Coronaviruset [trådskapare moderator]

Fysik, biologi, teknik, ETC.

Moderator: Moderatorgruppen

David H
Moderator
Inlägg: 5260
Blev medlem: 13 nov 2005 22:29
Ort: Knivsta/Uppsala

Re: Coronaviruset

Inläggav David H » 09 mar 2020 13:11

klorofyll skrev:Varför inte bara säga, stanna hemma från jobb i 1 vecka om du inte har ett livsviktigt jobb? Notera var du befinner dig. Res inte runt i Sverige.. (Dvs, man behöver inte direkt tvinga folk i början) Alltså, det här viruset är värre än influensa och kan vara dödligt för äldre... Personen som upptäckte viruset var inte särskilt gammal men han dog.


De flesta har väl jobb som på något sätt handlar om att få samhället att få gå runt och fungera tänker jag. För många kan det ju också betyda att inget jobb = ingen lön. Och om alla de som inte jobbar ändå ska få utbetald lön - vart ska i så fall de pengarna komma ifrån? Bidrag från skattepengar? Sammanlagt kan det ju komma att handla om många miljarder kr.

Att det verkligen sätts in rätt åtgärd vid rätt tillfälle tror jag är viktigt. Kan bli allvarliga problem om både för kraftfulla åtgärder sätts in för tidigt, och om det sätts in för sent.

Sen för att över huvud taget kunna bedöma vilka åtgärder som bör sättas in är det ju viktigt att också ha en realistisk bild om hur smittoläget verkligen ser ut. Just på denna punkt är det dock mycket jag inte begriper, hur det med bestämdhet kan hävdas att det inte finns någon lokal smittspridning i Sverige exempelvis, det går bortom mitt förstånd. Kanske är det exempelvis inte så märkvärdigt att man låter arrangera melodifestivalen med publik om man bara har importfall av coronavirus, men hur kan man veta att man inte har annat än importfall av virus så länge det bara är importfall som testas?
David Holmberg, moderator på filosofiforum
Filosofiblogg (på engelska): http://recollectingphilosophy.wordpress.com/

Användarvisningsbild
Pilatus
Moderator
Inlägg: 17422
Blev medlem: 08 mar 2012 03:25
Ort: Quid est veritas?

Re: Corona-viruset

Inläggav Pilatus » 09 mar 2020 17:23

klorofyll skrev:Varför inte bara säga, stanna hemma från jobb i 1 vecka om du inte har ett livsviktigt jobb? Notera var du befinner dig. Res inte runt i Sverige.. (Dvs, man behöver inte direkt tvinga folk i början) Alltså, det här viruset är värre än influensa och kan vara dödligt för äldre... Personen som upptäckte viruset var inte särskilt gammal men han dog.

Nu 252 smittade i Sverige. Dessutom är Mohammed bin Salman chockad över att USA numera är den största exportören av olja. Priset sjunker och drar världens börser med sig. Vi trygghetsnarkomaner i Sverige blir givetvis fullkomligt panikslagna. Dow Jones -6,23% och börsen här hemma -5,43%. Det är ju hemskt, vad skall vi ta oss till? Självaste vice riksbankschefen Martin Flodén är smittad av farsoten och sitter hemma och funderar på framtiden. Usch ja, så illa det kan bli. Bäst att köpa litet fler aktier, det är realisation i dag. :)
Moderator

klorofyll
Inlägg: 9311
Blev medlem: 06 jun 2012 20:50

Re: Coronaviruset

Inläggav klorofyll » 09 mar 2020 18:48

rekoj skrev:
klorofyll skrev:Varför inte bara säga, stanna hemma från jobb i 1 vecka om du inte har ett livsviktigt jobb? Notera var du befinner dig. Res inte runt i Sverige.. (Dvs, man behöver inte direkt tvinga folk i början) Alltså, det här viruset är värre än influensa och kan vara dödligt för äldre... Personen som upptäckte viruset var inte särskilt gammal men han dog.


De flesta har väl jobb som på något sätt handlar om att få samhället att få gå runt och fungera tänker jag. För många kan det ju också betyda att inget jobb = ingen lön. Och om alla de som inte jobbar ändå ska få utbetald lön - vart ska i så fall de pengarna komma ifrån? Bidrag från skattepengar? Sammanlagt kan det ju komma att handla om många miljarder kr.

