ÄR människan den materia han/hon består av?

Fysik, biologi, teknik, ETC.

Moderator: Moderatorgruppen

apostrof
Inlägg: 10
Blev medlem: 04 aug 2010 23:33

ÄR människan den materia han/hon består av?

Inläggav apostrof » 05 aug 2010 12:33

Jag vet att en del säger att man är sin själ, men vad är i så fall en själ? Den måste väl också bestå av något? Eller?

Användarvisningsbild
Johan Ågren
Administratör
Inlägg: 3368
Blev medlem: 15 jan 2003 00:58
Ort: Gävle

Re: ÄR människan den materia han/hon består av?

Inläggav Johan Ågren » 05 aug 2010 12:37

apostrof skrev:Jag vet att en del säger att man är sin själ, men vad är i så fall en själ? Den måste väl också bestå av något? Eller?


Jag anser att en människa enbart kan vara det hon "består av". Däremot kan denna substans ta sig många olika uttryck, inte enbart det mest uppenbara. I det gränslandet kan man naturligtvis tala om "själar" eller liknande.

apostrof
Inlägg: 10
Blev medlem: 04 aug 2010 23:33

Re: ÄR människan den materia han/hon består av?

Inläggav apostrof » 05 aug 2010 12:41

Johan Ågren skrev:
apostrof skrev:Jag vet att en del säger att man är sin själ, men vad är i så fall en själ? Den måste väl också bestå av något? Eller?


Jag anser att en människa enbart kan vara det hon "består av". Däremot kan denna substans ta sig många olika uttryck, inte enbart det mest uppenbara. I det gränslandet kan man naturligtvis tala om "själar" eller liknande.


Jag blir nyfiken, vad menar du med "gränslandet" och det son inte är så uppenbart?

Minded
Inlägg: 2129
Blev medlem: 19 mar 2006 19:50

Inläggav Minded » 05 aug 2010 12:44

Tekniskt så skulle själen vara allting vi upplevt (inklusive vårt förhållande till det upplevda). Och eftersom våra upplevelser är beroende av hur vi tolkar och så vidare, också allting som vi mer uppenbart fysiskt är. Kort, arv och miljö. Människan är människan. Resten, alla detaljer, är implementationsspecifikt.

Användarvisningsbild
sydman
Inlägg: 160
Blev medlem: 13 dec 2007 04:45

Inläggav sydman » 05 aug 2010 13:37

Kroppen ögonblicket före man dör och efter man dör är exakt den samma sett till materian. Därför var det en trolig förklaring att man hade en viktlös själ som lämnar kroppen när man dör. Vi vet nu bättre och när man dör slutar de elektriska signalerna skickas i hjärnan och en förklaring med en själ som lämnar kroppen är därför onödig.

Jag anser att det inte finns några andra än emotionella anledningar till att tro på att det finns något i stil med en själ.

Min mening är att en själ är strömmar i hjärnan, men att det är lika bra att kalla det strömmar i hjärnan.

Användarvisningsbild
nuddle
Inlägg: 2685
Blev medlem: 24 jun 2010 20:27

Inläggav nuddle » 05 aug 2010 14:24

kroppen består dels av materia, och dels av energi så kroppen kan inte bara vara materian, sedan har vi organiska mineraler och oorganiska mineraler

Användarvisningsbild
sydman
Inlägg: 160
Blev medlem: 13 dec 2007 04:45

Inläggav sydman » 05 aug 2010 16:02

nuddle skrev:kroppen består dels av materia, och dels av energi så kroppen kan inte bara vara materian

En kropp definieras vanligtvis genom ett djurs eller en människas fysiska materia. Du definierar kroppen på ett eget sätt och då följer din slutsats logiskt. Förklara gärna hur du kom fram till att kroppen består av dels materia och dels energi. Det är mycket mer intressant en de slutsatser man kan dra om det nu skulle vara på detta sätt.

Användarvisningsbild
nuddle
Inlägg: 2685
Blev medlem: 24 jun 2010 20:27

Inläggav nuddle » 05 aug 2010 16:09

materia har massa
energi har ingen massa

två olika saker alltså, men den andra kan byta form till den andra osv

enligt dagens forskare skall hela universum bestå utav:

större atomkraft
mindre atomkraft
elektromagnetism
graviditation


1. vi vet att kroppen har ELEKTROMAGNETISM i sig, som alltså enbart består utav ENERGI
2. vi kan se med ögonen att kroppen även har materia, som inte består av ENERGI

så vi har en del som är FAST, och en som är rörlig, ungefär som en dator och strömmen som får den att röra sig, förenklat såklart, fast här pratar vi fortfarande bara om oorganiska mineraler som sätts i rörelse genom elektromagnetism, kroppen är dock organisk,

Användarvisningsbild
sydman
Inlägg: 160
Blev medlem: 13 dec 2007 04:45

Inläggav sydman » 05 aug 2010 17:31

För att någonting ska ha massa krävs att det får en tyngd i ett gravitationsfält. Einstein upptäckte att detta även gäller för energi (E=mc2). De fyra krafter som du beskriver är de fyra fundamentala krafter som alla andra krafter är kombinationer av. Allting i universum består inte av dessa fyra krafter.

