Evolutionen

Fysik, biologi, teknik, ETC.

Moderator: Moderatorgruppen

Användarvisningsbild
Illusionen
Inlägg: 1310
Blev medlem: 20 jan 2018 17:41

Re: Evolutionen

Inläggav Illusionen » 09 apr 2018 19:02

hakkapeliitta skrev:När det gäller vikingatidens historia så är en revidering på sin plats.
Finnar, estländare spelade stor roll, dessa kunde vattenvägarna i österled och utan deras hjälp hade
inte de svenska vikingarna kommit nånvart.
Bortglömd historia.


Man ska nog inte i detta sammanhang fästa sig så mycket vid dagens nationsgränser.
Det var sjövägarna och de större floderna som möjliggjorde handelsvägarna, och de
kontaktnät som krävdes. Så visst har du rätt att det fordrades partners utefter färdvägarna.
På den här kartan (nedan) ser man hur Sverige började ta form under den aktuella tidsepoken.
Sigurdsristningen befinner sig i origo/centrum på dåtidens "Sverige", och det är i trakten
av detta historiska centrum vi i dag kan återfinna och förundras över alla dessa runstenar som
vittnar om dåtidens "Vittfarne".
Sydöstra delen av Finland var då t ex mer ”Sverige” än Norrland var.

https://www.youtube.com/watch?v=IvcN0saJoIM

/ Illusionen

https://www.youtube.com/watch?v=54YSkW4sJU4
”I tidernas gryning, av tid är du kommen, i svindlande rymders fjärran nyans.”

hakkapeliitta
Inlägg: 2345
Blev medlem: 06 aug 2017 10:22

Re: Evolutionen

Inläggav hakkapeliitta » 09 apr 2018 20:02

Vikingarna härjade i Konstantinopel.
En dåtidens arabisk författare beskrev de som "osnygga".
Låter som dagens pundare..

Användarvisningsbild
Illusionen
Inlägg: 1310
Blev medlem: 20 jan 2018 17:41

Re: Evolutionen

Inläggav Illusionen » 09 apr 2018 20:15

hakkapeliitta skrev:Vikingarna härjade i Konstantinopel.
En dåtidens arabisk författare beskrev de som "osnygga".
Låter som dagens pundare..

En marsch för två folk som en gång var ett. Snygga på sitt sätt.
https://www.youtube.com/watch?v=dpR5jxF7gv4
”I tidernas gryning, av tid är du kommen, i svindlande rymders fjärran nyans.”

hakkapeliitta
Inlägg: 2345
Blev medlem: 06 aug 2017 10:22

Re: Evolutionen

Inläggav hakkapeliitta » 09 apr 2018 21:51

Herregud, tänkte replikera Lars Lindströms krönika i Expressen idag och vad händer, minst tjugo meddelanden dyker upp från Facebook med hänvisnigar till olika sidor.
Är detta åsiktskontroll?

klorofyll
Inlägg: 9311
Blev medlem: 06 jun 2012 20:50

Re: Evolutionen

Inläggav klorofyll » 10 apr 2018 07:15

Algotezza skrev:
klorofyll skrev:Det är ganska troligt att människan alltid har levt med "boskap" tycker jag.. Samma med bofasthet, men jag antar bara.


Myror har också boskap, bladlöss de mjölkar skiten är (växtsaft de sugit i sig).

Det var väl vanligt att ha fällor, gropar med grenar över, om då inte djuret dog i fällan så är det ganska troligt att man lät det leva, ibland, därför att man inte omedelbart behövde mat. Fångar man två vildsvin så kanske de kan föröka sig..

Användarvisningsbild
Algotezza
Inlägg: 18459
Blev medlem: 21 jul 2006 21:36
Ort: Lund
Kontakt:

Re: Evolutionen

Inläggav Algotezza » 10 apr 2018 18:21

hakkapeliitta skrev:Herregud, tänkte replikera Lars Lindströms krönika i Expressen idag och vad händer, minst tjugo meddelanden dyker upp från Facebook med hänvisnigar till olika sidor.
Är detta åsiktskontroll?