Att det verkligen sätts in rätt åtgärd vid rätt tillfälle tror jag är viktigt. Kan bli allvarliga problem om både för kraftfulla åtgärder sätts in för tidigt, och om det sätts in för sent.

Sen för att över huvud taget kunna bedöma vilka åtgärder som bör sättas in är det ju viktigt att också ha en realistisk bild om hur smittoläget verkligen ser ut. Just på denna punkt är det dock mycket jag inte begriper, hur det med bestämdhet kan hävdas att det inte finns någon lokal smittspridning i Sverige exempelvis, det går bortom mitt förstånd. Kanske är det exempelvis inte så märkvärdigt att man låter arrangera melodifestivalen med publik om man bara har importfall av coronavirus, men hur kan man veta att man inte har annat än importfall av virus så länge det bara är importfall som testas?

Ja. Det vore intressant att veta ex.v. hur lång tid det tar från sjuk ---> frisk... Om sjukdomen bryter ut på ett ålderdomshem, vad göra?

Användarvisningsbild
Pilatus
Moderator
Inlägg: 17422
Blev medlem: 08 mar 2012 03:25
Ort: Quid est veritas?

Re: Corona-viruset

Inläggav Pilatus » 09 mar 2020 20:26

klorofyll skrev:Ytterliggare ett genialiskt drag av Trump... Låga energipriser = välstånd.

Det ställer jag mig tveksam till. Det är alldeles för häftiga rörelser för att bringa välstånd till någon, på kort sikt. De som tjänar på oredan är de som kan ligga ute med pengar en litet längre period, tills marknaden stabiliserar sig och produktionen fungerar mer normalt. De som köpte i svackan är givetvis de som tar hem vinsten.
klorofyll skrev:När jag ännu en gång ska försöka mig på börsen, så ska jag handla kortsiktigt...

Daytrader är i de flesta fall förlorare om de inte har en fantastisk känsla och kunnighet för börsens rörelser. Man måste veta att bolaget X kommer att göra bättre än analytikerna räknat på och köpa innan bokslutet blir känt. Annars kommer det lätt upp någon gammal surdeg, en engångskostnad som företaget passar på att belasta bokslutet med.
Bättre att vara någorlunda långsiktig, men beredd att hoppa av direkt. Risken är alltid att de stora fiskarna redan hunnit sälja.
Viruset kommer att kunna störa samhället i grunden. Alla har mager produktion (lean production), lagren ligger på lastbilarnas flak (just in time), alltid på väg. Nu drabbas hela samhället av temporära störningar.
Mardrömmen är då viruset träffar äldreboenden, sjukvården, folktäta förorter. Hur det blir med turistorter var tydligen svårt att räkna ut. Mycket folk på liten yta, stor risk för smitta.
Moderator

Anne
Inlägg: 6108
Blev medlem: 18 maj 2012 12:30

Re: Coronaviruset

Inläggav Anne » 10 mar 2020 08:25

Hela Italien sätts i karantän. "Tiden har runnit ut", säger Conte. Ja du, rekoj... Vad kan vi göra :shock: ? Byt batteri i klockan! Jag har tänt mina ljus i rätt ordning; tro, hopp och kärlek.
https://www.expressen.se/nyheter/prast- ... a-utsatts/

David H
Moderator
Inlägg: 5260
Blev medlem: 13 nov 2005 22:29
Ort: Knivsta/Uppsala

Re: Coronaviruset

Inläggav David H » 10 mar 2020 11:02

Jag tänker att om det blir en mer allmän spridning i Sverige kanske vi får tacksamma att det är andra länder som infört hårdare restriktioner. Förhoppningsvis går det då att få hjälp från andra länder som inte drabbas lika hårt...
David Holmberg, moderator på filosofiforum
Filosofiblogg (på engelska): http://recollectingphilosophy.wordpress.com/

Smisk
Inlägg: 3220
Blev medlem: 27 aug 2016 15:42

Re: Coronaviruset

Inläggav Smisk » 10 mar 2020 11:56

https://www.youtube.com/watch?v=6dDD2tHWWnU

Här har ni klippet som visar för vilka ni skall tända ljusen för i världen.
Inte en optimal förklaring men ändå något av en kontext för att visa något man kan använda för att förstå saken.

