Data och datateknik förr - egen användning och historia

Fysik, biologi, teknik, ETC.

Moderator: Moderatorgruppen

Användarvisningsbild
Anders
Inlägg: 7769
Blev medlem: 23 mar 2006 01:44
Kontakt:

Data och datateknik förr - egen användning och historia

Inläggav Anders » 04 mar 2020 09:58

Blev lite inspirerad av Pilatus inlägg i tråd som inte alls hade att göra med teknik. Om Eliza, dataprogrammet som försökte efterlikna en människa, skrivet redan på 60-talet. Är väl lite nörd här men jag tror alla som minns murens fall kan tycka det är lite kul att se tillbaka på hur man använde datorer då.

Vilken var er första dator? Vad kunde den? Vad använde ni den till?
Min blogg över mitt filosofiska läsande --> http://ingenfilo.blogspot.com
Zizek - Om kaos, filosofi, kapitalism och globalisering
4 november 2017

Användarvisningsbild
Algotezza
Inlägg: 18459
Blev medlem: 21 jul 2006 21:36
Ort: Lund
Kontakt:

Re: Data och datateknik förr - egen användning och historia

Inläggav Algotezza » 04 mar 2020 11:06

Skaffade vår första dator 1998. Den hade minne på 4G. Hade den mest som ordbehandlare, surfade lite... Installerade Chessmaster på den. Men vilket fabrikat var det? Hmmm.
Göran Egevad egevad@gmail.com

Användarvisningsbild
Anders
Inlägg: 7769
Blev medlem: 23 mar 2006 01:44
Kontakt:

Re: Data och datateknik förr - egen användning och historia

Inläggav Anders » 04 mar 2020 12:58

Far köpte faktiskt en ABC-80, Luxors tidiga persondator redan 1978.
Hade bara programspråket Basic och några demoprogram. Det här var redan innan Windows eller Dos fanns. Minnet Ram var 16K och man lagrade programmen på kassettband. Skrev mina egna program, mest spel och lite bokföring och liknande. Man kunde kopiera program av de få som hade, eller knappa in kod efter vad som stod i tidningarna.

Men man var lika fängslad av "Paddel" eller "Pong" som undomarna nuförtiden som spelar superspel på superdatorer.

Började plugga i mitten av 80-talet, hade då först tröttnat på data men fått nytt intresse efter att ha jobbat i processindustri ett par år och programmerat en del utrustning. På universitetet kom man i kontakt med vad som då fanns, och det var en otroligt mycket kreativare programutveckling än den man ser nu. Ingenting hade hittat sina former och folk testade saker vilt. Datorerna och programmen må vara otroligt mycket kraftfullare än då, men något spel som kommer i närheten av det textbaserade Zork eller editorer som Emacs hittar man inte vad det gäller kreativitet.

Samma i kortare perspektiv med webben. Tycker att det mesta faktiskt blir sämre. På Aftonbladet runt 2000 hittade man det viktigaste direkt.

Och fortfarande finns inget bättre medium för många att prata online om ett gemensamt intresse än forum som det här. Som såg i prinicp exakt likadana ut 1987.
Min blogg över mitt filosofiska läsande --> http://ingenfilo.blogspot.com
Zizek - Om kaos, filosofi, kapitalism och globalisering
4 november 2017

Smisk
Inlägg: 3157
Blev medlem: 27 aug 2016 15:42

Re: Data och datateknik förr - egen användning och historia

Inläggav Smisk » 04 mar 2020 13:08

Jag skulle säga att det började med Nintendo NES 1986 när jag fick den kring jul. Det är ingen dator men där började tekniken hur som helst för min del. Den användes till att spela spel på.

Commodore 64 är den första datorn, en speldator, 1988 gissar jag på. Användes till att spela, göra musik och programmera lätt på.

Amiga 500 skaffade jag 1991. Spelade, gjorde musik, grafik och tittade på demos.

Jag har sedan haft och spelat de flesta tv-spels konsoler hela vägen och använt dem till allt de kan göra inklusive skapa musik, grafik, lite kodning.

Min första PC vet jag inte när jag skaffade men det måste vara före 94 och efter 92 så jag gissar på 93. Jag använde den primärt till att göra musik och titta på demos innan internet fanns.

