Tid [trådskapare moderator]

Fysik, biologi, teknik, ETC.

Moderator: Moderatorgruppen

Användarvisningsbild
Pilatus
Moderator
Inlägg: 17353
Blev medlem: 08 mar 2012 03:25
Ort: Quid est veritas?

Tid [trådskapare moderator]

Inläggav Pilatus » 08 mar 2022 13:05

Vill från start meddela att det finns en flik Psykologi där vi kan skriva om tid som upplevelse.
Här avses endast tid som den beskrivs inom ämnet Fysik och angränsande vetenskapligt uppfattade tillämpningar.

tid, begrepp som anger ett intervall mellan två händelser

Vi människor mäter helt enkelt materians rörelse och kallar det tid. Ref. sparta, en FF-deltagare år 2004

Är Kants tidsbegrepp, som inte har eget vara (är ej ontologiskt), utan är ett slags glasögon som människan tar på sig, framkomligt? Ref. cogito, 2004

Den varaktighet en lägesförändring beskriver, mellan punkterna A och B, kan mätas i tidsenheter. (en cyklisk referens, definierad som en sekund)

Ett foto fångar vad som händer under exponeringstiden, t ex 1/30 sek.

tiden som ett av oss oberoende kontinuum
Moderator

Användarvisningsbild
Pilatus
Moderator
Inlägg: 17353
Blev medlem: 08 mar 2012 03:25
Ort: Quid est veritas?

Re: Tid [trådskapare moderator]

Inläggav Pilatus » 10 mar 2022 10:59

konstanten c, utgår från ljusets acceleration i vakuum.
c, är en konstant = 299 792 458 m/s (exakt värde)
enklare uttryckt, ingenting kan färdas med högre hastighet än c relativt en observatör

c = 1 / √ µ◦ ϵ◦
de elektriska och magnetiska proportionalitetskonstanterna, µ◦ ϵ◦
Moderator

Användarvisningsbild
Pilatus
Moderator
Inlägg: 17353
Blev medlem: 08 mar 2012 03:25
Ort: Quid est veritas?

Re: Tid [trådskapare moderator]

Inläggav Pilatus » 11 mar 2022 12:30

Ett inertialsystem är ett koordinatsystem där Newtons första lag, tröghetslagen, gäller.

Varje koordinatsystem har en egen klocka och tiden ändras enligt Lorentz' eller Woldemar Voigts transformationer.
Moderator

Användarvisningsbild
Pilatus
Moderator
Inlägg: 17353
Blev medlem: 08 mar 2012 03:25
Ort: Quid est veritas?

Re: Tid [trådskapare moderator]

Inläggav Pilatus » 12 mar 2022 00:32

Entropi
Energiformerna degenererar efter hand och flyttar universums energinivå till ett slutligt tillstånd där något arbete ej längre är möjligt. I praktiken upphör alla rörelser, detta är tidens ändpunkt.
Moderator

xion
Inlägg: 3117
Blev medlem: 22 mar 2016 08:09

Re: Tid [trådskapare moderator]

Inläggav xion » 12 mar 2022 09:37

Jag tror du har missat att det här är ett forum för filosofi.
Att här skriva en massa om vad du lärt dig i skolan hör inte hemma på det här forumet.
Det blir inte mycket till filosofi.
Tycker jag

Användarvisningsbild
Pilatus
Moderator
Inlägg: 17353
Blev medlem: 08 mar 2012 03:25
Ort: Quid est veritas?

Re: Tid [trådskapare moderator]

Inläggav Pilatus » 12 mar 2022 10:59

xion skrev:Jag tror du har missat att det här är ett forum för filosofi.
Att här skriva en massa om vad du lärt dig i skolan hör inte hemma på det här forumet.
Det blir inte mycket till filosofi.
Tycker jag

Säkert, xion! Jag läser i olika trådar för att finna något om filosofi och tid.

Martin Levanders kursbok i Filosofi, kurs A och B skriver inte speciellt mycket om tid och relativitet. Russel pekar på de stora skeendena till förmån för detaljer.

Många skriver om tid som om det vore begränsat till perceptionen, hur vi uppfattar tiden utan att fråga om tiden existerar oberoende av subjektet.

