Coronaviruset [trådskapare moderator]

Fysik, biologi, teknik, ETC.

Moderator: Moderatorgruppen

David H
Moderator
Inlägg: 5116
Blev medlem: 13 nov 2005 22:29
Ort: Knivsta/Uppsala

Coronaviruset [trådskapare moderator]

Inläggav David H » 06 mar 2020 11:08

En sak som jag funderat på. Jag har läst att villkoren för att få bli testad är att antingen ha varit i riskområde och därefter utvecklat symtom, eller att ha varit i nära kontakt med någon som befunnit sig i riskområde och utvecklat symtom. De som inte uppfyllt dessa kriterier har nekats smittest har jag läst på flera håll. Sen har folkhälsomyndigheten och flera andra påpekat att det inte råder någon allmän smittspridning av viruset, eftersom alla upptäckta fall har varit antingen de som rest till riskområden eller de som varit i nära kontakt med de som varit i riskområden.

Låter inte detta som ett märkligt felslut???

Jag menar att det är väl klart att man inte kommer upptäcka fall som inte varit i riskområde eller varit i nära kontakt med de som varit i riskområde, om det inte heller sker några tester på personer som inte uppfyller dessa kriterier?
Kan det inte finnas ett väldigt stort mörkertal om hur många som har fått viruset om man inte redan börjat undersöka om det faktiskt redan nu råder en allmän spridning?

Annars förefaller ju detta virus inte särskilt farligt för de allra flesta personer. Att en omfattande smittspridning kan ske tycker jag inte verkar så osannolikt, men tänker att konsekvenserna av det inte nödvändigtvis borde behöva bli så katastrofala.
David Holmberg, moderator på filosofiforum
Filosofiblogg (på engelska): http://recollectingphilosophy.wordpress.com/

Smisk
Inlägg: 3157
Blev medlem: 27 aug 2016 15:42

Re: Corona-viruset

Inläggav Smisk » 06 mar 2020 11:45

Ja det är knepigt hur det tänks där, håller med. Det har väl att göra med erfarenhet och vad de vet om viruset samt att man tar hänsyn till kostnad och belastning på sjukvården. Det kanske är meningsfullare att lägga resurserna man har på det man vet just som det är nu.

David H
Moderator
Inlägg: 5116
Blev medlem: 13 nov 2005 22:29
Ort: Knivsta/Uppsala

Re: Corona-viruset

Inläggav David H » 06 mar 2020 12:30

Å andra sidan kan man ju se det som något positivt med stora mörkertal också. Mörkertalen kan ju antas framförallt vara personer med hyfsat lindriga symtom som exempelvis inte behövt uppsöka sjukvård, medan kritiskt sjuka och dödsfall inte borde missas lika lätt. Och om så är fallet kan ju mortaliteten för viruset vara betydligt lägre än vissa officiella siffror. Jag läste nån stans att mortaliteten kan vara så låg som omkring 0,5%. Skillnaden mellan en "vanlig" influensa behöver då inte vara så jättestor.
Än är det dock mycket som inte är känt, och själv medger jag villigt att jag inte är någon expert på området.
David Holmberg, moderator på filosofiforum
Filosofiblogg (på engelska): http://recollectingphilosophy.wordpress.com/

Smisk
Inlägg: 3157
Blev medlem: 27 aug 2016 15:42

Re: Corona-viruset

Inläggav Smisk » 06 mar 2020 15:42

Precis. En del verkar ju få milda förkylningssymptom så det är lurigt.

Brukar kika på denna på dagarna:

https://www.arcgis.com/apps/opsdashboar ... 7b48e9ecf6

Passerade precis 100.000 som fått viruset totalt sett och 55.000 som är friska från det samt över 100 i Sverige bekräftade.

klorofyll
Inlägg: 9311
Blev medlem: 06 jun 2012 20:50

Re: Corona-viruset

Inläggav klorofyll » 07 mar 2020 09:15

rekoj skrev:Kan det inte finnas ett väldigt stort mörkertal om hur många som har fått viruset om man inte redan börjat undersöka om det faktiskt redan nu råder en allmän spridning?

Jag tänker att media vill lugna oss... Om alla i norra Italien, eller i vissa delar av Iran, hade fått god information, så hade alla där satt sig på ett plan, och tagit med sig smittan dit man kommer... Vilket också har skett, men i MYCKET LITEN skala. Det skulle bli stora folkvandringar med god info..

David H
Moderator
Inlägg: 5116
Blev medlem: 13 nov 2005 22:29
Ort: Knivsta/Uppsala

Re: Coronaviruset

Inläggav David H » 07 mar 2020 12:17

klorofyll skrev:
rekoj skrev:Kan det inte finnas ett väldigt stort mörkertal om hur många som har fått viruset om man inte redan börjat undersöka om det faktiskt redan nu råder en allmän spridning?

