ekologi

Fysik, biologi, teknik, ETC.

Moderator: Moderatorgruppen

xion
Inlägg: 3117
Blev medlem: 22 mar 2016 08:09

ekologi

Inläggav xion » 11 okt 2022 08:00

Jag bevistade en gång en föreläsning i Ekologi,
Där minns jag att man listade ekologins lagar.
Jag har glömt de flesta men två minns jag än.
Den ena är : Allt måste ta vägen någonstans.
Den andra är: Det finns inga gratisluncher.

Vad gäller den sista så erinrade jag mig den när jag läste om att Greta Thunberg nu börja intressera sig för pyramidspel.
Det finns inga gratisluncher. Det är alltid någon som får betala.

David H
Moderator
Inlägg: 5116
Blev medlem: 13 nov 2005 22:29
Ort: Knivsta/Uppsala

Re: ekologi

Inläggav David H » 12 okt 2022 10:16

xion skrev:Jag bevistade en gång en föreläsning i Ekologi,
Där minns jag att man listade ekologins lagar.
Jag har glömt de flesta men två minns jag än.
Den ena är : Allt måste ta vägen någonstans.
Den andra är: Det finns inga gratisluncher.

Vad gäller den sista så erinrade jag mig den när jag läste om att Greta Thunberg nu börja intressera sig för pyramidspel.
Det finns inga gratisluncher. Det är alltid någon som får betala.


Det du syftar till är Barry Commoners så kallade "ekologins fyra lagar". Jag hittade ingen primärreferens på svenska, men från engelska wikipedia beskrivs det så här:

Wikipedia:Barry Commoner skrev:1. Everything is connected to everything else. There is one ecosphere for all living organisms and what affects one, affects all.
2. Everything must go somewhere. There is no "waste" in nature and there is no "away" to which things can be thrown.
3. Nature knows best. Humankind has fashioned technology to improve upon nature, but such change in a natural system is, says Commoner, "likely to be detrimental to that system"
4. There is no such thing as a free lunch. Exploitation of nature will inevitably involve the conversion of resources from useful to useless forms.


Jag tycker dock det är något vilseledande att kalla detta ekologi, då ekologi är en vetenskap, medan Commoners syfte med dessa lagar uppfattar jag är en form av politisk aktivism - och Commoner var själv också en politiker. Kanske vore det då bättre att kalla det ekologism? Men det är klart att vetenskap och politik är områden som naturligt går in i varandra också, så okomplicerat är det inte.

Oavsett om vi talar om ekologi eller ekologism tycker jag det är ett intressant och viktigt ämne. Vad Greta Thunberg och pyramidspel har med saken och göra förstår jag inte riktigt (en snabb google-sökning på Greta Thunberg + pyramidspel hittade jag inget på, så jag vet inte vart du fått det ifrån). Men det är klart att det finns en fara om det uppstår en miljörörelse som blir för ytlig. Som det var en tjej som berättade en gång att hon gick med i Greenpeace för att ragga på snygga killar som var med där. Då kan det vara värt att fundera på syftet, och vad allt handlar om. Och att värna rörelsens djupare rötter. Att betona den organiska förståelsen som väl Commoner var inne på när han myntade sina fyra lagar.
David Holmberg, moderator på filosofiforum
Filosofiblogg (på engelska): http://recollectingphilosophy.wordpress.com/

Användarvisningsbild
Anders
Inlägg: 7769
Blev medlem: 23 mar 2006 01:44
Kontakt:

Re: ekologi

Inläggav Anders » 12 okt 2022 12:21

xion skrev:Jag bevistade en gång en föreläsning i Ekologi,
Där minns jag att man listade ekologins lagar.
Jag har glömt de flesta men två minns jag än.
Den ena är : Allt måste ta vägen någonstans.
Den andra är: Det finns inga gratisluncher.

Vad gäller den sista så erinrade jag mig den när jag läste om att Greta Thunberg nu börja intressera sig för pyramidspel.
Det finns inga gratisluncher. Det är alltid någon som får betala.

