Beviset för att universum är oändligt?

Fysik, biologi, teknik, ETC.

Moderator: Moderatorgruppen

scirocco
Inlägg: 2098
Blev medlem: 19 dec 2008 21:43

Beviset för att universum är oändligt?

Inläggav scirocco » 22 feb 2015 22:32

Filosofer har det naturligtvis enklare än vetenskapsmän. Det går ju utmärkt att säga så här:Beviset för att universum är oändligt är tomrummet.

Användarvisningsbild
Algotezza
Inlägg: 18459
Blev medlem: 21 jul 2006 21:36
Ort: Lund
Kontakt:

Beviset för att universum är oändligt?

Inläggav Algotezza » 23 feb 2015 10:44

En sfär är utan början och slut, oavsett hur stor dess radie är. Oändlig betyder ju utan ände. Tänk dig 4D-rummet som ytan på en sfär!
Göran Egevad egevad@gmail.com

Användarvisningsbild
Pilatus
Moderator
Inlägg: 17353
Blev medlem: 08 mar 2012 03:25
Ort: Quid est veritas?

Beviset för att universum är ändligt?

Inläggav Pilatus » 23 feb 2015 13:02

Algotezza skrev:En sfär är utan början och slut, oavsett hur stor dess radie är. Oändlig betyder ju utan ände. Tänk dig 4D-rummet som ytan på en sfär!

Så långt man kunnat mäta ser triangelns vinkelsumma ut att vara 180°.

Universum expanderar med hastigheten c. På 13,8 miljarder år har det hunnit bli tämligen utspritt. Om människorna finns kvar tillräckligt länge kommer stjärnorna att blekna bort. Natthimlen blir mörkare och poeterna får ett ämne mindre att dikta om.

Universum är ändligt enligt standardmodellen. Men säkert finns det åtskilligt med uppfattningar om att det förhåller sig annorlunda. Nackdelen med sådana modeller är att de snabbt blir mycket komplexa.
Moderator

Användarvisningsbild
Algotezza
Inlägg: 18459
Blev medlem: 21 jul 2006 21:36
Ort: Lund
Kontakt:

Beviset för att universum är ändligt?

Inläggav Algotezza » 23 feb 2015 13:06

Pilatus skrev:
Algotezza skrev:En sfär är utan början och slut, oavsett hur stor dess radie är. Oändlig betyder ju utan ände. Tänk dig 4D-rummet som ytan på en sfär!

Så långt man kunnat mäta ser triangelns vinkelsumma ut att vara 180°.



Inte i krökt rymd.
Göran Egevad egevad@gmail.com

Användarvisningsbild
Algotezza
Inlägg: 18459
Blev medlem: 21 jul 2006 21:36
Ort: Lund
Kontakt:

Beviset för att universum är oändligt?

Inläggav Algotezza » 23 feb 2015 13:28

Universums expansion kan liknas vid ytan av en ballong som pumpas upp.
Göran Egevad egevad@gmail.com

Användarvisningsbild
Pilatus
Moderator
Inlägg: 17353
Blev medlem: 08 mar 2012 03:25
Ort: Quid est veritas?

Beviset för att universum är ändligt?

Inläggav Pilatus » 23 feb 2015 14:11

Algotezza skrev:
Pilatus skrev:
Algotezza skrev:En sfär är utan början och slut, oavsett hur stor dess radie är. Oändlig betyder ju utan ände. Tänk dig 4D-rummet som ytan på en sfär!

Så långt man kunnat mäta ser triangelns vinkelsumma ut att vara 180°.

Inte i krökt rymd.

Gravitationen kröker rymden lokalt, runt svarta hål mm. Men med tillräckligt stora trianglar tycks Euklides geometri gälla. Den euklidiska geometrin är experimentellt sann med hög noggrannhet i större delen av universum.

WMAP also confirms the predictions that the amplitude of the variations in the density of the universe on big scales should be slightly larger than smaller scales, and that the universe should obey the rules of Euclidean geometry so the sum of the interior angles of a triangle add to 180 degrees.
Ref WMAP Mission: Results – Age of the Universe.
Moderator

Användarvisningsbild
Algotezza
Inlägg: 18459
Blev medlem: 21 jul 2006 21:36
Ort: Lund
Kontakt:

Beviset för att universum är ändligt?

Inläggav Algotezza » 23 feb 2015 15:08

Pilatus skrev:Gravitationen kröker rymden lokalt, runt svarta hål mm. Men med tillräckligt stora trianglar tycks Euklides geometri gälla. Den euklidiska geometrin är experimentellt sann med hög noggrannhet i större delen av universum.

.


Hur går man till väga empiriskt för att bevisa detta?

Rymden är väl krökt kring alla större objekt med massa. Är rymden någonstans fri från större objekt bör väl Euklides gälla. Men hur mäter man det? Inte med ljus antar jag... Om nu ljuset skulle vara krökt...
Göran Egevad egevad@gmail.com

Användarvisningsbild
Pilatus
Moderator
Inlägg: 17353
Blev medlem: 08 mar 2012 03:25
Ort: Quid est veritas?

Beviset för att universum är ändligt?

Inläggav Pilatus » 23 feb 2015 15:59

Algotezza skrev:
Pilatus skrev:Gravitationen kröker rymden lokalt, runt svarta hål mm. Men med tillräckligt stora trianglar tycks Euklides geometri gälla. Den euklidiska geometrin är experimentellt sann med hög noggrannhet i större delen av universum.

