Varför funkar inte min evighetsmaskin?

Fysik, biologi, teknik, ETC.

Moderator: Moderatorgruppen

Kan min idé lösa energifrågan omd en funkar?

Ja, för tusan!
3
43%
Nej, för kraftindustrin skulle köpa den och lägga den på sophögen.
4
57%
 
Antal röster: 7

x
Inlägg: 1
Blev medlem: 24 feb 2012 03:20

varför

Inläggav x » 24 feb 2012 03:27


xto
Inlägg: 1
Blev medlem: 27 feb 2012 11:04

varför

Inläggav xto » 27 feb 2012 11:16

Chunlei Guo, a researcher from the University of Rochester, along with a team of scientists, have created a slab of metal that can push water uphill, defying gravity, by using the capillary effect. It’s the same effect that happens when you put a piece of fabric in a wine glass, for example, and hold it with your hand. The water binds to the material and rises itself, as a combined action of capillarity and evaporation.


http://www.greenoptimistic.com/2010/03/ ... VHjE.email

http://www.greenoptimistic.com/goto/htt ... 031610.php

Citat från länk “which could recirculate the water inside the processor by this mechanism, requiring no extra energy whatsoever”

nalle phu
Inlägg: 1
Blev medlem: 28 feb 2012 16:46

varför

Inläggav nalle phu » 28 feb 2012 16:52

Har testat att göra enligt X videoklipp med remsa av wettexduk och två vatten glas.

En barnsligt bra men dålig filmad demonstration av hur kapillärkraften jobbar både med och mot gravitationen.

Det ena glaset är fyllt till ett par tre centimeter under kanten och det andra tomt.
Vik remsan som kan vara torr eller fuktig på mitten, släpp ned remsan mellan glasen.

Efter ett tag börjar det droppa i det tomma glaset.
Kapillärkraften har transporterat upp vatten över kanten fyllt alla celler i wettexduken och gravitation/hävert tar ned vattnet.

Wettexduken är bra som demo då de flesta kan prova hemma.
Dessutom är det lagom fukthållande, det klarar av ta upp vatten 5-10 cm vilket inte är speciellt mycket men å andra sidan gör det att duken inte håller fast vattnet så hårt vilket möjliggör att vattnet kan lösgöras.

Har tömt glas helt med hjälp av remsan osv. fungerar även när jag plastade in glasen.

Ganska käck demo i all sin enkelhet även om videon är medvetet? Enkel och dåligt filmad.

Men alla kan återupprepa detta exempel på hur ett arbete utförs/initieras av kapillärkraft.

Inget behov av tillförd energi.

?
Inlägg: 1
Blev medlem: 05 mar 2012 11:13

varför

Inläggav ? » 05 mar 2012 11:20

X hade även lagt in ett exempel på hur man till och med kan få upp vatten som avges på en högre nivå som droppar.
Även detta med wettexduk så att alla kan testa själv. Läs även texten där experimentet beskrivs.

http://www.youtube.com/watch?v=S6FJjM5j ... AAAAAAAAAA

Marko
Avstängd
Inlägg: 5409
Blev medlem: 13 jan 2011 01:47

Inläggav Marko » 05 mar 2012 13:09

roligt att mixtra : )

Du kan ju göra ett slutet system, där vatten leds från behållare ett till behållare två kopplat till behållare tre som går till behållare ett
kapsla in allt i plast av något slag, så att avdunstningen inte blir ett problem.

slutar det med att alla behållare har lika mycket vatten, eller kommer någon form av vandring av vatten att ske ?

eller varför inte,
det övre glaset fylls på med vätska via vettexdukarna, och när det övre glaset är fullt, så öppnar en flotör en spalt och vattnet leds tillbaka till glaset nedanför.

Svar från x
Inlägg: 1
Blev medlem: 05 mar 2012 14:01

varför

Inläggav Svar från x » 05 mar 2012 15:04

Hej, mina väldigt enkla filmer är till för att alla själv skall kunna se och bilda sig en uppfattning om vad som är möjligt eller inte utan en massa argumentation. Jag tog fram experiment alla skall kunna verifiera hemma.

Det finns så mycket utbredda missuppfattningar exempelvis att kapillärkraft ej är en kraft utan är avhängig av temperatur eller skillnader i luftfuktighet eller att det bara pressas upp av atmosfäriskt tryck osv.

