Evolutionen

Fysik, biologi, teknik, ETC.

Moderator: Moderatorgruppen

Användarvisningsbild
Pilatus
Moderator
Inlägg: 17376
Blev medlem: 08 mar 2012 03:25
Ort: Quid est veritas?

Evolutionen

Inläggav Pilatus » 18 aug 2014 22:53

Illusionen skrev:När DNA-sekvenser beskrivs är det utifrån vårt ”lokala” atomära koordinatsystem, men det finns även
ett universellt beroende som är av betydelse.

Replikationen http://sv.wikipedia.org/wiki/Replikation sker i samband med celldelning och är i normala fall inte beroende av vad som sker på andra plan.

Om du stod inför en högstadieklass och skulle förklara vad DNA är, skulle du verkligen börja tala om att det finns "ett universellt beroende som är av betydelse"? Jag misstänker att eleverna skulle upplysa föreläsaren om att det väldigt mycket låter som en missledande tanke. :)
Moderator

Användarvisningsbild
Strålöga
Inlägg: 428
Blev medlem: 02 sep 2013 22:10

Evolutionen

Inläggav Strålöga » 18 aug 2014 23:13

Det kända universum expanderar ju med ljusets hastighet, så om något befann sig långt ifrån oss då, har ljuset aldrig så att säga hunnit ikapp.

Intresant. Universum tycks ju expandera. Så om det nu gör det med ljusets hastighet så är det ljuset som får universum att expandera. Ljuset jagar isåfall universums gräns. Vad sker om ljuset kommer ikapp. Studsar det i denna jättebubbla tillbaks mot mitten igen ? Finns något utanför Universum. Om allt vore fysiskt vore det ju en omöjlighet att något skulle vara oändligt stort. Utanför universum bör det andliga utan rum existera då ?

Användarvisningsbild
Pilatus
Moderator
Inlägg: 17376
Blev medlem: 08 mar 2012 03:25
Ort: Quid est veritas?

Evolutionen

Inläggav Pilatus » 18 aug 2014 23:17

Waggho skrev:Men kan det inte vara så att det fanns betydligt mer än så, bara att det befinner sig utanför vår horisont?

Enligt standardmodellen är universums ålder drygt 13,7 miljarder år. Universums klocka började ticka då, allt som finns är en rest från Big Bang. Vad som eventuellt funnits "innan" eller "utanför" tillhör inte något som vi har någon kunskap om, därför begränsar sig standardmodellen till det som ingår i modellen av universum.

Strängteorin, eller M-teorin, går längre och talar om ett multiversum, med parallella världar. Teoretikerna är mycket hoppfulla om denna teori, för den tycks kunna förena relativitetsteorin med kvantmekaniken. Problem återstår, framför allt, hur skall teorin prövas empiriskt?
Moderator

Användarvisningsbild
Pilatus
Moderator
Inlägg: 17376
Blev medlem: 08 mar 2012 03:25
Ort: Quid est veritas?

Evolutionen

Inläggav Pilatus » 18 aug 2014 23:35

Strålöga skrev:Så om det nu gör det med ljusets hastighet så är det ljuset som får universum att expandera.

Alla masslösa partiklar rör sig med hastigheten c = ljusets hastighet i vakuum.
Strålöga skrev:Ljuset jagar i så fall universums gräns. Vad sker om ljuset kommer ikapp. Studsar det i denna jättebubbla tillbaks mot mitten igen ?

Universum saknar gräns, där det finns materia finns också universum. Universum är allt som finns.
Strålöga skrev:Om allt vore fysiskt vore det ju en omöjlighet att något skulle vara oändligt stort.

Förutsatt att universum verkligen har en viss ålder och expansionen pågått under den tid universum existerat är universum ändligt. I praktiken kan det betraktas som oändligt, men som modell kan man ange dess storlek.
Strålöga skrev:Utanför universum bör det andliga utan rum existera då ?

För den som vill spekulera, ja, där har säkert gudarna sin boning. Men det vore ju litet olyckligt eftersom det ligger långt utanför Hubblesfären. Kommunikation är därför inte tänkbar ens i teorin. :)
Moderator

Användarvisningsbild
Algotezza
Inlägg: 18488
Blev medlem: 21 jul 2006 21:36
Ort: Lund
Kontakt:

Evolutionen

Inläggav Algotezza » 19 aug 2014 07:30

Räcker det med upplevelse av universum för att det ska finnas för en, krävs det inte även ett språk för att beskriva den upplevelsen? Vad är upplevande utan språk? Hur mycket påverkas perception av språket?

