Liv på annan planet?

Fysik, biologi, teknik, ETC.

Moderator: Moderatorgruppen

Användarvisningsbild
* KYREUS *
Inlägg: 3721
Blev medlem: 08 maj 2005 22:58
Ort: Antiken, agoran, piazzan, Stadion, syns ibland i Palaestran, dock aldrig iklädd cykelhjälm ...

Liv på annan planet?

Inläggav * KYREUS * » 22 apr 2006 16:42

Hörde nyligen på radion (tyvärr glömt programmets namn) att det nu är bevisat att -

DET /F I N N S /L I V / P Å / A N N A N / P L A N E T.

Hörde jag rätt, eller sa man att det "kanske kan finnas" liv på annan/andra planeter?

Någon som vet? Nyfiken *KADMOZ
Tro inte; sök!
DETECTUM * VERITATUM * PAXUM


  /*Dies hodiernus amicus tuus
      - dies hesternus conscientia tua *

   =  Dagen är din vän, gårdagen ditt samvete.

    (c)  KYREUS, mikrofilosof, anno 2 006/

Användarvisningsbild
* KYREUS *
Inlägg: 3721
Blev medlem: 08 maj 2005 22:58
Ort: Antiken, agoran, piazzan, Stadion, syns ibland i Palaestran, dock aldrig iklädd cykelhjälm ...

- Tellus, hallå!

Inläggav * KYREUS * » 24 apr 2006 14:39

Finns det verkligen inte en enda person här på sajten som vet något om frågan - Liv på annan/andra planet (-er)??


Nyfiken *KADMOS
Tro inte; sök!

DETECTUM * VERITATUM * PAXUM





  /*Dies hodiernus amicus tuus

      - dies hesternus conscientia tua *



   =  Dagen är din vän, gårdagen ditt samvete.



    (c)  KYREUS, mikrofilosof, anno 2 006/

Lasarus
Inlägg: 356
Blev medlem: 30 nov 2004 09:55
Ort: Sthlm

Inläggav Lasarus » 24 apr 2006 15:45

Ja ser man till statistiken, antal stjänor som kan ha planeter och hur stor andel av dessa planeter som blir jordlika, så kommer man upp till ett stort antal (minns inte på rak arm hur stort). Och utan att gå in på precis hur livet på jorden uppkom så kan man ju förstå att mycket snarlika betingelser uppstår och har uppstått på många fler platser. Det förefaller osannolikt att det inte skulle finnas liv på många fler platser än jorden.

Användarvisningsbild
* KYREUS *
Inlägg: 3721
Blev medlem: 08 maj 2005 22:58
Ort: Antiken, agoran, piazzan, Stadion, syns ibland i Palaestran, dock aldrig iklädd cykelhjälm ...

- till Lasarus!

Inläggav * KYREUS * » 25 apr 2006 09:07

Tack för din existentiella kosmologiska tolkning. Men; vad tror du personligen?

(1) Tror du att det finns liv på annan planet?

(2) Tror du att det livet i så fall -

a/ liknar vårt liv?
b/ skiljer sig från Homo Sapiens typ av existens?

Nyfikne *KADMOZ
Tro inte; sök!

DETECTUM * VERITATUM * PAXUM





  /*Dies hodiernus amicus tuus

      - dies hesternus conscientia tua *



   =  Dagen är din vän, gårdagen ditt samvete.



    (c)  KYREUS, mikrofilosof, anno 2 006/

Användarvisningsbild
* KYREUS *
Inlägg: 3721
Blev medlem: 08 maj 2005 22:58
Ort: Antiken, agoran, piazzan, Stadion, syns ibland i Palaestran, dock aldrig iklädd cykelhjälm ...

- Grundfrågan upprepas!

Inläggav * KYREUS * » 13 maj 2006 13:26

Finns det verkligen ingen naturvetenskapligt initierad skribent här på sajten som vet något om grundfrågan - och som samtidigt är villig att dela med sig av sina insikter?? Så, kom igen!

Nyfiken *KADMOZ
Tro inte; sök!

DETECTUM * VERITATUM * PAXUM





  /*Dies hodiernus amicus tuus

      - dies hesternus conscientia tua *



   =  Dagen är din vän, gårdagen ditt samvete.



    (c)  KYREUS, mikrofilosof, anno 2 006/

Enfero
Inlägg: 45
Blev medlem: 06 dec 2005 22:41

Inläggav Enfero » 13 maj 2006 15:26

Det är väl ändå ganska sannolikt? Jag tror det finns liv, om det är intelligent eller inte kan man ju bara spekulera i. Däremot lär det knappast likna oss i någon form. Bara på jorden finns bra många exempel på hur man utvecklas i olika förutsättningar. Dragningskraft är också en faktor, dvs storleken på planeten, vilket kan ha som effekt att "varelserna" blir ganska kompakta om den är för stor.

