Big Bang / Big Crunch

Fysik, biologi, teknik, ETC.

Moderator: Moderatorgruppen

59977
Inlägg: 26
Blev medlem: 16 maj 2005 20:38
Ort: Stockholm

Re: Big Bang / Big Crunch

Inläggav 59977 » 17 nov 2006 20:23

amy skrev:
59977 skrev:Bara för att något är ändligt måste det inte ha någon gräns. Tänk på sfärens yta eller cirkelns omkrets så går det lättare att föreställa sig.


Sfärens yta kanske inte har någon gräns, men världen är inte tvådimensionell. Jorden har en gräns. Det finns alltid något utanför. Alltet kan inte ha en gräns, annars är det inte alltet. Sfärens yta kan inte jämföras med rummet, eftersom rummet inte består av något. Bara saker som består av något kan ha en gräns.


Nej givetvis är inte världen tvådimensionell och det var inte heller poängen med exemplet. Poängen var att det finns begränsade rum som inte gränsar mot något annat. Sådana rum finns i alla dimensioner även om de är svårare att föreställa sig.

Oblivion
Inlägg: 228
Blev medlem: 21 sep 2006 21:36

Inläggav Oblivion » 18 nov 2006 01:10

tjabbe skrev:
Oblivion skrev:
Avantgardet skrev:Här kanske är rätt tråd att fråga:

Om, vilket tycks vare gängse uppfattning, tiden uppstod i "Big Bang" hur kan då slumpen sägas ha genererat detta? Behöver inte slumpen utsträckning i tid för att generera resultat?

Vad har jag missförstått?


Jag är inte säker på att jag har svaret på frågan, men min uppfattning är att det är ett påhitt av människan att det inte fanns tid innan Big Bang.
VÅR tid skapades i Big Bang, men det borde ha krävts tid för gravitationen att öka i "atomen" som ledde fram till Big Bang.


En liten fundering i allt detta, finns evighet/en ?  :wink:

Tjabbe


Det är svårt och känns nästan dumt att uttala sig om saker som man egentligen inte har en aning om, men jag tror att universum har utvecklats i det vi kallar "ingenting". Om ett universum har lyckats med det så vore det ju konstigt om inte fler universum skapats i "det oändliga ingentinget".
Det känns inte logiskt att endast ett universum poppade fram ur ingenting och sen försvann i the Big Crunch och sen var det slut på det roliga.
Var det då 3 st kanske? Eller 100 st? När man pratar antal i rymden så brukar det mesta handla om miljarder så jag finner ingen anledning att tro att det skulle vara annorlunda när det gäller antalet universum.
Om man dessutom tänker sig att det inte bara handlar om antal universum just nu, utan även universum som existerade i "ingentinget" för triljoner triljoner triljoner år sedan så känns det ännu mer troligt att det existerat och existerar fler än ett universum. Vårt universum har funnits i 10-20 miljarder år och det om något är INGENTING jämfört med oändlighet.

Så för att svara på frågan... ja, jag tror på evigheten. När vårt universum går under så anser iaf. jag att det borde finnas i stort sett oändligt många universum som kan leva vidare. För "ingentinget" borde ju inte kunna gå under och ta med sig alla universum i fallet.

Djupt djupt.... och mycket spekulationer!  :lol:

amy
Inlägg: 539
Blev medlem: 22 aug 2006 20:54

Inläggav amy » 18 nov 2006 02:39

Algotezza skrev:Har du hört talas om krökt rum?


ja, men jag tror inte på den teorin för jag har aldrig sett några bevis på att rum kan kröka sig.

Alltså kan rummet vara inkrökt i sig självt, ändligt för den utnaförstående betraktaren, men oändligt för rummets fånge.


även om rummet var krökt så måste det finnas något utanför rummet. hur skulle rummet kunna expandera om inget rum finns utanför?

59977 skrev:Poängen var att det finns begränsade rum som inte gränsar mot något annat.


finns det? Jag har aldrig sett några.

Oblivion
Inlägg: 228
Blev medlem: 21 sep 2006 21:36

Inläggav Oblivion » 18 nov 2006 05:34

Amy:
"Förklarar teorin hur universum kunde komma från ingenting?"

De flesta forskare har ingen bra förklaring på hur universum kunde uppstå ur ingenting, men det är inget bevis för att det inte har hänt. I framtiden när vi har hunnit utveckla teknologin mer så kommer nog svaret.