Och har du inte en bakgrund där lönearbete som vuxen är en absolut självklarhet så kommer du tycka att det är lönearbetarna som skall betala. Vi ser det big time just nu. En ICA-handlare kommer aldrig - som ICA-handlare - medverka till ökad medellivslängd eller ökad medelbekvämlighet i världen.

Varför inte försämra för de som inte lönearbetar/ inte är i pension? Det är på jobbet du gör nytta och ditt jobb skall ge dig din belöning. Det var ett barn man slängde ut med badvattnet då muren föll. Fair race, equal opportunity, unequal outcome. Rynkar du på näsan åt det vet du att du är bortskämd. Och de som är ordentliga är också de som sköter sin rumsvärme, reser begränsat och anpassar sin kosthållning. Om det bortskämda ättelägget till en vänsterakademikerkvinna som vurmar för allmän återhållsamhet bär sig illa åt härvidlag, tror ni hon tillrättavisar...? "han är ju så charmig..."
Min blogg över mitt filosofiska läsande --> http://ingenfilo.blogspot.com
Zizek - Om kaos, filosofi, kapitalism och globalisering
4 november 2017

xion
Inlägg: 3117
Blev medlem: 22 mar 2016 08:09

Re: ekologi

Inläggav xion » 13 okt 2022 09:36

rekoj skrev:
xion skrev:Jag bevistade en gång en föreläsning i Ekologi,
Där minns jag att man listade ekologins lagar.
Jag har glömt de flesta men två minns jag än.
Den ena är : Allt måste ta vägen någonstans.
Den andra är: Det finns inga gratisluncher.

Vad gäller den sista så erinrade jag mig den när jag läste om att Greta Thunberg nu börja intressera sig för pyramidspel.
Det finns inga gratisluncher. Det är alltid någon som får betala.


Det du syftar till är Barry Commoners så kallade "ekologins fyra lagar". Jag hittade ingen primärreferens på svenska, men från engelska wikipedia beskrivs det så här:

Wikipedia:Barry Commoner skrev:1. Everything is connected to everything else. There is one ecosphere for all living organisms and what affects one, affects all.
2. Everything must go somewhere. There is no "waste" in nature and there is no "away" to which things can be thrown.
3. Nature knows best. Humankind has fashioned technology to improve upon nature, but such change in a natural system is, says Commoner, "likely to be detrimental to that system"
4. There is no such thing as a free lunch. Exploitation of nature will inevitably involve the conversion of resources from useful to useless forms.


Jag tycker dock det är något vilseledande att kalla detta ekologi, då ekologi är en vetenskap, medan Commoners syfte med dessa lagar uppfattar jag är en form av politisk aktivism - och Commoner var själv också en politiker. Kanske vore det då bättre att kalla det ekologism? Men det är klart att vetenskap och politik är områden som naturligt går in i varandra också, så okomplicerat är det inte.

Oavsett om vi talar om ekologi eller ekologism tycker jag det är ett intressant och viktigt ämne. Vad Greta Thunberg och pyramidspel har med saken och göra förstår jag inte riktigt (en snabb google-sökning på Greta Thunberg + pyramidspel hittade jag inget på, så jag vet inte vart du fått det ifrån). Men det är klart att det finns en fara om det uppstår en miljörörelse som blir för ytlig. Som det var en tjej som berättade en gång att hon gick med i Greenpeace för att ragga på snygga killar som var med där. Då kan det vara värt att fundera på syftet, och vad allt handlar om. Och att värna rörelsens djupare rötter. Att betona den organiska förståelsen som väl Commoner var inne på när han myntade sina fyra lagar.


Jag läste om Greta på MSN nyheter.
(Det kommer upp när jag slår på datorn) Små nyhetssnuttar av varierande kvalitet där källan mestadels anges.