Om vi hittar liv är det med största sannolikhet bakterier eller liknande som är relativt resistanta, vilka skulle kunna överleva en ridtur på en asteroid.
Skulle det däremot vara intelligent liv så är det enklare att hitta genom att leta signaler och att sända signaler (vilket vi redan gör).
Påpekar man att möjligheten att hitta liv utanför jorden när man bedriver sådan forskning med att skicka sonder och dylikt så har man lättare att få finansiering ;)
Har man hittat liv så lär det bli ett himla stohej i media. Du lär märka om det sker :)

Är du intresserad av astrobiologi?
Jag har lämnat forumet. Filosofi är inte så trevligt som jag hade hoppats på.

Användarvisningsbild
* KYREUS *
Inlägg: 3721
Blev medlem: 08 maj 2005 22:58
Ort: Antiken, agoran, piazzan, Stadion, syns ibland i Palaestran, dock aldrig iklädd cykelhjälm ...

- Svar till Enfero!

Inläggav * KYREUS * » 13 maj 2006 18:21

Självklart: astrabiologi. Men ingen har ännu lyckats deffa den disciplinens väsen och innebörd. Kan du??

Nestor *KADMOZ
Tro inte; sök!

DETECTUM * VERITATUM * PAXUM





  /*Dies hodiernus amicus tuus

      - dies hesternus conscientia tua *



   =  Dagen är din vän, gårdagen ditt samvete.



    (c)  KYREUS, mikrofilosof, anno 2 006/

tjabbe
Inlägg: 181
Blev medlem: 04 jun 2006 16:12
Ort: Tjabbe

Har hört frågan förr, men vad är _

Inläggav tjabbe » 06 jun 2006 13:42

LIV ?

Om man ska kunna komma vidare, kanske det är nödvändigt att ha ett säkert begrepp om vad liv egentligen är.

Vad är död, till att börja med ?

Definitioner, gärna kontroversiella önskas, om inte lär vi nog inte heller få några svar att lita på ? :roll:

Tjabbe
JAG - "jag" kommer att leva om än min kropp löses upp i sina bestånds delar ...

Användarvisningsbild
FIG
Inlägg: 836
Blev medlem: 21 apr 2006 20:04
Ort: Bortom All Tid
Kontakt:

Inläggav FIG » 06 jun 2006 19:55

jag är inte kunig men gilla rymden

men vad mena dom med "liv"?

men skulle inte förvåna mig om dom har gort det,
men det skulle då vara mycket med Liv på tv om det,
och jag har inte hört något om det
men jag skulle nog säga att det bara är bluf i deta fall
men dock så har foskade hitta flera planter visa sig lämpliga för liv som linka vårt
Men kommihåg: Vi Alla Är Vilsen, Men Ändå Fångar I Denna Värd
www: Fig.Maxxflow.com
Mail: fig.ghd742@gmail.com

Determinus
Inlägg: 37
Blev medlem: 12 jan 2005 08:26

Inläggav Determinus » 12 jul 2006 02:50

Hur var det nu med bakteriefossil på mars? Var det inte något snack om det ett tag? När jag hörde om det tänkte jag inte mycket mer på det... bara bakterier liksom.

Idag förstår jag att om vi skulle hitta bakterier på en annan kropp i universum skulle det betyda att den evolutionära processen inte bara startat på vår planet, utan även på andra platser, och om en sådan plats skulle finnas i vårt solsystem skulle det innebära att det är en process som inte alls är speciellt svårstartad.

My point: att hitta bakterier på en annan kropp är en big deal (det visste ni säkert, ville bara pränta in det i mig själv).

Användarvisningsbild
Camilla
Inlägg: 447
Blev medlem: 12 aug 2004 16:33
Ort: Uppsala

Inläggav Camilla » 12 jul 2006 15:39

Mig veterligen har man ännu inte hittat något bevis för att liv existerar eller har existerat på någon annan planet.

Det är möjligt att formationerna i meteoriten från Mars är spår av bakterier, men man har inte bevisat att de faktiskt är spår av bakterier. Formationerna kan ha uppkommit genom andra processer.

FunderareN
Inlägg: 4
Blev medlem: 18 aug 2006 19:12
Ort: Sverige
Kontakt:

Tror att det finns!

Inläggav FunderareN » 18 aug 2006 19:19

Jag tror det finns mer liv i detta stora universum som har kommit längre i utvecklingen än vi på tellus ( jorden) Som har löst det stora ledar problemet!
:D ,,, svara gärna
<Var inte rädd för det som komma skall>

Användarvisningsbild
* KYREUS *
Inlägg: 3721
Blev medlem: 08 maj 2005 22:58
Ort: Antiken, agoran, piazzan, Stadion, syns ibland i Palaestran, dock aldrig iklädd cykelhjälm ...

- till FunderareN!

