Definition av hälsa

Fysik, biologi, teknik, ETC.

Moderator: Moderatorgruppen

Smisk
Inlägg: 3187
Blev medlem: 27 aug 2016 15:42

Definition av hälsa

Inläggav Smisk » 30 apr 2020 09:32

"Enligt världshälsoorganisationens (WHO) definition från 1948[1], som är den mest använda, är hälsa "ett tillstånd av fullständigt fysiskt, psykiskt och socialt välbefinnande, inte endast frånvaro av sjukdom och funktionsnedsättning.[2]" "

https://sv.wikipedia.org/wiki/H%C3%A4lsa

Denna definitionen fungerar inte som jag ser det. Min kritik mot den är att allt välbefinnande inte är hälsa och att allt obehagligt inte är ohälsa. Precis som instrumentpanelen på en bil inte säger allt om bilen och alla bilens funktioner inte finns representerade på den så ger inte våra förnimmelser av våra funktioner en tillräcklig bild av deras kvalitet.


Mitt förslag: Hälsa = Ett kvalitetsmått på våra funktioners förmåga att utföra deras uppgift.

Jag skriver funktioner och det betyder alla organ inklusive psyket oavsett hur man definierar det.

Bra hälsa för ett organ är alltså det organets förmåga att utföra sin uppgift bra. Dålig hälsa är så det utför uppgiften dåligt.
Hjärtats funktion är att pumpa blod på ett viss sätt och när det sker på ett tillräckligt bra sätt i relation till kroppens krav på blod är det i gott skick och alltså har god hälsa. Utför det uppgiften dåligt har vi en markör för dålig hälsa.

Hälsa har att göra med funktion, inte känslor av välbefinnande. Välbefinnande är som att instrumentpanelen på en bil visar att allt är som det skall men något kan fungera dåligt ändå.

Inom vården har man en matris där man beskriver 4 kvadranter som ett index över en patients situation.

Mår: bra, dåligt.
Har: hälsa, ohälsa.

Man kan enligt den må bra och vara frisk, må dåligt och vara frisk, må bra och vara sjuk och må dåligt och vara sjuk.

Den matrisen beskriver att WHOs definition är otillräcklig anser jag.

Om man med välbefinnande menar att det ordet betyder att "allt fungerar med god kvalitet" är den okey, men det är då ändå otydligt som jag ser det :)

På engelska har de ordet "wellbeing".

mancini
Inlägg: 11
Blev medlem: 23 apr 2020 11:38

Re: Definition av hälsa

Inläggav mancini » 01 maj 2020 08:26

Tror du att folk ägnar tillräckligt uppmärksamhet åt sin mentala hälsa?

klorofyll
Inlägg: 9311
Blev medlem: 06 jun 2012 20:50

Re: Definition av hälsa

Inläggav klorofyll » 01 maj 2020 10:10

Smisk skrev:
Mitt förslag: Hälsa = Ett kvalitetsmått på våra funktioners förmåga att utföra deras uppgift.

Det har väl också att göra med yttre omständigheter... Mår man inte bättre ifall man kan uppfylla sina drömmar, följa sin vilja?

Men det var kanske vad du i förlängningen menade?

Smisk skrev:Mår: bra, dåligt.
Har: hälsa, ohälsa.

Den är bra!

Användarvisningsbild
Anders
Inlägg: 7790
Blev medlem: 23 mar 2006 01:44
Kontakt:

Re: Definition av hälsa

Inläggav Anders » 01 maj 2020 12:35

Smisk skrev:"Enligt världshälsoorganisationens (WHO) definition från 1948[1], som är den mest använda, är hälsa "ett tillstånd av fullständigt fysiskt, psykiskt och socialt välbefinnande, inte endast frånvaro av sjukdom och funktionsnedsättning.[2]" "

https://sv.wikipedia.org/wiki/H%C3%A4lsa

Denna definitionen fungerar inte som jag ser det. Min kritik mot den är att allt välbefinnande inte är hälsa och att allt obehagligt inte är ohälsa. Precis som instrumentpanelen på en bil inte säger allt om bilen och alla bilens funktioner inte finns representerade på den så ger inte våra förnimmelser av våra funktioner en tillräcklig bild av deras kvalitet.


Mitt förslag: Hälsa = Ett kvalitetsmått på våra funktioners förmåga att utföra deras uppgift.

Jag skriver funktioner och det betyder alla organ inklusive psyket oavsett hur man definierar det.

Bra hälsa för ett organ är alltså det organets förmåga att utföra sin uppgift bra. Dålig hälsa är så det utför uppgiften dåligt.
Hjärtats funktion är att pumpa blod på ett viss sätt och när det sker på ett tillräckligt bra sätt i relation till kroppens krav på blod är det i gott skick och alltså har god hälsa. Utför det uppgiften dåligt har vi en markör för dålig hälsa.

Hälsa har att göra med funktion, inte känslor av välbefinnande. Välbefinnande är som att instrumentpanelen på en bil visar att allt är som det skall men något kan fungera dåligt ändå.

Inom vården har man en matris där man beskriver 4 kvadranter som ett index över en patients situation.

Mår: bra, dåligt.
Har: hälsa, ohälsa.

Man kan enligt den må bra och vara frisk, må dåligt och vara frisk, må bra och vara sjuk och må dåligt och vara sjuk.

Den matrisen beskriver att WHOs definition är otillräcklig anser jag.

Om man med välbefinnande menar att det ordet betyder att "allt fungerar med god kvalitet" är den okey, men det är då ändå otydligt som jag ser det :)

På engelska har de ordet "wellbeing".