Faktum är dock att vattnet har fantastiska egenskaper, vattenmolekylen består av två väte atomer och en syre atom.
Syre atomen har något negativ laddning och väte atomerna något positiv, det är en viss vinkel mellan väte atomerna i bindningen mot syre atomen. Bland annat denna egenskap gör att molekylerna söker sig mot varandra och kan "klättra" på grund av oregelbundenheten. Adhesion är vattenmolekylens förmåga att binda mot andra material kohesion dess förmåga att binda mot andra vatten molekyler. Som sagt vattenmolekylerna har den egenskapen att de kan trotsa gravitationen på egen hand. Beroende på material/transport medium stiger de den höjden materialet tillåter.
För att sedan få ytterligare transport eller få lös vattenmolekylen behövs en kraft. Naturen sköter det med avdunstning eller i växter perspiration. Noterbart är vilket även påpekats i andra inlägg i ämnet att det inte är temperaturen som är drivande i avdunstning eller perspiration utan fuktskillnad. Exempelvis avdunstning från grundvatten/markvatten som är ca 6 c och luften vid marken är exempelvis 10 c. Marken är fuktmättad och innehåller så mycket vatten det går medan luften kanske har 50 % relativ fuktighet vid marken. Man kan förenklat säga att luften kan absorbera 50 % till innan den blir mättad.
En ytterligare transport av vattenmolekyler som kapillärt tidigare nått sin jämvikt sker då de underliggande molekylerna "dras" upp en bit, det blir dessutom ett litet undertryck i de små porerna när vattenmolekylerna rör sig uppåt vilket ytterligare skapar en liten sugeffekt. det frigörs massor av vattenmolekyler som är ca 6 c, en liten energi förlust sker dessutom vid loss slitandet från molekylerna i grundvattnet. Detta sammantaget gör att luften just ovanför marken momentant blir svalare om du skulle mäta då den 10 C luften får ett tillskott av vattenmolekyler som bara har en begynnelse temperatur på ca 6 c. Grunvattnet förlorar vattenmolekyler och tar energiförlusten av bort slitandet.
Den frigjorda vatten molekylen har kvar sin energi, får mer och mer lägesenergi när den stiger. Vattenmolekylen värms gradvis av den omgivande luften medan lägesenergin hela tiden ökar. Vattenmolekylen krockar även med kväve och syre i luften vilket ger ifrån värme Till slut kommer vattenmolekylen ner igen och vid kondensation avges energi värme.
Ett annat exempel är vintergröna barrträd här i nord, norra norden har en årsmedel temperatur på ca 0 c ändå finns det året runt gröna barrträd.

Sammanfattat kapillärkraft är en självständig kraft som kan arbeta mot gravitationen vilket är en intressant möjlighet.

Att naturen sedan sköter flödet av vatten på ett sinnrikt sätt kapillärkraft i kombination med avdunstning/transpiration mm är en annan sak.

Människan borde kunna nyttja detta med produkt utveckling så att avdunstning ej krävs vilket verkar vara löst enligt forskare vid Rochester university. Visar även med mina filmer och förklaringar att till och med wettexduken klarar detta i liten skala med och mot gravitationen.

Svar till Marko: Då wettexduken kan transportera upp vatten ca 8-10 cm över kanten för att avges på en nivå på någon/några centimeter över det ursprungliga så kan du ha en stor behållare nere och låta det droppa ned igen från den övre, i ett kretslopp.

Användarvisningsbild
freddemalte
Inlägg: 3393
Blev medlem: 04 mar 2006 20:04

Inläggav freddemalte » 17 mar 2012 21:00

"Jag drömde att jag var, vaknade och var den jag drömde."

För mig är filosofi i princip likställt med ifrågasättandet av det vardagliga (common-sense) med det rationella tänkandet (analys och abstraktion), känsla och språket som huvudsakliga verktyg i en spännande samklang med fantasin drivet av en enorm nyfikenhet på världen vanligast manifesterad i en undran över hur andra människor upplever sin tillvaro, tänker och känner.

Användarvisningsbild
Zokrates
Inlägg: 9945
Blev medlem: 14 maj 2007 02:27

Inläggav Zokrates » 14 maj 2012 04:27

Fast det förstås, oljebolagen är givet de största motståndarna då det bara används några liter olja i motorerna
för att minska friktionen.

<iframe width="480" height="360" src="http://www.youtube.com/embed/KvYtHlERkyo?rel=0" frameborder="0"></iframe>

Marko
Avstängd
Inlägg: 5409
Blev medlem: 13 jan 2011 01:47

Inläggav Marko » 14 maj 2012 11:08

zokrates, sett filmen/'dokumentären' thrive ?

Användarvisningsbild
Algotezza
Inlägg: 18459
Blev medlem: 21 jul 2006 21:36
Ort: Lund
Kontakt:

Re: Varför funkar inte min evighetsmaskin?

Inläggav Algotezza » 14 maj 2012 11:13

Raan Manschett skrev:
Algotezza skrev:
Så, kan någon förklara varför det inte skulle funka?

undrar Algotezza


Ja det kan jag med enbart en mening. Pga materialslitage går det inte att göra en evighetsmaskin.


Det är inte poängen.

Evighetsmaskin: en  energikälla som aldrig sinar. Den materiel som behövs för att utvinna energin kan ju bytas ut om den slits ut.

Poängen med min maskin var att utnyttja tyngdkraft som energikälla i en "sak" som kombinerar de kommunicerande kärlens och sughävertens egenskaper.

