Existerar enstaka atomer?

Fysik, biologi, teknik, ETC.

Moderator: Moderatorgruppen

Användarvisningsbild
Anders
Kontakt:

Re: Existerar enstaka atomer?

Inläggav Anders » 24 maj 2022 09:25

Mycke halm är det
Min blogg över mitt filosofiska läsande --> http://ingenfilo.blogspot.com
Zizek - Om kaos, filosofi, kapitalism och globalisering
4 november 2017

Pollen

Inläggav Pollen » 25 maj 2022 14:38

Smisk skrev:
Jag ser inte att detta har med atomer att göra? Halmgubbetrollare ;)

Ärligt talat har frågan Existerar enstaka atomer? inte heller med atomer att göra - den rör om det existerar något "enstaka" över huvud taget.

Marksa

Inläggav Marksa » 25 maj 2022 22:07

Pollen skrev:Ärligt talat har frågan Existerar enstaka atomer? inte heller med atomer att göra - den rör om det existerar något "enstaka" över huvud taget.

Det torde i så fall vara något enstaka som är allstädes närvarande "all inclusive".
Varje dag är en resa.

Pollen

Inläggav Pollen » 25 maj 2022 22:28

Marksa skrev:
Pollen skrev:Ärligt talat har frågan Existerar enstaka atomer? inte heller med atomer att göra - den rör om det existerar något "enstaka" över huvud taget.

Det torde i så fall vara något enstaka som är allstädes närvarande "all inclusive".

:)

Pollen

Inläggav Pollen » 27 maj 2022 22:17

Det som smädar holister mest är att vetenskap praktiskt har visat att allt hänger ihop.
Genom fokus på detaljer.

Vi enkla människor har så att säga mögelsvampar, kålrötter och åsnor i blodet; vi har vitala element i oss som bara kan ha skapats i stjärnor och till och med supernovor.
Allt detta vet vi utifrån fokuserade studier på enskildheter.

Holism är en fåtöljprodukt. Jag känner doften av single malt och ingrodd cubaciggar. Samtalsämne. Inte mycket mer än så.

Smisk

Inläggav Smisk » 30 maj 2022 13:33

Ja så kan man formulera det ontologiskt sätt. Frågan är dock specifik och kan besvaras.
Man kan testa om vi kan förklara att 1 atom existerar som inte finns tillsammans med andra atomer.

Jag blir mer skeptisk ju mer jag söker om detta och det beror på att atomers ontologiska status verkar lurig att greppa precis som elementarpartiklar. Elementarpartiklar kan betraktas som ett beteende hos fält, eller snarare potentiella fält. Något som är ett beteende av potentialitet är svårt att få grepp om i avseendet av om det "existerar eller ej".

Molekyler ser jag inga konstigheter med dock.

Användarvisningsbild
Anders
Kontakt:

Inläggav Anders » 31 maj 2022 12:32

Pollen skrev:Det som smädar holister mest är att vetenskap praktiskt har visat att allt hänger ihop.
Genom fokus på detaljer.

Vi enkla människor har så att säga mögelsvampar, kålrötter och åsnor i blodet; vi har vitala element i oss som bara kan ha skapats i stjärnor och till och med supernovor.

Holism är en fåtöljprodukt. Jag känner doften av single malt och ingrodd cubaciggar. Samtalsämne. Inte mycket mer än så.

Det ena behöver väl inte ersätta det andra?
Jag GILLAR inte detaljer, men mitt arbete, min vardag är detaljhantering och faktiskt min begåvning ligger mycket på att kunna hantera komplexitet i detaljer. Du måste inte älska saker för att göra dem.
Men min favorit här - Att tänka fritt är stort, att tänka rätt är större - men att tänka rätt på någon liten detalj innebär inte att helheten stämmer. Att tänka fritt och rätt är störst. Alla vetenskapliga projekt börjar med en hypotes. Och slutar med slutsatsdragningar.