Varför pyramidspel stämmer in på en av ekologins lagar är att pyramidspel lever på att nya "spelare" hela tiden tillkommer och sätter in nya insatser i spelet. Pengar rör sig uppåt i spelet och de som startade och befinner sig högst upp blir rikare så länge spelet tillväxer. Till slut kollapsar det när det inte längre tillväxer med nya spelare och insatser. Dom rika blir rikare och dom fattiga för stå för "fiolerna".

I mångt och mycket är det precis så här vårt tillväxtsamhälle fungerar.
Så länge folkmängden ökar och omsättningen av resurser ökar så transporteras pengar uppåt i systemet.

David H
Moderator
Inlägg: 5116
Blev medlem: 13 nov 2005 22:29
Ort: Knivsta/Uppsala

Re: ekologi

Inläggav David H » 13 okt 2022 11:09

xion skrev:
Jag läste om Greta på MSN nyheter.
(Det kommer upp när jag slår på datorn) Små nyhetssnuttar av varierande kvalitet där källan mestadels anges.


Det här svaret fick jag "Din sökning - greta thunberg + pyramidspel site:https://www.msn.com/ - matchade inte något dokument."
referens:
https://www.google.com/search?q=greta+t ... =927&dpr=1

luktar lite falsk nyhet här tycker jag...

Kan notera att sökningen greta thunberg + "pyramid stage" ger över 75.000 träffar, då det var på den scenen som hon höll sitt tal under Klimattoppmötet i Glastonbury. Men jag har inte sett nån notis om att hon pratade om pyramidspel när hon stod på pyramidscenen...

xion skrev:Varför pyramidspel stämmer in på en av ekologins lagar är att pyramidspel lever på att nya "spelare" hela tiden tillkommer och sätter in nya insatser i spelet. Pengar rör sig uppåt i spelet och de som startade och befinner sig högst upp blir rikare så länge spelet tillväxer. Till slut kollapsar det när det inte längre tillväxer med nya spelare och insatser. Dom rika blir rikare och dom fattiga för stå för "fiolerna".

I mångt och mycket är det precis så här vårt tillväxtsamhälle fungerar.
Så länge folkmängden ökar och omsättningen av resurser ökar så transporteras pengar uppåt i systemet.


Frågan om ekonomisk tillväxt är knepig. Det är väl inte nödvändigtvis så att de rika blir rikare, men i praktiken blir det ändå ofta så. Och ett sätt att komma undan med detta är väl att också låta de fattiga bli rikare, så att de fattiga kan hålla sig någorlunda nöjda och inte klaga högljutt. Hur detta fungerar har likheter med pyramidspelet.
Långsiktigt hållbart är det däremot knappast. Och en viktig fråga kan väl då vara, hur ska vi göra för att förhindra denna utveckling? Metoder för att förhindra överexploatering?
David Holmberg, moderator på filosofiforum
Filosofiblogg (på engelska): http://recollectingphilosophy.wordpress.com/

xion
Inlägg: 3117
Blev medlem: 22 mar 2016 08:09

Re: ekologi

Inläggav xion » 13 okt 2022 14:52

Jag kan inte hitta det jag heller, men jag har sett det flera gånger. Ser jag det igen ska jag kolla källan.
Hur som helst så var det inte det som var det viktiga med mitt inlägg.
Det var istället kopplingen mellan ekologins lagar och pyramidspel.

hakkapeliitta
Inlägg: 2345
Blev medlem: 06 aug 2017 10:22

Re: ekologi

Inläggav hakkapeliitta » 13 okt 2022 19:15

xion skrev:Jag kan inte hitta det jag heller, men jag har sett det flera gånger. Ser jag det igen ska jag kolla källan.
Hur som helst så var det inte det som var det viktiga med mitt inlägg.
Det var istället kopplingen mellan ekologins lagar och pyramidspel.

