Evolutionen

Fysik, biologi, teknik, ETC.

Moderator: Moderatorgruppen

klorofyll
Inlägg: 9311
Blev medlem: 06 jun 2012 20:50

Re: Evolutionen

Inläggav klorofyll » 08 apr 2018 20:30

Pilatus skrev:
klorofyll skrev:
Pilatus skrev:Inte alltid, undantag förekommer. Klassifikationssystemet är en mänsklig konstruktion, det förekommer inte så sällan att ändringar görs.

Ja men om två individer inte kan para sig så...

Ja, även det förekommer om de ser till olika hundraser. Alla kan inte para sig, skillnader i storlek spelar roll.

Men det finns en möjlighet.. Det går tom bra att få barn med någon på en annan kontinent - och detta trots att man kanske aldrig träffas.

Användarvisningsbild
Pilatus
Moderator
Inlägg: 17353
Blev medlem: 08 mar 2012 03:25
Ort: Quid est veritas?

Re: Evolutionen

Inläggav Pilatus » 08 apr 2018 20:47

klorofyll skrev:
Pilatus skrev:
klorofyll skrev:Ja men om två individer inte kan para sig så...

Ja, även det förekommer om de ser till olika hundraser. Alla kan inte para sig, skillnader i storlek spelar roll.

Men det finns en möjlighet.. Det går tom bra att få barn med någon på en annan kontinent - och detta trots att man kanske aldrig träffas.

Det räknas inte, villkoret är att artfränder skall kunna para sig naturligt och få fertil avkomma.
Moderator

klorofyll
Inlägg: 9311
Blev medlem: 06 jun 2012 20:50

Re: Evolutionen

Inläggav klorofyll » 08 apr 2018 21:06

Vad vore livet utan möjligheter!

Användarvisningsbild
Zokrates
Inlägg: 9945
Blev medlem: 14 maj 2007 02:27

Re: Evolutionen

Inläggav Zokrates » 08 apr 2018 23:22

Zokrates skrev:För fantasten finns det alltid en fantasifull lösning, Gud använde samma lera i ett begränsat område
då han skapade alla djuren och människan, därför består de av samma komponenter och därför är
alla arter "släkt" med varandra, men skillnaderna som finns beror på att han för varje djurart som han
skapade fick gräva allt djupare i den heliga leran, lerkompositionen förändrades lite steg för steg för
varje tag... :)

Detta är helt sant men de tog bort hela kapitlet, Urmodexus : Gestaltningen Kapitlet 1:1
för det var ingen som förstod detta då på den tiden trots alla lärda judar mfl.. :mrgreen:


Fan, minns knappt att jag skrev detta, var jag hög eller?

Användarvisningsbild
Zokrates
Inlägg: 9945
Blev medlem: 14 maj 2007 02:27

Re: Evolutionen

Inläggav Zokrates » 08 apr 2018 23:29

Kom att tänka på Neanderthalare för ett tag sen då jag såg en grottmålningen daterad till ca. 65.000 år, bilden antyder starkt att de redan då hade domesticerat bl.a gris och ko. Bilden verkar beskriva en händelse där man straffar en man för stöld genom att avrätta mannen, vilket om min tolkning av bilden är rätt ställer det här med tidpunkten för domesticering av djur samt brott och straff på sin ända.

klorofyll
Inlägg: 9311
Blev medlem: 06 jun 2012 20:50

Re: Evolutionen

Inläggav klorofyll » 09 apr 2018 08:49

Det är ganska troligt att människan alltid har levt med "boskap" tycker jag.. Samma med bofasthet, men jag antar bara.

hakkapeliitta
Inlägg: 2345
Blev medlem: 06 aug 2017 10:22

Re: Evolutionen

Inläggav hakkapeliitta » 09 apr 2018 11:39

Zokrates skrev:Kom att tänka på Neanderthalare för ett tag sen då jag såg en grottmålningen daterad till ca. 65.000 år, bilden antyder starkt att de redan då hade domesticerat bl.a gris och ko. Bilden verkar beskriva en händelse där man straffar en man för stöld genom att avrätta mannen, vilket om min tolkning av bilden är rätt ställer det här med tidpunkten för domesticering av djur samt brott och straff på sin ända.

Vore ju revolutionerande om detta stämmer. Den bofasta befolkningen med tamdjur är inte så värst gammal, ca 4000 år.
Sådana här hällristningar och liknande är svårtolkade, konstiga figurer. Fantastiskt dock att dessa människor hade en konstnärlig ådra och ville ge ett meddelande till eftervärlden.
Att dessa figurer ser konstiga ut har kanske att göra med dåtidens teknik, enkla stenhuggarverktyg slant hit och dit.