Storebror Google ser dig med algoritmiska ögon!
Göran Egevad egevad@gmail.com

Användarvisningsbild
Pilatus
Moderator
Inlägg: 17353
Blev medlem: 08 mar 2012 03:25
Ort: Quid est veritas?

Re: Evolutionen

Inläggav Pilatus » 10 apr 2018 19:20

Algotezza skrev:
hakkapeliitta skrev:Herregud, tänkte replikera Lars Lindströms krönika i Expressen idag och vad händer, minst tjugo meddelanden dyker upp från Facebook med hänvisnigar till olika sidor.
Är detta åsiktskontroll?

Storebror Google ser dig med algoritmiska ögon!

Det känns modernt, förr var det Gud som var allseende.
Moderator

Användarvisningsbild
Algotezza
Inlägg: 18459
Blev medlem: 21 jul 2006 21:36
Ort: Lund
Kontakt:

Re: Evolutionen

Inläggav Algotezza » 10 apr 2018 19:46

Pilatus skrev:
Algotezza skrev:
hakkapeliitta skrev:Herregud, tänkte replikera Lars Lindströms krönika i Expressen idag och vad händer, minst tjugo meddelanden dyker upp från Facebook med hänvisnigar till olika sidor.
Är detta åsiktskontroll?

Storebror Google ser dig med algoritmiska ögon!

Det känns modernt, förr var det Gud som var allseende.


"Om inte Gud finns måste vi uppfinna honom." Gjort!
Göran Egevad egevad@gmail.com

Esther
Inlägg: 6736
Blev medlem: 15 jan 2018 19:53
Ort: Österlen

Re: Evolutionen

Inläggav Esther » 11 apr 2018 12:21

Pilatus skrev:
Algotezza skrev:
hakkapeliitta skrev:Herregud, tänkte replikera Lars Lindströms krönika i Expressen idag och vad händer, minst tjugo meddelanden dyker upp från Facebook med hänvisnigar till olika sidor.
Är detta åsiktskontroll?

Storebror Google ser dig med algoritmiska ögon!

Det känns modernt, förr var det Gud som var allseende.



Jag är ledsen och gråter krokodiltårar över att "vissa" får skämta (detta är ett kvinnligt sätt att peka ut någon som man vill peka ut - utan att säga direkt vem, men där alla förstår exakt vem det gäller) om saker och kalla dem för saker -när jag inte får älska mina krokofanter.
Det är orättvist och elakt av er (nu lägger jag till plural så att vederbörande inte ska bli direkt arg på mig då jag har fördelat skulden - mycket kvinnligt i matriarkala maktstrukturer.)
Veritas vos liberabit

Användarvisningsbild
Algotezza
Inlägg: 18459
Blev medlem: 21 jul 2006 21:36
Ort: Lund
Kontakt:

Re: Evolutionen

Inläggav Algotezza » 11 apr 2018 16:49

Nästa steg är evolutionen blir de AI som AI skapar. Mänsklighetens barnbarn.
Göran Egevad egevad@gmail.com

Esther
Inlägg: 6736
Blev medlem: 15 jan 2018 19:53
Ort: Österlen

Re: Evolutionen

Inläggav Esther » 29 nov 2018 07:46

Intressanta nya fynd kring den "tänkta" evolutionen :)...

As with humans, over 90% of animal species today likely originated 100,000–200,000 years ago; Paper offers new insights into evolution


* In genetic diversity terms, Earth’s 7.6 billion humans are anything but special in the animal kingdom. The tiny average genetic difference in mitochondrial sequences between any two individual people on the planet is about the same as the average genetic difference between a pair of the world’s house sparrows, pigeons or robins. The typical difference within a species, including humans, is 0.1% or 1 in 1,000 of the “letters” that make up a DNA sequence.
* Genetic variation — the average difference in mitochondria DNA between two individuals of the same species — does not increase with population size. Because evolution is relentless, however, the lack of genetic variation offers insights into the timing of a species’ emergence and its maintenance.

https://phe.rockefeller.edu/news/wp-con ... 7kbpFzLYpE
Veritas vos liberabit

Esther
Inlägg: 6736
Blev medlem: 15 jan 2018 19:53
Ort: Österlen

Re: Evolutionen

Inläggav Esther » 14 jan 2019 18:00

My question is about the stability of change with crocodiles. We learned from various sources that all birds, incredible varieties of birds, came from a small pool of dinosaurs and mammals apparently all came from a shrew-like creature. I just wondered why crocodiles seem to be very stable over the same sort of period. Is there something special about their DNA or is it just the environmental factors that keep them moulded to the way that they are? Anyway, hope all is well. Thanks very much.


