Oändligheten gånger noll?

Fysik, biologi, teknik, ETC.

Moderator: Moderatorgruppen

Rorschach
Inlägg: 655
Blev medlem: 25 jul 2008 01:54

Inläggav Rorschach » 17 feb 2011 21:42

Euklides skrev:
Har du lust att utveckla idéen om att AC skall tillämpas med eftertanke? Vid vilka tillfällen är det exempelvis inte tillåtet att använda AC?


Banach-Tarskis paradox bland annat. Att man kan dela upp ett klot i flera bitar och sen visa att varje bit har samma volym som det ursprungliga. Ska erkännas att jag själv inte satt mig in i paradoxen särskilt noggrant.


Vi bortser från den något underliga formuleringen av paradoxen. Du ser inga problem med denna selektiva användning av axiom? (Det vill säga ett  accepterandet av axiomet ifråga, förutom då man av någon anledning inte tycker om de resultat som axiomet leder till.)

Användarvisningsbild
Euklides
Inlägg: 150
Blev medlem: 23 sep 2005 01:25

Inläggav Euklides » 17 feb 2011 22:40

Vi bortser från den något underliga formuleringen av paradoxen. Du ser inga problem med denna selektiva användning av axiom? (Det vill säga ett  accepterandet av axiomet ifråga, förutom då man av någon anledning inte tycker om de resultat som axiomet leder till.)


Jag orkade inte kolla upp den exakt formuleringen, men poängen var där iaf. Glömde kanske "klotet" på slutet också iofs.

Nej. För att ta paradoxen i fråga så är det ett väldigt orealistiska antagande om ett objektet som genererar det "counter"-intuitiva resultatet. I alla fall i förhållande till hur vi kan mäta och inverka på verkligheten idag,(svårt att se hur man i praktiken kan skära ut bitar som inte har någon mätbar volym). Och eftersom det inte finns något inom paradoxen som påverkar korrektheten i de matematiska uttalanden man gör om den fysikaliska verkligheten utifrån uppmätt data, ser jag inte vad "problemet" skulle vara.

Användarvisningsbild
Euklides
Inlägg: 150
Blev medlem: 23 sep 2005 01:25

Inläggav Euklides » 18 feb 2011 02:10

jag tycker inte det, tex
- jag gjorde inget (0) idag
- något har du väll gjort även om du bara legat och latat dig ?


hehe ;)
Matematik passar inte så bra för att beskriva vad man gjort eller inte gjort under dagen.

Marko
Avstängd
Inlägg: 5409
Blev medlem: 13 jan 2011 01:47

Inläggav Marko » 18 feb 2011 02:25

Jag ska inte bråka mer om 1 och 0,
Det är mest av minne till en viss Tatjana som jag vänder och vrider lite på begreppen.
Hon filosoferade mycket med ett lugn och en bestämd humor med att vända saker till det enkla och jordnära.
Hon fick mig att inse att fasta värden inte kanske är så fasta som jag vill ha dom till.

men det är väl det filosofi också kan vara, lite roande och inte så allvarligt i alla lägen.

Användarvisningsbild
Euklides
Inlägg: 150
Blev medlem: 23 sep 2005 01:25

Inläggav Euklides » 18 feb 2011 02:39

Jag ska inte bråka mer om 1 och 0,
Det är mest av minne till en viss Tatjana som jag vänder och vrider lite på begreppen.
Hon filosoferade mycket med ett lugn och en bestämd humor med att vända saker till det enkla och jordnära.
Hon fick mig att inse att fasta värden inte kanske är så fasta som jag vill ha dom till.

men det är väl det filosofi också kan vara, lite roande och inte så allvarligt i alla lägen.


Jag tror speciellt killar/män ibland kan behöva "väckas" lite av en kvinna (kanske en man för den del också ;)). Det är ju trots allt bara en lek med ord. Å andra sidan behövs ju den romantiserande allvarligheten som driftkraft i många lägen. Utan den tror jag inte tex. matematiken hade utvecklat till den nyttoapparat den trots allt är idag.

lösdrivaren
Avstängd
Inlägg: 869
Blev medlem: 16 okt 2010 12:33

Inläggav lösdrivaren » 18 feb 2011 02:50

Just sådana som dej Marko som förstör FF, käften går utan att säga något vettig. Du måste säga nåt oftast allmännbla bla.

FF:s nivå har sjunkit rejält, dels tack vare fittmoderarorerna som ständigt slussar ut vettiga gubbar och gör FF till en sandlåda. Där trivs nog Johan, fattar inte varför namnet filosofiforum, när hart när inget handlar om filosofi längre utan en massa misslyckade typer som är på lågstadienivå som gråter ut.
maximal utdelning med minimal ansträngning

Marko
Avstängd
Inlägg: 5409
Blev medlem: 13 jan 2011 01:47

Inläggav Marko » 18 feb 2011 03:06

Tja, du kanske har rätt i det...
Men dina argument är inte heller direkt filosofiska, mest en massa ilska som andra får ta.

