Existerar enstaka atomer?

Fysik, biologi, teknik, ETC.

Moderator: Moderatorgruppen

Smisk
Inlägg: 3198
Blev medlem: 27 aug 2016 15:42

Existerar enstaka atomer?

Inläggav Smisk » 02 maj 2022 16:48

Finns atomer som enstaka egna föremål i naturen?

Eller existerar de alltid som en del av molekyler?

Jag har googlat detta och får 50% nej och 50% ja ;)


Jag har sett denna:

https://petapixel.com/2018/02/12/pictur ... o-contest/

Men där gör man något specifikt med hjälp av kraftfältet och jag vet inte riktigt hur det fungerar.
Det svarar hur som helst inte på frågan jag syftar på.

Användarvisningsbild
Pilatus
Moderator
Inlägg: 17386
Blev medlem: 08 mar 2012 03:25
Ort: Quid est veritas?

Re: Existerar enstaka atomer?

Inläggav Pilatus » 02 maj 2022 21:27

Smisk skrev:Finns atomer som enstaka egna föremål i naturen?

Ja, t ex som joner, (elektriskt laddade partiklar). Den bildas när en atom eller en grupp atomer avger eller tar upp elektroner.

Upphettad argon kan bilda plasma, molekyler bryts ner till joner, [i]som sedan slås sönder till de enskilda atomernas joner. Ref. pluggakuten.se
Moderator

Smisk
Inlägg: 3198
Blev medlem: 27 aug 2016 15:42

Re: Existerar enstaka atomer?

Inläggav Smisk » 03 maj 2022 11:49

Pilatus skrev:
Smisk skrev:Finns atomer som enstaka egna föremål i naturen?

Ja, t ex som joner, (elektriskt laddade partiklar). Den bildas när en atom eller en grupp atomer avger eller tar upp elektroner.


Har du någon länk till en sida som visar att atomer existerar utan att vara en del av annat med massa?

Dessa två filmer är lite kul annars. Jag ser dock inte att atomerna är egna föremål utifrån dem utan det är oförklarat om det faktiskt är atomer jag ser och vad de finns inom. Jag misstänker att de "sitter fast mot något" eller är bundna till något skapat magnetfält eller nått för att kunna fungera så.

En kvantfysiker har sagt att atomer följer med rummet i ljusets hastighet eller dyligt om de inte är del av något.
Med andra ord, att atomer som enstaka objekt inte är fysiska utan snarare "pixlar av/hos materia".




Användarvisningsbild
Pilatus
Moderator
Inlägg: 17386
Blev medlem: 08 mar 2012 03:25
Ort: Quid est veritas?

Re: Existerar enstaka atomer?

Inläggav Pilatus » 03 maj 2022 13:54

Smisk skrev:
Pilatus skrev:Ja, t ex som joner, (elektriskt laddade partiklar). Den bildas när en atom eller en grupp atomer avger eller tar upp elektroner.

Har du någon länk till en sida som visar att atomer existerar utan att vara en del av annat med massa?

Nej ingen länk som är enklare än formuleringen ovan. Solen och en blixten består av joner. Det mesta av den synliga materia som finns i rymden är plasma (het gas). Plasma är en gas som är så het att några eller alla dess ingående atomer delas upp i elektroner och joner, som kan röra sig oberoende av varandra.

En jon är en atom (kan även vara en molekyl) som är elektriskt laddad. Antalet elektroner motsvarar inte antalet protoner, därav laddningen.

Svaret på din fråga är därför att atomer kan förekomma fritt i plasmatillstånd. Jag glömde nämna att ädelgaser förekommer i form av fria atomer.
Moderator

Smisk
Inlägg: 3198
Blev medlem: 27 aug 2016 15:42

Re: Existerar enstaka atomer?

Inläggav Smisk » 03 maj 2022 17:05

Pilatus skrev:
Smisk skrev:
Pilatus skrev:Ja, t ex som joner, (elektriskt laddade partiklar). Den bildas när en atom eller en grupp atomer avger eller tar upp elektroner.

Har du någon länk till en sida som visar att atomer existerar utan att vara en del av annat med massa?

Nej ingen länk som är enklare än formuleringen ovan. Solen och en blixten består av joner. Det mesta av den synliga materia som finns i rymden är plasma (het gas). Plasma är en gas som är så het att några eller alla dess ingående atomer delas upp i elektroner och joner, som kan röra sig oberoende av varandra.