Answer
We put this to Michael Benton, Professor of Vertebrate Palaeontology at the University of Bristol:



Michael - Crocodiles are extraordinary animals. They are not very common. There's only about 15 species of them on the earth today and they haven't really changed very much for the last 200 million years, or at least to our eyes, they haven't.

There are two reasons that people sometimes give to try and explain this phenomenon. We call them living fossils, meaning, animals or plants that haven't apparently changed very much. It's not a very precise term so we have to be very cautious about it. It may just be our perception - they look the same to us. But those explanations are either that they're hugely successful on the one hand or on the other hand, that they're just doing something that nothing else wants to do - so a kind of strongly positive and a somewhat negative interpretation.

So, the highly successful argument is that crocodiles are doing something remarkably well. They're preying on animals, fish and land animals in fresh water generally, sometimes in salt water. They're feeding in a particularly beastly manner and nothing else can compete, and they do it so well that there's no reason for them to change their mode of behaviour.

The other explanation is that they're doing something so obscure that perhaps no other animal is interested or has had any evolutionary pressure that it should evolve into this particular niche, and therefore, nothing is really competing with crocodiles, so they can just potter on doing what they've been doing for the last 200 million years, and nothing in evolution is driving them to change.

https://www.thenakedscientists.com/arti ... es-changed

:lol: :lol: :lol: :lol:
Veritas vos liberabit

Användarvisningsbild
Pilatus
Moderator
Inlägg: 17353
Blev medlem: 08 mar 2012 03:25
Ort: Quid est veritas?

Re: Evolutionen

Inläggav Pilatus » 14 jan 2019 20:12

Esther skrev:Intressanta nya fynd kring den "tänkta" evolutionen :)...
The typical difference within a species, including humans, is 0.1% ...

Men med x gigabyte sekvensdata så är en sådan mängd som 0,1% representerar, just så mycket som behövs för att beskriva individuella skillnader.
Moderator

Esther
Inlägg: 6736
Blev medlem: 15 jan 2018 19:53
Ort: Österlen

Re: Evolutionen

Inläggav Esther » 14 jan 2019 21:39

Pilatus skrev:
Esther skrev:Intressanta nya fynd kring den "tänkta" evolutionen :)...
The typical difference within a species, including humans, is 0.1% ...

Men med x gigabyte sekvensdata så är en sådan mängd som 0,1% representerar, just så mycket som behövs för att beskriva individuella skillnader.



Men säg nu ärligt --- var det inte ett helt bedårande svar som professorn gav angående min älskade krock? Jag blev kär när jag såg honom tecknad som barn i Peter Pan när han förföljde Hook och ville äta upp resten av honom efter att ha fått sig en munsbit (handen).
:)
Veritas vos liberabit

Användarvisningsbild
Pilatus
Moderator
Inlägg: 17353
Blev medlem: 08 mar 2012 03:25
Ort: Quid est veritas?

Re: Evolutionen

Inläggav Pilatus » 14 jan 2019 22:07

Esther skrev:
Pilatus skrev:Men med x gigabyte sekvensdata så är en sådan mängd som 0,1% representerar, just så mycket som behövs för att beskriva individuella skillnader.

Men säg nu ärligt --- var det inte ett helt bedårande svar som professorn gav angående min älskade krock? Jag blev kär när jag såg honom tecknad som barn i Peter Pan när han förföljde Hook och ville äta upp resten av honom efter att ha fått sig en munsbit (handen). :)

Blir du aldrig trött på det där?


Origin of Life - How Life Started on Earth
Moderator


Återgå till "Naturvetenskap"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 11 och 0 gäster