Evolutionen

Fysik, biologi, teknik, ETC.

Moderator: Moderatorgruppen

klorofyll
Inlägg: 9311
Blev medlem: 06 jun 2012 20:50

Re: Evolutionen

Inläggav klorofyll » 13 apr 2021 17:35

iris skrev:
Pilatus skrev:
iris skrev:För de som inte har mer än bara lite information kring hur - i verkligheten allt liv hänger samman och föreställer sig slumpen som skapare till allt detta förstår inte sammanhangen.

Men man måste även förstå att slumpen har en avgörande funktion så länge vi talar om mutationer. Urvalet tar hand om sorteringen, det som inte passar in får mindre möjlighet att sprida sina gener vidare. Principerna är inte så svåra att förstå. Vill man så går det även att påstå att slumpen medverkar i skapandet.


Absolut!!! Den stokastiska variabeln är del i ett fungerande system - men det är inte upphov till några system som ännu inte finns... detta är problemet med tanken på att "slumpen skapade xxxx" - eftersom slumpvariabeln med nödvändighet ingår i ett redan befintligt system!

Det existerar ingen slump... Människor tror på slump därför att, de själva, har inte haft modet att fatta avgörande beslut... Man sover inte gott på slump.

Användarvisningsbild
Pilatus
Moderator
Inlägg: 17397
Blev medlem: 08 mar 2012 03:25
Ort: Quid est veritas?

Re: Evolutionen

Inläggav Pilatus » 13 apr 2021 18:24

klorofyll skrev:Det existerar ingen slump... Människor tror på slump därför att, de själva, har inte haft modet att fatta avgörande beslut... Man sover inte gott på slump.

Förklara mutationer, vad är det som händer (i genomet) och är det förväntade händelser (alt slumphändelser som kosmisk strålning, kemisk påverkan, annat som orsakar störningar i DNA- kopieringen)? Varför förändras arter efter hand (selektionen) då de yttre omständigheterna (habitatet) förändras?
Moderator

klorofyll
Inlägg: 9311
Blev medlem: 06 jun 2012 20:50

Re: Evolutionen

Inläggav klorofyll » 13 apr 2021 18:52

Pilatus skrev:
klorofyll skrev:Det existerar ingen slump... Människor tror på slump därför att, de själva, har inte haft modet att fatta avgörande beslut... Man sover inte gott på slump.

Förklara mutationer, vad är det som händer (i genomet) och är det förväntade händelser (alt slumphändelser som kosmisk strålning, kemisk påverkan, annat som orsakar störningar i DNA- kopieringen)? Varför förändras arter efter hand (selektionen) då de yttre omständigheterna (habitatet) förändras?

Utmärkt fråga... Jag skulle säga att det handlar om relationen mellan språket och verkligheten... Vad du talar om är förändringar.. I takt med att du upplever mer, förändras också din bild av tidigare erfarenheter och realitet...

klorofyll
Inlägg: 9311
Blev medlem: 06 jun 2012 20:50

Re: Evolutionen

Inläggav klorofyll » 13 apr 2021 18:55

Världen förändas av beskådan... Man kan inte förvänta sig samma upplevelse varje gång..

iris
Inlägg: 1354
Blev medlem: 09 feb 2021 19:42

Re: Evolutionen

Inläggav iris » 14 apr 2021 07:39

klorofyll skrev:Det existerar ingen slump... Människor tror på slump därför att, de själva, har inte haft modet att fatta avgörande beslut... Man sover inte gott på slump.



Tror du har problem att förstå vad existens är, att något finns... eftersom jag hittar detta: https://www.math.kth.se/matstat/gru/5b1501/T/f3.pdf

Även om du förnekar att sidan existerar, att uträkningarna existerar att de människor som gjort dessa uträkningar existerar - för att du inte känner till det, inte vill erkänna att det finns (eftersom det inte finns i din värld) --- så är det ett objektivt faktum att både den stokastiska variabeln (slump) existerar - att den används och att den fyller en funktion i ett system.

iris
Inlägg: 1354
Blev medlem: 09 feb 2021 19:42

Re: Evolutionen

Inläggav iris » 14 apr 2021 07:45

Pilatus skrev:
klorofyll skrev:Det existerar ingen slump... Människor tror på slump därför att, de själva, har inte haft modet att fatta avgörande beslut... Man sover inte gott på slump.