Hur påverkas vår syn på universum i allmänhet och evolutionen i synnerhet av de metafysiska grundantaganden vi gör - eller metafysiska grundaxiom som vi förutsätter?
Göran Egevad egevad@gmail.com

Användarvisningsbild
freddemalte
Inlägg: 3393
Blev medlem: 04 mar 2006 20:04

Evolutionen

Inläggav freddemalte » 19 aug 2014 08:59

Waggho skrev:
Illusionen skrev:När vi från vår position ser ut i universum uppfattar vi universum som att vi befinner oss i dess centrum.
Många sakkunniga anser att universum expanderar, och att allt startade med en Big Bang.

Har funderat lite på detta. Vi säger ju att universum är 13,7 miljarder år gammalt och att allting tycks ha startat från en punkt, dvs big bang. Men kan det inte vara så att det fanns betydligt mer än så, bara att det befinner sig utanför vår horisont? Det kända universum expanderar ju med ljusets hastighet, så om något befann sig långt ifrån oss då, har ljuset aldrig så att säga hunnit ikapp.

Om det är så är det ju inte så konstigt om vi tycks befinna oss i universums mitt, vi "ser" ju lika långt (eller kort) åt alla håll men bara kanske en bråkdel av det verkliga universum.

Kanske kan big bang ha varit en motsvarighet till en exploderande stjärna fast på en mycket högre nivå så att säga?
Om vi ska gå in på de teorier som finns (både inom fysiken och metafysiken) så finns t ex den Ekpyrotiska modellen
( http://sv.wikipedia.org/wiki/Ekpyrotiska_modellen ).

Den teorin går förenklat ut på att BigBang är detsamma som kollisionen mellan gigantiska dimensions-membran i en högre dimension på ett sådant sätt att två 3D-världar helt enkelt kolliderar. Dessa membran vajar, så att säga, för den hyperdimensionella vinden, och var gång de slår ihop uppstår det ett nytt BigBang mellan dem.
"Jag drömde att jag var, vaknade och var den jag drömde."

För mig är filosofi i princip likställt med ifrågasättandet av det vardagliga (common-sense) med det rationella tänkandet (analys och abstraktion), känsla och språket som huvudsakliga verktyg i en spännande samklang med fantasin drivet av en enorm nyfikenhet på världen vanligast manifesterad i en undran över hur andra människor upplever sin tillvaro, tänker och känner.

Användarvisningsbild
Strålöga
Inlägg: 428
Blev medlem: 02 sep 2013 22:10

Evolutionen

Inläggav Strålöga » 19 aug 2014 10:10

Strålöga skrev:Utanför universum bör det andliga utan rum existera då ?

För den som vill spekulera, ja, där har säkert gudarna sin boning. Men det vore ju litet olyckligt eftersom det ligger långt utanför Hubblesfären. Kommunikation är därför inte tänkbar ens i teorin. :)[/quote] Då vi kan natulagarna men inte de andliga lagarna så vet vi inte om kommunikationen går att nå andligt. Dock är detta ändå inte en teori jag egentligen har haft jag bara spekulerade lite igår., Det andliga finns överallt enligt mig men på en frekvens våra normala sinnen inte upplever. Precis som alla radiosignaler från tv mobil osv som passerar rummet vi sitter i just nu. På 1300 talet hade folk kallat mig galen om jag sagt att fotbollsmatchet osv flyger igenom mitt rum som inte syns., Nu idag vet vi att tv signalerna med fotboll och annat osynligt passerar vårt rum genom tv signaler och någon gång kanske vi kan bevisa att andar vi heller inte ser

"utan ett förändrat medvetandetillstånd" kan existera

Anders Hesselbom
Inlägg: 167
Blev medlem: 06 jan 2014 20:06

Evolutionen

Inläggav Anders Hesselbom » 19 aug 2014 10:13

Denna tråd diskuterar inte evolution. Den innehåller crackpot-teorier, kreationistisk ad-hoc och genomsyras av en dröm om en pseudovetenskaplig kosmologisk teori om allt. Finns det ingen tråd för ett seriöst samtal om evolutionsteori?