Det gäller att vara observant och kritisk till alla rykten och påverkansoperationer som florerar på nätet.
Greta är en slags popstjärna har själv inte direkt uppfattning om henne.

xion
Inlägg: 3117
Blev medlem: 22 mar 2016 08:09

Re: ekologi

Inläggav xion » 14 okt 2022 06:07

Nu minns jag
Det jag läste handlade om kryptovalutor (vilket enligt mig är det samma som pyramidspel)

Användarvisningsbild
Anders
Inlägg: 7769
Blev medlem: 23 mar 2006 01:44
Kontakt:

Re: ekologi

Inläggav Anders » 14 okt 2022 07:28

Wikipedias:
Ekologi är vetenskapen som behandlar samspelet mellan organismer och den miljö de lever i.

Organismerna Homo Sapiens och miljön planeten...
Människan som strävar efter att få leva ett behagligt, långt liv och naturen som inte verkar orka med att alla människor gör det.

En svår vetenskap på gränsen mellan Naturvetenskap och Humaniora. Som inte blir enklare av att det görs politik av det.
Min blogg över mitt filosofiska läsande --> http://ingenfilo.blogspot.com
Zizek - Om kaos, filosofi, kapitalism och globalisering
4 november 2017

David H
Moderator
Inlägg: 5116
Blev medlem: 13 nov 2005 22:29
Ort: Knivsta/Uppsala

Re: ekologi

Inläggav David H » 14 okt 2022 10:51

xion skrev:Nu minns jag
Det jag läste handlade om kryptovalutor (vilket enligt mig är det samma som pyramidspel)


Att kryptovaluta skulle vara detsamma som pyramidspel köper jag inte, men visst kan man likna de två fenomenen på olika sätt. Och i vilket fall så stämmer det inte heller att Thunberg ägnat sig åt kryptovalutor. Här är en artikel om det
Bluffannonser som utnyttjar Greta Thunberg syns på Sveriges största mediesajter

Klickar man på annonsen kommer man till en sajt som ser ut att vara Aftonbladet, där det påstås att svenska klimataktivisten Greta Thunberg har investerat pengar i Bitcoins. Artikeln utger sig också för att ha en ”exklusiv intervju” med Greta Thunberg, där ”hon” till synes hyllar Bitcoin Evolution – en plattform som beskrivs som ”för bra för att vara sann”.

När vi når Martin Jönsson, utvecklingschef på DN, har tidningen uppmärksammat annonsen.

– Vi har stängt ner hela det programmatiska flödet för att få bort den, så den ska inte längre synas, säger han.

Hur länge låg den uppe?
– Väldigt kort tid, några minuter tror jag.


Något oskyldigt kan man tycka, men det är väl också ett ganska effektivt sätt att bygga en misstro till etablissemanget och försök till mer organiserade och seriösa miljörörelser.

Jag märkte det inte minst då jag blev aktiv inom miljöpartiet, att jag ofta fick ta emot anklagelser om sådant som jag själv aldrig tagit ställning för. Det kunde handla om att andra ville jag skulle förklara varför jag var för kolkraft och emot landsbygden, med mer, saker som jag själv aldrig uppfattat det som att jag tagit ställning för - och den typen av frågor är inte helt lätt att värja sig från. Har andra redan bildat sig förutfattade meningar kan det vara väldigt svårt att få dem att ändra sig.
David Holmberg, moderator på filosofiforum
Filosofiblogg (på engelska): http://recollectingphilosophy.wordpress.com/

David H
Moderator
Inlägg: 5116
Blev medlem: 13 nov 2005 22:29
Ort: Knivsta/Uppsala

Re: ekologi

Inläggav David H » 14 okt 2022 11:07

Anders skrev:Wikipedias:
Ekologi är vetenskapen som behandlar samspelet mellan organismer och den miljö de lever i.

Organismerna Homo Sapiens och miljön planeten...
Människan som strävar efter att få leva ett behagligt, långt liv och naturen som inte verkar orka med att alla människor gör det.

En svår vetenskap på gränsen mellan Naturvetenskap och Humaniora. Som inte blir enklare av att det görs politik av det.