Om man ska prata om vad något består utav är det enligt mig mer korrekt att bara rabbla upp byggstenarna istället för att blanda in hur de rör sig. En sten i rörelse består av sten inte av sten och den energin kinetiska energin den har.

Användarvisningsbild
nuddle
Inlägg: 2685
Blev medlem: 24 jun 2010 20:27

Inläggav nuddle » 05 aug 2010 17:39

sydman skrev:Allting i universum består inte av dessa fyra krafter.


J.A. detta stämmer, de har inte ens räknat med mörkmateria
...   eller andra saker som möjligen finns där ute.
(--) dagens forskare leker fortfarande i sandlådorna, men de tror sig kunna allt.


(a) så vad är fel med min beskrivning av kroppen?
(b) är kroppen bara materia enligt dig, eller bara energi, eller både och...
(c) materia o energi är inte samma sak...

Användarvisningsbild
nuddle
Inlägg: 2685
Blev medlem: 24 jun 2010 20:27

Inläggav nuddle » 07 aug 2010 00:52

ELEKTROMAGNETISM
LITE/STOR ATOMKRAFT
GRAVIDITATION

består inte människan utav alla dessa saker???


ja. majoriteten av en atomkärna består egentligen av den starka atomkraften. Så den störesta delen av massan i dig är så kallade gluoner. De överför den starka kraften på samma sätt som fotoner överför den elektromagnetiska, men till skillnad från fotoner har gluoner massa.

Innom kvantfysiken består krafter av partiklar som ogta har massa, så distinktionen mellan kraft/energi och materia/massa är inte lika tydlig.
Allt lov o pris tillkommer Gud, den allsmäktige, den som inget kan liknas vid,
den som enbart vill väl hela sin skapelse, som allt beror utav, men som själv är oberoende allt.

Användarvisningsbild
Jörgen
Inlägg: 2627
Blev medlem: 17 okt 2003 21:44
Ort: Årsta
Kontakt:

Inläggav Jörgen » 07 aug 2010 09:00

Senaste modet säger att gravitationen inte är någon fundamental kraft,
utan en bieffekt av de andra 3.

Gällande medvetande...
Vissa system genererar högre medvetande än andra,
levande varelser exempelvis reagerar mer komplext gentemot omgivningen än en sten,
men en sten har också medvetande, eftersom den ju reagerar på omgivningen (gravitationen bland annat).

Användarvisningsbild
nuddle
Inlägg: 2685
Blev medlem: 24 jun 2010 20:27

Inläggav nuddle » 07 aug 2010 11:16

ja även stenar interagerar med andra saker, även den minsta atomen gör det... hela universum är super rättvisst, det såg jag i kemin, men människan klagar på att det är orättvisst.
Allt lov o pris tillkommer Gud, den allsmäktige, den som inget kan liknas vid,
den som enbart vill väl hela sin skapelse, som allt beror utav, men som själv är oberoende allt.

Användarvisningsbild
freddemalte
Inlägg: 3393
Blev medlem: 04 mar 2006 20:04

Re: ÄR människan den materia han/hon består av?

Inläggav freddemalte » 07 aug 2010 11:21

apostrof skrev:Jag vet att en del säger att man är sin själ, men vad är i så fall en själ? Den måste väl också bestå av något? Eller?
Jag tror att den där typen av problematik baserar sig på hur vi använder vårt språk och hur vi tolkar vår omvärld. Låt mig ställa en likande fråga fast om ett helt annat fenomen - boken. Är berättelsen i boken samma sak som trycksvärtan och papperet? Svaret är inte självklart - eller?

Fredrik
"Jag drömde att jag var, vaknade och var den jag drömde."

För mig är filosofi i princip likställt med ifrågasättandet av det vardagliga (common-sense) med det rationella tänkandet (analys och abstraktion), känsla och språket som huvudsakliga verktyg i en spännande samklang med fantasin drivet av en enorm nyfikenhet på världen vanligast manifesterad i en undran över hur andra människor upplever sin tillvaro, tänker och känner.

Justin Case
Inlägg: 3552
Blev medlem: 31 mar 2007 17:46

Inläggav Justin Case » 11 aug 2010 21:30

sydman skrev:Kroppen ögonblicket före man dör och efter man dör är exakt den samma sett till materian.


Nej, innehållet av materia skiljer sig, mellan en kropp som var en levande människa, och den kropp som den kroppen måste förvandlas till för att bli en död människa - om det så bara skiljer någon nanosekund mellan existenserna av de två kropparna, och någon enstaka atom. Alltid är det något i materien som förändras. Och i vilket fall som helst förändras alltid det mönster i vilket partiklarna i den levande kroppen förändrats för att bli den döda kroppen. Annars skulle du inte kunna skilja en död människa från en levande. Så, sorry, men du är ute och cyklar.


Återgå till "Naturvetenskap"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 6 och 0 gäster