Beviset för att universum är oändligt?

Fysik, biologi, teknik, ETC.

Moderator: Moderatorgruppen

Användarvisningsbild
Algotezza
Inlägg: 18459
Blev medlem: 21 jul 2006 21:36
Ort: Lund
Kontakt:

Beviset för att universum är oändligt?

Inläggav Algotezza » 21 feb 2015 16:18

Det finns inget tomrum. Finns ingen materia där finns det strålning, bakgrundsstrålning, kanske mörk energi.

Tomrum och ingenting som något absolut är fiktioner. Men som något relativt kan de funka.

"Jag tittade in i rummet. Det fanns ingenting där för alla möblerna var borta."

Ingenting - när jag väntar mig något - som visar sig inte finnas där.
Göran Egevad egevad@gmail.com

reflex
Inlägg: 1261
Blev medlem: 24 nov 2012 11:10

Beviset för att universum är oändligt?

Inläggav reflex » 22 feb 2015 08:46

Algotezza skrev:Det finns inget tomrum. Finns ingen materia där finns det strålning, bakgrundsstrålning, kanske mörk energi.

Tomrum och ingenting som något absolut är fiktioner. Men som något relativt kan de funka.

"Jag tittade in i rummet. Det fanns ingenting där för alla möblerna var borta."

Ingenting - när jag väntar mig något - som visar sig inte finnas där.

Tomrum finns i många sammanhang. De behöver inte alls vara tredimensionella. Tomrum finns i texter, i musik, i språk e.t.c. Vi skulle inte klara oss utan tomrum. De är så viktiga att det borde instiftas en "tomrummets dag". Ingenting skulle fungera utan tomrum. Kanelbullen skulle vi däremot klara oss utan om vi måste.
filosofi är att göra det begripliga obegripligt

scirocco
Inlägg: 2098
Blev medlem: 19 dec 2008 21:43

Beviset för att universum är oändligt?

Inläggav scirocco » 22 feb 2015 09:49

Vi kan också uttrycka det så att strålningen finns i tomrummet. Tomrummet finns och är utan gräns. Allt tar plats i det tomma. Vi befinner oss i den tomma rymden.
Här på jorden kan det verka ödsligt.Tänk då på hur ödsligt det är runt omkring jorden.
Tomrummet är således olika mycket tomt beroende på vad annat som tar sig plats.

Den repellerande kraften är stark. Det tomma vill hålla sig oändligt.

Användarvisningsbild
Algotezza
Inlägg: 18459
Blev medlem: 21 jul 2006 21:36
Ort: Lund
Kontakt:

Beviset för att universum är oändligt?

Inläggav Algotezza » 22 feb 2015 17:33

reflex skrev:
Algotezza skrev:Det finns inget tomrum. Finns ingen materia där finns det strålning, bakgrundsstrålning, kanske mörk energi.

Tomrum och ingenting som något absolut är fiktioner. Men som något relativt kan de funka.

"Jag tittade in i rummet. Det fanns ingenting där för alla möblerna var borta."

Ingenting - när jag väntar mig något - som visar sig inte finnas där.

Tomrum finns i många sammanhang. De behöver inte alls vara tredimensionella. Tomrum finns i texter, i musik, i språk e.t.c. Vi skulle inte klara oss utan tomrum. De är så viktiga att det borde instiftas en "tomrummets dag". Ingenting skulle fungera utan tomrum. Kanelbullen skulle vi däremot klara oss utan om vi måste.


Även materien är mest tomrum. Tomrum på olika nivåer som rör sig i tomrum blir partiklar och materia. Pauser finns i musiken men finns tystnad i vår värld? Relativ sådan, antar jag...
Göran Egevad egevad@gmail.com

Användarvisningsbild
Algotezza
Inlägg: 18459
Blev medlem: 21 jul 2006 21:36
Ort: Lund
Kontakt:

Beviset för att universum är oändligt?