En jon är en atom (kan även vara en molekyl) som är elektriskt laddad. Antalet elektroner motsvarar inte antalet protoner, därav laddningen.

Svaret på din fråga är därför att atomer kan förekomma fritt i plasmatillstånd. Jag glömde nämna att ädelgaser förekommer i form av fria atomer.


Både solen och ädelgaser är ju sammansatt materia, eller vad menar du?

Jag syftar då alltså på 1 atom.

Belägg skulle gärna uppskattas så klart :)

Det låter rimligt att joner kan existera som separata föremål då de "letar efter" andra för att bli stabila.

Jag hittar inga belägg för att enstaka atomer existerar när jag söker på det, mer än påståenden om varandra där hälften säger si och andra säger så utan belägg.

Användarvisningsbild
Pilatus
Moderator
Inlägg: 17386
Blev medlem: 08 mar 2012 03:25
Ort: Quid est veritas?

Re: Existerar enstaka atomer?

Inläggav Pilatus » 03 maj 2022 17:30

Smisk skrev:Både solen och ädelgaser är ju sammansatt materia, eller vad menar du?

Ädelgaser betraktas som enatomiska gaser. Se helium (He), neon (Ne), argon (Ar), krypton (Kr) och xenon (Xe).
Moderator

Smisk
Inlägg: 3198
Blev medlem: 27 aug 2016 15:42

Re: Existerar enstaka atomer?

Inläggav Smisk » 04 maj 2022 10:08

Pilatus skrev:
Smisk skrev:Både solen och ädelgaser är ju sammansatt materia, eller vad menar du?

Ädelgaser betraktas som enatomiska gaser. Se helium (He), neon (Ne), argon (Ar), krypton (Kr) och xenon (Xe).


Det är sant. Frågan är dock om 1 atom existerar och alltså inte om ämnen som innehåller atomer existerar.

Vertumnus
Inlägg: 1492
Blev medlem: 12 jan 2010 12:47

Re: Existerar enstaka atomer?

Inläggav Vertumnus » 04 maj 2022 12:51

Smisk skrev:
Pilatus skrev:
Smisk skrev:Både solen och ädelgaser är ju sammansatt materia, eller vad menar du?

Ädelgaser betraktas som enatomiska gaser. Se helium (He), neon (Ne), argon (Ar), krypton (Kr) och xenon (Xe).


Det är sant. Frågan är dock om 1 atom existerar och alltså inte om ämnen som innehåller atomer existerar.


Atomen är den minsta enheten av motsvarande grundämne.

Smisk
Inlägg: 3198
Blev medlem: 27 aug 2016 15:42

Re: Existerar enstaka atomer?

Inläggav Smisk » 05 maj 2022 09:09

Vertumnus skrev:
Smisk skrev:
Pilatus skrev:Ädelgaser betraktas som enatomiska gaser. Se helium (He), neon (Ne), argon (Ar), krypton (Kr) och xenon (Xe).


Det är sant. Frågan är dock om 1 atom existerar och alltså inte om ämnen som innehåller atomer existerar.


Atomen är den minsta enheten av motsvarande grundämne.


Existerar enstaka atomer?

Eller finns dem alltid tillsammans med minst en annan atom?

Användarvisningsbild
Pilatus
Moderator
Inlägg: 17386
Blev medlem: 08 mar 2012 03:25
Ort: Quid est veritas?

Re: Existerar enstaka atomer?

Inläggav Pilatus » 05 maj 2022 10:07

Smisk skrev:Existerar enstaka atomer?
Eller finns dem alltid tillsammans med minst en annan atom?

I en ädelgas existerar atomerna normalt utan bindningar till andra atomer.
Moderator

Vertumnus
Inlägg: 1492
Blev medlem: 12 jan 2010 12:47

Re: Existerar enstaka atomer?

Inläggav Vertumnus » 05 maj 2022 14:31

Smisk skrev:
Vertumnus skrev:
Smisk skrev:
Det är sant. Frågan är dock om 1 atom existerar och alltså inte om ämnen som innehåller atomer existerar.


Atomen är den minsta enheten av motsvarande grundämne.


Existerar enstaka atomer?

