Oändligheten gånger noll?

Fysik, biologi, teknik, ETC.

Moderator: Moderatorgruppen

Marko
Avstängd
Inlägg: 5409
Blev medlem: 13 jan 2011 01:47

Inläggav Marko » 18 feb 2011 22:20

Den här filmen är lite intressant för denna topic. (del2 av 2 delar)

<iframe title="YouTube video player" width="480" height="390" src="http://www.youtube.com/embed/ZdhvnGXySq0" frameborder="0"></iframe>

scirocco
Inlägg: 2098
Blev medlem: 19 dec 2008 21:43

Inläggav scirocco » 18 feb 2011 22:31

Marko skrev:Tråden är nog inte förstörd,
men den har gått fram och tillbaka mellan 2 läger,
de som ser oändlighet som något obestämt gånger något som inte existerar,
till matematiker som har sin syn på att reglerna i mattematiken fungerar utmärkt för att ge ett bra svar.

Inom elläran har jag inga problem att använda noll som enhet och se en evigt pågående process.
om jag ändrar en variabel till 0 så upphör processen.


      Jag kanske är ensam i mitt läger som ser 0 som oändligt .
Nu hoppar jag till tråder är universum oändligt då jag ändå är inne på oändlighet. Fast jag skriver det i denna tråd. Jo,jag tänker att alla barn automatiskt säger att universum är oändligt därför deras hjärnor har den kunskapen från början. När barnet försöker tänka sig slutet fortsätter det ändå,helt enkelt därför att det gör det. Är det på något vis tomt så fortsätter det också. Det är förövrigt väldigt tomt alldeles i min närhet också, i centrum av mitt univers.
När vi växer upp försöker en del att räkna ut hur universum kan eller bör ta slut. Det verkar mycket jobbigt,och ologiskt.
       PS. Jag respekterar er som inom matematikens regler vill definiera det hela på så sätt, men jag anser det fritt för andra som ägnat sig åt annat i livet än att ha matematik som yrke att filosofera kring vad oändligheten gånger 0 är. Det är också fritt för var och en att filosofera kring matematik fast denne inte är utbildad matematiker på universitet. Själv hade jag alltid alla rätt på matteprov på gymnasiet utan att kontrollräkna eller använda räkneapparat. Valde sedan andra vägar i livet än att studera matte och anser mig nu helt outbildad i ämnet. Vill med detta säga att vi alla har olika talanger och förmåga och jag ser det meningsfulla i att utbyta tankar med alla och envar.. i alla ämnen.

Användarvisningsbild
freddemalte
Inlägg: 3393
Blev medlem: 04 mar 2006 20:04

Inläggav freddemalte » 18 feb 2011 22:45

Marko skrev:Den här filmen är lite intressant för denna topic. (del2 av 2 delar)

Hej Marko

Om man koncentrerar sig riktigt ordentligt kan man få den snurrande damens ben att snurra åt ett håll och den övre delen åt det andra, men det är ganska så svårt!

Vänligen

Fredrik
"Jag drömde att jag var, vaknade och var den jag drömde."

För mig är filosofi i princip likställt med ifrågasättandet av det vardagliga (common-sense) med det rationella tänkandet (analys och abstraktion), känsla och språket som huvudsakliga verktyg i en spännande samklang med fantasin drivet av en enorm nyfikenhet på världen vanligast manifesterad i en undran över hur andra människor upplever sin tillvaro, tänker och känner.

Marko
Avstängd
Inlägg: 5409
Blev medlem: 13 jan 2011 01:47

Inläggav Marko » 18 feb 2011 23:18

scirocco skrev: Jag kanske är ensam i mitt läger som ser 0 som oändligt .


Har nog ingen betydelse på hur vi ser saker, det blir aldrig helt korrekt hur vi än vänder och vrider på det.

Tex, tänk dig att du tittar ut i universum så långt det bara går. Vi ser då singulariteten (0)
vänd dig om och titta ut åt andra hållet, Samma sak där, längst där ute existerar singulariteten med (0)
hur kan en singularitet existera på två ställen samtidigt ? (kan utökas hur länge som helst, det intressanta är att 0 omger hela vårat rum, längst där ute, och med universums hela volym. (så ser jag det)



freddemalte skrev:Om man koncentrerar sig riktigt ordentligt kan man få den snurrande damens ben att snurra åt ett håll och den övre delen åt det andra, men det är ganska så svårt!