En sak att tänka på är hur svininfluensan ser ut där och att sedan tänka på att den inte existerar alls idag.

Medelåldern för de som dött i corona i italien är 81 år.
Vad jag vet är det endast personer i riskgruppen som dör av det, alltså sjuka personer och äldre+sjuka.

https://www.svt.se/nyheter/utrikes/sjuk ... onaviruset

Mer färsk data gällande spridning över åldersgrupper och annat:

https://www.svd.se/det-har-vet-vi-om-coronaviruset-3784

Användarvisningsbild
Anders
Inlägg: 7858
Blev medlem: 23 mar 2006 01:44
Kontakt:

Re: Coronaviruset

Inläggav Anders » 10 mar 2020 16:11

rekoj skrev:
klorofyll skrev:Varför inte bara säga, stanna hemma från jobb i 1 vecka om du inte har ett livsviktigt jobb? Notera var du befinner dig. Res inte runt i Sverige.. (Dvs, man behöver inte direkt tvinga folk i början) Alltså, det här viruset är värre än influensa och kan vara dödligt för äldre... Personen som upptäckte viruset var inte särskilt gammal men han dog.


De flesta har väl jobb som på något sätt handlar om att få samhället att få gå runt och fungera tänker jag. För många kan det ju också betyda att inget jobb = ingen lön. Och om alla de som inte jobbar ändå ska få utbetald lön - vart ska i så fall de pengarna komma ifrån? Bidrag från skattepengar? Sammanlagt kan det ju komma att handla om många miljarder kr.

Att det verkligen sätts in rätt åtgärd vid rätt tillfälle tror jag är viktigt. Kan bli allvarliga problem om både för kraftfulla åtgärder sätts in för tidigt, och om det sätts in för sent.

Sen för att över huvud taget kunna bedöma vilka åtgärder som bör sättas in är det ju viktigt att också ha en realistisk bild om hur smittoläget verkligen ser ut. Just på denna punkt är det dock mycket jag inte begriper, hur det med bestämdhet kan hävdas att det inte finns någon lokal smittspridning i Sverige exempelvis, det går bortom mitt förstånd. Kanske är det exempelvis inte så märkvärdigt att man låter arrangera melodifestivalen med publik om man bara har importfall av coronavirus, men hur kan man veta att man inte har annat än importfall av virus så länge det bara är importfall som testas?

Man behöver väl knappast göra en dikotomi av det här? Om man känner att man har förkylningssymtom och har den minsta chans att ha kommit i kontakt med viruset, då stannar man hemma. Annars jobba, men håll dig till de arbetskamrater du brukar umgås med, ät medhavd mat.
Och annars, som Klorofyll var inne på, betrakta det som skarpt läge nu. Gör det nödvändiga, handla osv, men annars, håll dig ifrån okända människor. Puben, konserten, restaurangen, matchen kanske man kan skita i ett tag? Gillade inte att se allt folk på mello osv.

Alla får hjälpa till att se till att sannolikheten för allmän spridning blir så liten som möjligt.

Alla som yrar om procenter eller promille hit och dit som dör, släpp det. Betrakta det som en pandemi utan att det är pesten(än så länge).

Var på vårdcentralen igår för ett nödvändigt besök. Alla i väntrummet satt en bra bit från varandra. Ingen hostade rakt ut, en tjej till och med stod utanför och väntade. Läkaren skakade inte hand. Gillade det jag såg. Däremot satt en kollega och hostade utan att göra det i armvecket på lunchen, där var det onda ögat.
Min blogg över mitt filosofiska läsande --> http://ingenfilo.blogspot.com
Zizek - Om kaos, filosofi, kapitalism och globalisering
4 november 2017

hakkapeliitta
Inlägg: 2365
Blev medlem: 06 aug 2017 10:22

Re: Coronaviruset

Inläggav hakkapeliitta » 10 mar 2020 16:57

För 30 år sedan hade inte det här viruset covid-19 rönt nån större uppmärksamhet. Men med globaliseringen av ekonomi, information och allt större resande är vi i ett annat läge idag. För 30 år sedan hade väl detta på sin höjd varit en liten notis i tidningen.
Om jag har uppfattat rätt så är viruset rätt bagatellartat. De som har varit sjuka säger att det kändes som en lättare influensa.
Kanske är detta globaliseringens baksida, ekonomier tål inga större störningar. Några blir hysteriska och preppar och bildar kö utanför apoteket innan öppningsdags. :)
Statsepidemolog Tegnell som måste balansera mellan olika intressen har ingen lätt uppgift. Men jag litar på honom, kanske borde han lugna ner sej lite med "vi har nått kulmen", en sådan här spridning bygger på statistiska- och matematiska modeller med kanske flera osäkra variabler.
Undrar om experterna använder någon form av kaosteori? Vore intressant att veta.