Skulle ändå påstå att WHOs definition lirar rätt bra. Dina invändningar är relevanta, men över en hel befolkning antar jag att det är undantag.
Min blogg över mitt filosofiska läsande --> http://ingenfilo.blogspot.com
Zizek - Om kaos, filosofi, kapitalism och globalisering
4 november 2017

Smisk
Inlägg: 3187
Blev medlem: 27 aug 2016 15:42

Re: Definition av hälsa

Inläggav Smisk » 04 maj 2020 11:44

mancini skrev:Tror du att folk ägnar tillräckligt uppmärksamhet åt sin mentala hälsa?


Vet inte. Jag gissar att det finns utrymme för att vara mer informerad kring hur mental hälsa fungerar om inte annat.

Smisk
Inlägg: 3187
Blev medlem: 27 aug 2016 15:42

Re: Definition av hälsa

Inläggav Smisk » 04 maj 2020 11:47

klorofyll skrev:Det har väl också att göra med yttre omständigheter... Mår man inte bättre ifall man kan uppfylla sina drömmar, följa sin vilja?


Ja det är mycket som spelar in för att hälsan skall vara god :)

Men man kan må bra och ändå vara sjuk som sagt och hälsan är inte god och deras definition går inte ihop där.
Välbefinnande som ett förnimbart tillstånd KAN inte definiera hälsa enligt denna logik då vi vet att sjukdom är ohälsa.

Smisk
Inlägg: 3187
Blev medlem: 27 aug 2016 15:42

Re: Definition av hälsa

Inläggav Smisk » 04 maj 2020 11:55

Anders skrev:Skulle ändå påstå att WHOs definition lirar rätt bra. Dina invändningar är relevanta, men över en hel befolkning antar jag att det är undantag.


Wellbeing är ett begrepp som innefattar en del bredare tolkningar av vad man menar, jag gillar själva ordet.
Definitionen är ologisk dock och inte specifik för att vara värd namnet definition :)

Jag är intresserad av hälsa och när jag utforskar ämnet hör jag denna definition vid sidan av matrisen som visar att den är ologisk flera gånger. Det ilar i min logiknerv ;)

Smisk
Inlägg: 3187
Blev medlem: 27 aug 2016 15:42

Re: Definition av hälsa

Inläggav Smisk » 04 maj 2020 13:01

Jag kom att tänka på det där med att man blandar ihop fitness med hälsa. Att kunna utföra fysiska prestationer är inte ett mått på hälsa, det är något annat. Däremot att kroppen kan utföra sina funktioner är ett mått på god hälsa :)

Motion och rörelse med rätt återhämtning är hälsosamt men fitness är inte hälsa.

Smisk
Inlägg: 3187
Blev medlem: 27 aug 2016 15:42

Re: Definition av hälsa

Inläggav Smisk » 05 maj 2020 12:41

The challenge of defining wellbeing
https://www.internationaljournalofwellb ... oad/89/238

Hälsa är well being och well being är inte definierat på annat sätt än att tala om olika hälsoområden.


https://www.cdc.gov/hrqol/wellbeing.htm

"There is no consensus around a single definition of well-being, but there is general agreement that at minimum, well-being includes the presence of positive emotions and moods (e.g., contentment, happiness), the absence of negative emotions (e.g., depression, anxiety), satisfaction with life, fulfillment and positive functioning.4, 33-35 In simple terms, well-being can be described as judging life positively and feeling good"

Hälsa verkar vara ett odefinierat begrepp. Märkligt. :)

Tillfredsställdhet av livet kan överlappa med ohälsa så det är inte tillräckligt. Man kan vara tillfreds med att man skall dö av en sjukdom.

klorofyll
Inlägg: 9311
Blev medlem: 06 jun 2012 20:50

Re: Definition av hälsa

Inläggav klorofyll » 02 jun 2020 18:25

Smisk skrev:Men man kan må bra och ändå vara sjuk som sagt och hälsan är inte god och deras definition går inte ihop där.

En historisk person menade att ångest är när man tänker i cirklar... om och om igen.

Jag hoppas att jag dör av kroppsligt förfall... och inte psykiskt.

Användarvisningsbild
Anders
Inlägg: 7790
Blev medlem: 23 mar 2006 01:44
Kontakt:

Re: Definition av hälsa

Inläggav Anders » 03 jun 2020 08:30

Smisk skrev:The challenge of defining wellbeing
https://www.internationaljournalofwellb ... oad/89/238

Hälsa är well being och well being är inte definierat på annat sätt än att tala om olika hälsoområden.


https://www.cdc.gov/hrqol/wellbeing.htm

"There is no consensus around a single definition of well-being, but there is general agreement that at minimum, well-being includes the presence of positive emotions and moods (e.g., contentment, happiness), the absence of negative emotions (e.g., depression, anxiety), satisfaction with life, fulfillment and positive functioning.4, 33-35 In simple terms, well-being can be described as judging life positively and feeling good"

Hälsa verkar vara ett odefinierat begrepp. Märkligt. :)

Tillfredsställdhet av livet kan överlappa med ohälsa så det är inte tillräckligt. Man kan vara tillfreds med att man skall dö av en sjukdom.


Wellbeing är verkligen en abstraktion... det där papret var rätt intressant. Måste ge det lite mer tid. Men jag vill påstå att det finns mer bakom begreppet än vad artikelförfattarna skriver om.

Begreppet är viktigt.
Min blogg över mitt filosofiska läsande --> http://ingenfilo.blogspot.com
Zizek - Om kaos, filosofi, kapitalism och globalisering
4 november 2017


Återgå till "Naturvetenskap"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 19 och 0 gäster