Inläggav Algotezza » 22 feb 2015 17:39

scirocco skrev:Vi kan också uttrycka det så att strålningen finns i tomrummet. Tomrummet finns och är utan gräns. Allt tar plats i det tomma. Vi befinner oss i den tomma rymden.
Här på jorden kan det verka ödsligt.Tänk då på hur ödsligt det är runt omkring jorden.
Tomrummet är således olika mycket tomt beroende på vad annat som tar sig plats.

Den repellerande kraften är stark. Det tomma vill hålla sig oändligt.


Materia är väl bara strålning som är lite mer kompakt.
Göran Egevad egevad@gmail.com

Användarvisningsbild
Pilatus
Moderator
Inlägg: 17353
Blev medlem: 08 mar 2012 03:25
Ort: Quid est veritas?

Beviset för att universum är oändligt?

Inläggav Pilatus » 22 feb 2015 18:00

Algotezza skrev:Materia är väl bara strålning som är lite mer kompakt.

Vad är det för skillnad mellan materia och strålning? Om vi tänker på fotoner så passerar de ju ett fönster utan vidare. Men med en tennisboll, som här får representera materia, förhåller det sig annorlunda.

Hur mörk materia beter sig är svårare att avgöra, men man har noterat att den påverkar galaxers rotationshastighet.
Moderator

Användarvisningsbild
Algotezza
Inlägg: 18459
Blev medlem: 21 jul 2006 21:36
Ort: Lund
Kontakt:

Beviset för att universum är oändligt?

Inläggav Algotezza » 22 feb 2015 18:01

Pilatus skrev:
Algotezza skrev:Materia är väl bara strålning som är lite mer kompakt.

Vad är det för skillnad mellan materia och strålning? Om vi tänker på fotoner så passerar de ju ett fönster utan vidare. Men med en tennisboll, som här får representera materia, förhåller det sig annorlunda.

Hur mörk materia beter sig är svårare att avgöra, men man har noterat att den påverkar galaxers rotationshastighet.


Ja, allt är energi i olika former. Strålning är det, materia är det. Tills vetenskapen närmare kan beskriva den mörka materian/energin ligger det nära till hands för andligt sinnade att kalla den för "Guds ande"...
Göran Egevad egevad@gmail.com

Användarvisningsbild
Pilatus
Moderator
Inlägg: 17353
Blev medlem: 08 mar 2012 03:25
Ort: Quid est veritas?

Beviset för att universum är oändligt?

Inläggav Pilatus » 22 feb 2015 18:21

Algotezza skrev:Ja, allt är energi i olika former.

Jag har för mig att man säger att materia är ekvivalent med energi. Om man klyver U-235 i tillräcklig mängd så framgår det tydligt.
Moderator

scirocco
Inlägg: 2098
Blev medlem: 19 dec 2008 21:43

Beviset för att universum är oändligt?

Inläggav scirocco » 22 feb 2015 18:24

Så har vi ju materia med otroligt hög densitet också. Det är bara att förundras och beskåda skådespelet. Materia i ständig förändring. I förtätande eller uttunnande skede.

Användarvisningsbild
Algotezza
Inlägg: 18459
Blev medlem: 21 jul 2006 21:36
Ort: Lund
Kontakt:

Beviset för att universum är oändligt?

Inläggav Algotezza » 22 feb 2015 18:28

Pilatus skrev:
Algotezza skrev:Ja, allt är energi i olika former.

Jag har för mig att man säger att materia är ekvivalent med energi. Om man klyver U-235 i tillräcklig mängd så framgår det tydligt.



Bild
Göran Egevad egevad@gmail.com

Användarvisningsbild
Algotezza
Inlägg: 18459
Blev medlem: 21 jul 2006 21:36
Ort: Lund
Kontakt:

Beviset för att universum är oändligt?

Inläggav Algotezza » 22 feb 2015 18:29

scirocco skrev:Så har vi ju materia med otroligt hög densitet också. Det är bara att förundras och beskåda skådespelet. Materia i ständig förändring. I förtätande eller uttunnande skede.