Personligen är jag inte orolig. Vidtar endast vanliga att tvätta händerna med vatten och tvål och har med mej en grisfösare så att folk håller avstånd.

Anne
Inlägg: 6108
Blev medlem: 18 maj 2012 12:30

Re: Coronaviruset

Inläggav Anne » 10 mar 2020 20:38

:lol: grisfösare... Jaja. Du har humorn i behåll, hakka. Det hjälper.

David H
Moderator
Inlägg: 5260
Blev medlem: 13 nov 2005 22:29
Ort: Knivsta/Uppsala

Re: Coronaviruset

Inläggav David H » 11 mar 2020 10:52

Anders skrev:Man behöver väl knappast göra en dikotomi av det här? Om man känner att man har förkylningssymtom och har den minsta chans att ha kommit i kontakt med viruset, då stannar man hemma. Annars jobba, men håll dig till de arbetskamrater du brukar umgås med, ät medhavd mat.
Och annars, som Klorofyll var inne på, betrakta det som skarpt läge nu. Gör det nödvändiga, handla osv, men annars, håll dig ifrån okända människor. Puben, konserten, restaurangen, matchen kanske man kan skita i ett tag? Gillade inte att se allt folk på mello osv.

Alla får hjälpa till att se till att sannolikheten för allmän spridning blir så liten som möjligt.

Alla som yrar om procenter eller promille hit och dit som dör, släpp det. Betrakta det som en pandemi utan att det är pesten(än så länge).

Var på vårdcentralen igår för ett nödvändigt besök. Alla i väntrummet satt en bra bit från varandra. Ingen hostade rakt ut, en tjej till och med stod utanför och väntade. Läkaren skakade inte hand. Gillade det jag såg. Däremot satt en kollega och hostade utan att göra det i armvecket på lunchen, där var det onda ögat.


Förstår inte riktigt vad du menar om att man skulle göra dikotomi av det?

Rätt åtgärd vid rätt tillfälle skrev jag om. Alltså när spridningsrisken är stor var mer försiktig fler begränsande åtgärder, och med mindre spridningsrisk behöver det inte vara lika hårda restriktioner. Vore det ett bättre alternativ att hålla restriktioner på samma nivå redan från början, säg för nån månad sen när vi fick vårt första fall - och sen inte ändra på restriktionerna om situationen skulle bli värre?

Sen om det är ett val mellan att prioritera samhället att rulla på som vanligt, och tillåta smittan få snabbare spridning - eller att bromsa samhället och således också bromsa smittspridningen. För visst kan vi väl ändå bromsa smittspridningen genom att bromsa samhället?

Det är mycket som inte är svart på vitt skulle jag säga, det finns en stor gråzon däremellan. På mello samlades 35000 personer inomhus på liten yta, det är klart att det kanske inte var så himla klokt att genomföra... men säg om det är 500 personer, är det OK då? Eller 50 personer? Och om säg till exempel ingen publik på matcher, inga restaurangbesök m.m. visst är det klart att hela samhället och ekonomin kan påverkas...

