Rumtiden 3

Fysik, biologi, teknik, ETC.

Moderator: Moderatorgruppen

xion
Inlägg: 3160
Blev medlem: 22 mar 2016 08:09

Rumtiden 3

Inläggav xion » 02 apr 2019 08:00

Jag låg och tänkte en stund i natt. Och vad ska man tänka på medan man väntar på John Blund om inte rymden.
Jag blev tvungen att stiga upp och skriva ner det jag tänkte.
All rörelse sker i förhållande till något.
Rörelse och händelse är samma sak
Rörelse sker med en viss hastighet d.v.s rörelse per tidsenhet.
Hastighet kan alltså delas upp i rörelse och tid.
Eftersom all rörelse sker i förhållande till något (relativ), så måste också tiden vara relativ.
För att rörelse ska kunna ske (i förhållande till något) så krävs en kraft av något slag.
För att rörelse ska kunna ske mot något, måste denna rörelse också innebära att den också sker från något.
För att det ska kunna finnas gravitation måste det samtidigt finnas antigravitation.
På samma sätt som en magnet med plus och minuspol-

Vertumnus
Inlägg: 1492
Blev medlem: 12 jan 2010 12:47

Re: Rumtiden 3

Inläggav Vertumnus » 02 apr 2019 11:16

xion skrev:
All rörelse sker i förhållande till något.
Rörelse och händelse är samma sak


Relativitetsteorin säger att ljusets hastighet är konstant.

Händelsen bryter mot något invant. Jag skulle inte sätta likhetstecken mellan händelse och rörelse.

Esther
Inlägg: 6736
Blev medlem: 15 jan 2018 19:53
Ort: Österlen

Re: Rumtiden 3

Inläggav Esther » 03 apr 2019 14:10

Vertumnus skrev:. Jag skulle inte sätta likhetstecken mellan händelse och rörelse.


Inte jag heller... :) att jag tänker det jag skriver innan jag gör det är inte en rörelse men likväl en händelse.
Veritas vos liberabit

Anne
Inlägg: 6108
Blev medlem: 18 maj 2012 12:30

Re: Rumtiden 3

Inläggav Anne » 03 apr 2019 14:58

En tanke är en rörelseprocess. Därmed en händelse.

Esther
Inlägg: 6736
Blev medlem: 15 jan 2018 19:53
Ort: Österlen

Re: Rumtiden 3

Inläggav Esther » 03 apr 2019 18:17

lynx skrev:En tanke är en rörelseprocess. Därmed en händelse.



Inte helt... tänkandet är uppdelat.
Läs mer här:
thought1
/θɔːt/
noun
1.
an idea or opinion produced by thinking, or occurring suddenly in the mind.
"Maggie had a sudden thought"
synonymer: idea, notion, line of thinking, belief, concept, conception, conviction, opinion, view, impression, image, perception, mental picture; Mer
2.
the action or process of thinking.
"Sophie sat deep in thought"
synonymer: thinking, reasoning, contemplation, musing, pondering, consideration, reflection, introspection, deliberation, study, rumination, cogitation, meditation, brooding, mulling over, reverie, brown study, concentration, debate, speculation; rarecerebration
"it only took a moment's thought"
Veritas vos liberabit

Anne
Inlägg: 6108
Blev medlem: 18 maj 2012 12:30

Re: Rumtiden 3

Inläggav Anne » 03 apr 2019 19:48

Så i 1 tänker du inte själv, menar du? Och i 2 gör du det?

Vertumnus
Inlägg: 1492
Blev medlem: 12 jan 2010 12:47

Re: Rumtiden 3

Inläggav Vertumnus » 03 apr 2019 20:59

lynx skrev:En tanke är en rörelseprocess. Därmed en händelse.


Många saker befinner sig i rörelse utan att vi för den sakens skull talar om händelser. Inte ens förändringar i rörelse är tillräckligt för att tala om händelser. Händelser är visserligen bundna till rörelsernas rike, men det är inte rörelsen som konstituerar händelsen utan mönsterbrottet. En tanke kan beskrivas som en händelse endast i det fall den bryter mot ett tankemönster.

Anne
Inlägg: 6108
Blev medlem: 18 maj 2012 12:30

Re: Rumtiden 3

Inläggav Anne » 03 apr 2019 21:30

Då kanske vi har olika syn på begreppet händelser. Något sker, men ni kallar det inte händelser? Vad är en händelse för er då? "Bryter ett tankemönster". Jag förstår inte. (No hard feelings).

