Svarta hål

Fysik, biologi, teknik, ETC.

Moderator: Moderatorgruppen

Användarvisningsbild
Zokrates
Inlägg: 9945
Blev medlem: 14 maj 2007 02:27

Svarta hål

Inläggav Zokrates » 16 maj 2007 12:57

Ett svart hål,
kan det finnas något mer mystisk, svårförståeligt ämne att diskutera?
Vad är ett svart hål?
Hur uppstår svarta hål?
Men framförallt, var det ett svart hål som var upprinnelsen till
The BIG BANG?
Innan jag själv ger mig i kast med att låta er, experter, dissekrera mina teorier, vill jag först och främst avslöja följande.
Jag är en filosof, ingen fysiker eller matematiker. Den förklaringsmodell som jag här presenterar bygger på filosofiska resonemang som jag i min ensamhet har skapat. När det gäller forskarvärldens syn på vad ett svart hål är, vet jag nada. Inga förkunskaper what so ever. Så för att inleda min teori kring svarta hål så börjar jag med ett eget konstaterande.

Endast en filosof kan verkligen skapa de grundförutsättningar som krävs för att förstå universums skapelse.

I begynnelsen fanns intet. Det vill säga det fanns ingenting överhuvudtaget. Frågan som alla fokuserar på blir då; Hur kan någonting överhuvutaget skapas om det inte finns någonting?
Det måste ha funnits något?

Ja svaret blir ju lika självklart som enkelt, DET FINNS INGENTING!
Vad är då detta ingenting blir då följdfrågan?
Ja, det är det totala gränslösa område som vi känner till som vårt eget universum, eller kosmos om vi så vill. Även ett litet barn inser att man måste ha byggklossar om man vill börja bygga något.

Så därför får vi helt enkelt skapa förutsättningar för byggklossar.

Nå, vad har vi nu, ett gränslöst universum och  och  ,två gränslösa universum?
Ja någonstans måste vi ju börja. Dessutom så finns det ju inga regler som säger att jag inte kan ha två saker av ingenting, eller en miljon saker av ingenting.

Nu börjar det hela bli intressant. För att någonting överhuvudtaget skall hända så behöver det en motpart. Enkel logik.

Hönan behöver helt enkelt en tupp för att lägga ägg.

"Diskussionen om vilket som var först, hönan eller ägget besvarar jag i ett annat ämne vid en senare tidpunkt. detta är något helt annat."

Om det finns två universum eller fler, så måste det automatiskt innebära att det finns någon form av barriär mellan dessa universum.

Vi gör ett tankeexperiment. Vi tänker oss att man kan resa tillbaka till denna tidpunkt. Du är en austronaut, eller en kosmonaut, eller vad du än nu vill vara. Du har en rymdräkt på dig. Det första du konstaterar är att allt är mörkt, det finns inget ljus. Det andra du konstaterar är att det finns ingen materia.

Vad mer kan du konstatera?

Tid existerar inte, eftersom tid är en mänsklig uppfinning för att mäta ett skeende mellan föremål.

Du rotar bland alla dina forskargrejer för att se om det över huvudtaget finns någonting att mäta?

Oavsett om det finns någonting eller inte finns någonting, så måste det ju ändå finnas någon form av Temperatur på detta universum?

Din termometer visar på den absoluta nollpunkten. Besvikelse, tänker du,
vad nu göra? Du reser in i det andra universumet som även det är lika mörkt och öde. Även här tar du fram din termometer och mäter.

Shit, överraskning, det finns en avikelse från det förra mätresultatet?

Det är då det slår dig att två olika tomrum inte kan vara identiska, för då hade det varit ett och samma tomrum.
Det är denna mikroskopiskt ynka skillnaden som skapar en barriär mellan universumen.

Plötsligt inser du att förutom att ha en gränslöshet så måste ju detta resultat innebära att vårt universum faktiskt har en form. Och slår du dessutom ihop alla dessa makron i all oändlighet så inser du hur vårt till synes gränslösa universum bara är en partikel i ett enormt macrosystem.

Mellan dessa former skapas friktion, det bildas partiklar som enklast kan beskrivas som oerhört korta våglängder som i en större skala skulle beskrivits som ljud.