Den damen har alltid dansat medsols, det är emot min förmåga att få henne att dansa åt andra hållet.

Användarvisningsbild
freddemalte
Inlägg: 3393
Blev medlem: 04 mar 2006 20:04

Inläggav freddemalte » 18 feb 2011 23:27

Marko skrev:Den damen har alltid dansat medsols, det är emot min förmåga att få henne att dansa åt andra hållet.
Hej Marko

Aha! Intressant! Jo, så funkar vi nog allihop, fast det kan handla om olika fenomen. Det är säkert mycket man har i sin omgivning som man tenderar att se på ett visst sätt (av vana eller inlärning) fast det egentligen (åtminstone teoretiskt) går lika bra att se det på ett annat sätt, om man bara visste hur, eller pallade ge sig in i arbetet att koncentrera sig på det. Oftast inte så viktigt (antagligen) att kunna se det annorlunda, men i vissa fall kanske viktigare än man tror.

Vänligen

Fredrik
"Jag drömde att jag var, vaknade och var den jag drömde."

För mig är filosofi i princip likställt med ifrågasättandet av det vardagliga (common-sense) med det rationella tänkandet (analys och abstraktion), känsla och språket som huvudsakliga verktyg i en spännande samklang med fantasin drivet av en enorm nyfikenhet på världen vanligast manifesterad i en undran över hur andra människor upplever sin tillvaro, tänker och känner.

scirocco
Inlägg: 2098
Blev medlem: 19 dec 2008 21:43

Inläggav scirocco » 18 feb 2011 23:29

Jo Marko, det har hela tiden kännts som vi tänker i ungefär samma fotspår tänkte jag skriva. Det var verkligen dumt uttryckt. Satt och tänkte på annat. Jo, längst där ute.. det gör mig detsamma om det är 0 -inget som fortsätter där allenast eller det fortsätter att finnas materia i det, här o där som här ungefär. Det är i allafall oändligt.

Marko
Avstängd
Inlägg: 5409
Blev medlem: 13 jan 2011 01:47

Inläggav Marko » 19 feb 2011 01:00

freddemalte skrev:Aha! Intressant! Jo, så funkar vi nog allihop, fast det kan handla om olika fenomen. Det är säkert mycket man har i sin omgivning som man tenderar att se på ett visst sätt (av vana eller inlärning) fast det egentligen (åtminstone teoretiskt) går lika bra att se det på ett annat sätt, om man bara visste hur, eller pallade ge sig in i arbetet att koncentrera sig på det. Oftast inte så viktigt (antagligen) att kunna se det annorlunda, men i vissa fall kanske viktigare än man tror.

Vänligen

Fredrik


Jag kommer ihåg dom där 3d bilderna som aftonbladet visade runt 1998, Jag kunde inte se vad dessa föreställde,
Efter ett par timmars övning kom jag på tekniken, och såg bilderna i punktmatrisen.
Sen gick det snabbare för var gång. Så det handlar nog om att lära sig nya sätt att titta på.

*blundar jag så är det inga problem att få dansösen att rotera motsols ; )

Användarvisningsbild
Euklides
Inlägg: 150
Blev medlem: 23 sep 2005 01:25

Inläggav Euklides » 19 feb 2011 04:10

Tråden är nog inte förstörd,
men den har gått fram och tillbaka mellan 2 läger,
de som ser oändlighet som något obestämt gånger något som inte existerar,
till matematiker som har sin syn på att reglerna i mattematiken fungerar utmärkt för att ge ett bra svar.

Inom elläran har jag inga problem att använda noll som enhet och se en evigt pågående process.
om jag ändrar en variabel till 0 så upphör processen.


Felet är att ena lägret inte tycks förstå att 0 är ett teoretiskt koncept, eller helt enkelt ett ord, som uppfyller de egenskaper vi tillskriver det. Det gäller oavsett några matematiska regler.
Jag kan inte se något annat än bristfällig förståelse för samspelet mellan språk och fysikalisk verklighet, när man försöker motbevisa att 0 är 0 genom att använda motexempel från naturen. Det är som att säga att grönt inte finns för att en röd blomma inte är grön utan just röd.