Antar att det är du som blivit kickad tidigare med ditt sätt att tracka ner folk. Du är ju den stora filosofen som förtjänar titel som du självutnämner dig till, liraren i den högre dimensionen, och alla andra är nollor och barnrumpor som sitter här och gråter sina krokodiltårar.
Nej, dina ord biter inte på mig, dom är lika färglösa som din profil, men jag uppskattar din ärlighet, faktiskt.

lösdrivaren
Avstängd
Inlägg: 869
Blev medlem: 16 okt 2010 12:33

Inläggav lösdrivaren » 18 feb 2011 05:03

Tack detsamma.
Dina meningslösa palaver tillför absolut ingenting.
Du tog ett break, sa att du skriver som ett nytt nick. Och, det blev värre. Har du mundiarre?
Du postar 20 inlägg om dagen, du har en skitåsikt om allt. Lugna ner dej.
maximal utdelning med minimal ansträngning

Marko
Avstängd
Inlägg: 5409
Blev medlem: 13 jan 2011 01:47

Inläggav Marko » 18 feb 2011 05:09

lösdrivaren skrev:Tack detsamma.
Dina meningslösa palaver tillför absolut ingenting.
Du tog ett break, sa att du skriver som ett nytt nick. Och, det blev värre. Har du mundiarre?
Du postar 20 inlägg om dagen, du har en skitåsikt om allt. Lugna ner dej.


jaja, orkar inte med dig, du har inte ens finess att byta attack metoder,
samma argument hela tiden, och nu mina egna ord.. (lite fantasifullt men inget nytt)

börja använda lite fantasi om du vill åstadkomma något vettigt.
efter att ha läst dina påhopp ett antal gånger mot olika personer med samma argument så känns det väldigt urvattnat och inte direkt genuint.

Användarvisningsbild
Euklides
Inlägg: 150
Blev medlem: 23 sep 2005 01:25

Inläggav Euklides » 18 feb 2011 13:19

Nu var nog denna tråden sabbad... Även fast jag tycker lösdrivaren är en stor del av problemet, måste jag hålla med lite i vad han säger.

Marko
Avstängd
Inlägg: 5409
Blev medlem: 13 jan 2011 01:47

Inläggav Marko » 18 feb 2011 15:30

Tråden är nog inte förstörd,
men den har gått fram och tillbaka mellan 2 läger,
de som ser oändlighet som något obestämt gånger något som inte existerar,
till matematiker som har sin syn på att reglerna i mattematiken fungerar utmärkt för att ge ett bra svar.

Inom elläran har jag inga problem att använda noll som enhet och se en evigt pågående process.
om jag ändrar en variabel till 0 så upphör processen.

Lill-Leif
Inlägg: 336
Blev medlem: 12 jan 2011 15:12

Inläggav Lill-Leif » 18 feb 2011 16:50

Om antalet inlägg i den här tråden ändras till 0 försvinner den.

Marko
Avstängd
Inlägg: 5409
Blev medlem: 13 jan 2011 01:47

Inläggav Marko » 18 feb 2011 20:10

Lill-Leif skrev:Om antalet inlägg i den här tråden ändras till 0 försvinner den.

Det tror du bara ; ), ge mig hårddisken så ska jag nog kunna återskapa databasen. Information försvinner inte bara för att den inte är synlig.

Användarvisningsbild
Zokrates
Inlägg: 9945
Blev medlem: 14 maj 2007 02:27

Inläggav Zokrates » 18 feb 2011 20:17

Marko skrev:
Lill-Leif skrev:Om antalet inlägg i den här tråden ändras till 0 försvinner den.

Det tror du bara ; ), ge mig hårddisken så ska jag nog kunna återskapa databasen. Information försvinner inte bara för att den inte är synlig.


Ah, det kan han ju göra själv genom att söka på cachen i webläsaren, förutsatt att han inte innan medvetet raderat den med ett program som skriver nonsensdata över innehållet.

Marko
Avstängd
Inlägg: 5409
Blev medlem: 13 jan 2011 01:47

Inläggav Marko » 18 feb 2011 21:58

Zokrates skrev:
Marko skrev:
Lill-Leif skrev:Om antalet inlägg i den här tråden ändras till 0 försvinner den.

Det tror du bara ; ), ge mig hårddisken så ska jag nog kunna återskapa databasen. Information försvinner inte bara för att den inte är synlig.


Ah, det kan han ju göra själv genom att söka på cachen i webläsaren, förutsatt att han inte innan medvetet raderat den med ett program som skriver nonsensdata över innehållet.


... och sen lagrar en del servrar på nätet information som Google slutat indexera, hittade information om sidor som legat nere i över 10 år.. har försökt hitta tillbaka dit men vet inte var den ligger.
på tal om återskapa data, läste precis att Ubuntu i senaste uppdateringen kan söka igenom diskar efter raderade filer på ett enkelt sätt med programmet gparted : -) Det var på tiden.. det var lite besvärligt innan att återskapa diskar.

att skriva över en databas, det är lätt gjort som du säger, man skriver över med ny data.
cachen och annat förstörs med.. själv har jag lagt min cache i en ramdisk, dvs. ramminnet agerar som hårddisk och stänger jag av strömmen så e den datan 'borta'.


Återgå till "Naturvetenskap"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 27 och 0 gäster