Inläggav * KYREUS * » 19 aug 2006 12:57

Ifall man summerar allt en människa kan tänka och försöker uttolka mänsklighetens historia så gott det går - finner man enligt mig följande:

  1. Människan - den enskilde individen - är inte tillvarons centrum.
      Man bara upplever det så!

   2. Mänsklighetens historia i sk tid är gigantisk; för att inte tala om
        livslängden för planeten TELLUS

    3. Oupphörligen sker skaparunder här på Tellus, samtidigt
         som mänskligheten skänder Moder Jord å det grövsta

      4. Ändå fortsätter planeten att existera - ännu ett tag

       5. Livets genuina gåta är inte löst; talet om en sk Big Bang
           är mest spekulationer - och  ingen genuin
            URSPRUNGSFÖRKLARING till det sk mänskliga livet

             - snarare en FYSIKALISK KONSEKVENS

        6. Bakom och bortom alla människans upplevelser och sinnen
            kan man förnimma:

             a/ sammanhang

              b/ intelligent EXISTENTIELLT OCH ONTOLOGISKT MÖNSTER


         7. Denna URSPRUNGSINTELLIGENS har säkert
             manifesterat sig själv

             annorstädes i UNIVERSUM,


              både tror och anser (i alla fall:)


                  (c) KYREUS
Tro inte; sök!

DETECTUM * VERITATUM * PAXUM





  /*Dies hodiernus amicus tuus

      - dies hesternus conscientia tua *



   =  Dagen är din vän, gårdagen ditt samvete.



    (c)  KYREUS, mikrofilosof, anno 2 006/

Användarvisningsbild
Anders H
Inlägg: 411
Blev medlem: 31 jul 2006 20:37
Kontakt:

Inläggav Anders H » 19 aug 2006 14:13

Jag känner till lite fakta i denna fråga, men mig veterligen har man inte hittat liv någon annan stans än på jorden.

100% av alla planeter vi har hyfsat god kännedom om, har enl. vårat mått mätt, intelligent liv. Just nu åtminstone.

Andra planeter vi tittat på, kanske förvisso varken har liv, eller de minsta förutsättningarna för liv som vi känner det, men vi kan ju alltid falla tillbaks på jorden som exempel.

På jorden har det i princip bara funnits människor i ett ögonblick av jordens historia, och det finns inget som tyder på att människan kommer att leva så himla många ögonblick till. Jag tror att man idag anser att det äldsta belägget för människosläktingar är 5 000 000 år, och det är inte alls säkert att människan finns om 5 000 000 år.

Universum må vara en ogästvänlig plats, inte alls anpassad för liv, men på jorden och säkerligen på flera andra ställen, har det slagit rätt. Kanske inte nödvändigtvis samtidigt.

Människan är inte någon fulländad perfekt varelse. Det kan finnas annat liv, som är mindre intelligenta enligt vårat mått mätt, som kan vara minst lika fantastiska. Intelligens kan faktiskt vara ett hinder i evolutionen, eftersom teknisk utveckling lika gärna kan vara självdestruktiv eller till och med vara destruktiv för hela planeten. Människans tekniska framsteg, och framgångarna associerade med dito, är inte bara tack vare någon slags försiktighetsprincip, utan också tack vare turen att vi ännu inte har utplånat oss själva av misstag eller i ett nytt världskrig. Det är inte framgång, det är bonnröta, och vi har ingen rätt att betrakta oss som mer fulländade än en åttaarmad bläckfisk, en kungsfågel eller en tjurhaj.

Liv kan finnas i former som vi inte ens är kapabla att identifiera. Därför nöjer vi oss att leta efter de kolbaserade rymdvarelser som Steven Spielberg har fantiserat om.

Kyreus sa så här i sitt senaste inlägg:

Människan - den enskilde individen - är inte tillvarons centrum. Man bara upplever det så!


Att människan tror det, är bara ytterligare en effekt av att vi inte är perfekta.

Mitt svar på frågan om liv i universum: Ja, det är självklart att det finns. Jorden är min referens.

Men kommer vi någonsin att få kontakt? Nej.

Användarvisningsbild
Mithra
Inlägg: 137
Blev medlem: 28 jun 2006 22:02

Inläggav Mithra » 21 aug 2006 21:01

Nu har jag inga siffror, men kom ihåg att det finns många många fler galaxer (som i sin tur ofta innehåller mellan tio miljoner till en biljon stjärnor) än det finns människor. Så det är väl ingen vild gissning att liv även uppstått på andra håll i universum?

Hur det gått för dom andra troliga liven i universum vet vi inte. På en del ställen kanske det inte uppstått intelligent liv, på andra strällen kanske det har gjort det, men så har det intelligenta livet krigat sönder sig självt, kanske har det på annan plats infört teokrati, och gör således få vetenskapliga och teknologiska framsteg, och är således dömt att gå under när stjärnan som när livet på planeten dör. Etc etc etc.

Kom också ihåg att jordens liv är kolbaserat. Vem vet, det kanske finns annat liv som är baserat på annat än kol, i former som vi inte ens kan föreställa oss.


Återgå till "Naturvetenskap"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 23 och 0 gäster