Coronaviruset [trådskapare moderator]

Fysik, biologi, teknik, ETC.

Moderator: Moderatorgruppen

Användarvisningsbild
Pilatus
Moderator
Inlägg: 17397
Blev medlem: 08 mar 2012 03:25
Ort: Quid est veritas?

Re: Coronaviruset [trådskapare moderator]

Inläggav Pilatus » 12 mar 2020 20:53

rekoj skrev:Konsulten sa då bara att vi ska avskriva coronamisstanke, och att vi således inte får ta några tester.

Det finns litet information för provtagningsindikation vi covid 19. T ex se
https://www.regionorebrolan.se/sv/Halsa-och-vard/Mikrobiologi1/Coronavirus/Provtagningsindikation/
Moderator

Anne
Inlägg: 6108
Blev medlem: 18 maj 2012 12:30

Re: Coronaviruset [trådskapare moderator]

Inläggav Anne » 12 mar 2020 21:00

Förlåt rekoj, jag är glömsk och inte riktigt på topp i tänkandet. Självklart utsätts ni som vårdpersonal under rådande omständigheter för risker! Så skruvat. Skrämmande besked ni fick också. Jag vet inte vad jag ska säga :(

David H
Moderator
Inlägg: 5228
Blev medlem: 13 nov 2005 22:29
Ort: Knivsta/Uppsala

Re: Coronaviruset [trådskapare moderator]

Inläggav David H » 12 mar 2020 21:01

Pilatus skrev:
rekoj skrev:Konsulten sa då bara att vi ska avskriva coronamisstanke, och att vi således inte får ta några tester.

Det finns litet information för provtagningsindikation vi covid 19. T ex se
https://www.regionorebrolan.se/sv/Halsa-och-vard/Mikrobiologi1/Coronavirus/Provtagningsindikation/


Jo, det stämmer. Det finns riktlinjer för provtagningsindikation, men det betyder inte att det bara är personer som uppfyller de kriterierna som kan vara smittade.
David Holmberg, moderator på filosofiforum
Filosofiblogg (på engelska): http://recollectingphilosophy.wordpress.com/

hakkapeliitta
Inlägg: 2350
Blev medlem: 06 aug 2017 10:22

Re: Coronaviruset [trådskapare moderator]

Inläggav hakkapeliitta » 12 mar 2020 21:52

Är väl lite si och så med de direktiven.
Länken tidigare, brorsans jobbarkompis fick tjata till sej en undersökning. Han hade varit på skidsemester i "ofarliga" Österrike. Jag kan förstå myndighetsbeslut och att de som måste prioritera. Samtidigt visar detta hur dålig koll de har, mest gissningar hit och dit.

Användarvisningsbild
Pilatus
Moderator
Inlägg: 17397
Blev medlem: 08 mar 2012 03:25
Ort: Quid est veritas?

Re: Coronaviruset [trådskapare moderator]

Inläggav Pilatus » 13 mar 2020 12:10

Det saknas effektiva behandlingar för närvarande och kommer sannolikt att ta ett par år att få fram vaccin och antivirala medel som biter på viruset.

Ett problem vid akut SARS-CoV-2 infektion är att antiviral behandling sannolikt måste
sättas in mycket tidigt i infektionsförloppet för att ha avsedd effekt, liksom vid influensa och
andra akuta virusinfektioner. Symtombilden vid svår COVID-19 orsakas sannolikt till stor
del av det naturliga (”inate”) immunförsvarets reaktion på viruset vilket inte är påverkbart
med antiviral behandling. Inga specifika immunologiska behandlingsstrategier har ännu
rapporterats från kliniska studier (Stebbing J, 2020).

