Björn Nordberg skrev:Angående oändligheten så tog Waggho upp en intressant sak som gärna bör läsas igen. Nämligen att oändligheten är ett begrepp och inte nödvändigtvis innefattar allt. Vilket _faktiskt_ ifrågasätter allt som sades i första posten.
Man måste alltså tala om vad man avser med begreppet [oändligt]. Kan man kanske uttrycka det som trådstartaren skriver som ett matematiskt problem istället?
kringlan skrev:Tror man på det periodiska systemet, eller att världen faktiskt ÄR uppbyggd av ett begränsat antal grundämnen och dessutom att universum är oändligt verkar det alltså ofrånkommligt att det skulle finnas ett oändligt antal jag där ute, på ett oändligt antal jorden där jag skriver exakt samma sak.
Alltså, först och främst, vad är det som är oändligt? Jo, universum. Vad menas med det? Menar man att rummet och tiden har oändlig utsträckning? Rum, punkter, plan osv. är ju rent abstrakta begrepp som motsvaras av konkreta entiteter som fysiska föremål, prickar respektive ytor.
Vi kan å ena sidan erkänna att den abstrakta rumsdimensionen är oändlig - linjen har inget slut - och samtidigt konstatera att "universum" bara expanderat en begränsad radie sedan Big Band, Ainurs stora musik, eller vad man vill kalla det. Eller så kan man ju säga att universum ÄR rumtiden, och att densamme började med den stora smällen, och att bortom universums "expansionsvall" finns varken tid eller rum. Kan man i så fall hävda att universum är oändligt?
Som jag uppfattar det har kringlan rakt av förmodat att universum = rumtiden och att dessa är oändliga. Det är under sådana premisser naturligtvis sant att universum har oändlig utsträckning i rumtiden (universum ÄR ju rumtiden), samtidigt som man måste medge att rumtiden expanderar eller "späds ut" om man så vill allt sedan Urknallen. Frågan är sedan om det därmed nödvändigtvis måste finnas oändligt många av "jag".
Ur universums urmateria har efter många om och men Jag, hovnarr, liksom kompakterats ur stjärnstoff. Detsamma gäller månen. Ur ett rent fysiskt perspektiv får jag anses vara en smula mer raffinerad än månen. Finns det då ett oändligt antal månar och hovnarrar?
Det skulle ju just kräva ett obegränsad mängd materia eller energi. Men fanns detta verkligen vid urknallen? Har inte mängden av energi varit konstant sedan dess, även om den omvandlas hela tiden? Jag har sett nylig forskning som hotar termodynamikens grundprinciper, men jag är inte rakt ut övertygad om att något kan skapas ur intet.
Här är i alla fall det matematiska kruxet: Vad är sannolikheten för att en given struktur X ska bildas i ett oändligt universum? Om energin/materian i universum inte är oändlig måste sannolikheten vara >0 för att X ska existera. Om den däremot ÄR oändlig ger en sådan sannolikhet att det finns oändligt många X. Är sannolikheten då istället = 0 är det inte definierat hur många X det finns i universum.
Vad tror ni själva, tror ni att universum innehåller en oändlig eller en ändlig mängd energi/materia? Vad säger fysikerna - finns det någon som vet?