Förklara mutationer, vad är det som händer (i genomet) och är det förväntade händelser (alt slumphändelser som kosmisk strålning, kemisk påverkan, annat som orsakar störningar i DNA- kopieringen)? Varför förändras arter efter hand (selektionen) då de yttre omständigheterna (habitatet) förändras?


Det gör de inte... de flesta arter anpassar sig. Se kackerlackan och andra många många arter. De bara anpassar sig men förändras inte. Vi vet idag via forskningen att hos bla människan sker förändring inte via yttre påverkan så mycket som via inre påverkan --- gene-environment interaction (forskningen).

klorofyll
Inlägg: 9311
Blev medlem: 06 jun 2012 20:50

Re: Evolutionen

Inläggav klorofyll » 14 apr 2021 08:50

iris skrev:
klorofyll skrev:Det existerar ingen slump... Människor tror på slump därför att, de själva, har inte haft modet att fatta avgörande beslut... Man sover inte gott på slump.



Tror du har problem att förstå vad existens är, att något finns... eftersom jag hittar detta: https://www.math.kth.se/matstat/gru/5b1501/T/f3.pdf

Även om du förnekar att sidan existerar, att uträkningarna existerar att de människor som gjort dessa uträkningar existerar - för att du inte känner till det, inte vill erkänna att det finns (eftersom det inte finns i din värld) --- så är det ett objektivt faktum att både den stokastiska variabeln (slump) existerar - att den används och att den fyller en funktion i ett system.

Det finns något som vi kallar tid - vi kan mäta den - men den existerar inte. Jag är inte kunnig (bara svammel..) men jag tror att tid är kopplat till världen - det fysiska - ren tid finns inte. Varför skulle vi ha behov av slump? Förstör inte tanken på slump all mening?

hakkapeliitta
Inlägg: 2350
Blev medlem: 06 aug 2017 10:22

Re: Evolutionen

Inläggav hakkapeliitta » 14 apr 2021 09:25

Slump är något vi tillskriver en händelse som vi inte kan förklara.
Svårare än så är det inte.
Av Hegel lärde jag begreppsparet tillfälligt/nödvändigt. Slumpen är tillfällig då den inte går att inordna under nödvändigt som är en kausalitet som kan systematiseras i välordnad förklaringsmodell.

klorofyll
Inlägg: 9311
Blev medlem: 06 jun 2012 20:50

Re: Evolutionen

Inläggav klorofyll » 14 apr 2021 09:45

hakkapeliitta skrev:Slump är något vi tillskriver en händelse som vi inte kan förklara.

Eller (inte) kontrollera, menar vissa...

iris
Inlägg: 1354
Blev medlem: 09 feb 2021 19:42

Re: Evolutionen

Inläggav iris » 14 apr 2021 10:48

klorofyll skrev:Det finns något som vi kallar tid - vi kan mäta den - men den existerar inte. Jag är inte kunnig (bara svammel..)


Allt som vi hanterar - existerar. Därför att icke existens är det som de facto inte alls kan hanteras, talas om, kännas till, erfaras - då det helt enkelt inte finns. Det som inte existera är inte ens 0 - eftersom 0 existerar till skillnad från det som inte existerar.

Användarvisningsbild
Pilatus
Moderator
Inlägg: 17397
Blev medlem: 08 mar 2012 03:25
Ort: Quid est veritas?

Re: Evolutionen

Inläggav Pilatus » 14 apr 2021 10:50

klorofyll skrev:
hakkapeliitta skrev:Slump är något vi tillskriver en händelse som vi inte kan förklara.

Eller (inte) kontrollera, menar vissa...

Njea, vad menar vi med att förklara något? Att det framtida utfallet inte är avgjort förrän du kastat myntet? Förklaringen är att din möjlighet att gissa rätt inte är bättre än 50%, vilket beror på myntets utformning med två sidor och att det lika gärna visar krona som klave. Att vi i efterhand kan reda ut rörelser och krafter som myntet utsatts för, hjälper inte inför nästa kast.
Moderator

Användarvisningsbild
Pilatus
Moderator
Inlägg: 17397
Blev medlem: 08 mar 2012 03:25
Ort: Quid est veritas?