Eftersom det inte finns någonting kan den skapade urpartikeln inte upphöra att existera. partiklarna studsar mot varandra och ett nytt fenomen uppstår, gravitationen, förutsättningen för atomer.

Tid existerar som bekant var inte så hur många miljarders år enligt vårt sätt att beskriva ett skeende blir i detta perspektiv endast förvandlat till ett ögonblick. Allt sker med andra ord på en gång. Partiklarna klumpar ihop sig och till slut blir det en kollosal massa vars enorma gravitation pressar alla de skapade partiklarna till ytan.

Det bildas i min teori med andra ord ett enormt super svart hål först, alltså före den stora smällen. Allt är fortfarande totalt mörker och det är nu i detta kompakta vakum det intressanta inträffar.

Från att alla urpartiklar från början varit fria, bands de ihop till ett enormt svart hål tills dess att gravitationen var så enorm att partiklarna på ytan vid en mänsklig betraktelse skulle tett sig som ett enormt oerhört jämnt och slätt stort klot vars ytpartiklar i stort sett låg som platta packade sillar helt orörliga.

Men inuti det svarta  hålet startar nu process nummer två.

Eftersom gravitationen är så enorm så slutar helt enkelt partiklarna innuti kärnan att existera, de upplöses. Det börjar bildas ännu ett vakum inuti kärnan. En ren fysikalisk omöjlighet förmodligen skulle en expert säga, men vad vet en expert? Just det, ingenting mer än det han kan se och ta på samt mäta.

Denna process går inte att återskapa i ett laboratorium eftersom vi med fog kan anta att det är storleken på massan som är förutsättningen för processen och den låter sig inte återskapas i en simulerad datormodell eller ens i en underjordisk superaccelerator.

Vi ser på det hela som en tankemodell. Inuti kärnan är trycket så enormt att partiklar blir stillastående. När de står stilla upphör de att existera. Det bildas ett vacum inuti det svarta hålet, ett vacum som växer sig större tills det når en gräns. Föreställ er att om ni var inuti detta vacum så skulle ni med en höghastighets kamera nästan kunna uppfatta hur partiklar från innerväggarna drogs mot centrum. Hålet urholkades framför era ögon, blev större och större.

Det börjar bildas en fruktansvärd värme från denna process, inuti mellanrummet bildas det nya materiat, "superplasma" som kämpar en strid kamp om överlevnad. Till slut har det inre i det svarta hålet nått en bristningsgräns, där det yttre skalet endast förvandlats till ett hölje som utåt sett fortfarande ser ut som det svarta hål vi först tänkte oss, men inuti har fyllts med en glödande plasma, en plasma som till slut likt en tryckkokare på grund av den utvidgande värmen från plasmans friktion exploderar ( om detta först är en explosion eller en implosion, är oväsentligt)  i en enorm
                                          -BIG BANG!-

Universums födelse, eller livets födelse, ursprungsmaterialet till alla miljarders galaxer och planeter.

Vad stödjer denna teori?
Det enda som skulle kunna stödja teorin är att formen efter den stora smällen förefaller se ut som om allting har spridits ut på ett sätt som närmast kan liknas vid ett klot som spruckit. Låt oss anta att det yttre höljet slogs i bitar och likt en rekyl for åt motsatt håll.

De svarta hål som idag finns i varje galaxhop är småpotatiser i jämförelse med det första ursprungliga svarta hålet.

Ja just det, nu har vi förresten fått alla de byggklossar som vi behöver för att skapa ett universum.

Enda sättet att slå hål på denna teorin är att vetenskapligt bevisa att det inte kan förekomma en fluktuation i temperaturen mellan  två parallella universum.

Vad tror ni, finns det fler sätt?

yy
Inlägg: 158
Blev medlem: 15 apr 2007 15:21

Inläggav yy » 17 maj 2007 03:20

Mjae jag vet inte. Vid Big Bang producerades en herrans massa väte och helium, och jag tror inte svarta hål avger de substanserna när de imploderar.

