Energi
Moderator: Moderatorgruppen
-
- Avstängd
- Inlägg: 40
- Blev medlem: 18 jan 2008 08:13
Energi
Vad är energi? Jag tänker mig värme, som är partiklar i rörelse. Vad är det som får partiklarna att röra på sig? Vad är själva energin? Är det något med massa?
-
- Avstängd
- Inlägg: 4110
- Blev medlem: 14 feb 2004 23:37
- Ort: Göteborg
Energi är ett allmänt begrepp som har flera underavdelningar. Energi i allmänhet finns inte, utan den är alltid konkret; kinetisk, potentiell, etc.
Dock måste det finnas nåt gemensamt i alla dessa olika former annars vore energibegreppet värdelöst; och visst, energi har förmågan att utföra arbete. Detta är det gemensamma.
Trots kvalitativa skillnader är de olika formerna av energier kvantitativt jämförbara och i de flesta(?) fall kvalitativt tranformerbara och kan övergå i olika former; ex. kan potentiell energi omvandlas till kinetisk energi.
Din fråga om "partiklar i rörelse" är just specialformen kinetisk energi.
Energibegreppet stöder sej alltså på begreppet arbete, men vad är arbete?
Dock måste det finnas nåt gemensamt i alla dessa olika former annars vore energibegreppet värdelöst; och visst, energi har förmågan att utföra arbete. Detta är det gemensamma.
Trots kvalitativa skillnader är de olika formerna av energier kvantitativt jämförbara och i de flesta(?) fall kvalitativt tranformerbara och kan övergå i olika former; ex. kan potentiell energi omvandlas till kinetisk energi.
Din fråga om "partiklar i rörelse" är just specialformen kinetisk energi.
Energibegreppet stöder sej alltså på begreppet arbete, men vad är arbete?
-
- Avstängd
- Inlägg: 4110
- Blev medlem: 14 feb 2004 23:37
- Ort: Göteborg
"Arbeit", de flitiga tyskarna var de som introducerade begreppet arbete i fysiken.
Stor förvirring rådde bland 1800-tals fysiker/filosofer vad detta begrepp egentligen betyder/är.
Inte många av dagens fysiker som ens reflekterar över detta när de använder sina färdiga formler. Lite synd att filosofiaspekten har försvunnit från fysiken.
Stor förvirring rådde bland 1800-tals fysiker/filosofer vad detta begrepp egentligen betyder/är.
Inte många av dagens fysiker som ens reflekterar över detta när de använder sina färdiga formler. Lite synd att filosofiaspekten har försvunnit från fysiken.
-
- Avstängd
- Inlägg: 4110
- Blev medlem: 14 feb 2004 23:37
- Ort: Göteborg
suchanother skrev:Marksa skrev:Arbete i detta fall=Energiomvandling.
Hyggligt svar Marksa, men....
Är ändå lite konfys. Varför går det åt energi till att omvandla energi? Arbete förbrukar energi, då kan väl ändå inte arbete vara ren "energiomvandling" ?
Vart tar "förbrukningen" vägen?
Det finns vad jag vet inte något arbete som "förbrukar" Energi. Energi omvandlas. Arbetet som du utför tar energi från dina muskler(bränsle mat och syre), omvandlar det till säg läges energi när du lyfter "upp" något, gör du detta mycket så får du förluster, Dessa förluster omvandlas i stor del till värme=energi. Utifrån detta kan vi räkna ut hur efektiv du är på att lyfta och använda energin till det avsedda ändamålet.
Lite svamligt skrivet men du är med?
-
- Avstängd
- Inlägg: 4110
- Blev medlem: 14 feb 2004 23:37
- Ort: Göteborg
Re: Energi
testarossa skrev:Vad är det som får partiklarna att röra på sig? Vad är själva energin?
Det är som att fråga vad som får din hand att röra sig. Det är du. Likadant med partiklar: de rör sig själv.
-
- Avstängd
- Inlägg: 4110
- Blev medlem: 14 feb 2004 23:37
- Ort: Göteborg
-
- Avstängd
- Inlägg: 4110
- Blev medlem: 14 feb 2004 23:37
- Ort: Göteborg
- Skogsälvan
- Avslutat konto
- Inlägg: 5809
- Blev medlem: 28 jun 2005 18:54
-
- Avstängd
- Inlägg: 4110
- Blev medlem: 14 feb 2004 23:37
- Ort: Göteborg
Folkpartiets linje med hårdare skola är bra tycker jag så att vi får bort en massa flum.
Korvstoppning är inte kul men ibland nödvändigt.
Skolan idag producerar en massa analfabeter.
Det är viktigt att göra eleven till kritisk granskare men i dagens skola har detta gått överstyr. Man introducerar elevdemokrati etc. som i förlängningen gör elever till odågor som inte respekterar auktoritet.
Korvstoppning är inte kul men ibland nödvändigt.
Skolan idag producerar en massa analfabeter.
Det är viktigt att göra eleven till kritisk granskare men i dagens skola har detta gått överstyr. Man introducerar elevdemokrati etc. som i förlängningen gör elever till odågor som inte respekterar auktoritet.
Vilka är online
Användare som besöker denna kategori: 6 och 0 gäster