Coronaviruset [trådskapare moderator]

Fysik, biologi, teknik, ETC.

Moderator: Moderatorgruppen

Användarvisningsbild
Pilatus
Moderator
Inlägg: 17376
Blev medlem: 08 mar 2012 03:25
Ort: Quid est veritas?

Re: Coronaviruset [trådskapare moderator]

Inläggav Pilatus » 16 mar 2020 10:53

Smisk skrev:
Pilatus skrev:Forskarna har funnit att SARS-CoV-2 förblir livskraftigt i aerosoler (partiklar i luften) i minst tre timmar.

Som jag förstår det smittar det inte så utan via partiklar i luften. Andas man luften med viruset i blir man smittad och det är allt.

Det var exakt det jag skrev.

En luftrenare vore kanske något? Livsdals luftrenare bygger på modern teknik som används inom sjukvården och i rymdsonder. Det betyder att SARS-CoV-2-virus fastnar i det effektiva partikelfiltret, vilket innebär att viruset dör efter ett par dagar.

På fredagen hade 7.979 personer i Sydkorea smittats och 333 tillfrisknat. Men det som framför allt sticker ut är att bara 67 har dött. Det ger Sydkorea en dödlighet på 0,7 procent i viruset, jämfört med 3,4 procent i världen, enligt WHO, berättar Dagens Nyheter
Moderator

Smisk
Inlägg: 3188
Blev medlem: 27 aug 2016 15:42

Re: Coronaviruset [trådskapare moderator]

Inläggav Smisk » 16 mar 2020 15:00

Sån?

https://www.wish.com/product/5d7f582e52 ... &share=web

Sån?

https://shop.dyson.se/flaktar-varmeflak ... lsrc=aw.ds


Undra om gasmask hjälper? Det måste den väl göra?
De skall ha masker som hjälper inom vården men vilka menar de då?

http://www.procurator.net/sv-se/kunskap ... -mot-virus

Användarvisningsbild
Pilatus
Moderator
Inlägg: 17376
Blev medlem: 08 mar 2012 03:25
Ort: Quid est veritas?

Re: Coronaviruset [trådskapare moderator]

Inläggav Pilatus » 16 mar 2020 15:27

Smisk skrev:Sån?

En FFP3-mask för 60 kr är bra.

Bild
Moderator

Användarvisningsbild
Pilatus
Moderator
Inlägg: 17376
Blev medlem: 08 mar 2012 03:25
Ort: Quid est veritas?

Re: Coronaviruset [trådskapare moderator]

Inläggav Pilatus » 17 mar 2020 20:46

Det här viruset SARS-CoV-2 är mycket tufft för de äldre. Döden har fått gestalt. Att ligga på en intensivvårdsavdelning, intuberad och vaken utan att kunna säga något. Om det ens finns en ledig respirator till hands. Kanske finns det fem lediga i grannregionen som stått inkörda i någon skrubb sedan två år. Total maktlöshet med en helkass lungfunktion. Alla verkar ha gett upp och man är i sjuksköterskans våld. Kanske tänker hon bara på att arbetspasset skall vara slut, situationen är inte så positiv. Man glider iväg i feberdrömmar, ångest och smärta, så försvagad att man kanske dör. Risken är ju trots allt inte försumbar.

Tankarna surrade i huvudet innan jag somnade i går. Men jag är inte sjuk och ligger inte på intensiven. Yngre människor kan redan ha haft viruset utan att ha märkt mycket av det. Att stänga gymnasierna anser jag var ett överdrivet beslut. Influensa är visserligen obehagligt och tar på krafterna, men antagligen blir vi inte av med viruset innan tillräckligt många har antikroppar mot det. Vaccinet lär dröja ett par år, jag tror inte det går att forcera de faser ett nytt läkemedel måste gå genom innan det kan godkännas av läkemedelsverket. Ursäkta stämningsläget.
Moderator

klorofyll
Inlägg: 9311
Blev medlem: 06 jun 2012 20:50

Re: Coronaviruset [trådskapare moderator]

Inläggav klorofyll » 17 mar 2020 21:50

Jag blir trött på vanliga människor. Man snackar om toalettpapper och skrattar åt hur löjligt det är att bunkra upp. Medicinen är alla överens om, vanligt sunt förnuft, hosta i armväcket, om alla hade varit så förståndiga så hade viruset inte överlevt... Det är väldigt mycket macho-kultur.