Användarvisningsbild
Euklides
Inlägg: 150
Blev medlem: 23 sep 2005 01:25

Inläggav Euklides » 19 feb 2011 04:27

PS. Jag respekterar er som inom matematikens regler vill definiera det hela på så sätt, men jag anser det fritt för andra som ägnat sig åt annat i livet än att ha matematik som yrke att filosofera kring vad oändligheten gånger 0 är. Det är också fritt för var och en att filosofera kring matematik fast denne inte är utbildad matematiker på universitet. Själv hade jag alltid alla rätt på matteprov på gymnasiet utan att kontrollräkna eller använda räkneapparat. Valde sedan andra vägar i livet än att studera matte och anser mig nu helt outbildad i ämnet. Vill med detta säga att vi alla har olika talanger och förmåga och jag ser det meningsfulla i att utbyta tankar med alla och envar.. i alla ämnen.


Men använd inte ordet noll då. Du kan ju välja vilket ord du vill, kanske oändligt eftersom du verkar vara inne på att din nolla ska betyda oändligt. Är du med på det fundamentala felet du gör? Det har egentligen ingenting med matematik att göra.

Marko
Avstängd
Inlägg: 5409
Blev medlem: 13 jan 2011 01:47

Inläggav Marko » 19 feb 2011 06:11

Problemet är ligger lite i denna tråds natur,
Fredrik skriver i topicen vad är noll gånger oändligheten.
sen frågar han om matematikens syn på vad värdet kan tänkas bli.
Men jag tror att kontext (iallafall i begynnelsen av tråden) var förståelse om just rummet och hur vi tolkar det.
Så vad vi än svarar så blir det inte fel, med hänsyn till vad som efterfrågas.
en matematiker svarar på sitt sätt, och andra efter tolkningen av rummet.

noll tycker jag inte är helt fel att använda för att se på oändligheten,
då man ofta tolkar singulariteten som en oändlig energi. men där har vi även avsaknad av rum och tid.
(kan matematiken beskriva avsaknad av tid eller rum ?)

Kanske det är god ide ska skapa en ny topics där frågan är mer väldefinierad. fast jag tror nog de flesta är överens vid det här laget.

scirocco
Inlägg: 2098
Blev medlem: 19 dec 2008 21:43

Inläggav scirocco » 19 feb 2011 09:22

Ja Euklides, jag byter gärna ut 0 mot oändlighet. Svaret blir detsamma. Är denna fråga matematisk? Freddemalte antar att matematiken har flera svar på frågan. Är man inte överens inom matematiken?

Användarvisningsbild
Zokrates
Inlägg: 9945
Blev medlem: 14 maj 2007 02:27

Inläggav Zokrates » 19 feb 2011 10:23

För att noll skall ha en mening så krävs det ju ett sammanhang, noll vad då?
Noll utan en direkt åsyftan på det som saknas är ju bara nonsens.
I exemplet med universum, så skulle det låta så här, inget universum gånger universum är lika med, eller som denna trådens titel,
Oändlighet gånger ingen oändligheten är lika med?

Jag skall vara lite mer exakt,

Om man tar en oändlighet ingen gång, vad blir summan då?

scirocco
Inlägg: 2098
Blev medlem: 19 dec 2008 21:43

Inläggav scirocco » 19 feb 2011 10:38

I det sista om universum är du fullständigt logisk Zokrates. I det första om att noll skulle vara nonsens , sådär. Noll har en mening att ge plats för annat. Men låt oss leka med tanken; enbart noll är strunt. Noll scirocco ger mening.

scirocco
Inlägg: 2098
Blev medlem: 19 dec 2008 21:43

Inläggav scirocco » 19 feb 2011 10:48

Zkrates, om du byter ut 0 mot oändlighet blir det oändlighet gånger oändlighet. Följdaktligen kan man byta ut oändligheten mot 0 och det blir noll gånger noll.

scirocco
Inlägg: 2098
Blev medlem: 19 dec 2008 21:43

Inläggav scirocco » 19 feb 2011 11:03

En


Återgå till "Naturvetenskap"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 18 och 0 gäster