Hur går man till väga empiriskt för att bevisa detta?

Rymden är väl krökt kring alla större objekt med massa. Är rymden någonstans fri från större objekt bör väl Euklides gälla. Men hur mäter man det? Inte med ljus antar jag... Om nu ljuset skulle vara krökt...

Om bakgrundsstrålningen är helt jämnt fördelad i varje riktning så kan man anta att var vi än råkar befinna oss så kommer stjärnorna och bakgrundsstrålningens fördelning att se jämn ut.

"NASA släppte de första WMAP-uppgifterna om den kosmiska bakgrundsstrålningen i februari 2003, medan en karta med högre upplösning angående Planckuppgifter släpptes av ESA i mars 2013. Båda sonderna har hittat nästan perfekt överensstämmelse med inflationsmodeller och standardmodellen för kosmologi, som beskriver ett plant, homogent universum som domineras av mörk materia och mörk energi." Ref Planck collaboration (2013). ”Planck 2013 results. XVI. Cosmological parameters”.
Moderator

Användarvisningsbild
Algotezza
Inlägg: 18459
Blev medlem: 21 jul 2006 21:36
Ort: Lund
Kontakt:

Beviset för att universum är oändligt?

Inläggav Algotezza » 24 feb 2015 10:24

Då är väl rymdens krökning också jämnt fördelad, antar jag...
Göran Egevad egevad@gmail.com

Användarvisningsbild
Pilatus
Moderator
Inlägg: 17353
Blev medlem: 08 mar 2012 03:25
Ort: Quid est veritas?

Beviset för att universum är oändligt?

Inläggav Pilatus » 24 feb 2015 10:33

Algotezza skrev:Då är väl rymdens krökning också jämnt fördelad, antar jag...

Visst, men bara om du anser det förenligt med "ett plant, homogent universum".
Moderator

Användarvisningsbild
Algotezza
Inlägg: 18459
Blev medlem: 21 jul 2006 21:36
Ort: Lund
Kontakt:

Beviset för att universum är oändligt?

Inläggav Algotezza » 24 feb 2015 13:54

Pilatus skrev:
Algotezza skrev:Då är väl rymdens krökning också jämnt fördelad, antar jag...

Visst, men bara om du anser det förenligt med "ett plant, homogent universum".


Varför skulle universum vara plant? I vilken mening då? Det är väl åtminstone fyrdimensionellt...
Göran Egevad egevad@gmail.com

förstår mig själv
Inlägg: 3058
Blev medlem: 13 maj 2012 19:32

Beviset för att universum är oändligt?

Inläggav förstår mig själv » 24 feb 2015 14:15

Vi måste nog definera "universums centrum" som vårat eget centrum, "mitt i oss"... Denna referens "koordinat" är definitionsmässigt "still" och alla "rörelser" releteras till denna orörliga mittpunkt... Rörelser kan ser som relativa men detta blir en absolut rörelse alltså (dvs i förhållande till oss själva är rörelserna absoluta)..

Användarvisningsbild
Pilatus
Moderator
Inlägg: 17353
Blev medlem: 08 mar 2012 03:25
Ort: Quid est veritas?

Beviset för att universum är oändligt?

Inläggav Pilatus » 24 feb 2015 14:24

Algotezza skrev:
Pilatus skrev:
Algotezza skrev:Då är väl rymdens krökning också jämnt fördelad, antar jag...

Visst, men bara om du anser det förenligt med "ett plant, homogent universum".

Varför skulle universum vara plant? I vilken mening då? Det är väl åtminstone fyrdimensionellt...

Om du tänker dig en tunn skiva av universum, så är fördelningen av galaxer jämnt utspridda och jag tolkar utsagorna om universums planhet som att parallella linjer vare sig korsar varann eller att deras inbördes avstånd ökar (om man kompenserar för krökningar runt objekt med massa). Något bevis för att så är fallet kan inte finnas, men det ser så ut i den största skala man lyckats göra en bild av universum.
Moderator

förstår mig själv
Inlägg: 3058
Blev medlem: 13 maj 2012 19:32

Beviset för att universum är oändligt?

Inläggav förstår mig själv » 24 feb 2015 15:10

Man har ju svårt att tänka sig ett slut.. Dvs ett slut är ju något.. Om man tänker sig tex en krökning så skulle man teoretiskt kunna uppleva allt som fanns... Men allt är föränderligt också... Och det är ju detta "aktuella" som observeras (upplevs) som ju är det verkliga..Utifrån detta kommer även information om "universum" dvs nya "sanningar" kommer formuleras...

Användarvisningsbild
Pilatus
Moderator
Inlägg: 17353
Blev medlem: 08 mar 2012 03:25
Ort: Quid est veritas?

Beviset för att universum är oändligt?

Inläggav Pilatus » 24 feb 2015 15:41

förstår mig själv skrev:Man har ju svårt att tänka sig ett slut.. Dvs ett slut är ju något..

Det finns ingen som talar om att universum har ett slags slut. Eftersom det expanderar med hastigheten c går det svårligen att föreställa sig universums 93 miljarder ljusår vida sfär av materia och energi. Många betraktar universum som oändligt på så sätt som att det är allt som finns. Även en resa i godtycklig riktning med hastigheten c kommer inte att föra oss närmre universums gräns.
Moderator


Återgå till "Naturvetenskap"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 6 och 0 gäster