Användarvisningsbild
Zokrates
Inlägg: 9945
Blev medlem: 14 maj 2007 02:27

Inläggav Zokrates » 17 maj 2007 04:54

Vid implosionen bildades det inga atomer. Atomerna bildades först efter att explosionen ägt rum under expanderingsfasen. Det du bestrider är sålunda inte själva ideén om ett ur svart hål, utan ditt eget förslag om att atomerna Väte och Helium bildades inuti detta ur-hål.
Helium tillkom först efter det att Vätet bildats, det vill säga senare.
Expanderingshastigheten, den tid det tog att fylla upp vårt kända universum med materia var så extremt kort att det snarare stödjer än stjälper min idé.

J R Auk
Inlägg: 8233
Blev medlem: 19 apr 2004 00:44
Ort: En borgerlig miljö

Inläggav J R Auk » 17 maj 2007 11:44

Universum ser väl mer ut som två skivor med vätska emellan som separerats? Om man tänker på det som är i universat.

Jag tänker på dom förgrenande strukturer som galaxer bildar. Likt träd, eller likt vener, eller likt två skivor med vätska emellan som man separerar.
The decisions of bureaucracy are frequently reduced to Yes or No answers to drafts submitted to it; the bureaucratic way of thinking has become the secret model for a thought allegedly still free. But the responsibility of philosophical thought in its essential situations is not to play this game. A given alternative is already a piece of heteronomy. - Theodor W. Adorno

ayatolla
Inlägg: 174
Blev medlem: 24 jan 2007 18:47

Inläggav ayatolla » 17 maj 2007 13:35

Hönan behöver helt enkelt en tupp för att lägga ägg.

"Diskussionen om vilket som var först, hönan eller ägget besvarar jag i ett annat ämne vid en senare tidpunkt. detta är något helt annat."


Jag vill ju inte vara den som är den, men behöver hönan verkligen en tupp för att lägga ägg, tror inte det grabben hönan lägger ägg vare sig någon tupp finns eller ej. De lägger obefruktade ägg. De ägg du äter till frukost.
Precis som din flickvän har ägglossning har hönan det.
För att hönans ägg skall bli till en kyckling behövs däremot en tupp.

Och ägget kom väl före hönan då det har funnits ägg långt före det fanns hönor. Det är bara innehållet i ägget som eveolutionen har utvecklat från ett rygradslöst kreatur till ett fjädrat skrikande fjäderfä.

Nuff said.

Tractatus
Inlägg: 828
Blev medlem: 21 mar 2005 21:25

Inläggav Tractatus » 17 maj 2007 15:27

Darwin har talat.

Användarvisningsbild
GothQueen
Inlägg: 81
Blev medlem: 10 maj 2007 18:40
Ort: Planeten Tellus

Inläggav GothQueen » 18 maj 2007 01:39

Skal vi seee....
Noen forskere tror at det finnes mange forskjellige univers!
Og at noen univers er paralelle!

Her skal jeg med bokstaver, lage en fantastisk tegning:
OOOOOOO
OØOOOOO
OOOOOOO
OOOOOØO
OOOOOOO
Hver av disse "O"'ene er et univers, og de to "Ø"'ene er paralelle univers!
Altså, lik oppbygging, ikke nødvendigvis nøyaktig de samme menneskene, men samme oppbyggning!
Planetene har samme struktur, samme antall, samme stjerner og solsystemer osv osv!
De er like, men i forskjellige univers.

Det er den teorien som fasinerer meg mest!

Jeg kunne ha lagt ut i detalj i det uendelige!
Men da hadde vel ingen orket å lese det!
HeHe!
Why? How? What???

Användarvisningsbild
Zokrates
Inlägg: 9945
Blev medlem: 14 maj 2007 02:27

Inläggav Zokrates » 18 maj 2007 01:44

Visst, och därmed erkänner jag min idé om ett ur svart hål som grund för en Big bang vara besegrad.
Citat, " Hönan behöver väl ingen tupp för att lägga ägg, det gör den väl ändå"

Ayatolla, du har huvudet på skaft. Du hittar precis den rätta infallsvinkeln för att slå hål på min teori och mina filosofiska intentioner på att förklara inte bara vad ett svart hål kan vara, utan även om hur universum eventuellt skapades, dess födelse.
Förutom att jag här uppfann ett nytt "super svart hål", så har du med en enkel konstatering, att hönan inte behöver en tupp för att lägga ägg, lyckats att fullständigt demolera hela min grundtes om skapelsen.
Världen behöver fler sådana som dig. Ni tillför världen nya ideér och berikar våra värden på ett oerhört viktigt sätt.