För övrigt finns det ingenting sagt i tråden om att filosofi inte är välkommet.
Moderator

Användarvisningsbild
Illusionen
Inlägg: 1310
Blev medlem: 20 jan 2018 17:41

Re: Tid [trådskapare moderator]

Inläggav Illusionen » 12 mar 2022 13:40

xion skrev:Jag tror du har missat att det här är ett forum för filosofi.
Att här skriva en massa om vad du lärt dig i skolan hör inte hemma på det här forumet.
Det blir inte mycket till filosofi.
Tycker jag

Ja, det är inte utan man blir lite undrande.

I kapitel 9 i konceptet, FÄLTENS / LJUSETS HASTIGHET, c, beskrivs varifrån mitt koncept tar avstamp.
I tråden DELTA-KONCEPTET, ett koncentrat, beskrivs i inlägg daterade 20 mars och 18 apr 2021 den metafysiska
bakgrunden till begreppet tid.

Citerar moderator Pilatus,
Vad är detta för tonläge, Illusionen?
Om du anser att forumet är en dålig miljö för dig så står det dig fritt att ägna dig åt något mer värdigt.
Du har ett antal gånger sagt dig vilja lämna Filosofiforum och ansett dig ha anledning att göra det.
Någon yttrade sig dumt mot dig vid tillfälle, visst, sådant händer. Man får göra en anmälan!
Om du förväntar dig att andra skall uppträda som välkammade deltagare i forumet, var då själv ett föredöme.
Insinuera inte om bristande filosofiskt värde och annat du brukar kasta i ansiktet på forumets deltagare
(att de vet inte mer än vad som kan läsas på Wikipedia).
Vad jag förstått är din egen CV tom på filosofiska meriter.

531bts och Smisk: Filosofiforum är ett diskussionsforum för deltagare med intresse för filosofi, vetenskap och andra ämnen.
Om ni inte alls är intresserade, vänligen välj ett annat forum.
Det ni skriver ovan duger inte under en flik som handlar om Filosofi.

/ Bengt Hj Törnblom / Illusionen
Pax vobiscum.
”I tidernas gryning, av tid är du kommen, i svindlande rymders fjärran nyans.”

Användarvisningsbild
Pilatus
Moderator
Inlägg: 17353
Blev medlem: 08 mar 2012 03:25
Ort: Quid est veritas?

Re: Tid [trådskapare moderator]

Inläggav Pilatus » 12 mar 2022 14:34

Illusionen skrev:
xion skrev:Jag tror du har missat att det här är ett forum för filosofi.
Att här skriva en massa om vad du lärt dig i skolan hör inte hemma på det här forumet.
Det blir inte mycket till filosofi. Tycker jag

Ja, det är inte utan man blir lite undrande.

Varför då Illusionen?
Xion har ju rätt att säga sin mening om ämnet filosofi. Jag svarade honom.
Moderator

Användarvisningsbild
Pilatus
Moderator
Inlägg: 17353
Blev medlem: 08 mar 2012 03:25
Ort: Quid est veritas?

Re: Tid [trådskapare moderator]

Inläggav Pilatus » 12 mar 2022 15:26

Så, för alla filosofiskt sinnade, existerar tid i naturen?
Är inte naturen så beskaffad att vi varje stund kan se att vi lever i ett tidsflöde? Hur det framkallas är kanske inte det enklaste att besvara. Men det finns ju inte någon plats vi kan fly till där tiden framskrider annorlunda (objektivt sett) än på platsen framför datorn. Eller uppfattar ni att tiden kan ha olika egenskaper beroende på lokalitet?
Moderator

Användarvisningsbild
Illusionen
Inlägg: 1310
Blev medlem: 20 jan 2018 17:41

Re: Tid [trådskapare moderator]

Inläggav Illusionen » 13 mar 2022 15:50

Pilatus skrev:
Illusionen skrev:
xion skrev:Jag tror du har missat att det här är ett forum för filosofi.
Att här skriva en massa om vad du lärt dig i skolan hör inte hemma på det här forumet.
Det blir inte mycket till filosofi. Tycker jag

Ja, det är inte utan man blir lite undrande.

Varför då Illusionen?
Xion har ju rätt att säga sin mening om ämnet filosofi. Jag svarade honom.


Av det enkla skälet att jag delar Xion:s uppfattning.