Efter att internet börjat fungera ordentligt har användandet förändrats och både PC och konsol kan göra vad som helst som att skriva på detta forumet :)

En grej jag noterat är att när möjligheterna expanderat har vissa saker förändrats användarmässigt. Begränsningarna som tidigare fanns för att göra musik och grafik bidrog till att det va lätt att fokusera på dessa saker. De få alternativen pressade fram användandet. När det nu däremot finns oändliga möjligheter, man kan i princip bra googla på "paint" och börja måla saker så blir möjligheterna förlamande.

Användarvisningsbild
Algotezza
Inlägg: 18459
Blev medlem: 21 jul 2006 21:36
Ort: Lund
Kontakt:

Re: Data och datateknik förr - egen användning och historia

Inläggav Algotezza » 04 mar 2020 16:14

Ja, det är det värsta med dagens teknik, alla möjligheter som just begränsar och tömmer en på inspiration. Risken för det är i alla fall stor. När jag gör musik brukar jag därför begränsa mig, för att få igång kreativiteten, ungefär som jag brukar sätta ramar när jag skriver, till exempel lyrik och håller mig till sonett eller haiku mest.

Nu finns hur mycket hjälpmedel som helst för att s.k. skapa musik. AI har kommit in och autotuning har flera år på nacken.Vad det kokar ner till är att man måste ha idéer, bärande, goda och kreativa sådana. Dvs. ha något att berätta. Annars säger ens musik just - ingenting. Berättelser är ju det som intresserar oss, inom alla konstarter. Sedan kan det vara slimmat eller rått. Bara det berör och har känsla och väcker vårt intresse.
Göran Egevad egevad@gmail.com

Användarvisningsbild
Anders
Inlägg: 7769
Blev medlem: 23 mar 2006 01:44
Kontakt:

Re: Data och datateknik förr - egen användning och historia

Inläggav Anders » 04 mar 2020 22:05

Algotezza skrev:Ja, det är det värsta med dagens teknik, alla möjligheter som just begränsar och tömmer en på inspiration. Risken för det är i alla fall stor. När jag gör musik brukar jag därför begränsa mig, för att få igång kreativiteten, ungefär som jag brukar sätta ramar när jag skriver, till exempel lyrik och håller mig till sonett eller haiku mest.

Nu finns hur mycket hjälpmedel som helst för att s.k. skapa musik. AI har kommit in och autotuning har flera år på nacken.Vad det kokar ner till är att man måste ha idéer, bärande, goda och kreativa sådana. Dvs. ha något att berätta. Annars säger ens musik just - ingenting. Berättelser är ju det som intresserar oss, inom alla konstarter. Sedan kan det vara slimmat eller rått. Bara det berör och har känsla och väcker vårt intresse.

Alltså Audacity och en skaplig mick. Sen är det bara jag och gitarren. Så är det nu.

Hade en macintosh, sån där som var en fyrkantig burk med en diskett. Köpte den runt 89 tror jag, var svindyr men vi studenter fick en väldig rabatt, sen kopierade man 50 disketter det första man gjorde... Ett program som jag "fick" var ett musikprogram, helt enkelt ljud som man kunde sätta före nån stans på notbladet, gitarr, trummor, bas, sax, tupp osv. Gjorde faktiskt en del sjukt sköna grejer med den. Det tog ett jävla tag att göra en låt, men det blev riktigt bra. Finns säkert sånt nu också. Men det konceptet var väldigt lättarbetat om än tidskrävande,
Min blogg över mitt filosofiska läsande --> http://ingenfilo.blogspot.com
Zizek - Om kaos, filosofi, kapitalism och globalisering
4 november 2017

Användarvisningsbild
Algotezza
Inlägg: 18459
Blev medlem: 21 jul 2006 21:36
Ort: Lund
Kontakt:

Re: Data och datateknik förr - egen användning och historia

Inläggav Algotezza » 05 mar 2020 08:38

Anders skrev:
Algotezza skrev:Ja, det är det värsta med dagens teknik, alla möjligheter som just begränsar och tömmer en på inspiration. Risken för det är i alla fall stor. När jag gör musik brukar jag därför begränsa mig, för att få igång kreativiteten, ungefär som jag brukar sätta ramar när jag skriver, till exempel lyrik och håller mig till sonett eller haiku mest.