Hönans "ägg" behöver en tupps emulsifieringsmedel " sperma" för att bli befruktad så att ett embryo kan utvecklas till en kyckling som består av lika delar tupp och höna. Kycklingen i sin tur utvecklas inuti ett ägg.

Hönan lägger ägg. Finns det en tupp kan hon lägga befruktade ägg,
finns det ingen tupp kan hon lägga obefruktade ägg.
Hönan kan lägga både befruktade och obefruktade ägg.

Vad har detta egentligen med rubriken på temat att göra?

Användarvisningsbild
Zokrates
Inlägg: 9945
Blev medlem: 14 maj 2007 02:27

Inläggav Zokrates » 18 maj 2007 02:02

Du er da slik utrolige som på en såden måde kan fortelle hvordan univers skabelse begynte, GothQueen.

Visst, det finns inte bara ett universum, som jag beskrev i min teori så startade jag tesen med att en av grundförutsättningarna för universums skapelse kräver fler än ett universum.

Jag placerade vårt universum som en del av ett macrosystem.
Dina teorier stödjer ju mina.
Jag vill ha fler argument emot mina grund ideér.

Ha det!
Zokrates, Från det minsta till det största, skapar helhet.

Användarvisningsbild
GothQueen
Inlägg: 81
Blev medlem: 10 maj 2007 18:40
Ort: Planeten Tellus

Inläggav GothQueen » 18 maj 2007 02:02

Det er ikke godt å si, hva det har med saken å gjøre.

Men jeg må bare komme med litt tilleggs opplysninger/meninger;
 Noen dyr og fisker kan befrukte seg selv (fks. en type kreps, befrukter seg selv)
 Dersom høna hadde blitt fremavlet med dette genet, kanskje hun da kunne ha befruktet seg selv?
 Noen dyr kan også skifte kjønn.
 Hva om høna hadde blitt fremavlet med dette genet, kunne da to høner som gikk i samme går, uten en hane i nærheten, ha skjønnt dette og den ene hadde byttet kjønn for å befrukte den andre?
Why? How? What???

Användarvisningsbild
Zokrates
Inlägg: 9945
Blev medlem: 14 maj 2007 02:27

Inläggav Zokrates » 18 maj 2007 02:16

Det du pratar om är klonade djur som kan byta kön, men verkligheten överträffar alltid fantasin.
Så har man funnit att det finns djur som av en händelse har lyckats med självbefruktelse utan att de genetisk är hermafroditer, eller har bytt kön.

Detta är fenomen som är svåra att förklara. Jesus moder Maria har av en del skeptiker ansetts som en kvinna som kan ha blivit självbefruktad.

För inte så länge sedan läste jag om ett djur som hade fått avkomma, trots att det bevisligen inte fanns en hane närvarande.
Hur det är möjligt?

Vem vet. En ide kan ju vara att det är fråga om en spontan mutation av ett ägg, en annan att djuret, redan varit befruktad vid sin egen födelse men att det blivit fördröjt på något sätt. Den mest fantastiska förklaringen är att det är Guds heliga ande som ligger bakom.

matahari
Inlägg: 1136
Blev medlem: 04 maj 2007 00:30
Ort: slutet av början.

Inläggav matahari » 18 maj 2007 04:47

Hål? Har inte de sagt att det är ett klot av tung materia igentligen?

appropå kloner:

Kloner i naturen är ingenting konstigt alls, har funnits i miljarder med år,
ta tex masken den är tvåkönad men den måste ha en partner för att
föröka sig, under vissa omständigheter så ombildar sig masken till att bli enkönad för att på så vis minska möjligheten till felaktiga mutationer.

Maskar kring Tjernobyl har gjort detta på grund av strålningen.

Vandrande pinnar är en sån där själv kopulerande sak.