Jag tänker att media vill lugna oss... Om alla i norra Italien, eller i vissa delar av Iran, hade fått god information, så hade alla där satt sig på ett plan, och tagit med sig smittan dit man kommer... Vilket också har skett, men i MYCKET LITEN skala. Det skulle bli stora folkvandringar med god info..


Här håller jag inte med dig. Jag tror inte det du skriver stämmer.
Den allmänna medierapporteringen gällande coronaviruset tycker jag i stora drag har känts förtroendeingivande. Har inte fått upplevelsen att media avsiktligt försöker vilseleda.

Däremot känner jag helt klart ett bristande förtroende gentemot exempelvis folkhälsomyndigheten och pandemigruppen. Ni må få tycka att jag är en knäppgök som är en amatör som inte visar mer tilltro till expertisen, må så vara då. Framförallt tycker jag det är märkligt att de uttrycker sig vara så säkra på att det inte sker någon lokal smittspridning av coronaviruset i Sverige, och hur de bedömt att risken för spridning är så pass låg. Som jag tidigare påpekade tycker jag mig inte fått svar på hur de kan veta att det inte råder någon lokal eller allmän smittspridning i Sverige.

Jag vill inte hävda att de nödvändigtvis har fel, men däremot tycker jag mig få ha rätt att uttrycka en skepsis, att jag tvivlar och inte begriper.

I egenskap av vårdarbetare har jag försökt läsa på lite extra om den information som är relaterad till sjukvården, och jag passade då på att jämföra vad vad norska folkhälsoinstitutet (FHI) skrivit och vad svenska folkhälsomyndigheten (FHM) skrivit. Intrycket när jag läste vad FHI skrivit var att personerna som skrivit detta verkade visa viss förståelse för hur det fungerar i den praktiska verkligheten, och det tyckte jag ingav visst förtroende, men när jag därefter läste på svenska FHM hemsida kändes denna typ av verklighetsförankring som bortblåst. Det som står på FHM:s hemsida må låta bra i teorin, men min erfarenhet som vårdarbetare är att det är sånt som antas där som inte fungerar i praktiken, och ger då inte heller särskilt god praktisk vägledning. Jag har själv varit med vid flera smittoutbrott och det är mycket som inte är så enkelt i dessa situationer, oklarheter och förvirring uppstår som regel alltid, och när vi försökt följa riktlinjer har det ändå gått åt pipsvängen i flera situationer.

Jag får lite intrycket av att svenska FHM utgår från premissen att alla människor skulle vara perfekt rationella individer, och att de skrivit sina riktlinjer utifrån detta, men att det sen inte är riktigt hur det ser ut i verkligheten. Det skulle ju i så fall också kunna vara bidragande orsak till varför många upplever deras prognoser som nedtonade. Det behöver då inte handla om att de avsiktligt vill nedtona eller vilseleda på något sätt, men att en av orsakerna kan vara att prognoserna kan vara baserade på överdriven tilltro till människors rationalitet?
David Holmberg, moderator på filosofiforum
Filosofiblogg (på engelska): http://recollectingphilosophy.wordpress.com/

David H
Moderator
Inlägg: 5116
Blev medlem: 13 nov 2005 22:29
Ort: Knivsta/Uppsala

Re: Coronaviruset

Inläggav David H » 07 mar 2020 17:48

Äntligen en nyhet om vad jag efterfrågade då https://www.svt.se/nyheter/inrikes/fhm-infor-stickprover-pa-influensasjuka ..

Att stickprover ska börja tas på personer som inte varit i riskområden, och inte heller varit i nära kontakt med konstaterat smittade. När sådana prov börjar tas borde det ju gå lättare att få svar på huruvida det råder en allmän spridning eller inte.

När jag var på vårdavdelningen där jag jobbar tidigare under veckan hade vi flera patienter med allvarliga luftvägssymtom, inklusive ett par patienter som behövde syrgas. Åtminstone någon av dessa patienter vet jag att det togs influensaprov på också. Ska bli intressant och höra om de kommer efteranalyserar dessa prov för corona också.
David Holmberg, moderator på filosofiforum
Filosofiblogg (på engelska): http://recollectingphilosophy.wordpress.com/

Användarvisningsbild
Anders
Inlägg: 7769
Blev medlem: 23 mar 2006 01:44
Kontakt:

Re: Coronaviruset

Inläggav Anders » 07 mar 2020 20:00

rekoj skrev:Äntligen en nyhet om vad jag efterfrågade då https://www.svt.se/nyheter/inrikes/fhm-infor-stickprover-pa-influensasjuka ..