Anne
Inlägg: 6108
Blev medlem: 18 maj 2012 12:30

Re: Coronaviruset [trådskapare moderator]

Inläggav Anne » 17 mar 2020 22:21

Är det inte lite överdrivet och kontraproduktivt att köpa 80 flaskor handsprit?

Användarvisningsbild
Pilatus
Moderator
Inlägg: 17376
Blev medlem: 08 mar 2012 03:25
Ort: Quid est veritas?

Re: Coronaviruset [trådskapare moderator]

Inläggav Pilatus » 17 mar 2020 22:48

lynx skrev:Är det inte lite överdrivet och kontraproduktivt att köpa 80 flaskor handsprit?

Allt överdrivs dessa dagar, eller bagatelliseras.

Kanske kunde man satsat en slant på de universitet och läkemedelsbolag som vill utveckla antiviral medicin mot SARS-CoV-2. Vaccin mot SARS-CoV-2 är effektivare än bromsmedicin. Vi vet inte riktigt om man prövar de antivirala medel som redan finns. Vissa test är gjorda med äldre vaccin (till exempel Pandemrix som användes mot svininfluensan, med ibland svåra biverkningar), men inte mycket sägs.
Moderator

hakkapeliitta
Inlägg: 2345
Blev medlem: 06 aug 2017 10:22

Re: Coronaviruset [trådskapare moderator]

Inläggav hakkapeliitta » 17 mar 2020 23:27

Pilatus skrev:Allt överdrivs dessa dagar, eller bagatelliseras.


Jag gick till närbutiken i söndags. Flera hyllor var tomma. Brukar vara så söndagar men detta var extremt.
Häpnade faktiskt, aldrig varit med om liknande. Hittade dock kinesiska vårrullar i frysen som räddade dagen.

Är Tegnell rätt man? För några dagar sen sa han att vi har peakat Corona. Så fel hade han, inte ens i närheten. Han är nog teoretiker utan fingertoppskänskla. Krävs praktiskt snickarkänskla för att träffa tätt. Mellan tum och pekfinger. VET att jag har rätt.

Användarvisningsbild
Pilatus
Moderator
Inlägg: 17376
Blev medlem: 08 mar 2012 03:25
Ort: Quid est veritas?

Re: Coronaviruset [trådskapare moderator]

Inläggav Pilatus » 18 mar 2020 00:24

hakkapeliitta skrev:
Pilatus skrev:Allt överdrivs dessa dagar, eller bagatelliseras.

Är Tegnell rätt man? För några dagar sen sa han att vi har peakat Corona. Så fel hade han, inte ens i närheten. Han är nog teoretiker utan fingertoppskänsla.

Han har rätt i att det är de äldre som råkar illa ut. Dödligheten är förmodat hög.

Problemet i övrigt är att kunskapsnivån är låg. Kineserna är de som varit metodiska och antagligen har de lärt sig en del. Men även de mörkade inledningsvis och viruset fick bra fart, 3158 döda. Nu är folket i Wuhan naturligt immuna mot Sars-CoV-2, gruppimmuna. Därefter fick man som bekant foten på rätt pedal och lyckades hejda en katastrof.

Donald Trump försöker dränka viruset i en flod av pengar. Frågan är om den metoden kommer att lyckas. En marknadsliberalism lyser igenom som kan få börsen att piggna till en stund. Men om viruset får rejält fäste, vad skall han då göra?

Samma i Sverige, Riksbanken vräker ut pengar. Nu kommer de äntligen att lyckas med att få fart på inflationen. I övrigt skall vi stänga in oss och bida tiden. Men var finns råden till de som blir smittade? De skall inte gå till jobbet, förstår vi. Men hur skall de lindra verkningarna av viruset? Vanligast är feber, torrhosta och andnöd.