Nu kan man ju tolka holism lite olika, men den som inte vågar släppa sargen och komma ut på isen kommer inte långt.
Min blogg över mitt filosofiska läsande --> http://ingenfilo.blogspot.com
Zizek - Om kaos, filosofi, kapitalism och globalisering
4 november 2017

Pollen

Inläggav Pollen » 31 maj 2022 14:37

Smisk skrev:

Ja så kan man formulera det ontologiskt sätt. Frågan är dock specifik och kan besvaras.
Man kan testa om vi kan förklara att 1 atom existerar som inte finns tillsammans med andra atomer.

Jag blir mer skeptisk ju mer jag söker om detta och det beror på att atomers ontologiska status verkar lurig att greppa precis som elementarpartiklar. Elementarpartiklar kan betraktas som ett beteende hos fält, eller snarare potentiella fält. Något som är ett beteende av potentialitet är svårt att få grepp om i avseendet av om det "existerar eller ej".

Jag är sån, att jag älskar att läsa det som står mellan raderna.
Det jag hittills har läst i denhär tråden i Naturvetenskap är att den enda som inte vet vad frågan Existerar enstaka atomer? handlar om, är frågeställaren Smisk.

Vertumnus har försökt och försökt få frågeställaren att byta perspektiv. Utan framgång.
Pilatus skrev lakoniskt "Då återstår endast att svara på vad kvantfysikern menade med "tillsammans" ... "

Så allt kokar ner till frågan vad Smisk menar med "enstaka".

Smisk har fått - det har jag redan sagt - alldeles utmärkta svar av andra på det han här kallar en "specifik" fråga, men som vanligt avfärdat dem utan argument.

Enstaka, detta enda ord/begrepp enstaka betyder något alldeles särskilt i Smisk lexikon, liksom atom.

Nätet har dessutom gett Smisk förvirrande svar och Smisk frågar nätets ff.
Ja, vad ska man tro?!

Det här gör tråden absurd på ett fascinerande vis.

Vertumnus

Inläggav Vertumnus » 31 maj 2022 19:40

Smisk skrev:

Varför denna godtyckligt dragna gräns mellan atomer och molekyler? Byt ut atomer mot elementarpartiklar och frågeställningen blir genast mer begriplig.

Pollen

Inläggav Pollen » 31 maj 2022 19:59

Anders skrev:
Pollen skrev:Det som smädar holister mest är att vetenskap praktiskt har visat att allt hänger ihop.
Genom fokus på detaljer.

Jag GILLAR inte detaljer, men mitt arbete, min vardag är detaljhantering och faktiskt min begåvning ligger mycket på att kunna hantera komplexitet i detaljer. Du måste inte älska saker för att göra dem.
Men min favorit här - Att tänka fritt är stort, att tänka rätt är större - men att tänka rätt på någon liten detalj innebär inte att helheten stämmer. Att tänka fritt och rätt är störst. Alla vetenskapliga projekt börjar med en hypotes. Och slutar med slutsatsdragningar.

Nu kan man ju tolka holism lite olika, men den som inte vågar släppa sargen och komma ut på isen kommer inte långt.

Det ena och det andra?

Holism är ett lika flummig begrepp som ekologi och allt och helhet.
Åtminstone i ny-andligt/intellektuellt/filosfiskt tänkande.
Jag har inte mött någon holist, i någon mening, som på gediget vis förklarat sin ståndpunkt.

Man måste se till helheten! När jag frågar vad det betyder så avslöjas all flummighet. Måste man förstå människa för att förstå njure?
Finns det andra helheter som njure ingår i, är del av?
Hur vet jag att njure är del av människa, ingår i människa? Alltså i meningen vara del av och ingå för att definiera människa - eller kan vi definera människa utan att delen njure ingår?
Holister tar för givet att helheter/delar har existens oberoende av ett kunskapssubjekt!

Holister - i flummig mening - inser inte att "del av" är vitalt för att veta vad som är helhet. För att veta vad som ingår i helhet, eller är del av helhet, måste vi ha både detaljkunskap och helhetsperspektiv. För att vi ska veta det här krävs att vi kan bestämma vad enskildheter har gemensamt - men samtidigt inse att de är åtskilda/enskilda/enstaka (annars blir allt enstaka en enda sörja!).
En helhet är något som "överskrider" delarna, tror jag holister menar. Vad det betyder vet jag inte. Det är klart att man kan säga i mögelsvamp, kålrot och åsna och motorcykel ingår atom, eller till och med väteatom - och på så sätt överskrider helheterna delarna.
Men vad betyder det? Överskrider? Eller vilket ord man nu menar sig behöva för att beteckan helhetens innebörd.

