Kapillärkraften har varit en kraft som hamnat mellan stolarna.
Det har inte rönt så stort intresse hos matematiker och fysiker.
Biologer vet en hel del om kapillärkraft men har inte kanske haft den matematiska eller fysikaliska förmågan att tala med samma språk?
De flesta av oss känner igen det opedagogiska men samtidigt intressanta experimentet med att sätta ett smalt glasrör i en behållare. Nyfikna barn såg intresserat det magiska att vattnet steg i det lilla röret. Hade barnen otur så kunde inte läraren så mycket mer än att säga att det inte gick att nyttja då vattenpelaren försvinner om man tar ut vatten uppe.
Där dog intresset för de flesta.
Låt mig nu ändå använda glasröret, naturen är mycket mer raffinerad, men glasröret duger som exempel.
Det som sker när röret sätts i behållaren är (vi säger för enkelhets skull att stighöjden är 1 m).
Att nivån i det lilla röret stiger, nivån i behållaren, sjunker, det blir rörelseenergi åt båda håll.
För att energi balansen skall upprätthållas så har det byggts upp lägesenergi, ett visst antal vattenmolekyler som stigit i genomsnitt 0,5 m. Antalet molekyler är totalt det samma.
Här har vattnet stigit och utfört ett arbete och har en inneboende potential utan att något annat behövt göras än att nyttja naturens principer.
När vattnet sedan rinner ner igen så blir det rörelseenergi igen både i röret och i behållaren.
Här är det gravitationen eller tyngdkraften som skapar rörelsen. Balans i total energin men det utförs dock ett arbete.
Den fortfarande nyfikne inser de facto att här är ju något som kanske kan användas.
Vilket ju naturen redan gör.
Men även exempelvis om Du tänker Dig att Du skulle ha en värme källa 0,9 m upp som behöver kylning.
Självreglerande och utan pumpar som kan gå sönder och kostar pengar.
Så svaret på Din fråga är att det är tyngdkraften eller gravitationen som i teorin och förhoppningsvis i framtiden skall sköta nedtransporten precis som i naturen.
Kapillärkraften har varit nästan helt bortglömd ett tag, kul att dessa forskare har ett öppet sinne och experimenterar.
Jag hoppas vi skall bli lika kloka som trädet någon gång i en inte allt för avlägsen framtid.
Jag har inget mer att tillföra i detta ämne, vill ej återupprepa mig, men jag hoppas jag sått ett frö av intresse?
Tack.
Vänligen
Minimaxitiger