Corona vs influensa

Fysik, biologi, teknik, ETC.

Moderator: Moderatorgruppen

Smisk
Inlägg: 3157
Blev medlem: 27 aug 2016 15:42

Corona vs influensa

Inläggav Smisk » 06 feb 2020 18:11

Jag försöker förstå vad det är som är speciellt med coronaviruset det skrivs så mycket om jämfört med andra influensavirus.
Jag skulle gärna vilja se statistik på influensa från Kina och jämföra med den coronagrej som sker nu.

Kikar man på antalet dödsfall av vanlig influensa så verkar den bra mycket högre än denna.

https://www.hd.se/2009-11-23/sa-manga-d ... -influensa

Av vad jag förstår så är det så att det är Kinas regering som valt att efter kritik från Sars utbrott 2002-2003 ta i med hårdhanskarna för att visa att de gör vad de kan. Det lär vara den ekonomiska belastningen på landet som står på spel då folk slutade resa till Kina flera år efter Sars utbrott bland annat.

För om fler dör av en vanlig influensa (om så är fallet) så bör de göra mer åt den än åt denna speciella variant tänker jag.

Användarvisningsbild
Algotezza
Inlägg: 18459
Blev medlem: 21 jul 2006 21:36
Ort: Lund
Kontakt:

Re: Corona vs influensa

Inläggav Algotezza » 07 feb 2020 10:09

Coronaviruset är väl en del av skrämselpropagandan. Liksom klimathot, Trump - det målas ständigt upp faror av media och myndigheter så vi ska hålla oss på mattan och inte tänka själva, eftersom rädsla och panik inverkar menligt på tankeförmågan. Vi blir som ett lämmeltåg av panik.
Göran Egevad egevad@gmail.com

Användarvisningsbild
Anders
Inlägg: 7769
Blev medlem: 23 mar 2006 01:44
Kontakt:

Re: Corona vs influensa

Inläggav Anders » 07 feb 2020 10:19

skulle inte underskatta Coronaviruset. Det är inte pesten men skall den jämföras med en influensa så är det en jävligt bråkig influensa. Som jag tolkat medicinarna i min närhet. Inget man vill ha.

Om det var viruset eller den efterföljande infektionen som dödade flest i Spanska Sjukan råder det delade meningar om. Och om jag fattat det rätt var Spanskan en rejält bråkig influensa som fick fart av att den kallas just Spanska (upptäcktes i en massa krigförande länder innan som mörkade) och en allmänt bedrövlig hälsonivå i de drabbade länderna pga samma välkända bråk som pågick samtidigt.
Min blogg över mitt filosofiska läsande --> http://ingenfilo.blogspot.com
Zizek - Om kaos, filosofi, kapitalism och globalisering
4 november 2017

Användarvisningsbild
Pilatus
Moderator
Inlägg: 17353
Blev medlem: 08 mar 2012 03:25
Ort: Quid est veritas?

Re: Corona vs influensa

Inläggav Pilatus » 07 feb 2020 10:44

Det som är speciellt med corona-viruset är att vi saknar immunitet. Andra influensatyper som återkommer regelbundet finns det inom populationen en viss immunitet mot. Dessutom kan man årligen få sin vaccin-spruta på vårdcentralen. Visserligen blev jag sjuk trots vaccinering för ett par år sedan. Virus muteras kvickt och det förekom ett par olika typer. Nu finns viruset i Sverige och frågan är om det går att hejda.
Moderator

Användarvisningsbild
Algotezza
Inlägg: 18459
Blev medlem: 21 jul 2006 21:36
Ort: Lund
Kontakt:

Re: Corona vs influensa

Inläggav Algotezza » 07 feb 2020 10:55

Kanske kan världen nu enas kring en gemensam fiende, coronaviruset...?
Göran Egevad egevad@gmail.com

Användarvisningsbild
Pilatus
Moderator
Inlägg: 17353
Blev medlem: 08 mar 2012 03:25
Ort: Quid est veritas?

Re: Corona vs influensa

Inläggav Pilatus » 07 feb 2020 11:08

Algotezza skrev:Kanske kan världen nu enas kring en gemensam fiende, coronaviruset...?

Det vore ju förträffligt, frågan är om det det räcker med voluntaristiska besvärjelser. Förr var det påhittade (eller i alla fall överdrivna) fiender som skulle helas med olika ritualer.