Re: Evolutionen

Inläggav Pilatus » 14 apr 2021 11:09

iris skrev:
Pilatus skrev:Förklara mutationer, vad är det som händer (i genomet) och är det förväntade händelser (alt slumphändelser som kosmisk strålning, kemisk påverkan, annat som orsakar störningar i DNA- kopieringen)? Varför förändras arter efter hand (selektionen) då de yttre omständigheterna (habitatet) förändras?

Det gör de inte... de flesta arter anpassar sig.

Bara i de fall där omgivningens tryck är litet.
iris skrev:Se kackerlackan och andra många många arter. De bara anpassar sig men förändras inte.

Jag vet för litet om dessa djur för att kunna avgöra deras utveckling. De har ju inte alltid varit kackerlackor.
iris skrev:Vi vet idag via forskningen att hos bla människan sker förändring inte via yttre påverkan så mycket som via inre påverkan --- gene-environment interaction (forskningen).

Perspektivet är för kort. Utvecklingen syns bättre i ett litet längre perspektiv. Det finns alltid variationer inom arten. Men arter som kommit på var sin sida i kontinentalvandringen är ett bra exempel på hur en art utsätts för en förändring i miljön som efterhand påverkar genomet. Arterna ombildas, mutationer och selektion ser till att de som har lättast att anpassa sig får en avkomma med förmåga att reproducera sig.
Moderator

klorofyll
Inlägg: 9311
Blev medlem: 06 jun 2012 20:50

Re: Evolutionen

Inläggav klorofyll » 14 apr 2021 11:12

iris skrev:
klorofyll skrev:Det finns något som vi kallar tid - vi kan mäta den - men den existerar inte. Jag är inte kunnig (bara svammel..)


Allt som vi hanterar - existerar. Därför att icke existens är det som de facto inte alls kan hanteras, talas om, kännas till, erfaras - då det helt enkelt inte finns. Det som inte existera är inte ens 0 - eftersom 0 existerar till skillnad från det som inte existerar.


En klocka, vanligtvis med en urtavla, tid är hur visarna rör sig där inne. Om timmen snart är hel så kanske den är fem i.. Du existerar, jag existerar, men existerar det verkligen ett avstånd mellan oss två? Existerar avstånd? Om du frågar mig: Svar nej.

hakkapeliitta
Inlägg: 2350
Blev medlem: 06 aug 2017 10:22

Re: Evolutionen

Inläggav hakkapeliitta » 14 apr 2021 11:23

Pilatus skrev:
klorofyll skrev:
hakkapeliitta skrev:Slump är något vi tillskriver en händelse som vi inte kan förklara.

Eller (inte) kontrollera, menar vissa...

Njea, vad menar vi med att förklara något? Att det framtida utfallet inte är avgjort förrän du kastat myntet? Förklaringen är att din möjlighet att gissa rätt inte är bättre än 50%, vilket beror på myntets utformning med två sidor och att det lika gärna visar krona som klave. Att vi i efterhand kan reda ut rörelser och krafter som myntet utsatts för, hjälper inte inför nästa kast.

Förklara är att kunna förutse en händelse. Kasta mynt har två utfall, krona, klave. Där har vi definierat alla möjliga händelser. Utfallet av nästa kast kan vi inte förutse. Därför kallar jag händelsen som något vi inte kan förklara, något som inte är förutbestämt.

iris
Inlägg: 1354
Blev medlem: 09 feb 2021 19:42

Re: Evolutionen

Inläggav iris » 14 apr 2021 11:47

klorofyll skrev:
iris skrev:
klorofyll skrev:Det finns något som vi kallar tid - vi kan mäta den - men den existerar inte. Jag är inte kunnig (bara svammel..)


Allt som vi hanterar - existerar. Därför att icke existens är det som de facto inte alls kan hanteras, talas om, kännas till, erfaras - då det helt enkelt inte finns. Det som inte existera är inte ens 0 - eftersom 0 existerar till skillnad från det som inte existerar.


En klocka, vanligtvis med en urtavla, tid är hur visarna rör sig där inne. Om timmen snart är hel så kanske den är fem i.. Du existerar, jag existerar, men existerar det verkligen ett avstånd mellan oss två? Existerar avstånd? Om du frågar mig: Svar nej.


Det är ju inte ens meningsfullt att diskutera koherensteorin med någon som är bara är tre år.


Återgå till "Naturvetenskap"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 2 och 0 gäster