Nu finns hur mycket hjälpmedel som helst för att s.k. skapa musik. AI har kommit in och autotuning har flera år på nacken.Vad det kokar ner till är att man måste ha idéer, bärande, goda och kreativa sådana. Dvs. ha något att berätta. Annars säger ens musik just - ingenting. Berättelser är ju det som intresserar oss, inom alla konstarter. Sedan kan det vara slimmat eller rått. Bara det berör och har känsla och väcker vårt intresse.

Alltså Audacity och en skaplig mick. Sen är det bara jag och gitarren. Så är det nu.

Hade en macintosh, sån där som var en fyrkantig burk med en diskett. Köpte den runt 89 tror jag, var svindyr men vi studenter fick en väldig rabatt, sen kopierade man 50 disketter det första man gjorde... Ett program som jag "fick" var ett musikprogram, helt enkelt ljud som man kunde sätta före nån stans på notbladet, gitarr, trummor, bas, sax, tupp osv. Gjorde faktiskt en del sjukt sköna grejer med den. Det tog ett jävla tag att göra en låt, men det blev riktigt bra. Finns säkert sånt nu också. Men det konceptet var väldigt lättarbetat om än tidskrävande,


Audacity är riktigt bra. Brukar köra igenom låtar jag gjort med DAW i Audacity. Fungerar förstås också som inspelningsprogram. Man kan ju köra flera spår. Har skänkt en slant till utvecklarna av det också.

Noteflight är en sida på nätet där man kan skriva vanliga noter - om man kan det - och välja olika instrument som spelar upp noterna. Gäller att kunna transponera också, använda olika klaver. Gratis i sin grundform. Sedan finns matrisbaserade nätDAWar som Soundation, Soundtrap och säkert ännu fler. Också gratis i grundform så man kan prova om man vill utan kostnad.
Göran Egevad egevad@gmail.com

Användarvisningsbild
Anders
Inlägg: 7769
Blev medlem: 23 mar 2006 01:44
Kontakt:

Re: Data och datateknik förr - egen användning och historia

Inläggav Anders » 05 mar 2020 08:52

Men det var verkligen kul i datorns barndom. Då det var på BASIC nivå, alltså för er som inte kan data så mycket, då man själv kunde programmera. Det kan man nu också, men det är oerhört mycket svårare, även om hjälpmedlen också är eoner bättre. Framför allt allt som har med webben att göra är ytterst besvärligt. Det är väldigt mycket som ny VS gammal bil. En 142:a kunde alla utan tummen mitt i hand fixa det mesta på. Så fort bilen krånglar nu är det verkstad.
Min blogg över mitt filosofiska läsande --> http://ingenfilo.blogspot.com
Zizek - Om kaos, filosofi, kapitalism och globalisering
4 november 2017

Användarvisningsbild
Algotezza
Inlägg: 18459
Blev medlem: 21 jul 2006 21:36
Ort: Lund
Kontakt:

Re: Data och datateknik förr - egen användning och historia

Inläggav Algotezza » 05 mar 2020 08:57

Anders skrev:Men det var verkligen kul i datorns barndom. Då det var på BASIC nivå, alltså för er som inte kan data så mycket, då man själv kunde programmera. Det kan man nu också, men det är oerhört mycket svårare, även om hjälpmedlen också är eoner bättre. Framför allt allt som har med webben att göra är ytterst besvärligt. Det är väldigt mycket som ny VS gammal bil. En 142:a kunde alla utan tummen mitt i hand fixa det mesta på. Så fort bilen krånglar nu är det verkstad.


Min storeborsa som var programmerare på VMdata i Malmö tills han gick i pension köpte tidgt ABC-80 och imponerade på hela släkten. Han har kvar alla sina gamla datorer.