Ref. Referensgruppen för Antiviral Terapi (RAV)
Moderator

hakkapeliitta
Inlägg: 2350
Blev medlem: 06 aug 2017 10:22

Re: Coronaviruset [trådskapare moderator]

Inläggav hakkapeliitta » 13 mar 2020 14:49

Nu har jag tvättat händerna minst tjugo gånger idag. Har nariga torra händer. Pratade med grannfrugan i hissen, genast efteråt var jag tvungen genomgå ett reningsbad.

Användarvisningsbild
Anders
Inlägg: 7814
Blev medlem: 23 mar 2006 01:44
Kontakt:

Re: Coronaviruset [trådskapare moderator]

Inläggav Anders » 13 mar 2020 14:53

hakkapeliitta skrev:Nu har jag tvättat händerna minst tjugo gånger idag. Har nariga torra händer. Pratade med grannfrugan i hissen, genast efteråt var jag tvungen genomgå ett reningsbad.

Tycker handspriten på jobbet kunde gå åt fortare. Blir kanske jobba hemifrån nästa vecka.
Min blogg över mitt filosofiska läsande --> http://ingenfilo.blogspot.com
Zizek - Om kaos, filosofi, kapitalism och globalisering
4 november 2017

Användarvisningsbild
Pilatus
Moderator
Inlägg: 17397
Blev medlem: 08 mar 2012 03:25
Ort: Quid est veritas?

Re: Coronaviruset [trådskapare moderator]

Inläggav Pilatus » 15 mar 2020 09:32

This computer game could help stop coronavirus


You don't have to be a scientist to do science. Download and play Foldit and you can help researchers discover new antiviral drugs that might stop coronavirus. The most promising solutions will be manufactured and tested at the University of Washington Institute for Protein Design in Seattle.

Foldit is FREE and not-for-profit: https://fold.it/
Moderator

Användarvisningsbild
Pilatus
Moderator
Inlägg: 17397
Blev medlem: 08 mar 2012 03:25
Ort: Quid est veritas?

Re: Coronaviruset [trådskapare moderator]

Inläggav Pilatus » 15 mar 2020 10:37

Forskarna har funnit att SARS-CoV-2 förblir livskraftigt i aerosoler (partiklar i luften) i minst tre timmar. Viruset förblev möjligt att detektera upp till 4 timmar på koppar, till 24 timmar på kartong och cirka 13 timmar på stål och ca 16 timmar på polypropen. Enligt forskarna indikerar detta att både aerosoler och förorenade ytor är troliga överföringsvägar. Ref. https://www.chemistryviews.org/
Moderator

Maat
Inlägg: 148
Blev medlem: 09 dec 2009 19:28

Re: Coronaviruset [trådskapare moderator]

Inläggav Maat » 15 mar 2020 14:16

Det här ämnet är väl placerat under fel rubrik, det borde ju vara politik och samhälle istället eftersom det är ett politikerstyrt ämne och politikerskapat problem som dessutom helt är orsakat av fel och brister i samhället som existerar för att de styrande inte brytt sig om att ta i problemen.

Visserligen kan man fokusera enbart på forskningen, men det förefaller som om det i huvudsak inte är främst forskningsfrågan som diskuteras.

Och även om det finns historiskt gammal forskning på själva "grundämnet" råder det alltid en viss osäkerhet varje gång en ny variant uppkommit och för tillfället är det alldeles för tidigt att säga tvärsäkra saker om den aktuella varianten som framför allt politiker och anda offentliga representanter för staten har gjort till stående rutin, innan en uttömmande och fullständigt forskning hunnit genomföras, vilket kan ta 1-3 år, minst.

En fråga som måste utredas är exempelvis rapporten från Hong Kong som visar på att viruset orsakar vävnadsskador hos s.k. ... "tillfrisknade"... som försämrar lungkapaciteten med 20-30 %, om detta är ett övergående eller kroniskt tillstånd är ännu okänt, vad som kan sägas är dock att den som friskförklaras uppenbarligen är ingalunda fysiskt frisk eller återställd i bokstavlig mening, man talar bara om själva den aktiva virussmittan inte om dess följder och effekter.