Tråd-rubriken, Vad är tid ?, inbjuder till att föreslå filosofisk förankring av begreppet tid.
När diskussionen inte går som du önskar, och de nya frågeställningar som tråden tar upp
medför att högre krav ställs på läsaren, väljer du som anonym moderator att låsa tråden
ifråga utan att ange en välgrundad orsak. Du prioriterar därmed dina personliga åsikter före
andras, och fogar de sig inte så anser du att de ska överväga att lämna FF.
Tillvägagångsättet kan liknas vid en typ av censur av oliktänkande, vilket inte är vad man
förväntar sig av en lyhörd kompetent moderator, på ett filosofiforum.

Nyligen gav jag Smisk rådet citat, ”Avvaktan tills de som anser sig veta, och är kritiska till
det du skriver, lämnat detaljerade kommentarer till mina citat A och B. Kommentarerna,
som hitintills lyst med sin frånvaro, kommer obevekligt att avslöja hur väl man behärskar ämnet.
Jag misstänker att du lär få vänta, och då kan du använda tiden till något bättre.”

Du Pilatus ignorerar ställda frågor, och försöker göra det enkelt för dig, genom att öppna den här
tråden med citat, ”Här avses endast tid som den beskrivs inom ämnet Fysik och angränsande
vetenskapligt uppfattade tillämpningar.”
Föreliggande tråd kan därigenom betraktas som en tillrättalagd riskfri ”Wikipedia-tråd”,
ett direktiv/pekpinne, där den filosofiska kreativa aspekten går helt förlorad.
Wikipedia är då sannolikt att föredra före Filosofiforum.
Det är så jag tolkar Xion, när han skriver citat,
”Att här skriva en massa om vad du lärt dig i skolan hör inte hemma på det här forumet.”

Det finns inga skäl att låsa tråden Vad är tid ?, p g a att metafysiska förklaringar inkluderas.
Tråden, Vad utgör medvetandets referens ?, kännetecknas av ett metafysiskt fältbaserat resonemang,
och anger i dag > 378.000 visningar, vilket i avsaknad av andra alternativa förklaringar, bekräftar
intresset för fältbaserad metafysik som förklaring till aktuella begrepp.

Personligen anser jag att det bästa för Filosofiforum, och dess anseende, vore om Rekoj, som valt att
skriva under sitt rätta namn, ensam tar över rollen som ansvarig moderator.

/ Bengt Hj Törnblom / Illusionen

Pax vobiscum.
”I tidernas gryning, av tid är du kommen, i svindlande rymders fjärran nyans.”

Användarvisningsbild
Pilatus
Moderator
Inlägg: 17353
Blev medlem: 08 mar 2012 03:25
Ort: Quid est veritas?

Re: Tid [trådskapare moderator]

Inläggav Pilatus » 13 mar 2022 16:53

Illusionen skrev:Tråd-rubriken, Vad är tid ?, inbjuder till att föreslå filosofisk förankring av begreppet tid.

Det har jag absolut ingenting emot.
Illusionen skrev:När diskussionen inte går som du önskar, ...

Rolf startade tråden 03 jan 2004. Rolf ställde bl a frågan om tid med att undra om den kan finnas där ingen rörelse finns? Han valde att starta tråden under fliken Naturvetenskap. Och det var säkert ett medvetet val. Det finns en hel del som handlar om en naturvetenskaplig inriktning i tråden.

Går vi till de senaste sidorna handlade de mest om vari vi var oeniga. Definitioner och bevis. Jag vill inte recensera någon deltagare, alla har rätt att få uttrycka sin uppfattning. Men det gick inte framåt. Det var också anledningen till att starta ett nytt spår.
Moderator

Användarvisningsbild
Anders
Inlägg: 7769
Blev medlem: 23 mar 2006 01:44
Kontakt:

Re: Tid [trådskapare moderator]

Inläggav Anders » 14 mar 2022 09:39

xion skrev:Jag tror du har missat att det här är ett forum för filosofi.
Att här skriva en massa om vad du lärt dig i skolan hör inte hemma på det här forumet.
Det blir inte mycket till filosofi.
Tycker jag

Frågan är - vad skall diskuteras under ett subforum som Naturvetenskap i ett filosofiskt forum?
Det som blir lite lurigt är om en fråga som DELVIS är naturvetenskaplig hamnar under ett sådant subforum. Kanske man skulle omformulera trådens title till "tid ur ett naturvetenskapligt perspektiv"? Alla kan väl vara överens om att tid är ett ganska stort begrepp?
Min blogg över mitt filosofiska läsande --> http://ingenfilo.blogspot.com
Zizek - Om kaos, filosofi, kapitalism och globalisering
4 november 2017

Användarvisningsbild
Pilatus
Moderator
Inlägg: 17353
Blev medlem: 08 mar 2012 03:25
Ort: Quid est veritas?