Waggho
Inlägg: 273
Blev medlem: 01 dec 2005 04:45

Evolutionen

Inläggav Waggho » 19 aug 2014 10:47

Anders Hesselbom skrev:Denna tråd diskuterar inte evolution. Den innehåller crackpot-teorier, kreationistisk ad-hoc och genomsyras av en dröm om en pseudovetenskaplig kosmologisk teori om allt. Finns det ingen tråd för ett seriöst samtal om evolutionsteori?

Håller med om att vi har hamnat långt off-topic. Å andra sidan är det en fem år gammal tråd, så konstigt vore det annars. I brist på mer aktiv moderering med avdelning av trådar är det kanske lämpligast att starta en ny tråd.

Användarvisningsbild
Pilatus
Moderator
Inlägg: 17376
Blev medlem: 08 mar 2012 03:25
Ort: Quid est veritas?

Evolutionen

Inläggav Pilatus » 19 aug 2014 11:21

Waggho skrev:
Anders Hesselbom skrev:Denna tråd diskuterar inte evolution. Den innehåller crackpot-teorier, kreationistisk ad-hoc och genomsyras av en dröm om en pseudovetenskaplig kosmologisk teori om allt. Finns det ingen tråd för ett seriöst samtal om evolutionsteori?

Håller med om att vi har hamnat långt off-topic. Å andra sidan är det en fem år gammal tråd, så konstigt vore det annars. I brist på mer aktiv moderering med avdelning av trådar är det kanske lämpligast att starta en ny tråd.

Jag delar den uppfattningen som framkommer här. Åtminstone några ämnesflikar borde vi kunna hålla fria från ovidkommande skriverier.
Moderator

Anne
Inlägg: 6108
Blev medlem: 18 maj 2012 12:30

Evolutionen

Inläggav Anne » 19 aug 2014 11:23

Evolvera mera och bortse från ursprunget? Ja, så kan man förstås göra :roll: Herr Hesselbom kanske måste förlika sig med att vissa tror på en skapare, vilket inte alls behöver krocka med evolutionsteorin.

Anders Hesselbom
Inlägg: 167
Blev medlem: 06 jan 2014 20:06

Evolutionen

Inläggav Anders Hesselbom » 19 aug 2014 13:20

lynx skrev:Evolvera mera och bortse från ursprunget? Ja, så kan man förstås göra :roll: Herr Hesselbom kanske måste förlika sig med att vissa tror på en skapare, vilket inte alls behöver krocka med evolutionsteorin.

Innan jag svarar vill jag veta om du är säker på att det är folks tro som ej står i konflikt med teorin om livets mångfald, och inte grundlösa, irrelevanta eller falska utsagor rörande teorin om livets mångfald som utgör problemet jag påtalade, och hur styrker du det?

Användarvisningsbild
Algotezza
Inlägg: 18488
Blev medlem: 21 jul 2006 21:36
Ort: Lund
Kontakt:

Evolutionen

Inläggav Algotezza » 19 aug 2014 14:26

Anders Hesselbom skrev:Denna tråd diskuterar inte evolution. Den innehåller crackpot-teorier, kreationistisk ad-hoc och genomsyras av en dröm om en pseudovetenskaplig kosmologisk teori om allt. Finns det ingen tråd för ett seriöst samtal om evolutionsteori?


Starta en, vet jag! Tror det folk ändrar sig om man klagar på dem?
Göran Egevad egevad@gmail.com

Användarvisningsbild
Algotezza
Inlägg: 18488
Blev medlem: 21 jul 2006 21:36
Ort: Lund
Kontakt:

Evolutionen

Inläggav Algotezza » 19 aug 2014 14:34

Finns ju många böcker om evolutionen att studera om man är seriöst intresserad, så vad finns att diskutera? Förutom då egna fantasier, spekulationer - och alternativ till evolutionismen... Som gjorts här...
Göran Egevad egevad@gmail.com

Anders Hesselbom
Inlägg: 167
Blev medlem: 06 jan 2014 20:06

Evolutionen

Inläggav Anders Hesselbom » 19 aug 2014 15:41

Algotezza skrev:Finns ju många böcker om evolutionen att studera om man är seriöst intresserad, så vad finns att diskutera? Förutom då egna fantasier, spekulationer - och alternativ till evolutionismen... Som gjorts här...

Tanken skulle vara att diskutera olika koncept för att helt enkelt lära av varandra och utmana våra eventuella brister. Men det låter sig nog inte göras i ett forum där det springer duvor på schackbrädet.


Återgå till "Naturvetenskap"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 43 och 0 gäster