492
Blev medlem: 12 jan 2010 12:47

Re: Rumtiden 3

Inläggav Vertumnus » 09 apr 2019 19:40

Esther skrev:
Vertumnus skrev:
Algotezza skrev:Människors liv bestäms eller är en följd av både kausalitet och teleologi/finalitet, sammanlänkat via viljan.


Våra liv är betingade dels av vår biologi och dels av de förutsättningar som omgivnigen ger. Till det kommer att viljestyrd målinriktad verksamhet kan förändra dels omgivningen och dels vårat förhållande till omgivningen, men även det kräver ett förutbestämt rörelsemönster.



Belägg?


Vi känner alla det tvång som naturen utövar över oss.

Esther
Inlägg: 6736
Blev medlem: 15 jan 2018 19:53
Ort: Österlen

Re: Rumtiden 3

Inläggav Esther » 09 apr 2019 21:48

Vertumnus skrev:
Esther skrev:
Vertumnus skrev:
Våra liv är betingade dels av vår biologi och dels av de förutsättningar som omgivnigen ger. Till det kommer att viljestyrd målinriktad verksamhet kan förändra dels omgivningen och dels vårat förhållande till omgivningen, men även det kräver ett förutbestämt rörelsemönster.



Belägg?


Vi känner alla det tvång som naturen utövar över oss.


Naturen? Du menar om en orkan blåser bort ditt hus så måste du - (tvång) - återuppbygga det?
Eller menar du din egen natur - dvs impulser och annat?
:)
Veritas vos liberabit

Användarvisningsbild
Algotezza
Inlägg: 18496
Blev medlem: 21 jul 2006 21:36
Ort: Lund
Kontakt:

Re: Rumtiden 3

Inläggav Algotezza » 10 apr 2019 04:43

Vertumnus skrev:
Algotezza skrev:Människors liv bestäms eller är en följd av både kausalitet och teleologi/finalitet, sammanlänkat via viljan.


Våra liv är betingade dels av vår biologi och dels av de förutsättningar som omgivnigen ger. Till det kommer att viljestyrd målinriktad verksamhet kan förändra dels omgivningen och dels vårat förhållande till omgivningen, men även det kräver ett förutbestämt rörelsemönster.


Bestämt av vem eller vad? Vad gör dem omöjliga att förändra, för det låter så om du menade det?
Göran Egevad egevad@gmail.com

Vertumnus
Inlägg: 1492
Blev medlem: 12 jan 2010 12:47

Re: Rumtiden 3

Inläggav Vertumnus » 10 apr 2019 10:13

Esther skrev:
Vertumnus skrev:
Esther skrev:

Belägg?


Vi känner alla det tvång som naturen utövar över oss.


Naturen? Du menar om en orkan blåser bort ditt hus så måste du - (tvång) - återuppbygga det?
Eller menar du din egen natur - dvs impulser och annat?
:)


Vi är tvungna att äta, sova, hålla oss varma osv. Många människor använder större delen av sitt liv med att tillgodose sina grundläggande behov. Detta är om något tvingande.

Användarvisningsbild
Anders
Inlägg: 7795
Blev medlem: 23 mar 2006 01:44
Kontakt:

Re: Rumtiden 3

Inläggav Anders » 10 apr 2019 10:30

Esther skrev:
Vertumnus skrev:
Algotezza skrev:Människors liv bestäms eller är en följd av både kausalitet och teleologi/finalitet, sammanlänkat via viljan.


Våra liv är betingade dels av vår biologi och dels av de förutsättningar som omgivnigen ger. Till det kommer att viljestyrd målinriktad verksamhet kan förändra dels omgivningen och dels vårat förhållande till omgivningen, men även det kräver ett förutbestämt rörelsemönster.



Belägg?

Skulle man ens kunna få belägg för ett sådant påstående? Hur våra liv är betingade?
Det här hamnar i gränslandet mellan naturvetenskapens empiri och svårigheten med empiri i människans värld och de humana vetenskaperna.
"är" är kanske väl förmätet då man diskuterar frågor av den här typen. Men Vertumnus, Platon och Timaios var inte bättre, om man får tro översättningarna av Dialogerna. Det var inte mycket tvekan om att världen var uppbyggd av typ sexkantiga bitar eld. Och jag gör själv samma misstag hela tiden.
Min blogg över mitt filosofiska läsande --> http://ingenfilo.blogspot.com
Zizek - Om kaos, filosofi, kapitalism och globalisering
4 november 2017

Vertumnus
Inlägg: 1492
Blev medlem: 12 jan 2010 12:47

Re: Rumtiden 3

Inläggav Vertumnus » 10 apr 2019 10:39

Algotezza skrev:
Vertumnus skrev:
Algotezza skrev:Människors liv bestäms eller är en följd av både kausalitet och teleologi/finalitet, sammanlänkat via viljan.


Våra liv är betingade dels av vår biologi och dels av de förutsättningar som omgivnigen ger. Till det kommer att viljestyrd målinriktad verksamhet kan förändra dels omgivningen och dels vårat förhållande till omgivningen, men även det kräver ett förutbestämt rörelsemönster.


Bestämt av vem eller vad? Vad gör dem omöjliga att förändra, för det låter så om du menade det?


Jag menar att människor använder de möjligheter som ges i den kultur de råkar vara födda. Samtidigt är det uppenbart att vi hela tiden med vissa mål för ögonen förändrar den värld vi lever i. "Teleologi/finalitet" handlar som jag ser det om någon form av tillverkning dvs processer som kan beskrivas i ett begränsat antal steg. Det handlar om viljestyrda handlingar steg för steg, men som organiseras enligt en tvingande princip.

Vertumnus
Inlägg: 1492
Blev medlem: 12 jan 2010 12:47

Re: Rumtiden 3

Inläggav Vertumnus » 10 apr 2019 10:53

Anders skrev:Skulle man ens kunna få belägg för ett sådant påstående? Hur våra liv är betingade?
Det här hamnar i gränslandet mellan naturvetenskapens empiri och svårigheten med empiri i människans värld och de humana vetenskaperna.
"är" är kanske väl förmätet då man diskuterar frågor av den här typen. Men Vertumnus, Platon och Timaios var inte bättre, om man får tro översättningarna av Dialogerna. Det var inte mycket tvekan om att världen var uppbyggd av typ sexkantiga bitar eld. Och jag gör själv samma misstag hela tiden.


Om vi inte är betingade av vår ogivning så är vi väl då oändligt fria?


Återgå till "Naturvetenskap"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 68 och 0 gäster