Amy:
"Ingenting kommer från ingenting."

Ja, det säger naturlagarna här på jorden, men jag tror inte du inser hur obetydlig jorden är i universum. Det händer mycket där ute som aldrig skulle kunna hända i förhållandena på jorden.

Amy:
"Enligt många forskare finns inget utanför universum (inte ens rum). Men om det inte finns något rum utanför den så kan rummet inte expandera för det måste ju finnas någonstans att expandera i. Och om det finns rum utanför den så är rummet oändligt, och oändlighet kan inte bli större."

Hur kan du veta att det förhåller sig så att universum måste existera i ett annat rum för att kunna expandera? Hur vet du hur "ingenting" fungerar när merparten av jordens befolkning inte har en aning?

Amy:
"Hur definierar du universum? Universum betyder allt som finns. Varför skulle de där andra "universum" inte vara en del av universum? Vad separerar dom från varandra?"

Universum betyder allt som vårt Big Bang har påverkat, inget mer. T om. de flesta kristna håller med om att universum skapades i Big Bang. Om det då existerar fler Big Bangs där ute i "ingentinget" så är det självklart egna universum. Och det som separerar dem är "ingentinget", vad nu det är.

Amy:
"Om ingenting hade någon gräns så skulle det inte vara ingenting, för då måste det finnas 'något' utanför den som begränsar den från att vara oändlig. Och om den är oändlig så är den inte heller ingenting för ingenting kan inte innehålla 'något' (oändlighet) samtidigt som den är inget."

Det är vårt universum som har en gräns, inte ingentinget.
Tänk dig att du spränger en bomb djupt nere i havet. Sekunden efter explosionen skulle det expandera en stor luftbubbla och det skulle inte finnas någon begränsning mellan vattet och luften i form av en hinna. Det skulle gå direkt från luft till vatten. På samma sätt kan jag tänka mig att det förhåller sig mellan universum och ingentinget. Antingen fungerar det som bubblan och går direkt från rymd till ingenting eller så tunnas gränsen ut mer och mer, typ som vår atmosfär tunnas ut mer och mer mot rymden.
Bubblan under vattnet skulle expandera för att det fanns krafter som tvingade den till det, på samma sätt som att krafterna från Big Bang tvingar universum att expandera.

Amy:
"Rödförskjutningen behöver inte betyda att universum expanderar. Det är bara en tolkning."

Är det en slump att du är kristen och samtidigt inte tror att universum expanderar, eller blundar du för vetenskapliga upptäckter för att de talar emot bibeln?
Bibeln skrevs för länge länge sen, långt innan moderna teleskop kunde se tillbaka 13 miljarder år i tiden.

Amy:
"Även om man antar att det är sant så kan man inte veta att hela universum expanderar istället för bara den här delen som vi är i."

Använder du det där som ett argument? Jag menar inte att vara otrevlig, men det där kan du inte ens tro på själv. Jag tror du är så inlåst i din tro att du desperat letar efter svar som omkullkastar bevis som talar emot bibeln.

Amy:
"Hubble trodde inte att universum expanderade. Han gillade mer teorin att ljus förlorar energi när den färdas genom rymden (tired light)"

Hubble dog 1953. Behöver jag säga mer?

Amy:
"Tiden är bara en mental sak som vi använder för att mäta rörelse och förändring."

Det är en av många teorier så jag skulle inte ta det för givet som du gör.
Citat från http://sv.wikipedia.org/wiki/Tid:
"Tid är ett fundamentalt begrepp i vår tillvaro som är svårt att definiera, och frågan om dess natur är något som har engagerat vetenskapsmän och filosofer i alla tider."

Amy:
"Nuet är evigheten."

Jag tycker mer att det är framtiden som är evigheten. Förklara gärna lite närmare varför du tycker att nuet är evigheten.

59977
Inlägg: 26
Blev medlem: 16 maj 2005 20:38
Ort: Stockholm

Inläggav 59977 » 18 nov 2006 15:30

amy skrev:
59977 skrev:Poängen var att det finns begränsade rum som inte gränsar mot något annat.


finns det? Jag har aldrig sett några.


Är du säker på det? Enligt almänna relativitetsteorin borde rummet kring jorden vara krökt enligt något som liknar Schwarzschild metriken och det är därför månen snurrar runt Jorden.