Kanske kan vi den här gången finna mer adekvata metoder genom att prova med en del viruspåverkande mediciner som tagits fram mot Humant Immunbrist Virus. Ett vaccin mot corona-viruset kommer att ta år att framställa.
Moderator

Användarvisningsbild
Algotezza
Inlägg: 18459
Blev medlem: 21 jul 2006 21:36
Ort: Lund
Kontakt:

Re: Corona vs influensa

Inläggav Algotezza » 07 feb 2020 13:23

Vi får följa utvecklingen. Förhoppningsvis på behörigt avstånd...
Göran Egevad egevad@gmail.com

Användarvisningsbild
Anders
Inlägg: 7769
Blev medlem: 23 mar 2006 01:44
Kontakt:

Re: Corona vs influensa

Inläggav Anders » 07 feb 2020 13:30

Pilatus skrev:Det som är speciellt med corona-viruset är att vi saknar immunitet. Andra influensatyper som återkommer regelbundet finns det inom populationen en viss immunitet mot. Dessutom kan man årligen få sin vaccin-spruta på vårdcentralen. Visserligen blev jag sjuk trots vaccinering för ett par år sedan. Virus muteras kvickt och det förekom ett par olika typer. Nu finns viruset i Sverige och frågan är om det går att hejda.

Det är ju tvärtomvärlden jämfört med 1919 i alla fall. Då mörkades det friskt, nu vet alla allt om smittspridningen från minut till minut.
Till Coronas "fördel" mot spanskanviruset(en fågelinfluensa) kan just sägas detta med immunitetsskyddet. Att så många äldre klarade sig då spanskan härjade var att "Ryska Snuvan" 1890 gav ett immunitetsskydd. Den sände en miljon till en bättre värld. Men de som överlevde hade ett skydd mot spanskan.
Man får tankar på att man skulle ta en liten mix av olika influensor i liten dos för att bygga upp ett skydd. Men enligt vanligtvis välunderrättade källor så är det inte att rekommendera... Men jag har haft några svängar med Hongkong och några på senare år, så lite skydd har man väl. Liksom alla barnsjukdomarna. Mina cirklar är oftast gröna då febern kommer uppåt och över 40, vet att de flestas är blå.
Min blogg över mitt filosofiska läsande --> http://ingenfilo.blogspot.com
Zizek - Om kaos, filosofi, kapitalism och globalisering
4 november 2017

Smisk
Inlägg: 3157
Blev medlem: 27 aug 2016 15:42

Re: Corona vs influensa

Inläggav Smisk » 10 feb 2020 10:59

Statistik över dödsfall mm i USA över ett gäng säsonger:

https://www.cdc.gov/flu/about/burden/index.html

Letade lite efter Kinas statistik men hittade inget när jag kikade snabbt.

Det viruset som är nu är ju en influensa och det finns flera coronavirus som ger influensa som räknas in i säsongerna.
Pådrivet för just denna verkar oklart för mig.

Användarvisningsbild
Pilatus
Moderator
Inlägg: 17353
Blev medlem: 08 mar 2012 03:25
Ort: Quid est veritas?

Re: Corona vs influensa

Inläggav Pilatus » 10 feb 2020 11:32

Smisk skrev:Pådrivet för just denna verkar oklart för mig.

Det som är speciellt med corona-viruset är att vi saknar immunitet. Andra influensatyper som återkommer regelbundet finns det inom populationen en viss immunitet mot. Dessutom kan man årligen få sin vaccin-spruta på vårdcentralen.
Moderator

Smisk
Inlägg: 3157
Blev medlem: 27 aug 2016 15:42

Re: Corona vs influensa

Inläggav Smisk » 10 feb 2020 16:35

Pilatus skrev:
Smisk skrev:Pådrivet för just denna verkar oklart för mig.

Det som är speciellt med corona-viruset är att vi saknar immunitet. Andra influensatyper som återkommer regelbundet finns det inom populationen en viss immunitet mot. Dessutom kan man årligen få sin vaccin-spruta på vårdcentralen.


Du tänker att det bara är det alltså?

https://mgmresearch.files.wordpress.com ... arison.png

Med tanke på statistiken över hur många fler som dör av vanlig influensa i USA varje säsong jämfört med de coronafall som mest drabbat kina så är det anmärkningsvärt för mig ändå. Jag har inte hittat någon statistik för influensafall i Kina men den bör vara 4 dubbla minst.

Man kan undra vad det är som gör att influensan minskar efter en säsong. Jag har svårt att tro att det är vaccinet. Influensaviruset muterar mellan varje säsong och även inom samma säsong läste jag.

Jag har förstått att klimatet under säsongen är torrare och att viruspartiklarna sprider sig lättare och längre genom luften än under perioder med fukt i luften. Det blir en dominoeffekt av det.

Osäkerheten kring hur viruset fungerar och hur det skulle kunna mutera är en given faktor. Och social status av landet som "gjort vad de kan denna gången" jämfört med Sars. Den ekonomiska belastningen tillsammans med landets rykte som resmål blir viktigt etc.


Återgå till "Naturvetenskap"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 8 och 0 gäster