Hej!
Jag är en student som fått att skriva en uppsats om huden (biologi) och visst vet jag hur man ska sammanställa fakta och sådant om huden. Men den kluriga uppgiften som står på våra mål är: "Du ska kunna reflektera om huden och ha tankar om den".. Då undrar jag ifall någon här inte kan ge mig länktips till sidor som reflekterar över huden, eller om inte ni kan säga mig något vettigt?
Mvh Staima
Reflektioner om huden
Moderator: Moderatorgruppen
Me gusta pollo
Damm är 90 % döda hudceller. Det blir lite av jord är du kommen.....
Hud utan hjärna. En dag i manetens liv.
Hudens olika färger på jorden. Finns det raser?
Varför är det skönare med en tät rakning.
Analblekning finns det på riktigt och isåfall varför?
När byter huden namn vid kroppsöppningar?
Det var vad jag kom på, inte så djupsinnigt men det kanske kan komma nåt bättre när man väl börjat.
Det var vad jag kom på, inte så djupsinnigt men det kanske kan komma nåt bättre när man väl börjat.
Haha, intressant, att huden i sig skulle vara av en egen ras... kul kul
Ja, kanske det är så att kroppen består av olika raser som kombinerat lever för att det gynnar allas bästa, ja varför inte? Varje cell har ju en plats, en hudcell på handen är ju inte likadan som en hudcell på ögonlocket eller inne i örat eller under foten.
Ja, kanske det är så att kroppen består av olika raser som kombinerat lever för att det gynnar allas bästa, ja varför inte? Varje cell har ju en plats, en hudcell på handen är ju inte likadan som en hudcell på ögonlocket eller inne i örat eller under foten.
Re: Me gusta pollo
dangdang skrev:Damm är 90 % döda hudceller. Det blir lite av jord är du kommen.....
Tackar för tipsen! Men kan du inte möjligtvis ge mig lite länkar ifall du har några? Och Hud utan hjärna förstod jag inte vad du menade?
Manet
Hud utan hjärna förstod jag inte vad du menade?
Jag menar att maneter har hud men inget sammankopplande organ, allt de gör är reflexer, de har väl nån syncell nånstans men hela känslan av värme,kyla,beröring osv upplevs inte men ändå så finns den? För mig är detta ogripbart.
Tyvärr kan jag inte bistå med några länkar.
Re: Me gusta pollo
dangdang skrev:Hud utan hjärna. En dag i manetens liv.
Humor
Kiifen skrev
Japp! du fattade vad jag menade.
Humor är kul att prata om. Hänger humor ihop med bildning?
Haha, intressant, att huden i sig skulle vara av en egen ras... kul kul
Japp! du fattade vad jag menade.
Humor är kul att prata om. Hänger humor ihop med bildning?
Om du ska reflektera om huden är det väl ändå bättre med dina egna tankar än att googla och leta efter andras tankar?
Det där med maneter är lite komplicerat. Deras system är särkopplade på något mysko vis så att om ett sinnessystem tas ur så fungerar den precis lika bra ändå, den har inget centralt system. Den tunna huden gör att dem kan ta in syret den vägen (om jag inte minns helt fel, så därför behöver dem heller inte något sådant andningssystem), andas genom huden skulle inte vara tokigt
Var på en föreläsning för ett tag sen, mycket intressant måste jag säga!
Det där med maneter är lite komplicerat. Deras system är särkopplade på något mysko vis så att om ett sinnessystem tas ur så fungerar den precis lika bra ändå, den har inget centralt system. Den tunna huden gör att dem kan ta in syret den vägen (om jag inte minns helt fel, så därför behöver dem heller inte något sådant andningssystem), andas genom huden skulle inte vara tokigt
Jag har lämnat forumet. Filosofi är inte så trevligt som jag hade hoppats på.
maneter
Ja visst är de fantastiska
Enfero skrev:Om du ska reflektera om huden är det väl ändå bättre med dina egna tankar än att googla och leta efter andras tankar?
Det där med maneter är lite komplicerat. Deras system är särkopplade på något mysko vis så att om ett sinnessystem tas ur så fungerar den precis lika bra ändå, den har inget centralt system. Den tunna huden gör att dem kan ta in syret den vägen (om jag inte minns helt fel, så därför behöver dem heller inte något sådant andningssystem), andas genom huden skulle inte vara tokigtVar på en föreläsning för ett tag sen, mycket intressant måste jag säga!
Jag behöver inspiration för att få egna tankar. För hur ska man egentligen reflektera över huden? Det känns ganska meningslöst och omöjligt.
Meningslöst?
Att man kan ha reflektioner om nånting kan väl inte vara meningslöst.
Sen kan man ju fråga sig hur en reflektion ska bedömas.
Mina reflektioner var kanske inte på topp, men huden är intressant iaf ur biologisk synvinkel.
Ta bara leddjurens ersättning och sammankoppling i exoskelettet, eller fiskarnas sidolinje eller veckans diskussion om BMI.
Nu när jag tänker efter Vad handlar inte om hud.
Sen kan man ju fråga sig hur en reflektion ska bedömas.
Mina reflektioner var kanske inte på topp, men huden är intressant iaf ur biologisk synvinkel.
Ta bara leddjurens ersättning och sammankoppling i exoskelettet, eller fiskarnas sidolinje eller veckans diskussion om BMI.
Nu när jag tänker efter Vad handlar inte om hud.
Jag tror att det som menas i dina mål är att du ska kunna koppla det du har lärt dig teoretiskt till vardagliga situationer eller särskilda förhållanden. Exempelvis: Hur går det till när jag blir brun då jag ligger på stranden och solar? Varför blir huden blåaktig när det är riktigt kallt? Varför har jag hår på nästan hela huden men inte på precis alla ställen?