Oändligheten och evigheten

Fysik, biologi, teknik, ETC.

Moderator: Moderatorgruppen

Användarvisningsbild
freddemalte
Inlägg: 3393
Blev medlem: 04 mar 2006 20:04

Inläggav freddemalte » 07 dec 2010 14:44

lösdrivaren skrev:Den verklighet som matematiken beskriver existerar däremot oberoende av människan
Hej lösdrivaren

Hur vet du det?

http://en.wikipedia.org/wiki/Solipsism

Vänligen

Fredrik
"Jag drömde att jag var, vaknade och var den jag drömde."

För mig är filosofi i princip likställt med ifrågasättandet av det vardagliga (common-sense) med det rationella tänkandet (analys och abstraktion), känsla och språket som huvudsakliga verktyg i en spännande samklang med fantasin drivet av en enorm nyfikenhet på världen vanligast manifesterad i en undran över hur andra människor upplever sin tillvaro, tänker och känner.

lösdrivaren
Avstängd
Inlägg: 869
Blev medlem: 16 okt 2010 12:33

Inläggav lösdrivaren » 07 dec 2010 14:54

Sa inte att jag ”vet”.
Men jag utgår helt enkelt från att en objektiv verklighet existerar. Bekvämast så.
maximal utdelning med minimal ansträngning

Rorschach
Inlägg: 655
Blev medlem: 25 jul 2008 01:54

Inläggav Rorschach » 07 dec 2010 15:06

lösdrivaren skrev:I tråden som Rorschack  hänvisar till ställs frågan; Existerar matematiska objekt oberoende av oss?

Svaren;

Ja 46%
Nej 38%
Annat 16%

http://www.vof.se/forum/viewtopic.php?f=10&t=12249

Frågan är något luddig då det inte framgår vad som menas med ”matematiska objekt”.
Matematiken är ett språk och verktyg med vars hjälp vi tolkar och modellerar verkligheten. Matematiken som formaliserat system existerar naturligtvis inte utanför människan som har skapat den.
Den verklighet som matematiken beskriver existerar däremot oberoende av människan och på sätt och vis är många matematiska teorier ”upptäckter”  av faktiska fysiska förhållanden (kommer inte på nån bättre beskrivning i hastigheten).

Två stenåldersmänniskor hitta ett föremål på stranden. Det här föremålet har formen av en rätvinklig triangel. De vrider och vänder på föremålet som lämnar märken i sanden och observerar snart att summan av areorna av kortsidornas kvadrater är lika stor som arean av kvadraten som bildas med långsidan.
Häpen utbrister den ena då:
- Du, vi har kommit på nåt. Va var det du hette polarn?
- Pythagoras

Pythagoras sats gällde innan Pythagoras upptäckte den.


Visst är det något luddigt, i tråden diskuteras mest heltal om jag minns rätt.

Ovan skriver du att "...den verklighet som matematiken beskriver existerar oberoende av oss". Vilken är då den verklighet som matematiken beskriver? Det finns massor av matematiska utsagor om exempelvis tal: "2+2=4", "Det finns oändligt många primtal" och så vidare. Prima facie så handlar dessa utsagor om tal, är det dessa tal som existerar oberoende av oss?

Användarvisningsbild
freddemalte
Inlägg: 3393
Blev medlem: 04 mar 2006 20:04

Inläggav freddemalte » 07 dec 2010 15:07

lösdrivaren skrev:Sa inte att jag ”vet”.
Men jag utgår helt enkelt från att en objektiv verklighet existerar. Bekvämast så.
Hej lösdrivaren
Det förstår jag. Så du är inte helt säker alltså?

Vänligen

Fredrik
"Jag drömde att jag var, vaknade och var den jag drömde."

För mig är filosofi i princip likställt med ifrågasättandet av det vardagliga (common-sense) med det rationella tänkandet (analys och abstraktion), känsla och språket som huvudsakliga verktyg i en spännande samklang med fantasin drivet av en enorm nyfikenhet på världen vanligast manifesterad i en undran över hur andra människor upplever sin tillvaro, tänker och känner.

lösdrivaren
Avstängd
Inlägg: 869
Blev medlem: 16 okt 2010 12:33

Inläggav lösdrivaren » 07 dec 2010 15:18

Jag är säker till 99,999% när jag är nykter, 100% när jag har drag under galoscherna.
Accepterar man inte en objektiv verklighet, alltså en verklighet som är oberoende av en själv, hamnar man lätt i trubbel.  Hur förklara annars att dinosaurierna existerade? Jag har aldrig sett en livs levande dinosaurie men indirekta bevis för deras existens finns. Alltså är jag övertygad att de fanns innan jag föddes, alltså var deras existens oberoende av mej.
maximal utdelning med minimal ansträngning

Användarvisningsbild
freddemalte
Inlägg: 3393
Blev medlem: 04 mar 2006 20:04

Inläggav freddemalte » 07 dec 2010 15:38

lösdrivaren skrev:Jag är säker till 99,999% när jag är nykter, 100% när jag har drag under galoscherna.
Accepterar man inte en objektiv verklighet, alltså en verklighet som är oberoende av en själv, hamnar man lätt i trubbel.  Hur förklara annars att dinosaurierna existerade? Jag har aldrig sett en livs levande dinosaurie men indirekta bevis för deras existens finns. Alltså är jag övertygad att de fanns innan jag föddes, alltså var deras existens oberoende av mej.
Hej lösdrivaren
Varför är du inte 100% säker i nyktert tillstånd?

Vänligen

Fredrik
"Jag drömde att jag var, vaknade och var den jag drömde."

För mig är filosofi i princip likställt med ifrågasättandet av det vardagliga (common-sense) med det rationella tänkandet (analys och abstraktion), känsla och språket som huvudsakliga verktyg i en spännande samklang med fantasin drivet av en enorm nyfikenhet på världen vanligast manifesterad i en undran över hur andra människor upplever sin tillvaro, tänker och känner.


Återgå till "Naturvetenskap"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 40 och 0 gäster