Här finns uppenbarligen frågetecken, om det värsta skulle inträffa att det bli långvariga eller permanenta lungskador skulle hela bilden förändras dramatiskt.

Så att ansvariga går ut med ständiga bagatelliserande budskap baserat på politiska agendor i avsikt att hålla folket "lugnt och lätthanterligt"... och rent önsketänkande, är det ämne som främst bör uppmärksammas

Det blir - just nu - mer en fråga om att storkäftade myndighetspersoner sätter sin Pinocchionäsa i vädret i TV än en direkt naturvetenskaplig fråga.

Användarvisningsbild
Anders
Inlägg: 7814
Blev medlem: 23 mar 2006 01:44
Kontakt:

Re: Coronaviruset [trådskapare moderator]

Inläggav Anders » 15 mar 2020 14:28

Pilatus skrev:Forskarna har funnit att SARS-CoV-2 förblir livskraftigt i aerosoler (partiklar i luften) i minst tre timmar. Viruset förblev möjligt att detektera upp till 4 timmar på koppar, till 24 timmar på kartong och cirka 13 timmar på stål och ca 16 timmar på polypropen. Enligt forskarna indikerar detta att både aerosoler och förorenade ytor är troliga överföringsvägar. Ref. https://www.chemistryviews.org/

Tvätta händerna alltså
Min blogg över mitt filosofiska läsande --> http://ingenfilo.blogspot.com
Zizek - Om kaos, filosofi, kapitalism och globalisering
4 november 2017

Användarvisningsbild
Pilatus
Moderator
Inlägg: 17397
Blev medlem: 08 mar 2012 03:25
Ort: Quid est veritas?

Re: Coronaviruset [trådskapare moderator]

Inläggav Pilatus » 15 mar 2020 14:54

Anders skrev:
Pilatus skrev:Forskarna har funnit att SARS-CoV-2 förblir livskraftigt i aerosoler (partiklar i luften) i minst tre timmar. Viruset förblev möjligt att detektera upp till 4 timmar på koppar, till 24 timmar på kartong och cirka 13 timmar på stål och ca 16 timmar på polypropen. Enligt forskarna indikerar detta att både aerosoler och förorenade ytor är troliga överföringsvägar. Ref. https://www.chemistryviews.org/

Tvätta händerna alltså

Även ytor som vi berör, handtag, kranar, vred, kontakter, klädhängare, tvättställ mm.
Och lokaler där det förekommer personer som kan vara smittbärare.
Allt detta i rimlig proportion. Vi bör vara medvetna om risken utan att bli förlamade.
Moderator

Användarvisningsbild
Pilatus
Moderator
Inlägg: 17397
Blev medlem: 08 mar 2012 03:25
Ort: Quid est veritas?

Re: Coronaviruset [trådskapare moderator]

Inläggav Pilatus » 15 mar 2020 15:02

Maat skrev:Det här ämnet är väl placerat under fel rubrik, ...

Du är välkommen att skapa en tråd under Politik och samhälle. Det finns som du säger fler aspekter på SARS-CoV-2 än den rent medicinska. Politikerna kan säkert fatta beslut om radikala åtgärder, stängda gränser mm.
Moderator

David H
Moderator
Inlägg: 5228
Blev medlem: 13 nov 2005 22:29
Ort: Knivsta/Uppsala

Re: Coronaviruset [trådskapare moderator]

Inläggav David H » 15 mar 2020 15:20

Maat skrev:Det här ämnet är väl placerat under fel rubrik, det borde ju vara politik och samhälle istället eftersom det är ett politikerstyrt ämne och politikerskapat problem som dessutom helt är orsakat av fel och brister i samhället som existerar för att de styrande inte brytt sig om att ta i problemen.

Visserligen kan man fokusera enbart på forskningen, men det förefaller som om det i huvudsak inte är främst forskningsfrågan som diskuteras.

