Finns det två saker som är helt lika?

Fysik, biologi, teknik, ETC.

Moderator: Moderatorgruppen

dangdang
Kontakt:

Finns det två saker som är helt lika?

Inläggav dangdang » 03 apr 2006 19:44

Läste nånstans att det inte egentligen finns två saker som är helt lika, samtidigt nämndes att elektroner inte heller var det eftersom de var på alla punkter samtidigt eftersom de hade samma våglängd. Kan detta stämma? Går en bit bortom mitt fysikkunnande, skulle vara tacksam för en förklaring.
"It's not a lie, if you believe it."

ballistik

Inläggav ballistik » 03 apr 2006 22:30

Jag är inte på något sätt någon expert på området, men jag tror att i fallet med elektroner och andra elementarpartiklar så gör Heisenbergs osäkerhetsprincip det svårt att säga att de är helt lika. Wikipedia: "[...]the Heisenberg uncertainty principle states that one cannot assign, with full precision, values for certain pairs of observable variables, including the position and momentum, of a single elementary particle at the same time even in theory."

Det borde då vara omöjligt att uttala sig om huruvida två elektroner är exakt lika eller inte om jag minns min kindergarten quantum physics korrekt.
"Det finns inget som heter fotogenetisk!"

Makterna

Re: Finns det två saker som är helt lika?

Inläggav Makterna » 03 apr 2006 23:40

dangdang skrev:Läste nånstans att det inte egentligen finns två saker som är helt lika, samtidigt nämndes att elektroner inte heller var det eftersom de var på alla punkter samtidigt eftersom de hade samma våglängd. Kan detta stämma? Går en bit bortom mitt fysikkunnande, skulle vara tacksam för en förklaring.

Det beror väl på hur jämförelsen görs!
Skulle man drista sig att även jämföra placering så kan ju aldrig två saker vara exakt lika på alla sätt och vis, för isåfall finns de också på samma plats. På en och samma plats får det ju bara plats en sak åt gången.
Skulle man däremot jämföra t.ex. värde, så kan man säga att t.ex. två hundralappar har samma värde, trots att de varierar t.ex. m.a.p. sedelnummer, ägare, etc.

Användarvisningsbild
Tore

Inläggav Tore » 04 apr 2006 00:11

dangdang skrev:Läste nånstans att det inte egentligen finns två saker som är helt lika, samtidigt nämndes att elektroner inte heller var det eftersom de var på alla punkter samtidigt eftersom de hade samma våglängd. Kan detta stämma? Går en bit bortom mitt fysikkunnande, skulle vara tacksam för en förklaring.

Skulle tro att det är Paulis uteslutningsprincip som åsyftas här. Den säger att två fermioner av samma typ (t.ex. två elektroner) inte samtidigt kan befinna sig i samma kvanttillstånd. Två elektroner som har samma, välbestämda, rörelsemängd (våglängd), kommer att befinna sig i samma kvanttillstånd, vilket alltså inte är tillåtet. Om däremot elektronerna har samma, ej välbestämda rörelsemängd, kan de existera samtidigt genom att vara lokaliserade till olika platser. Exempel på det är elektronerna i två fria väteatomer i grundtillstånd. Om man skall kalla två sådana elektroner "helt lika" eller inte är väl mest en smaksak. I varje fall finns inget experiment som kan skilja dem åt (bortsett från att de befinner sig på olika plats förstås).

Stefan

Inläggav Stefan » 04 apr 2006 00:23

Om två föremål är identiska, så har de exakt samma egenskaper. Detta är ekvivalent med: Om två föremål inte har exakt samma egenskaper, så är de inte identiska.

Detta enligt ena delen av Leibniz lag; "The Indiscernibility of Identicals".

http://plato.stanford.edu/entries/ident ... scernible/

Men du avser kanske att de är identiska i alla avseenden förutom position i rummet?

Användarvisningsbild
archaxe

Inläggav archaxe » 06 apr 2006 03:15

Man skiljer också på kvalitativ och numerisk identitet. Två koppar kan vara kvalitativt identiska (med avseende på form, färg, etc.) utan att vara numeriskt identiska. Varje föremål är numeriskt identiskt med sig självt, och endast sig självt, och givetvis också kvalitativt identiskt med sig självt. Att säga att det finns två olika föremål som är numeriskt identiska är en semantisk motsägelse.

Det här har ju iofs inte ett skvatt med fysik att göra, så jag ber om ursäkt för att jag postar skräp i tråden.

Återgå till "Naturvetenskap"