Tid [trådskapare moderator]

Fysik, biologi, teknik, ETC.

Moderator: Moderatorgruppen

Användarvisningsbild
Illusionen
Inlägg: 1319
Blev medlem: 20 jan 2018 17:41

Re: Tid [trådskapare moderator]

Inläggav Illusionen » 16 maj 2022 06:55

Pilatus skrev:
Illusionen skrev:Atomens interna ”fjäder-kraft” utgör således drivkälla för växelverkan, som i sin tur innefattar (resulterar i) TID.

Jag ser det antagligen som något fundamentalt annorlunda.
Atomens egenskaper ser jag som en stabil tidgivare, de ger oss möjlighet att definiera sekunden (via isotopen cesium-133).


Som jag uppfattar det, beskriver/förklarar du inte vad tid är på mer grundläggande nivå.
Du beskriver ”effekter” av tid ur ett atomärt perspektiv, det utgör inte svaret som efterfrågas.

/Illusionen
”I tidernas gryning, av tid är du kommen, i svindlande rymders fjärran nyans.”

Användarvisningsbild
Pilatus
Moderator
Inlägg: 17376
Blev medlem: 08 mar 2012 03:25
Ort: Quid est veritas?

Re: Tid [trådskapare moderator]

Inläggav Pilatus » 16 maj 2022 12:25

Illusionen skrev:
Pilatus skrev:
Illusionen skrev:Atomens interna ”fjäder-kraft” utgör således drivkälla för växelverkan, som i sin tur innefattar (resulterar i) TID.

Jag ser det antagligen som något fundamentalt annorlunda.
Atomens egenskaper ser jag som en stabil tidgivare, de ger oss möjlighet att definiera sekunden (via isotopen cesium-133).

Som jag uppfattar det, beskriver/förklarar du inte vad tid är på mer grundläggande nivå. Du beskriver ”effekter” av tid ur ett atomärt perspektiv, det utgör inte svaret som efterfrågas.

Varifrån kommer atomernas interna kraft i din förklaring?

Min förklaring handlar om universums dynamik och förfall (energinivåernas allt lägre nivå som resulterar i värme). Materien förvandlas sakta (isotopernas sönderfall). Universums expansion.

Tidens derivata mäter vi via atomur.
Moderator


Återgå till "Naturvetenskap"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 36 och 0 gäster