Esther
Inlägg: 6736
Blev medlem: 15 jan 2018 19:53
Ort: Österlen

Re: Rumtiden 3

Inläggav Esther » 04 apr 2019 06:59

lynx skrev:Så i 1 tänker du inte själv, menar du? Och i 2 gör du det?


Det är inte så komplicerat som du gör det till. Om du tittar på de olika synonyma begreppen som finns under de två olika beskrivningarna av tanke - ser du ganska klart vad det handlar om.
Veritas vos liberabit

Användarvisningsbild
Anders
Inlägg: 7793
Blev medlem: 23 mar 2006 01:44
Kontakt:

Re: Rumtiden 3

Inläggav Anders » 04 apr 2019 07:34

Kanske en pusselbit på väg mot att förstå relativitetsteorin med bondförnuft. Det skall gå.
Igen - ljusets hastighet är konstant, en person som står i fönstret i ett framrusande tåg och släpper en boll rakt ned. En person bredvid kommer uppleva att bollen har hastighet i tågets färdriktning. Lyser personen i tåget däremot framåt med en ficklampa kommer ljusstrålen gå med samma hastighet för personen i tåget och personen bredvid tåget. Hur är vägen till att förstå det? Det funkar så matematiskt. Man kan ge förklaringar som att "tiden rör sig olika i de olika systemen". Men nåt händer faktiskt. Som inte är magiskt. Och det som inte är magiskt går att förklara med sund bonnförnuft. Så hur kan tiden gå olika? Farten på ljusstrålen bli densamma? Förklarat så¨att en femteklassare säger "aha"?

(Exakt här vill jag vara. Inte lösa tal som räknar e=mc2. För att göra användbara saker. Det finns det detaljnissar nog i världen för. Samma som med nya begrepp i matematiken. Framför allt på högskolenivå förklarade man verktygen rudimentärt och sen skulle ingenjörerna lösa sudokus. Funderade ett tag på att bli lärare. Hade inte låtit någon lösa ett tal derivata innan alla förstått precis hur den pusselbiten passade in i mönstret av matematiken och fungerade. Jag är ovanlig här. Märkligt nog. Lite samma som att jag inte kan köpa att människor är "PK" elller "ANTI-PK". ibland undrar jag om det är jag eller världen som är korkad. Om en fråga är svår så är den svår. Alla frågor av karaktären en miljon människor i Sverige har annan åsikt än de övriga efter ett år är av den karaktären. Och attt folk vill göra det svåra enkelt med polemik kan jag inte fördra. Det som är svårt är svårt och skall utredas. Förstå äter kunna alla dagar, och alla kan förstå. Och helt utan fikonspråk. Jo, det finns människor som med olika slags maktspråk försöker trycka ned de tvivlande, men så smart vet jag nu att jag är så att jag kan säga att de alltid har fel i sin sannolikhetsbedömning av egna åsiktens riktighet. Och det är alltid mödan värt att gå från kunna till förstå.)
Min blogg över mitt filosofiska läsande --> http://ingenfilo.blogspot.com
Zizek - Om kaos, filosofi, kapitalism och globalisering
4 november 2017

Vertumnus
Inlägg: 1492
Blev medlem: 12 jan 2010 12:47

Re: Rumtiden 3

Inläggav Vertumnus » 04 apr 2019 10:07

lynx skrev:Då kanske vi har olika syn på begreppet händelser. Något sker, men ni kallar det inte händelser? Vad är en händelse för er då? "Bryter ett tankemönster". Jag förstår inte. (No hard feelings).


Om vi definierar händelse som rörelse eller omvänt så har vi att göra med synonymer. Händelse och rörelse skulle därmed vara utbytbara ord och vi skulle i princip bara behöva det ena.

Att Olof Palme blev skjuten den 28 februari 1986 var en händelse. Att han steg upp ur sängen samma morgon, nej. Att han borstade tänderna, nej. Att han knöt slipsen innan han gick ut,nej. Att han blev skjuten,ja.

