Varför funkar inte min evighetsmaskin?

Fysik, biologi, teknik, ETC.

Moderator: Moderatorgruppen

Kan min idé lösa energifrågan omd en funkar?

Ja, för tusan!
3
43%
Nej, för kraftindustrin skulle köpa den och lägga den på sophögen.
4
57%
 
Antal röster: 7

Vertumnus
Inlägg: 1490
Blev medlem: 12 jan 2010 12:47

Re: Varför funkar inte min evighetsmaskin?

Inläggav Vertumnus » 16 nov 2020 20:32

-
Algotezza skrev:Jag har en idé till en evighetsmaskin som är en kombination av hävert och miniturbin.

En hävert vet ni ju hur den fungerar? Klicka och kolla!

http://tbn0.google.com/images?q=tbn:amP ... havert.jpg

Alltså, en slang förbinder två behållare: vattnet rinner från den högre behållaren till den nedre via slangen. Slangen är jämntjock.

Om man i stället låter slangen vara smal där den suger upp vattnet och sedan vidga sig i den andra änden, skulle då inte vattnet kunna "rinna uppåt" genom att vattnet i den vidgade änden är tyngre än i den smala änden, så att det med hjälp av dess högre tyngd skulle kunna skapas en sugeffekt, även om den tjocka änden befinner sig högre än den smala?

Då kan man låta vattnet "rinna uppåt" från den nedre till den högre behållaren och sedan låta vattnet rinna från den högre ned i den nedre behållaren via någon annan ledning där man har en turbin som utvinner elkraft ur det flödande vattnet.

Jag har presenterat idén får folk insatta i fysik och de hävdar att det inte skulle kunna fungera men ingen har kunnat förklara på ett sätt att jag fattar vad de menar. När jag ifrågasätter deras förklaring säger de surt: "Jamen, för helvete bygg en modell och se om det funkar då!"

Så, kan någon förklara varför det inte skulle funka?

undrar Algotezza


Så länge ingenting rör sig är det du beskriver bilden av en ballansvåg, så långt verkar allt frid och fröjd, vattnet i den tjocka delen är tyngre än vattnet i den smala och därmed kan vågens utslag förväntas till den tjockare delens fördel.

Problemet uppstår då vattnet sätts i rörelse och vattnet i den tjockare delen skall ersättas med samma vattenmängd ur den smalare. Vattnet på den smala sidan måste, då höjdskillnaden är större där, tillföras mer lägesenergi än vad som finns tillgängligt på den tjocka.

Användarvisningsbild
Anders
Inlägg: 7769
Blev medlem: 23 mar 2006 01:44
Kontakt:

Re: Varför funkar inte min evighetsmaskin?

Inläggav Anders » 03 dec 2020 07:30

Så fort jag hör om evighetsmaskiner tänker jag på att det går ju inte, men det vore bra att kunna utnyttja värmen, som verkar vara all energis huvudsakliga slutstation, bättre.
Min blogg över mitt filosofiska läsande --> http://ingenfilo.blogspot.com
Zizek - Om kaos, filosofi, kapitalism och globalisering
4 november 2017

Användarvisningsbild
Algotezza
Inlägg: 18459
Blev medlem: 21 jul 2006 21:36
Ort: Lund
Kontakt:

Re: Varför funkar inte min evighetsmaskin?

Inläggav Algotezza » 03 dec 2020 13:56

Anders skrev:Så fort jag hör om evighetsmaskiner tänker jag på att det går ju inte, men det vore bra att kunna utnyttja värmen, som verkar vara all energis huvudsakliga slutstation, bättre.


Sätt kugghjul på jordaxeln.
Göran Egevad egevad@gmail.com

Vertumnus
Inlägg: 1490
Blev medlem: 12 jan 2010 12:47

Re: Varför funkar inte min evighetsmaskin?

Inläggav Vertumnus » 03 dec 2020 17:18

Algotezza skrev:
Sätt kugghjul på jordaxeln.


Att leda jordens rotationsenergi rakt in i produktionsprocesserna skulle sannerligen fullända konsumtionssamhället.


Återgå till "Naturvetenskap"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 6 och 0 gäster