Användarvisningsbild
Illusionen
Inlägg: 1310
Blev medlem: 20 jan 2018 17:41

Re: Evolutionen

Inläggav Illusionen » 09 apr 2018 12:37

hakkapeliitta skrev:
Zokrates skrev:Kom att tänka på Neanderthalare för ett tag sen då jag såg en grottmålningen daterad till ca. 65.000 år, bilden antyder starkt att de redan då hade domesticerat bl.a gris och ko. Bilden verkar beskriva en händelse där man straffar en man för stöld genom att avrätta mannen, vilket om min tolkning av bilden är rätt ställer det här med tidpunkten för domesticering av djur samt brott och straff på sin ända.

Vore ju revolutionerande om detta stämmer. Den bofasta befolkningen med tamdjur är inte så värst gammal, ca 4000 år.
Sådana här hällristningar och liknande är svårtolkade, konstiga figurer.
Fantastiskt dock att dessa människor hade en konstnärlig ådra och ville ge ett meddelande till eftervärlden.
Att dessa figurer ser konstiga ut har kanske att göra med dåtidens teknik, enkla stenhuggarverktyg slant hit och dit.


Hällristningar av alla de slag är fascinerande, inte minst med tanke på det konstnärliga inslaget.
Här kring Mälaren finns det gott om dem. Om ni inte redan har sett Sigurdsristningen
rekommenderar jag er att studera den, själv blev jag ordentligt tagen av ristningen när jag på
plats kunde se hur storslagen den är. Den är definitivt värd ett besök !

Sigurdsristningen på Ramsundshällen nära Sundbyholms 1600-talsslott vid Mälaren
(intill Eskilstuna) är ett av vårt lands förnämsta fornminnen, unik bland Södermanlands
fornlämningar och runristningar, främst på grund av det märkliga bildinnehållet med
imponerande runristning från 1000-talet. Bilderna återger olika episoder ur sagan om
Sigurd Fafnesbane.

https://www.eskilstuna.se/uppleva-och-g ... ingen.html

/ Illusionen
”I tidernas gryning, av tid är du kommen, i svindlande rymders fjärran nyans.”

Användarvisningsbild
Algotezza
Inlägg: 18459
Blev medlem: 21 jul 2006 21:36
Ort: Lund
Kontakt:

Re: Evolutionen

Inläggav Algotezza » 09 apr 2018 13:45

klorofyll skrev:Det är ganska troligt att människan alltid har levt med "boskap" tycker jag.. Samma med bofasthet, men jag antar bara.


Myror har också boskap, bladlöss de mjölkar skiten är (växtsaft de sugit i sig).
Göran Egevad egevad@gmail.com

Användarvisningsbild
Algotezza
Inlägg: 18459
Blev medlem: 21 jul 2006 21:36
Ort: Lund
Kontakt:

Re: Evolutionen

Inläggav Algotezza » 09 apr 2018 13:47

Zokrates skrev:Kom att tänka på Neanderthalare för ett tag sen då jag såg en grottmålningen daterad till ca. 65.000 år, bilden antyder starkt att de redan då hade domesticerat bl.a gris och ko. Bilden verkar beskriva en händelse där man straffar en man för stöld genom att avrätta mannen, vilket om min tolkning av bilden är rätt ställer det här med tidpunkten för domesticering av djur samt brott och straff på sin ända.


https://www.theguardian.com/science/201 ... erts-claim
Göran Egevad egevad@gmail.com

hakkapeliitta
Inlägg: 2345
Blev medlem: 06 aug 2017 10:22

Re: Evolutionen

Inläggav hakkapeliitta » 09 apr 2018 14:14

Illusionen skrev:Bilderna återger olika episoder ur sagan om
Sigurd Fafnesbane.

/ Illusionen

Vad betyder Fafnesbane?
I isländska sagor finns Ingvar Den Vittfarne som reste i väster- och österled så hans namn så hans namn går att förklara.
Också typiska namn i vikingarunor är förnamn + tillägget "Den Vittfarne". Låter som en hederstitel.

Användarvisningsbild
Illusionen
Inlägg: 1310
Blev medlem: 20 jan 2018 17:41

Re: Evolutionen

Inläggav Illusionen » 09 apr 2018 16:09

hakkapeliitta skrev:
Illusionen skrev:Bilderna återger olika episoder ur sagan om
Sigurd Fafnesbane.