Han har alltid gillat matte och matematiska och logiska knep och knåp och har lite av sina grejer på nätet.

http://www.egevad.nu/sven/
Göran Egevad egevad@gmail.com

Användarvisningsbild
Anders
Inlägg: 7769
Blev medlem: 23 mar 2006 01:44
Kontakt:

Re: Data och datateknik förr - egen användning och historia

Inläggav Anders » 05 mar 2020 09:36

Och kreativiteten är oerhört mycket sämre. Spelen nu är väldigt mycket same-same men med bättre grafik. Hur många varianter av att en skock nånting skjuter på en annan skock nånting har gjorts?

Men då kunde man göra spel om allt! Och allt var inte tvunget att vara mordiskt. Där det händer något kreativt nu är för mobilspel. Sånt som Ruzzle och framför allt Pokemon Go har lite nyskapande i sig. Men det är procentuellt fruktansvärt mycket mer tid som läggs av spelprogrammerare på att göra version 17 av någonting.
Min blogg över mitt filosofiska läsande --> http://ingenfilo.blogspot.com
Zizek - Om kaos, filosofi, kapitalism och globalisering
4 november 2017

Användarvisningsbild
Algotezza
Inlägg: 18459
Blev medlem: 21 jul 2006 21:36
Ort: Lund
Kontakt:

Re: Data och datateknik förr - egen användning och historia

Inläggav Algotezza » 05 mar 2020 09:55

Anders skrev:Och kreativiteten är oerhört mycket sämre. Spelen nu är väldigt mycket same-same men med bättre grafik. Hur många varianter av att en skock nånting skjuter på en annan skock nånting har gjorts?

Men då kunde man göra spel om allt! Och allt var inte tvunget att vara mordiskt. Där det händer något kreativt nu är för mobilspel. Sånt som Ruzzle och framför allt Pokemon Go har lite nyskapande i sig. Men det är procentuellt fruktansvärt mycket mer tid som läggs av spelprogrammerare på att göra version 17 av någonting.


Ja, det är rätt trist.

Jag spelar Pokémon Go och frugan och jag går pokénader. Sedan spelar jag wordfeud och quizkampen på mobilen och de kanske inte har så stor utvecklingspotential men är kul ändå. Datorspel spelar jag inte. Provade Myst för många år sen hos min yngre bror och det var rätt kul. Men inga pangpang krigsspel dödadödadöda.
Göran Egevad egevad@gmail.com

Användarvisningsbild
Anders
Inlägg: 7769
Blev medlem: 23 mar 2006 01:44
Kontakt:

Re: Data och datateknik förr - egen användning och historia

Inläggav Anders » 15 mar 2020 14:37

Algotezza skrev:
Anders skrev:Och kreativiteten är oerhört mycket sämre. Spelen nu är väldigt mycket same-same men med bättre grafik. Hur många varianter av att en skock nånting skjuter på en annan skock nånting har gjorts?

Men då kunde man göra spel om allt! Och allt var inte tvunget att vara mordiskt. Där det händer något kreativt nu är för mobilspel. Sånt som Ruzzle och framför allt Pokemon Go har lite nyskapande i sig. Men det är procentuellt fruktansvärt mycket mer tid som läggs av spelprogrammerare på att göra version 17 av någonting.


Ja, det är rätt trist.

Jag spelar Pokémon Go och frugan och jag går pokénader. Sedan spelar jag wordfeud och quizkampen på mobilen och de kanske inte har så stor utvecklingspotential men är kul ändå. Datorspel spelar jag inte. Provade Myst för många år sen hos min yngre bror och det var rätt kul. Men inga pangpang krigsspel dödadödadöda.

Myst är nog fortfarande det snyggaste spelet som gjorts. Sista innan det här ”first person” slog igenom med Doom och Quake. Bra för krigsspel men förstörde väldigt mycket i andra slags spel. Och att saker och ting är ”på tid” är inte alltid en fördel. Jag har senaste åren spelat 1000-tals omgångar av Block Puzzle, samtidigt som jag lyssnat på ljudböcker. Varje dag efter jobbet, någon eller några timmar på helgmornarna. Mer som att sticka under föreläsningar, som man såg tjejer göra då man pluggade.
Min blogg över mitt filosofiska läsande --> http://ingenfilo.blogspot.com
Zizek - Om kaos, filosofi, kapitalism och globalisering
4 november 2017


Återgå till "Naturvetenskap"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 16 och 0 gäster