EnFisk
Inlägg: 45
Blev medlem: 22 nov 2006 22:57

Inläggav EnFisk » 18 maj 2007 15:38

Jag tycker din grundtanke är bra med två olika universum. Det jag såg som märkligt var temeraturskillnaderna mellan de två "universumena". För att man ska kunna mäta temperatur behöver det också finnas materia. Då är de längre inga tomrum. Som jag uppfattade det fanns heller ingen materia innan det svarta hålet?
Däremot skulle man kanske kunna mäta att det fanns en energi i det ena men inte andra. Då finns det ju dock någonting där från början...Om det äns skulle kunna finnas någon skillnad mellan de två "universumen" skulle det längre inte finnas två tomrum.
Dessutom tycker jag du motsäger dig i din egna teori:
Zokrates skrev:Nå, vad har vi nu, ett gränslöst universum och  och  ,två gränslösa universum?
Ja någonstans måste vi ju börja. Dessutom så finns det ju inga regler som säger att jag inte kan ha två saker av ingenting, eller en miljon saker av ingenting.


som inte stämmer överens med detta:
Zokrates skrev:Det är då det slår dig att två olika tomrum inte kan vara identiska, för då hade det varit ett och samma tomrum.
Det är denna mikroskopiskt ynka skillnaden som skapar en barriär mellan universumen.


Men men...det reder sig sa han som sket i såsen.
"Whether 'tis nobler in the mind to suffer" - Hamlet

Användarvisningsbild
Zokrates
Inlägg: 9945
Blev medlem: 14 maj 2007 02:27

Inläggav Zokrates » 18 maj 2007 16:49

Bra tunga argument, En Fisk.

Svårigheten med att lösa ett problem av den här kalibern ligger ju samtidigt i att förklara universums uppkomst.

Det är ytterst svårt för oss, tänkande människor att acceptera att någonting alltid har funnits.

Att inleda med att påstå att universum var fyllt med materia, ger ju då upphov till följdfrågan, vad var det som skapade den materian och så vidare.

Grundbulten blir att utifrån ingenting skapa allting.

I mitt resonemang inleder jag med ordvalet ett gränslöst universum.
Att detta enda gränslösa universum är oändligt kan vi på sin höjd förlika oss med men ändå inte förstå.

Likt en bakteridelning, väljer jag att istället påstå att det inte finns ett tomrum, utan flera tomrum bredvid varandra.
Lika svårt som det är för oss att förstå ett gränslöst universum måste det ju då vara att förstå flera gränslösa univerum. GothQueen inflikade med en artikel som gav utrymme för att även seriösa forskare kunde tänka sig flera parallella universum.

Att materia är en förutsättning för att mäta en temperatur kan jag däremot tycka är ett tungt skäl för att slå hål på teorin. Bra tänkt.

Frågan blir då;
Om ett universum saknade all materia,
och enligt resonemanget då saknade en temperatur.

Skulle det gå att matematiskt bevisa.

:idea:

En annan vansinnig idé som jag funderar på är följande.

Man föreställer sig universum som en linje.
I mitten placerar vi noll som får symbolisera ingenting.
I ena änden markerar vi positivt det som kan finnas
och i den andra negativt, det som ej kan finnas.
Därefter släpper vi den.
Linjen kröker sig och får en S aktig form.

I mitten på esset är ursprunget ingenting.
Formen i sig däremot ger upphov till en obalans.
Obalansen genererar svängningar.
Svängningarna som skapas är mätbara men saknar massa.

Det totala antalet skapade svängningar interagerar med varandra och ger upphov till nya bindningar.

En idé lika god som alla andra kålsupares överbetalda forskararslen. :?:

Varney
Inlägg: 625
Blev medlem: 05 jun 2005 10:10

Inläggav Varney » 18 maj 2007 20:00

vad är "en sak/två saker av ingenting"? självmotsägelse eller förvirring? vad är det för ingenting-("barriär"-)skillnad som kan finnas innan något finns och som utgör skillnad mellan ingenting-sakerna (som heller inte finns)? är det en mer ingentingig ingentinghet? hur mäta ingentinghet? hur kan man veta om man har en eller två gränslösa (Gränslösa?) "saker av ingenting"/tomrum bredvid varandra? kan man göra som när man leker "jag begär krig" - rita sin gräns med en ingentingpinne i ingentinggruset?
:?

skapar "det som kan finnas" svängningar i fysiskt rum innan det finns, eller är detta efter att det börjat finnas menar du? Hur och varför Började det då finnas, för att det kunde? Hade svängningarna isf fri vilja?


Återgå till "Naturvetenskap"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 2 och 0 gäster