Att stickprover ska börja tas på personer som inte varit i riskområden, och inte heller varit i nära kontakt med konstaterat smittade. När sådana prov börjar tas borde det ju gå lättare att få svar på huruvida det råder en allmän spridning eller inte.

När jag var på vårdavdelningen där jag jobbar tidigare under veckan hade vi flera patienter med allvarliga luftvägssymtom, inklusive ett par patienter som behövde syrgas. Åtminstone någon av dessa patienter vet jag att det togs influensaprov på också. Ska bli intressant och höra om de kommer efteranalyserar dessa prov för corona också.

Var en jävel som gick på affärn hemmavid och hostade rakt ut
Min blogg över mitt filosofiska läsande --> http://ingenfilo.blogspot.com
Zizek - Om kaos, filosofi, kapitalism och globalisering
4 november 2017

David H
Moderator
Inlägg: 5116
Blev medlem: 13 nov 2005 22:29
Ort: Knivsta/Uppsala

Re: Corona-viruset

Inläggav David H » 08 mar 2020 14:58

klorofyll skrev:
rekoj skrev:Kan det inte finnas ett väldigt stort mörkertal om hur många som har fått viruset om man inte redan börjat undersöka om det faktiskt redan nu råder en allmän spridning?

Jag tänker att media vill lugna oss...


Som sagt har jag inte fått intryck av att media avsiktligt försökt vilseleda, men jag tror ett problem kan vara att de i vissa avseenden inte varit tillräckligt ifrågasättande. Just frågan om hur det kan vara säkert att det inte råder någon allmän eller lokal spridning av viruset tror jag är en central fråga, och där upplever jag inte som det getts några tydliga svar. Det "lugnande argumentet" som ofta angetts är att alla bekräftade fall av corona har varit "importfall", men det i sig säger ju verkligen inte mycket alls om det fortfarande inte kommit uppgifter om annat än importfall har testats.
Det har kommit uppgifter om att det planerats provtagning av andra, men fortfarande har jag inte läst något om att den typen provtagning i praktiken ännu börjat genomföras. Och om det genomförts, men bara i enstaka fall säger ju inte heller det mycket - därför skulle man ju i så fall också vilja veta om hur många icke-importfall som testats.
David Holmberg, moderator på filosofiforum
Filosofiblogg (på engelska): http://recollectingphilosophy.wordpress.com/

klorofyll
Inlägg: 9311
Blev medlem: 06 jun 2012 20:50

Re: Coronaviruset

Inläggav klorofyll » 08 mar 2020 15:04

16 miljoner människor i karantän i Italien.

klorofyll
Inlägg: 9311
Blev medlem: 06 jun 2012 20:50

Re: Corona-viruset

Inläggav klorofyll » 08 mar 2020 15:19

rekoj skrev:
klorofyll skrev:
rekoj skrev:Kan det inte finnas ett väldigt stort mörkertal om hur många som har fått viruset om man inte redan börjat undersöka om det faktiskt redan nu råder en allmän spridning?

Jag tänker att media vill lugna oss...


Som sagt har jag inte fått intryck av att media avsiktligt försökt vilseleda, men jag tror ett problem kan vara att de i vissa avseenden inte varit tillräckligt ifrågasättande. Just frågan om hur det kan vara säkert att det inte råder någon allmän eller lokal spridning av viruset tror jag är en central fråga, och där upplever jag inte som det getts några tydliga svar. Det "lugnande argumentet" som ofta angetts är att alla bekräftade fall av corona har varit "importfall", men det i sig säger ju verkligen inte mycket alls om det fortfarande inte kommit uppgifter om annat än importfall har testats.
Det har kommit uppgifter om att det planerats provtagning av andra, men fortfarande har jag inte läst något om att den typen provtagning i praktiken ännu börjat genomföras.

Om jag hade varit statsminister/president så hade jag satt människor i drabbade områden i karantän så fort som möjligt. Jag hade stängt städer, flygplatser, gränser och rått människor att stanna hemma, så mycket som möjligt. Men det är enkelt att säga nu... Tyvärr så går väl politiker bara runt och hoppas i dessa dagar.

David H
Moderator
Inlägg: 5116
Blev medlem: 13 nov 2005 22:29
Ort: Knivsta/Uppsala

Re: Corona-viruset

Inläggav David H » 08 mar 2020 15:44

klorofyll skrev:Om jag hade varit statsminister/president så hade jag satt människor i drabbade områden i karantän så fort som möjligt. Jag hade stängt städer, flygplatser, gränser och rått människor att stanna hemma, så mycket som möjligt. Men det är enkelt att säga nu... Tyvärr så går väl politiker bara runt och hoppas i dessa dagar.