Derem
Inlägg: 10
Blev medlem: 19 okt 2006 19:47

Inläggav Derem » 18 nov 2006 16:39

Efter att ha läst denna tråd dyker det upp en fråga i skallen.

Eftersom vi redan vet att universum har bildats (finns, kommit till, skapats) en gång och på ett ställe finns det väl inget som säger att det inte kan hända igen, eller att det inte har hänt förut? Och eftersom det har bildats här, varför inte någon annanstans också?

Varför föreställer sig de flesta att "universum" bara har bildats en gång, och bara på ett ställe? De flesta verkar vara helt "säkra" på att vårt universum och vår tid är en engångsföreteelse.


Låt hjärnorna knaka!

Användarvisningsbild
Algotezza
Inlägg: 18522
Blev medlem: 21 jul 2006 21:36
Ort: Lund
Kontakt:

Inläggav Algotezza » 18 nov 2006 16:44

Derem skrev:Efter att ha läst denna tråd dyker det upp en fråga i skallen.

Eftersom vi redan vet att universum har bildats (finns, kommit till, skapats) en gång och på ett ställe finns det väl inget som säger att det inte kan hända igen, eller att det inte har hänt förut? Och eftersom det har bildats här, varför inte någon annanstans också?

Varför föreställer sig de flesta att "universum" bara har bildats en gång, och bara på ett ställe? De flesta verkar vara helt "säkra" på att vårt universum och vår tid är en engångsföreteelse.


Låt hjärnorna knaka!


Plus att ett annat universum med andra egenskaper kan finnas "på samma plats" som vårt, tillgängligt för den "som har ögon att se med".

A
Göran Egevad egevad@gmail.com

Användarvisningsbild
Avantgardet
Inlägg: 8885
Blev medlem: 06 okt 2006 22:33
Ort: Socialklass III

Inläggav Avantgardet » 18 nov 2006 18:01

Nämen se på tusan mitt mellan mina knapptryckningar dök det upp ett nytt! ...

amy
Inlägg: 539
Blev medlem: 22 aug 2006 20:54

Inläggav amy » 19 nov 2006 03:05

Universum skapades igår.

Oblivion skrev:De flesta forskare har ingen bra förklaring på hur universum kunde uppstå ur ingenting, men det är inget bevis för att det inte har hänt.


Forskare vet inte heller om det finns 12 jättar på universums kanter, men det är inget bevis på att de inte finns där.

http://www.touregypt.net/featurestories/zodiac2.jpg

Det händer mycket där ute som aldrig skulle kunna hända i förhållandena på jorden.


Något kan inte hända i ingenting.

Hur vet du hur "ingenting" fungerar när merparten av jordens befolkning inte har en aning?


För att jag vet att ingenting är ingenting, och därför finns det inget att veta om det.

Bubblan under vattnet skulle expandera för att det fanns krafter som tvingade den till det, på samma sätt som att krafterna från Big Bang tvingar universum att expandera.


Det behövs inga mirakulösa explosioner för att förklara rörelsen i universum. Rörelserna startar av sig själva för att universum styrs av dualistisk energi, magnetism, medvetandet, som föds från ingenting: http://www.meta-religion.com/World_Reli ... n_myth.htm

Är det en slump att du är kristen och samtidigt inte tror att universum expanderar, eller blundar du för vetenskapliga upptäckter för att det talar emot bibeln?


Om jag var Kristen skulle jag nog tro på Big Bang eftersom det behövs en "Gud" att förklara varför "den" (ingenting) exploderade.

Jag trodde på Big Bang förut, men nu när jag förstår den så tror jag inte längre.

Hubble dog 1953. Behöver jag säga mer?


Ja.

Jag tycker mer att det är framtiden som är evigheten. Förklara gärna lite närmare varför du tycker att nuet är evigheten.


Framtiden finns inte, det är bara en förväntning i nuet. Mentalt. Bara nuet finns, men nuet har ingen varaktighet, så den är ingenting, och ingenting är det enda som kan ha funnits för evigt (för att man kan inte skapa den)

59977 skrev:Är du säker på det? Enligt almänna relativitetsteorin borde rummet kring jorden vara krökt enligt något som liknar Schwarzschild metriken och det är därför månen snurrar runt Jorden.


