antor skrev:Inom fysiken måste tid vara nåt man kan RÄKNA, det funkar inte med nåt luddigt om vad man har upplevt eller liknande. Och en bättre räknebar definition finns ej ännu.
Vi fysiker tycks inte behöva bevisa att definitionen är 100% korrekt överallt. Där definitionen har använts så har den fungerat. Men om tiden har nån fysikaliskt sett djupare struktur bakomliggande så är det ett stort framsteg och välkomnas varmt.
Är det på nåt vis omöjligt för dig att föreställa dig svängningar hos en pendel som ett mått på tid? Varför? Vad räknar du när du räknar pendelns svängningar, om det inte är tid du räknar?
Det är tid man räknar, men frågan är alltså vad denna tid ontologiskt är. Alltså vad det är man räknar svängningarna i.
Är det i erfarna minnen-erfarenhet-förvängningar eller är det något som finns oberoende av erfarenheterna?
Jag ser inga tecken alls som tyder på att det är ett fenomen som finns utanför erfarenheterna vi har.
Vi kan räkna färgerna i regnbågen, men existerar färger utanför erfarenheterna?
Vi kan räkna saker i tid, men existerar tid?
Om vi tänker oss att tid är något som existerar oberoende av erfarenhet och som då händelser "händer i" så hamnar vi i problemet med tidens ursprung och "den första orsaken" till existensen.
Om vi tänker oss att tid är det vi erfar uppstår inte dessa två frågor, de blir meningslösa.
De blir lika meningslösa som "när tog Frodo ringen till mount doom?".