Risken om man vidtar för många restriktioner är ju att samhället slutar fungera. Människor i arbete behövs ju för att många samhällsfunktioner ska kunna fungera.

Kanske borde det däremot genomföras desto starkare restriktioner mot just riskgrupper för att undvika att just de ska drabbas av viruset. För deras egen skull såklart, men även för andras skull, med många allvarligt sjuka kommer det krävas extrema resurser av vården. Och de som blir allvarligt sjuka kommer ju antagligen löpa betydligt större risk att smitta andra också eftersom de inte kan försätta sig i självkarantän, utan de kommer behöva hjälp av sjukhuspersonal.
David Holmberg, moderator på filosofiforum
Filosofiblogg (på engelska): http://recollectingphilosophy.wordpress.com/

klorofyll
Inlägg: 9311
Blev medlem: 06 jun 2012 20:50

Re: Corona-viruset

Inläggav klorofyll » 08 mar 2020 19:18

rekoj skrev:
klorofyll skrev:Om jag hade varit statsminister/president så hade jag satt människor i drabbade områden i karantän så fort som möjligt. Jag hade stängt städer, flygplatser, gränser och rått människor att stanna hemma, så mycket som möjligt. Men det är enkelt att säga nu... Tyvärr så går väl politiker bara runt och hoppas i dessa dagar.


Risken om man vidtar för många restriktioner är ju att samhället slutar fungera. Människor i arbete behövs ju för att många samhällsfunktioner ska kunna fungera.

Kanske borde det däremot genomföras desto starkare restriktioner mot just riskgrupper för att undvika att just de ska drabbas av viruset. För deras egen skull såklart, men även för andras skull, med många allvarligt sjuka kommer det krävas extrema resurser av vården. Och de som blir allvarligt sjuka kommer ju antagligen löpa betydligt större risk att smitta andra också eftersom de inte kan försätta sig i självkarantän, utan de kommer behöva hjälp av sjukhuspersonal.

Man behöver sätta drabbade områden i karantän, då kan man skicka in folk i skyddsdräkter, med mat, medicin osv.

David H
Moderator
Inlägg: 5116
Blev medlem: 13 nov 2005 22:29
Ort: Knivsta/Uppsala

Re: Corona-viruset

Inläggav David H » 08 mar 2020 21:06

klorofyll skrev:Man behöver sätta drabbade områden i karantän, då kan man skicka in folk i skyddsdräkter, med mat, medicin osv.


Men vad menar du då med drabbat område? Hur många måste vara smittade för att hela området ska betraktas som drabbat.

Exakt vilka åtgärder som bör sättas in och när tycker jag rent allmänt verkar svårbedömt, och tänker att det är viktigt att försöka lyssna till den samlade expertisens rekommendationer. Om än givetvis också att man borde få tvivla och ifrågasätta när det är sådant man inte förstår.

Själv har jag framförallt ifrågasatt expertisens bedömning om att det inte råder nån allmän smittspridning i Sverige. Men visst, om det verkligen är som de säger, då tycker jag såklart att det vore positivt..
David Holmberg, moderator på filosofiforum
Filosofiblogg (på engelska): http://recollectingphilosophy.wordpress.com/

klorofyll
Inlägg: 9311
Blev medlem: 06 jun 2012 20:50

Re: Corona-viruset

Inläggav klorofyll » 09 mar 2020 06:17

rekoj skrev:
klorofyll skrev:Man behöver sätta drabbade områden i karantän, då kan man skicka in folk i skyddsdräkter, med mat, medicin osv.


Men vad menar du då med drabbat område? Hur många måste vara smittade för att hela området ska betraktas som drabbat.

Exakt vilka åtgärder som bör sättas in och när tycker jag rent allmänt verkar svårbedömt, och tänker att det är viktigt att försöka lyssna till den samlade expertisens rekommendationer. Om än givetvis också att man borde få tvivla och ifrågasätta när det är sådant man inte förstår.

Själv har jag framförallt ifrågasatt expertisens bedömning om att det inte råder nån allmän smittspridning i Sverige. Men visst, om det verkligen är som de säger, då tycker jag såklart att det vore positivt..

Varför inte bara säga, stanna hemma från jobb i 1 vecka om du inte har ett livsviktigt jobb? Notera var du befinner dig. Res inte runt i Sverige.. (Dvs, man behöver inte direkt tvinga folk i början) Alltså, det här viruset är värre än influensa och kan vara dödligt för äldre... Personen som upptäckte viruset var inte särskilt gammal men han dog.


Återgå till "Naturvetenskap"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 12 och 0 gäster