Dels har vi:
eko-nomi, från nemein, styra/hantera
eko-logi, från logos, lära/studie av
eko-sofi, från sophia, kunskap/vishet

Jag gissar att det Barry Commoner skrev om ekologins fyra lagar kanske snarare borde höra till eko-sofi, medan eko-logi borde få vara mer av en klassisk vetenskapsgren. Men så tror jag också det är naturligt att alla dessa begrepp går in i varandra på ett eller annat sätt.

Kopplingen mellan ekonomi, ekologi och ekosofi, borde inte heller bortses från menar jag. Ekonomi kan något förenklat sägas handla om hushållning, och det är väl också något mycket centralt när dessa frågor diskuteras. Ekosofins ansvar borde kanske vara att försöka syntetisera ekonomin och ekologin.
David Holmberg, moderator på filosofiforum
Filosofiblogg (på engelska): http://recollectingphilosophy.wordpress.com/

xion
Inlägg: 3117
Blev medlem: 22 mar 2016 08:09

Re: ekologi

Inläggav xion » 15 okt 2022 06:17

rekoj skrev:
Anders skrev:Wikipedias:
Ekologi är vetenskapen som behandlar samspelet mellan organismer och den miljö de lever i.

Organismerna Homo Sapiens och miljön planeten...
Människan som strävar efter att få leva ett behagligt, långt liv och naturen som inte verkar orka med att alla människor gör det.

En svår vetenskap på gränsen mellan Naturvetenskap och Humaniora. Som inte blir enklare av att det görs politik av det.


Dels har vi:
eko-nomi, från nemein, styra/hantera
eko-logi, från logos, lära/studie av
eko-sofi, från sophia, kunskap/vishet

Jag gissar att det Barry Commoner skrev om ekologins fyra lagar kanske snarare borde höra till eko-sofi, medan eko-logi borde få vara mer av en klassisk vetenskapsgren. Men så tror jag också det är naturligt att alla dessa begrepp går in i varandra på ett eller annat sätt.

Kopplingen mellan ekonomi, ekologi och ekosofi, borde inte heller bortses från menar jag. Ekonomi kan något förenklat sägas handla om hushållning, och det är väl också något mycket centralt när dessa frågor diskuteras. Ekosofins ansvar borde kanske vara att försöka syntetisera ekonomin och ekologin.


Ekosofi ja...
Jag påminner mig en annan föreläsning. I Ekosofi denna gång.
Föreläsaren tog upp förhållandet mellan komplexitet och komplikation.
Filosofin och religionen eftersträvar komplexitet (förståelse av helheten)
Vetenskapen söker sanningar och kunskap i detaljerna vilket kan skapa stress och förvirring eftersom varje svar skapar nya frågor.

Användarvisningsbild
Anders
Inlägg: 7769
Blev medlem: 23 mar 2006 01:44
Kontakt:

Re: ekologi

Inläggav Anders » 15 okt 2022 11:02

”… Filosofin och religionen eftersträvar komplexitet (förståelse av helheten)…”(Xion)

Förståelsen - är den komplex? Jag tycker mera att det är som ett pussel, där pusselbitarna är många, med många blå himmelbitar, men då de fallit på plats känns förståelsen mer enkel och självklar. Då jag har förstått något kan jag oftast komma med svar på frågor i ämnet i stort sett omedelbart och har oftast rätt.

Samtidigt, företeelser som till sin natur är ytterst komplexa, som vadgöraåtglobaluppvärmning och hur ett mjukvaruverksamhet skall harmonisera projekt och produkt kan vara sådana, att man förstår komplexiteten i dem, och där finns inga enkla svar att hitta.

Jag skulle sen säga att komplextiteten för religion och filosofi mer ofta än inte är medel för att försöka uppnå klarhet
Min blogg över mitt filosofiska läsande --> http://ingenfilo.blogspot.com
Zizek - Om kaos, filosofi, kapitalism och globalisering
4 november 2017


Återgå till "Naturvetenskap"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 18 och 0 gäster