Tid enligt fysiken

Fysik, biologi, teknik, ETC.

Moderator: Moderatorgruppen

Användarvisningsbild
Pilatus
Moderator
Inlägg: 17376
Blev medlem: 08 mar 2012 03:25
Ort: Quid est veritas?

Re: Tid enligt fysiken

Inläggav Pilatus » 28 nov 2022 11:04

Smisk skrev:Nej det stämmer inte.

Varför Smisk, anser du inte att det stämmer? Argumentera!
Moderator

Smisk
Inlägg: 3189
Blev medlem: 27 aug 2016 15:42

Re: Tid enligt fysiken

Inläggav Smisk » 28 nov 2022 11:49

Pilatus skrev:
Smisk skrev:Nej det stämmer inte.

Varför Smisk, anser du inte att det stämmer? Argumentera!


Nej tack, det går inte att föra en dialog med honom då han som jag påpekat inte sätter sig in i det man säger utan gör halmgubbar.
Jag tar inte direktiv från dig för övrigt utan kan bilda mig en uppfattning om saker själv.

Användarvisningsbild
Pilatus
Moderator
Inlägg: 17376
Blev medlem: 08 mar 2012 03:25
Ort: Quid est veritas?

Re: Tid enligt fysiken

Inläggav Pilatus » 28 nov 2022 11:57

Smisk skrev:Jag tar inte direktiv från dig för övrigt utan kan bilda mig en uppfattning om saker själv.

Det jag försöker säga är att forumet blir betydligt intressantare för andra att läsa om vi har argument för det vi anser riktigt.
Moderator

Smisk
Inlägg: 3189
Blev medlem: 27 aug 2016 15:42

Re: Tid enligt fysiken

Inläggav Smisk » 28 nov 2022 12:02

Pilatus skrev:
Smisk skrev:Jag tar inte direktiv från dig för övrigt utan kan bilda mig en uppfattning om saker själv.

Det jag försöker säga är att forumet blir betydligt intressantare för andra att läsa om vi har argument för det vi anser riktigt.


Det håller jag med om det är därför jag argumenterar så fint så ofta :)

Jag har inget mer att tillägga i ämnet och väljer helt fritt vad jag vill göra med mitt liv tack.
Skriv gärna till Pollen att han får argumentera för varför vi inte skiljer på "epistemologi och ontologi" så jag inte uppfattar att du särbehandlar mig tack. Varför skall just jag dansa efter din pipa men inte andra?

Smisk
Inlägg: 3189
Blev medlem: 27 aug 2016 15:42

Re: Tid enligt fysiken

Inläggav Smisk » 29 nov 2022 13:01

Pollen skrev:Jag har "dansat efter din pipa" och sett videon och dragit slutsats.
Vad är det för fel på min slutsats att han gör precis som du och blandar ihop epistemologi och ontologi?


Jag har ingen pipa du skall dansa efter :) Det är Pilatus som har pipan jag skall dansa efter, du missuppfattar det.

Vad menar du med att vi blandat ihop dem?

antor
Inlägg: 48
Blev medlem: 26 jul 2021 17:40

Re: Tid enligt fysiken

Inläggav antor » 29 nov 2022 18:17

Pilatus skrev:Först en deklaration. Att diskutera tid är omöjligt om vi inte skiljer på tid som vi uppfattar tid då vi står och fryser vid en busshållplats, från tid som vi (tentativt) kan definiera som avståndet mellan händelser, (ofta cirkulära händelser).

Alltså med utgångspunkt från trådskaparens uppfattning att tid är en egenskap i naturen som är helt oberoende av människan. Om någon vill bestrida detta, (alltså att falsifiera denna utgångspunkt) är det välkommet. Men inte med psykologiska termer som har med vår perception och kognitiva förmåga att göra.

Det finns en tråd för den uppfattningen.

Bra då vet vi vad denna tråden skall omfatta. :)

Jag ber på förhand ursäkt för om jag missar saker som redan diskuterats i denna tråd.

Men jag vill som fysiker utveckla lite, att den psykologiskt uppfattade tiden är oberoende av om det finns en klocka i närheten eller inte. Så löst uttryckt du kan stå och frysa vid en busshållplats och uppleva vad du vill oberoende av nån mäter tiden. Fysikern är bara intresserad av förloppet ifall tiden mäts. Avstånd mellan händelser (eg ett annat ord för "byggstenar för klockor") kommer alltid finnas i systemet dock. Men dessa händelser finns där även om den kognitiva varelsen plockas bort helt. Därför är den fysikaliska tiden mer korrekt än den psykologiska som påverkas av humör, tröttheet, kanske religion vad vet jag.

hakkapeliitta
Inlägg: 2345
Blev medlem: 06 aug 2017 10:22

Re: Tid enligt fysiken

Inläggav hakkapeliitta » 29 nov 2022 19:43

Tiden går fort när man har roligt, annars segt.
Vi har ofta individuell uppfattning om tidens hastighet.

Användarvisningsbild
Algotezza
Inlägg: 18496
Blev medlem: 21 jul 2006 21:36
Ort: Lund
Kontakt:

Re: Tid enligt fysiken

Inläggav Algotezza » 30 nov 2022 10:43

hakkapeliitta skrev:Tiden går fort när man har roligt, annars segt.
Vi har ofta individuell uppfattning om tidens hastighet.