/Algotezza
Göran Egevad egevad@gmail.com

Användarvisningsbild
Zokrates
Inlägg: 9945
Blev medlem: 14 maj 2007 02:27

Inläggav Zokrates » 14 maj 2012 11:21

"For being sure what will bring the future we need to:
learn from the past, live in present with future in mind! And this is exactly what we are not allowed to do!"
User review http://www.imdb.com/title/tt2063834/

Nej, men tänker man rätt så hamnar man i detta läget helt naturligt.

Skälet att jag postade länken om AIR Car, var att jag "snubblade" över lite satmailkonversationer på nätet,
genom google translate gick det alldeles utmärkt att läsa och jag är ganska säker på att det var en man
inblandad i skapelsen av luftbilen som skrivit mailet, varpå han hade hoppats att en Indisk biltillverkare
skulle storsatsat på denna innovation, dock var han oerhört kritisk till att de som tjänar pengar idag på
oljan skulle låta detta ske. 200 miles på en fyllning, 60 mp/h, det klår dagens elbilar med råge och det
till en lägre kostnad.

Marko
Avstängd
Inlägg: 5409
Blev medlem: 13 jan 2011 01:47

Inläggav Marko » 14 maj 2012 12:15

Det skrevs i filmen att, när du inte förstår varför saker händer,
följ då penningflödet.

varför vi inte har vettigare energitillverkning, kan bero på att det bryter någons led av penningtransport.
Oljan togs upp i filmen och belopp nämdes. Filmen är väl sådär, lite för religiös andlig ton enligt mig.

Det är rimligt att tro att oljans makthavare vill skydda sina pengar.

Användarvisningsbild
Zokrates
Inlägg: 9945
Blev medlem: 14 maj 2007 02:27

Inläggav Zokrates » 14 maj 2012 12:53

Marko skrev:Det skrevs i filmen att, när du inte förstår varför saker händer,
följ då penningflödet.

varför vi inte har vettigare energitillverkning, kan bero på att det bryter någons led av penningtransport.
Oljan togs upp i filmen och belopp nämdes. Filmen är väl sådär, lite för religiös andlig ton enligt mig.

Det är rimligt att tro att oljans makthavare vill skydda sina pengar.


Ja, kapitalets terrorister skyr inga medel.

Men för att återgå till luftbilen så var den intressant ur flera aspekter,
den når i nuvarande skick 32 mil och har en toppfart på 160 km/h,
tog under en timme för att fylla luftbehållarna med komprimerad luft,
allt som släpps ut under färden är luften som driver motorn, inga avgaser.

Med ytterligare utveckling skulle bilen kunna "tanka" sig själv under färd,
exempelvis enklast när bilen bromsar, men även med kompletterande medel,
komressorn i sin tur kan effektiviseras.

Systemet skulle teoretiskt sett även kunna användas som billiga nödaggregatskraftverk.

Det största hindret är tydligen bara det fåtalet individer som idag håller världen fast i ett oljeberoende.
Samma individer som ligger bakom all sketen vapenindustri med åtföljande manipulationer, övervakningar
och kontroller av varenda individ, tillika bakom varenda militär konflikt som existerar.

Deras största bländverk är alla dessa skendemokratier de skapat uppbyggt av sina egna varierande
idelogiska konstruktioner som oavsett inriktning enbart fortsätter att gynnar dessa missfoster som bara
har ett mål, att samla all världens rikedomar på hög till priset av en totalhavererad värld där den
biologiska mångfalden slagits ut. Jag kallar dem livets fiender.

Användarvisningsbild
Pilatus
Moderator
Inlägg: 17353
Blev medlem: 08 mar 2012 03:25
Ort: Quid est veritas?

Re: Varför funkar inte min evighetsmaskin?

Inläggav Pilatus » 15 nov 2020 01:29

Algotezza skrev:Om man i stället låter slangen vara smal där den suger upp vattnet och sedan vidga sig i den andra änden, skulle då inte vattnet kunna "rinna uppåt" genom att vattnet i den vidgade änden är tyngre än i den smala änden, så att det med hjälp av dess högre tyngd skulle kunna skapas en sugeffekt, även om den tjocka änden befinner sig högre än den smala?

Det ser ut som om du inte tagit hänsyn till att det är vattenpelarens höjd som gör att trycket i ett rör/behållare ökar, eller missförstod jag hur du menade?

Då tankarna i stora tankers testas ökar man vattenpelarens höjd något (ett rör ansluts till tanklocket) och så fyller man på vatten tills det dånar i fartygets stora tankar. Är de täta sjunker inte vattenytan i röret. En god test-princip.
Moderator

Vertumnus
Inlägg: 1490
Blev medlem: 12 jan 2010 12:47

Re: Varför funkar inte min evighetsmaskin?

Inläggav Vertumnus » 16 nov 2020 09:35

-


Återgå till "Naturvetenskap"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 12 och 0 gäster