Sen det om symtom är det klart lätt att säga att man ska stanna hemma om man har tempstegring. Men om man känner sig lite småsnuvig nästan året om. Kvarvarande hosta efter tidigare infektion?
Jag själv fick besvärlig hosta i tisdags förra veckan, sen kraftig feber på torsdagen, och på fredagen släppte febern och jag började känna mig bättre igen om än fortfarande hängig. Och sen söndags tycker jag att jag känt mig bra, men har fortfarande besvär med hosta. Ringde då till jobbet och frågade om de tyckte jag skulle friskanmäla mig och de tyckte dem - hosta kan ju hänga i länge efter luftvägsinfektion... frågade sen återigen igår apropå nya rekommendationer, men de vidhöll att de tycker jag ska fortsätta jobba.
David Holmberg, moderator på filosofiforum
Filosofiblogg (på engelska): http://recollectingphilosophy.wordpress.com/

hakkapeliitta
Inlägg: 2365
Blev medlem: 06 aug 2017 10:22

Re: Coronaviruset [trådskapare moderator]

Inläggav hakkapeliitta » 11 mar 2020 11:28

Pratade med brorsan idag. Halva gänget är i karantän. Många nyckelpersoner, chefsläkare, så han kan inte göra sitt jobb.
Han tillhör riskgruppen eftersom han har astma.
Han undviker sjukhusets allmänna platser, "jag förflyttar mej i kulvertar".

David H
Moderator
Inlägg: 5260
Blev medlem: 13 nov 2005 22:29
Ort: Knivsta/Uppsala

Re: Coronaviruset [trådskapare moderator]

Inläggav David H » 11 mar 2020 11:51

Jag jobbar själv på en geriatrisk avdelning där alla är 65+. När jag kom tillbaka på jobbet igår möttes jag bland annat av nyheten att två av våra patienter avlidit under veckan. Både hade utvecklat lunginflammation under vårdtiden, och ena av patienterna fick nån sorts njurkollaps sen också, och ett plötsligt hjärtstopp. Med akut HLR lyckades de hålla ena patienten vid liv i två dygn till innan hon avled.. första gången det behövts utföras HLR på avdelningen där jag jobbar på många år tror jag, och själv har jag aldrig varit med om det under mina 7 år på avdelningen. Det är ingen akutvårdsavdelning, så sådant är sällsynt annars. Fortfarande inte hört något ord dock från chefer och ledning att det skulle kunna finnas nån misstanke om coronaviruset på avdelningen. Och visst tänker jag själv - mycket möjligt att det inte heller är corona, men hur kan man verkligen veta? Den frågan har jag försökt höja, men inte fått respons från de jag pratat med.
David Holmberg, moderator på filosofiforum
Filosofiblogg (på engelska): http://recollectingphilosophy.wordpress.com/

Användarvisningsbild
Pilatus
Moderator
Inlägg: 17422
Blev medlem: 08 mar 2012 03:25
Ort: Quid est veritas?

Re: Coronaviruset [trådskapare moderator]

Inläggav Pilatus » 11 mar 2020 12:22

rekoj skrev:Och visst tänker jag själv - mycket möjligt att det inte heller är corona, men hur kan man verkligen veta? Den frågan har jag försökt höja, men inte fått respons från de jag pratat med.

Provtagning (PCR/cellodling) kan ske från luftvägarna hos den som misstänks smittad (nasofarynxprov, svalgprov, sputum eller aspirat/sköljvätska från nedre luftvägarna). Personal som utför provtagningen ska vara försedd med skyddsutrustning.

https://diagnostics.roche.com/se/sv/products/product-category/nya-coronaviruset.html
Moderator

David H
Moderator
Inlägg: 5260
Blev medlem: 13 nov 2005 22:29
Ort: Knivsta/Uppsala

Re: Coronaviruset [trådskapare moderator]

Inläggav David H » 11 mar 2020 12:47

Pilatus skrev:
rekoj skrev:Och visst tänker jag själv - mycket möjligt att det inte heller är corona, men hur kan man verkligen veta? Den frågan har jag försökt höja, men inte fått respons från de jag pratat med.

Provtagning (PCR/cellodling) kan ske från luftvägarna hos den som misstänks smittad (nasofarynxprov, svalgprov, sputum eller aspirat/sköljvätska från nedre luftvägarna). Personal som utför provtagningen ska vara försedd med skyddsutrustning.

https://diagnostics.roche.com/se/sv/products/product-category/nya-coronaviruset.html


Tack för upplysningen, nu vet vi precis hur vi ska gå tillväga för att ta prov. Bara en liten hake då, att det inte finns några beslut om att prover ska tas...
David Holmberg, moderator på filosofiforum
Filosofiblogg (på engelska): http://recollectingphilosophy.wordpress.com/


Återgå till "Naturvetenskap"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 11 och 0 gäster