Och även om det finns historiskt gammal forskning på själva "grundämnet" råder det alltid en viss osäkerhet varje gång en ny variant uppkommit och för tillfället är det alldeles för tidigt att säga tvärsäkra saker om den aktuella varianten som framför allt politiker och anda offentliga representanter för staten har gjort till stående rutin, innan en uttömmande och fullständigt forskning hunnit genomföras, vilket kan ta 1-3 år, minst.

En fråga som måste utredas är exempelvis rapporten från Hong Kong som visar på att viruset orsakar vävnadsskador hos s.k. ... "tillfrisknade"... som försämrar lungkapaciteten med 20-30 %, om detta är ett övergående eller kroniskt tillstånd är ännu okänt, vad som kan sägas är dock att den som friskförklaras uppenbarligen är ingalunda fysiskt frisk eller återställd i bokstavlig mening, man talar bara om själva den aktiva virussmittan inte om dess följder och effekter.

Här finns uppenbarligen frågetecken, om det värsta skulle inträffa att det bli långvariga eller permanenta lungskador skulle hela bilden förändras dramatiskt.

Så att ansvariga går ut med ständiga bagatelliserande budskap baserat på politiska agendor i avsikt att hålla folket "lugnt och lätthanterligt"... och rent önsketänkande, är det ämne som främst bör uppmärksammas

Det blir - just nu - mer en fråga om att storkäftade myndighetspersoner sätter sin Pinocchionäsa i vädret i TV än en direkt naturvetenskaplig fråga.


Det går absolut argumentera för att ämnet skulle kunna placeras under rubriken politik och samhälle istället. Som jag ser det handlar det både om naturvetenskap/medicin/omvårdnad/epidemiologi samt politik och samhälle. Som så mycket annat är det många områden det inbegriper. Jag tycker det finns en fördel i att då kunna tänka stort och brett, och bara för att det postas i naturvetenskap tycker jag det inte ska behöva vara kliniskt rent från politik och samhälle, eller vice versa om det tvärtom faktiskt postats i politik och samhälle.

Första frågeställningen jag hade i den här tråden gällde huruvida man kan veta om det råder en allmän spridning eller inte. Folkhälsomyndigheten påstod sig veta att det inte fanns någon samhällsspridning. Mycket tycker jag talar för att de hade fel.
David Holmberg, moderator på filosofiforum
Filosofiblogg (på engelska): http://recollectingphilosophy.wordpress.com/

Smisk
Inlägg: 3199
Blev medlem: 27 aug 2016 15:42

Re: Coronaviruset [trådskapare moderator]

Inläggav Smisk » 16 mar 2020 09:58

Pilatus skrev:Forskarna har funnit att SARS-CoV-2 förblir livskraftigt i aerosoler (partiklar i luften) i minst tre timmar. Viruset förblev möjligt att detektera upp till 4 timmar på koppar, till 24 timmar på kartong och cirka 13 timmar på stål och ca 16 timmar på polypropen. Enligt forskarna indikerar detta att både aerosoler och förorenade ytor är troliga överföringsvägar. Ref. https://www.chemistryviews.org/


Det finns motstridig information där, klarhet i detta skulle vara bra. Jag såg Joe rogans samtal med Michael Osterholm igår:

https://www.youtube.com/watch?v=E3URhJx0NSw

https://en.wikipedia.org/wiki/Michael_Osterholm

Som jag förstår det smittar det inte så utan via partiklar i luften. Andas man luften med viruset i blir man smittad och det är allt.
Inget skyddar i stort sätt och tvätta objekt påverkar inte inklusive sina egna händer.

Man måste i princip ha dykardräkt så man andas en annan luft om man skall vara skyddad från virusluften.
Virusluften är dock väldigt lokal så andas man samma luft som en smittad i ett rum utan konditionering åker man på det verkar det som.


Återgå till "Naturvetenskap"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 4 och 0 gäster