Vi befinner oss alla mitt i detta skådespel...
Göran Egevad egevad@gmail.com

Användarvisningsbild
Pilatus
Moderator
Inlägg: 17353
Blev medlem: 08 mar 2012 03:25
Ort: Quid est veritas?

Beviset för att universum är oändligt?

Inläggav Pilatus » 22 feb 2015 18:36

scirocco skrev:Så har vi ju materia med otroligt hög densitet också. Det är bara att förundras och beskåda skådespelet. Materia i ständig förändring. I förtätande eller uttunnande skede.

Hm, materia i neutronstjärnors inre är litet speciell, synnerligen het och man får sin årsdos av röntgen mycket kvickt. Grundämnena kollapsar.
Moderator

scirocco
Inlägg: 2098
Blev medlem: 19 dec 2008 21:43

Beviset för att universum är oändligt?

Inläggav scirocco » 22 feb 2015 18:52

Eftersom vi är i den här tråden och en del är mycket intresserade av vetenskap vill jag nämna att några forskare kommit fram till att universum ÄR oändligt. Tyvärr lade jag inte deras namn eller forskningsarbetets namn på minnet men det gick kortfattat till såhär: Det största teleskop de nu kunde uppbringa är placerat en bit ut i rymden.Det ovanliga och svåra är att de riktat det åt exakt samma håll hela tiden. Det ser alltså åt samma plats/punkt allt längre och längre bort. Enkelt uttryckt har de upptäckt att de ser oändligt långt bort.

Användarvisningsbild
Pilatus
Moderator
Inlägg: 17353
Blev medlem: 08 mar 2012 03:25
Ort: Quid est veritas?

Beviset för att universum är oändligt?

Inläggav Pilatus » 22 feb 2015 19:05

scirocco skrev:Eftersom vi är i den här tråden och en del är mycket intresserade av vetenskap vill jag nämna att några forskare kommit fram till att universum ÄR oändligt. Tyvärr lade jag inte deras namn eller forskningsarbetets namn på minnet men det gick kortfattat till såhär: Det största teleskop de nu kunde uppbringa är placerat en bit ut i rymden.Det ovanliga och svåra är att de riktat det åt exakt samma håll hela tiden. Det ser alltså åt samma plats/punkt allt längre och längre bort. Enkelt uttryckt har de upptäckt att de ser oändligt långt bort.

Hubbles lag säger oss att galaxer som är tillräckligt långt bort från oss avlägsnar sig snabbare än ljuset. Vi kan alltså inte se hela universum. Och det är oberoende av vilket slags teleskop vi använder oss av.

Universum har enligt teorin en bestämd ålder, 13,8 miljarder år. Det kan alltså inte vara oändligt stort.
Moderator

scirocco
Inlägg: 2098
Blev medlem: 19 dec 2008 21:43

Beviset för att universum är oändligt?

Inläggav scirocco » 22 feb 2015 19:39

Det var ju synd att du inte sett de som arbetat med detta berätta själv om sin forskning. Lika synd att jag inte memorerade deras namn så jag kunde hänvisa men sån är jag. Jag bara lyssnade på hur de arbetat ungefär. De tänker säkerligen inte med de grundförutsättningarna du nämner.
Jag har även förut nämnt andra forskare som jobbar med en annan förklaring än den gängse bigbang teorin.
Det tillkommer alltid något nytt inom forskning,det kan vi se historiskt. Pilatus,jag kan inte redogöra med deras ord för deras arbete,jag memorerade inte så noga. Jag kan bara uttrycka mina egna tankar i de här frågorna med egna formuleringar. Som sagt,jag har glömt detaljerna men det lät absolut inte dumt när jag hörde det.
De visar mycket av den senaste forskningen på tv faktiskt. Allt blir väl inte helt rätt men det faktum att studerade människor som ägnar många år på arbete i en viss riktning får mig att tänka att de inte är helt ute och cyklar.


Återgå till "Naturvetenskap"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 20 och 0 gäster