Re: Tid [trådskapare moderator]

Inläggav Pilatus » 14 mar 2022 11:49

Anders skrev:
xion skrev:Jag tror du har missat att det här är ett forum för filosofi.
Att här skriva en massa om vad du lärt dig i skolan hör inte hemma på det här forumet.
Det blir inte mycket till filosofi.
Tycker jag

Frågan är - vad skall diskuteras under ett subforum som Naturvetenskap i ett filosofiskt forum?
Det som blir lite lurigt är om en fråga som DELVIS är naturvetenskaplig hamnar under ett sådant subforum. Kanske man skulle omformulera trådens title till "tid ur ett naturvetenskapligt perspektiv"? Alla kan väl vara överens om att tid är ett ganska stort begrepp?

Jo, ämnet hade hunnit bli stort redan då Johan var med och diskuterade. Ibland blir det ett sidospår som vanligen rättas till av sig själv. Jag vill dock lägga till en kommentar som kanske främst Illusionen borde fundera på och som jag anser viktig. (I all vänskaplig mening.) Den skrevs av FFAdmin/Mod den 28 dec 2012: Diskutera inte andra skribenter utan enbart sakfrågan (trådens huvudämne). Tråden låses eller tas bort om detta ej respekteras. Upprepade överträdelser leder till avstängning av skribenten i fråga.
Moderator

Användarvisningsbild
Illusionen
Inlägg: 1310
Blev medlem: 20 jan 2018 17:41

Re: Tid [trådskapare moderator]

Inläggav Illusionen » 15 maj 2022 07:31

Citat taget från tråden ”DELTA-KONCEPTET, växelverkan, 13 maj 2022,

”Förenklat betraktas atomen som en låst obalans, att jämföra med en uppdragen urfjäder.
Det är denna ”fjäder” som utgör den drivande ”motorn”/"emk:n" för växelverkan, vxv.
Atomens interna ”fjäder-kraft” utgör således drivkälla för växelverkan, som i sin tur innefattar
(resulterar i) TID.”

En enkel sammanfattning av ett komplicerat problem :)
För att förstå atomens låsmekanism inkl ”kantringströskel” krävdes i mitt fall bl a tillgång till
matematikens komplexa tal och Eulers formel.

/Illusionen
”I tidernas gryning, av tid är du kommen, i svindlande rymders fjärran nyans.”

Användarvisningsbild
Pilatus
Moderator
Inlägg: 17353
Blev medlem: 08 mar 2012 03:25
Ort: Quid est veritas?

Re: Tid [trådskapare moderator]

Inläggav Pilatus » 15 maj 2022 12:35

Illusionen skrev:Atomens interna ”fjäder-kraft” utgör således drivkälla för växelverkan, som i sin tur innefattar (resulterar i) TID.

Jag ser det antagligen som något fundamentalt annorlunda. Atomens egenskaper ser jag som en stabil tidgivare, de ger oss möjlighet att definiera sekunden (via isotopen cesium-133).

Tänker vi oss tiden som ett fenomen som karakteriserar hela universum så har vi redan skrivit en hel del i ämnet. Att allt rör sig tror jag alla har accepterat och att så är fallet oavsett något närvarande subjekt tror jag också godtas. Universum är en dynamisk enhet som åldras, det går i en riktning. Att universums energisystem skulle vara reversibelt strider mot termodynamikens huvudsatser. Även detta är skolkunskaper. Denna process påverkar oss som upplevande individer. Det är inte alldeles enkelt att sammanföra vad som onekligen pågår i global skala med vår egen upplevelse av att befinna oss i tidens ström. Så bäst att hålla dessa beskrivningar åtskilda.

Tiden i detta globala perspektiv handlar om hur universums energinivåer långsamt reduceras till värme. Materien (energin) blir utspridd och förlorar sin potential att utföra arbete. Varför vi har en så genuin upplevelse av tid har att göra med att vi är biologiska varelser. Vi har en egen klocka inbyggd, den är inte oberoende av vad som sker i världen, men den uppvisar en egen rytm och åldrande.
Moderator


Återgå till "Naturvetenskap"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 17 och 0 gäster