Den som hittat någon bra information om hur symptomen lindras bäst, meddela gärna.
Moderator

hakkapeliitta
Inlägg: 2345
Blev medlem: 06 aug 2017 10:22

Re: Coronaviruset [trådskapare moderator]

Inläggav hakkapeliitta » 18 mar 2020 00:48

Träffade en granntjej som skulle åka med i hissen. Jag sa till henne att jag kanske har Corona hon tog genast flera steg tillbaka, sen frågade hon om jag har feber. Nej ingen feber men har snuva och allmänt mår dåligt. Åk du först sa hon. Hjälper inte egentligen för viruset hänger kvar lång tid i luften.
Jag sa detta som allmän upplysning till henne, hade en tung kasse och orkade inte 9 våningar uppför trappan.

Användarvisningsbild
Pilatus
Moderator
Inlägg: 17376
Blev medlem: 08 mar 2012 03:25
Ort: Quid est veritas?

Re: Coronaviruset [trådskapare moderator]

Inläggav Pilatus » 18 mar 2020 01:12

Läste just om Chloroquine, en gammal malariamedicin som testats på SARS-CoV-2 och som visat sig fungera in vito, men ej in vivo (i provrör, men ej vid test på människor). Likväl har det testats framgångsrikt i enskilda fall i Kina. Det är god fighting spirit som skulle behövas litet mer av bland de vårdande myndigheterna här. Inte så att jag uppmanar till ett mer äventyrligt sätt att bekämpa virus. Men då det är en sista utväg, vad har man att förlora? Antagligen är bestämmelserna sådana att läkaren som inte handlar enligt vetenskap och beprövad erfarenhet får se sig om efter ett mindre kvalificerat jobb.
Moderator

Användarvisningsbild
Pilatus
Moderator
Inlägg: 17376
Blev medlem: 08 mar 2012 03:25
Ort: Quid est veritas?

Re: Coronaviruset [trådskapare moderator]

Inläggav Pilatus » 18 mar 2020 10:52

För första gången hittar jag ett positivt meddelande i Läkemedelsvärlden 12 mars 2020:

Läkemedelsverket har beviljat beredskapslicens för det antivirala läkemedlet remdesivir. Läkemedlet är fortfarande under utveckling men anses lovande som behandling av covid-19, den svåra luftvägsinfektion som det nya coronaviruset orsakar.

”Med anledning av det pågående utbrottet av covid-19 (coronavirus) i världen finns ett behov av att snabbt hitta behandlingar och förebyggande medicinska åtgärder”, skriver Läkemedelsverket i ett pressmeddelande om beredskapslicensen.


Företaget som utvecklar remdesivir heter Gilead Sciences.
Moderator

Användarvisningsbild
Pilatus
Moderator
Inlägg: 17376
Blev medlem: 08 mar 2012 03:25
Ort: Quid est veritas?

Re: Coronaviruset [trådskapare moderator]

Inläggav Pilatus » 18 mar 2020 11:55

Det nya coronaviruset har fått namnet SARS-CoV-2.
SARS = severe acute respiratory syndrome
Sjukdomen som orsakas av viruset fått namnet Covid-19 som står för coronavirus disease 2019.
Moderator

Användarvisningsbild
Algotezza
Inlägg: 18495
Blev medlem: 21 jul 2006 21:36
Ort: Lund
Kontakt:

Re: Coronaviruset [trådskapare moderator]

Inläggav Algotezza » 18 mar 2020 19:24

Ny fågelinfluensa verkar på G i Kina...
Göran Egevad egevad@gmail.com

Användarvisningsbild
Pilatus
Moderator
Inlägg: 17376
Blev medlem: 08 mar 2012 03:25
Ort: Quid est veritas?

Re: Coronaviruset [trådskapare moderator]

Inläggav Pilatus » 18 mar 2020 19:52

Algotezza skrev:Ny fågelinfluensa verkar på G i Kina...

Det har vi större möjlighet att parera, för det finns vaccin utvecklat mot fågelinfluensa (tamiflu) avsett för människa. Den tråkiga sidan är att sådant vaccin inte finns på den svenska marknaden.
Moderator


Återgå till "Naturvetenskap"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 31 och 0 gäster