/ Illusionen

Vad betyder Fafnesbane?
I isländska sagor finns Ingvar Den Vittfarne som reste i väster- och österled så hans namn så hans namn går att förklara.
Också typiska namn i vikingarunor är förnamn + tillägget "Den Vittfarne". Låter som en hederstitel.


Jag känner inte till betydelsen, men "Fafne/Fafner" verkar vara ett namn och "bane" (ända/avsluta en bana ?)
får mig att tänka på "baneman", så kanske ”Drakdräparen” ligger bäst till ?

Följande citat antyder vad det rör sig om.

Sigurdsristningen från 1000-talet är ett av landets mest fascinerande fornminnen.
Sigurd drakdödaren. Sigurd är en hjälte som blir kallad Fafnesbane för att han dödar en drake som hette Fafners.
Bildmaterialet skildrar olika episoder ur sagan om Sigurd Fafnesbane.
Det som gjort runhällen ryktbar är utsmycknaden: ristaren har knackat in ett antal scener ur sagan om Sigurd Fafnesbane.
Den operaintresserade känner igen handlingen i akt 2 i Wagners Siegfried.
Runslingan är formad som draken Fafne.

Familjebråk i forngermansk fantasytappning
I ena hörnet syns Sigurd sticka svärdet i draken Fafner, ormlikt utformad som en runslinga.
Enligt sagan steker Sigurd sedan drakens hjärta över elden, men bränner sig när han ska känna efter om det är färdigt.
Därför avbildas han i nästa scen med tummen i munnen. På så sätt får han i sig drakblodet som gör att han plötsligt kan
förstå fåglarnas sång. De kvittrar att hans fosterfar, smeden Regin, tänker döda honom för att stjäla Fafners guldskatt
och råder Sigurd att ta livet av honom också. I berättelsens sista del har Sigurd halshuggit Regin och gjort sig redo att
fly med guldet på sin häst Grane.
Fafner är för övrigt Regins bror som antagit formen av en jättelik orm eller drake för att kunna ruva på skatten.
Därför är det egentligen fel att kalla Sigurd för »drakdödare«.
Jag har ändå valt att inkludera honom i sommarens drakdräpartema. Men vad vi ser är alltså i själva verket ett
blodigt familjebråk i forngermansk fantasytappning. I det medeltida tyska hjälteeposet »Nibelungenlied« motsvaras
Sigurd av Siegfried. Har man sett Wagners opera »Siegfried« känner man tydligt igen händelseförloppet från andra akten.
Sagan är vida spridd i Europa. Just den nordiska versionen av berättelsen återges bland annat i isländska Eddadikter och
Völsungasagan med mindre variationer.

/ Illusionen

https://www.youtube.com/watch?v=_R2XG9CnOj8
”I tidernas gryning, av tid är du kommen, i svindlande rymders fjärran nyans.”

hakkapeliitta
Inlägg: 2345
Blev medlem: 06 aug 2017 10:22

Re: Evolutionen

Inläggav hakkapeliitta » 09 apr 2018 17:15

Fascinerande. Drakdräparen.
Han var alltså en sagofigur. Folk hade bra fantasi på den tiden. Onda krafter motades bort med de som tog död på ondsinta demoner.

Användarvisningsbild
Illusionen
Inlägg: 1310
Blev medlem: 20 jan 2018 17:41

Re: Evolutionen

Inläggav Illusionen » 09 apr 2018 17:58

hakkapeliitta skrev:Fascinerande. Drakdräparen.
Han var alltså en sagofigur. Folk hade bra fantasi på den tiden. Onda krafter motades bort med de som tog död på ondsinta demoner.


Ja det är verkligen fascinerande, det är som att förflyttas 1000 år bakåt i tiden.
Man får en speciell känsla för bygden, när man står där på hällen, och inser att för 1000 år sedan
levde det folk här i Mälardalen, som ville förmedla denna berättelse till eftervärlden.
”I tidernas gryning, av tid är du kommen, i svindlande rymders fjärran nyans.”

hakkapeliitta
Inlägg: 2345
Blev medlem: 06 aug 2017 10:22

Re: Evolutionen

Inläggav hakkapeliitta » 09 apr 2018 18:43

När det gäller vikingatidens historia så är en revidering på sin plats.
Finnar, estländare spelade stor roll, dessa kunde vattenvägarna i österled och utan deras hjälp hade inte de svenska vikingarna kommit nånvart.
Bortglömd historia.


Återgå till "Naturvetenskap"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 9 och 0 gäster