Magnetism gör att saker i rymden snurrar och håller sig på sina banor. Gravitation är bara magnetism i rotation. Rummet kan inte krökas eftersom den inte består av något (enligt vetenskapsmän)

Derem skrev:Eftersom vi redan vet att universum har bildats (finns, kommit till, skapats)


Universum skapades inte i det förflutna, den skapas i nuet, varje stund lite annorlunda.

en gång och på ett ställe finns det väl inget som säger att det inte kan hända igen, eller att det inte har hänt förut?


Då måste man ändå förklara hur allt började från första början. "När" hände den "första" Big bang?

Användarvisningsbild
Algotezza
Inlägg: 18522
Blev medlem: 21 jul 2006 21:36
Ort: Lund
Kontakt:

Inläggav Algotezza » 19 nov 2006 16:29

Avantgardet skrev:Nämen se på tusan mitt mellan mina knapptryckningar dök det upp ett nytt! ...


Varför inte?

Han har kosmos i sitt hår som bara jag kan se...

A
Göran Egevad egevad@gmail.com

59977
Inlägg: 26
Blev medlem: 16 maj 2005 20:38
Ort: Stockholm

Inläggav 59977 » 19 nov 2006 16:44

amy skrev:
59977 skrev:Är du säker på det? Enligt almänna relativitetsteorin borde rummet kring jorden vara krökt enligt något som liknar Schwarzschild metriken och det är därför månen snurrar runt Jorden.


Magnetism gör att saker i rymden snurrar och håller sig på sina banor. Gravitation är bara magnetism i rotation. Rummet kan inte krökas eftersom den inte består av något (enligt vetenskapsmän)


På ett metafysiskt plan är det naturligtvis svårt att tänka sig ett krökt rum som inte består av något men ett krökt rum kan ju trots det vara en användbar matematisk modell.

Förstår ej vad du menar med att gravitation är magnetism i rotation, utveckla gärna!

Användarvisningsbild
Avantgardet
Inlägg: 8885
Blev medlem: 06 okt 2006 22:33
Ort: Socialklass III

Inläggav Avantgardet » 19 nov 2006 18:10

Varför inte?

Han har kosmos i sitt hår som bara jag kan se...


:) Vad skall jag då kalla det? "New Bang"? Lite fantasilöst kanske. Låt se nu... hmm...

Kan det inte bli lite trångt om det svällar upp nya världar överallt? Inget hindrar väl egentligen att de skulle kunna uppstå inom detta. Vad är förutsättningarna som krävs, kan man skapa ett nya? Pax på patent!

Användarvisningsbild
Algotezza
Inlägg: 18522
Blev medlem: 21 jul 2006 21:36
Ort: Lund
Kontakt:

Inläggav Algotezza » 19 nov 2006 19:21

Avantgardet skrev:
Varför inte?

Han har kosmos i sitt hår som bara jag kan se...


:) Vad skall jag då kalla det? "New Bang"? Lite fantasilöst kanske. Låt se nu... hmm...

Kan det inte bli lite trångt om det svällar upp nya världar överallt? Inget hindrar väl egentligen att de skulle kunna uppstå inom detta. Vad är förutsättningarna som krävs, kan man skapa ett nya? Pax på patent!


Gang Bang?

Våra upplevda universa "upptar" ju samma "plats"... Var och en har sin individuella  "dimension", sitt "nu"...

A
Göran Egevad egevad@gmail.com

Katana

Inläggav Katana » 19 nov 2006 20:56

Algotezza skrev:Var och en har sin individuella  "dimension", sitt "nu"...

Problemet är bara att... det är ju DIN uppfattning det.  :wink:
(skojar lite) det tar liksom STOPP i diskussionen innan den ens börjat.
Men så är det och så kommer det att vara ! i all evighet i den 2:a
dimensionen (det psykiska).
Håller mig själv meeer och meeer till den första dimensionen.
The one and only, my very own universe. Ja fan va tyst det blev.... :lol:
Fred på jorden.

Användarvisningsbild
Algotezza
Inlägg: 18522
Blev medlem: 21 jul 2006 21:36
Ort: Lund
Kontakt:

Inläggav Algotezza » 20 nov 2006 11:06

Katana skrev:Fred på jorden.


Ang. fred (Flinta) på jorden: Som vegetarian håller jag med Lennon när han sjunger Giv peas a chance!

Peas in our thyme!

A
Göran Egevad egevad@gmail.com


Återgå till "Naturvetenskap"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 5 och 0 gäster