Tid enligt fysiken är vad vi mäter med klockor. Klockan går snabbt när vi har roligt.
Göran Egevad egevad@gmail.com

hakkapeliitta
Inlägg: 2345
Blev medlem: 06 aug 2017 10:22

Re: Tid enligt fysiken

Inläggav hakkapeliitta » 30 nov 2022 18:35

Algotezza skrev:
hakkapeliitta skrev:Tiden går fort när man har roligt, annars segt.
Vi har ofta individuell uppfattning om tidens hastighet.


Tid enligt fysiken är vad vi mäter med klockor. Klockan går snabbt när vi har roligt.

Det fantastiska är att även en trasig klocka visar exakt rätt tid en gång om dygnet.

Användarvisningsbild
Algotezza
Inlägg: 18496
Blev medlem: 21 jul 2006 21:36
Ort: Lund
Kontakt:

Re: Tid enligt fysiken

Inläggav Algotezza » 01 dec 2022 10:04

hakkapeliitta skrev:
Algotezza skrev:
hakkapeliitta skrev:Tiden går fort när man har roligt, annars segt.
Vi har ofta individuell uppfattning om tidens hastighet.


Tid enligt fysiken är vad vi mäter med klockor. Klockan går snabbt när vi har roligt.

Det fantastiska är att även en trasig klocka visar exakt rätt tid en gång om dygnet.


Två gånger för analoga klockor med 12-timmars urtavla.
Göran Egevad egevad@gmail.com

Smisk
Inlägg: 3189
Blev medlem: 27 aug 2016 15:42

Re: Tid enligt fysiken

Inläggav Smisk » 01 dec 2022 13:22

antor skrev:Jag ber på förhand ursäkt för om jag missar saker som redan diskuterats i denna tråd.

Men jag vill som fysiker utveckla lite, att den psykologiskt uppfattade tiden är oberoende av om det finns en klocka i närheten eller inte. Så löst uttryckt du kan stå och frysa vid en busshållplats och uppleva vad du vill oberoende av nån mäter tiden. Fysikern är bara intresserad av förloppet ifall tiden mäts. Avstånd mellan händelser (eg ett annat ord för "byggstenar för klockor") kommer alltid finnas i systemet dock. Men dessa händelser finns där även om den kognitiva varelsen plockas bort helt. Därför är den fysikaliska tiden mer korrekt än den psykologiska som påverkas av humör, tröttheet, kanske religion vad vet jag.


Frågan är vad det är som mäts där fysikern väljer att mäta sin tid dock.
För det enda man vet när man gör den mätningen är att man tar intryck från världen och sammanställer dem med det man kallar tid. Själva tiden har man aldrig mätt empiriskt. Man kan heller inte räkna ut att tid måste existera.

Så att människor (fysiker eller andra) kan välja att tolka saker i tid säger inget om tidens natur.

Smisk
Inlägg: 3189
Blev medlem: 27 aug 2016 15:42

Re: Tid enligt fysiken

Inläggav Smisk » 01 dec 2022 13:30

hakkapeliitta skrev:Tiden går fort när man har roligt, annars segt.
Vi har ofta individuell uppfattning om tidens hastighet.


Precis, denna erfarenhet är en som bygger på värdet av det man förväntar sig uppleva i framtiden.
Förväntningar om belöningar eller straff, alltså njutning och smärta, påverkar för oss vad vi uppfattar som viktigt att göra något åt.
Det är en psykologisk funktion som sammanställer det som är viktigt för oss genom att vi minns njutning och smärta för att bli påminda om dem genom begär (mer njutning) och rädslor (mer smärta).

Fysiken har inget med detta att göra och kan varken räkna på eller förnimma det.
Fysiken kan använda tid som ett sätt att beskriva en nödvändig ordning för sakers händelser men om de sker i någon "tid i världen" kan man inte räkna eller förnimma sig fram till.

hakkapeliitta
Inlägg: 2345
Blev medlem: 06 aug 2017 10:22

Re: Tid enligt fysiken

Inläggav hakkapeliitta » 01 dec 2022 21:57

Tidens natur är en märklig fråga.
Samma som att fråga gravitationens "natur".
Både tid och gravitation existerar som naturfenomen. Dessa har kvantitativa egenskaper. Vad mer krävs att veta?

xion
Inlägg: 3162
Blev medlem: 22 mar 2016 08:09

Re: Tid enligt fysiken

Inläggav xion » 02 dec 2022 07:22

hakkapeliitta skrev:Tidens natur är en märklig fråga.
Samma som att fråga gravitationens "natur".
Både tid och gravitation existerar som naturfenomen. Dessa har kvantitativa egenskaper. Vad mer krävs att veta?

Objektion!
Tiden är inget naturfenomen och inte jämförbar med gravitation.

Användarvisningsbild
Algotezza
Inlägg: 18496
Blev medlem: 21 jul 2006 21:36
Ort: Lund
Kontakt:

Re: Tid enligt fysiken

Inläggav Algotezza » 02 dec 2022 10:13

xion skrev:
hakkapeliitta skrev:Tidens natur är en märklig fråga.
Samma som att fråga gravitationens "natur".
Både tid och gravitation existerar som naturfenomen. Dessa har kvantitativa egenskaper. Vad mer krävs att veta?

Objektion!
Tiden är inget naturfenomen och inte jämförbar med gravitation.


Man kan väl jämföra vad man vill, eller?

Det som är naturfenomen är väl det som tar tid, dvs. olika processer i naturen. Eller?
Göran Egevad egevad@gmail.com


Återgå till "Naturvetenskap"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 49 och 0 gäster