Vi är alla indragna i en mängd olika sammanhang som interfererar med varandra och som ger upphov till olika typer av händelser. Under en tågresa vill jag mena att händelserna snarare utgörs av möten, episoder, iaktagelser mm snarare än vagnens rörelse i sig. Framkomsten kan säkert upplevas som en händelse av flera olika skäl. Däremot skulle jag inte beskriva det som en händelse att tåget når slutstationen dvs att resan följer mönstret för hur sådana resor kan förväntas gå till.

xion
Inlägg: 3160
Blev medlem: 22 mar 2016 08:09

Re: Rumtiden 3

Inläggav xion » 04 apr 2019 11:37

Vertumnus skrev:
lynx skrev:Då kanske vi har olika syn på begreppet händelser. Något sker, men ni kallar det inte händelser? Vad är en händelse för er då? "Bryter ett tankemönster". Jag förstår inte. (No hard feelings).


Om vi definierar händelse som rörelse eller omvänt så har vi att göra med synonymer. Händelse och rörelse skulle därmed vara utbytbara ord och vi skulle i princip bara behöva det ena.

Att Olof Palme blev skjuten den 28 februari 1986 var en händelse. Att han steg upp ur sängen samma morgon, nej. Att han borstade tänderna, nej. Att han knöt slipsen innan han gick ut,nej. Att han blev skjuten,ja.

Vi är alla indragna i en mängd olika sammanhang som interfererar med varandra och som ger upphov till olika typer av händelser. Under en tågresa vill jag mena att händelserna snarare utgörs av möten, episoder, iaktagelser mm snarare än vagnens rörelse i sig. Framkomsten kan säkert upplevas som en händelse av flera olika skäl. Däremot skulle jag inte beskriva det som en händelse att tåget når slutstationen dvs att resan följer mönstret för hur sådana resor kan förväntas gå till.

Men samtidigt är det rörelsen som är upphov till händelsen.
Ingen rörelse - ingen händelse.

Esther
Inlägg: 6736
Blev medlem: 15 jan 2018 19:53
Ort: Österlen

Re: Rumtiden 3

Inläggav Esther » 04 apr 2019 13:24

xion skrev:
Vertumnus skrev:
lynx skrev:Då kanske vi har olika syn på begreppet händelser. Något sker, men ni kallar det inte händelser? Vad är en händelse för er då? "Bryter ett tankemönster". Jag förstår inte. (No hard feelings).


Om vi definierar händelse som rörelse eller omvänt så har vi att göra med synonymer. Händelse och rörelse skulle därmed vara utbytbara ord och vi skulle i princip bara behöva det ena.

Att Olof Palme blev skjuten den 28 februari 1986 var en händelse. Att han steg upp ur sängen samma morgon, nej. Att han borstade tänderna, nej. Att han knöt slipsen innan han gick ut,nej. Att han blev skjuten,ja.

Vi är alla indragna i en mängd olika sammanhang som interfererar med varandra och som ger upphov till olika typer av händelser. Under en tågresa vill jag mena att händelserna snarare utgörs av möten, episoder, iaktagelser mm snarare än vagnens rörelse i sig. Framkomsten kan säkert upplevas som en händelse av flera olika skäl. Däremot skulle jag inte beskriva det som en händelse att tåget når slutstationen dvs att resan följer mönstret för hur sådana resor kan förväntas gå till.

Men samtidigt är det rörelsen som är upphov till händelsen.
Ingen rörelse - ingen händelse.


Inte speciellt... :) Händelse kan syfta på:

Händelse (utfall) – en samling utfall inom sannolikhetsteori
Händelse (rumtid) – en punkt i den fyrdimensionella rumtiden inom relativitetsteorin
Händelse (programmering) – ett begrepp inom datorprogrammering
Veritas vos liberabit

klorofyll
Inlägg: 9311
Blev medlem: 06 jun 2012 20:50

Re: Rumtiden 3

Inläggav klorofyll » 04 apr 2019 16:56

En rörelse är en pågående händelse.
I tiden, kan man säga. Utan tid är det samma sak.

Användarvisningsbild
Algotezza
Inlägg: 18495
Blev medlem: 21 jul 2006 21:36
Ort: Lund
Kontakt:

Re: Rumtiden 3

Inläggav Algotezza » 04 apr 2019 18:34

Det intressanta är att fråga sig Vad är en händelse resp. Vad är en handling?
Göran Egevad egevad@gmail.com


Återgå till "Naturvetenskap"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 39 och 0 gäster