Smisk

Inläggav Smisk » 01 jun 2022 13:23

Pollen skrev:Så allt kokar ner till frågan vad Smisk menar med "enstaka".

Som inte är sammansatta med andra atomer. Varken andra typer eller likadana.

Smisk

Inläggav Smisk » 01 jun 2022 13:24

Vertumnus skrev:Varför denna godtyckligt dragna gräns mellan atomer och molekyler? Byt ut atomer mot elementarpartiklar och frågeställningen blir genast mer begriplig.

Nu är det inte jag som dragit den gränsen och det är alltså atomer jag frågar efter inte molekyler eller elementarpartik dessa kan jag redan svaret på.

Frågan är enkel tycker jag :)

Smisk

Inläggav Smisk » 01 jun 2022 13:25

Pollen skrev:
Anders skrev:
Genom fokus på detaljer.

Det ena och det andra?

Holism är ett lika flummig begrepp som ekologi och allt och helhet.
Åtminstone i ny-andligt/intellektuellt/filosfiskt tänkande.
Jag har inte mött någon holist, i någon mening, som på gediget vis förklarat sin ståndpunkt.

Man måste se till helheten! När jag frågar vad det betyder så avslöjas all flummighet. Måste man förstå människa för att förstå njure?
Finns det andra helheter som njure ingår i, är del av?
Hur vet jag att njure är del av människa, ingår i människa? Alltså i meningen vara del av och ingå för att definiera människa - eller kan vi definera människa utan att delen njure ingår?
Holister tar för givet att helheter/delar har existens oberoende av ett kunskapssubjekt!

Holister - i flummig mening - inser inte att "del av" är vitalt för att veta vad som är helhet. För att veta vad som ingår i helhet, eller är del av helhet, måste vi ha både detaljkunskap och helhetsperspektiv. För att vi ska veta det här krävs att vi kan bestämma vad enskildheter har gemensamt - men samtidigt inse att de är åtskilda/enskilda/enstaka (annars blir allt enstaka en enda sörja!).
En helhet är något som "överskrider" delarna, tror jag holister menar. Vad det betyder vet jag inte. Det är klart att man kan säga i mögelsvamp, kålrot och åsna och motorcykel ingår atom, eller till och med väteatom - och på så sätt överskrider helheterna delarna.
Men vad betyder det? Överskrider? Eller vilket ord man nu menar sig behöva för att beteckan helhetens innebörd.

Holism är enkelt tycker jag, det är väldigt tydligt och betyder att sammansatta saker behöver förstås som sammansatta.
Egenskaperna och beteendet hos celler förklaras inte av atomer så därför är celler inte atomer utan celler.

Vertumnus

Inläggav Vertumnus » 01 jun 2022 18:54

Smisk skrev:
Vertumnus skrev:Varför denna godtyckligt dragna gräns mellan atomer och molekyler? Byt ut atomer mot elementarpartiklar och frågeställningen blir genast mer begriplig.

Nu är det inte jag som dragit den gränsen och det är alltså atomer jag frågar efter inte molekyler eller elementarpartik dessa kan jag redan svaret på.

Frågan är enkel tycker jag :)

Vad jag kan se är det du som ställer och därmed begränsar frågan.

Smisk

Inläggav Smisk » 02 jun 2022 09:02

Vertumnus skrev:
Vad jag kan se är det du som ställer och därmed begränsar frågan.

Vad menar du?

Frågan är definierad så den kan falsifieras, det är en vetenskaplig fråga som har ett verifierbart vetenskapligt svar.

Jag ser ett tydligt beteendemönster i detta forum både jag och Illusionen påpekat tidigare.
Man tillför inget argument i en tråd utan påpeka istället saker utanför kontexten, hänvisar till andra/annat utanför den eller som tycks stödja något och låter dem man för en dialog med få beskriva saker om och om igen utan att faktiskt bry sig om att förstå vad som sägs.

Återgå till "Naturvetenskap"