Eller finns dem alltid tillsammans med minst en annan atom?


När atomer spontant binder till varandra frigörs energi, man kan se det som att de faller mot en lägre eneginivå. En del atomer, som nämnts ädelgaser, befinner sig redan på sin lägsta eneginivå ioch binder därmed inte spontant till andra atomer. Principiellt finns det inget som hindrar atomer från att existera i ental, inte ens för de mest reaktiva som exvis fluor eller natrium.

Smisk
Inlägg: 3198
Blev medlem: 27 aug 2016 15:42

Re: Existerar enstaka atomer?

Inläggav Smisk » 06 maj 2022 10:57

Vertumnus skrev:
Smisk skrev:
Vertumnus skrev:
Atomen är den minsta enheten av motsvarande grundämne.


Existerar enstaka atomer?

Eller finns dem alltid tillsammans med minst en annan atom?


När atomer spontant binder till varandra frigörs energi, man kan se det som att de faller mot en lägre eneginivå. En del atomer, som nämnts ädelgaser, befinner sig redan på sin lägsta eneginivå ioch binder därmed inte spontant till andra atomer. Principiellt finns det inget som hindrar atomer från att existera i ental, inte ens för de mest reaktiva som exvis fluor eller natrium.


Det låter bra, har ni belägg för detta?

Jag hittar inget om det som sagt. Hälften säger nej och hälften ja när man googlar i princip.

Smisk
Inlägg: 3198
Blev medlem: 27 aug 2016 15:42

Re: Existerar enstaka atomer?

Inläggav Smisk » 06 maj 2022 11:31

Här beskrivs det som talas om:

https://levandepedagogik.wordpress.com/ ... adelgaser/

Jag ser inte att det är svaret på min fråga dock.

"Striden mellan dessa ledande
forskare, särskilt Ostwald (som fick nobelpriset i kemi
1909) och Mach, och dem som förespråkade en statistisk
tolkning, främst Boltzmann, handlade inte bara om
fysiska frågor utan om djupa, filosofiska spörsmål. En
avgörande fråga gällde huruvida enskilda atomer var
synliga och om det fanns några belägg för att enskilda
atomer existerade."

https://www.fysik.org/fileadmin/nrcf/fy ... Atomer.pdf

Vertumnus
Inlägg: 1492
Blev medlem: 12 jan 2010 12:47

Re: Existerar enstaka atomer?

Inläggav Vertumnus » 06 maj 2022 12:30

Smisk skrev:
Vertumnus skrev:
Smisk skrev:
Existerar enstaka atomer?

Eller finns dem alltid tillsammans med minst en annan atom?


När atomer spontant binder till varandra frigörs energi, man kan se det som att de faller mot en lägre eneginivå. En del atomer, som nämnts ädelgaser, befinner sig redan på sin lägsta eneginivå ioch binder därmed inte spontant till andra atomer. Principiellt finns det inget som hindrar atomer från att existera i ental, inte ens för de mest reaktiva som exvis fluor eller natrium.


Det låter bra, har ni belägg för detta?

Jag hittar inget om det som sagt. Hälften säger nej och hälften ja när man googlar i princip.


Elementär skolkunskap i kemi. Att du inte hittar svar på frågan beror sannolikt på att frågeställningen inte uppstår naturligt ur grundläggande teorier.

Vertumnus
Inlägg: 1492
Blev medlem: 12 jan 2010 12:47

Re: Existerar enstaka atomer?

Inläggav Vertumnus » 06 maj 2022 12:33

Smisk skrev:Här beskrivs det som talas om:

https://levandepedagogik.wordpress.com/ ... adelgaser/

Jag ser inte att det är svaret på min fråga dock.

"Striden mellan dessa ledande
forskare, särskilt Ostwald (som fick nobelpriset i kemi
1909) och Mach, och dem som förespråkade en statistisk
tolkning, främst Boltzmann, handlade inte bara om
fysiska frågor utan om djupa, filosofiska spörsmål. En
avgörande fråga gällde huruvida enskilda atomer var
synliga och om det fanns några belägg för att enskilda
atomer existerade."

https://www.fysik.org/fileadmin/nrcf/fy ... Atomer.pdf


Diskussionen ovan är daterad till tidigt 1900-tal.


Återgå till "Naturvetenskap"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 4 och 0 gäster