Hur slutar det? (om det slutar)

Fysik, biologi, teknik, ETC.

Moderator: Moderatorgruppen

Användarvisningsbild
freddemalte
Inlägg: 3393
Blev medlem: 04 mar 2006 20:04

Hur slutar det? (om det slutar)

Inläggav freddemalte » 19 okt 2010 20:08

Hur tror ni att universums "öde" ter sig?

1. The Big Rip  
http://sv.wikipedia.org/wiki/Big_Rip

2. The Big Chill  
http://sv.wikipedia.org/wiki/Big_Chill

3. The Big Crunch  
http://sv.wikipedia.org/wiki/Big_Crunch

4. Något annat . . .  i så fall vad?

Vänligen

Fredrik
"Jag drömde att jag var, vaknade och var den jag drömde."

För mig är filosofi i princip likställt med ifrågasättandet av det vardagliga (common-sense) med det rationella tänkandet (analys och abstraktion), känsla och språket som huvudsakliga verktyg i en spännande samklang med fantasin drivet av en enorm nyfikenhet på världen vanligast manifesterad i en undran över hur andra människor upplever sin tillvaro, tänker och känner.

Mr.M
Inlägg: 1258
Blev medlem: 17 sep 2010 20:12

Inläggav Mr.M » 19 okt 2010 20:46

Inte lätt att veta då vi inte vet processerna i universum.
Men det vi ser är att universum accelererar och synlig materia minska i förhållande till rummets storlek.
när vi vet mer om svart materia så kan vi eventuellt förstå processen bättre,
kommer svart materia att övergå till vit materia ?
en teori idag är att svart materia existerar så kort tid att den inte hinner reflektera radiovågor/ljus.
men att dess energi rester finns kvar.

hur blir det med svarta hålen, kommer dessa att förångas bort enligt hawkings teorier ?
Det skulle nog ta mer än några miljarder år.. eller 2.8x10exp64 år för små svarta hål.

Det är svårt eller omöjligt att ens gissa bra, men jag tror att universum kommer att tappa sin egen energi med tiden.
men att ny energi tillförs utifrån eller att materia skapas vid gynnsamma tillfällen.

jag ansluter mig till hawkings beräkningar om svarta hålens livslängd.
Och då är ingen av dom ovanstående sluten korrekta.
(slutna system i öppna system.. jag tror att vårat universum är ett öppet system)

Mr.M
Inlägg: 1258
Blev medlem: 17 sep 2010 20:12

Inläggav Mr.M » 20 okt 2010 19:50

fick en fundering,
om ett svart hål dunstar iväg materia,
vad händer när den går under den kritiska nivån för att hålla ihop energin som ett svart hål ?

Kommer den att skapa något som kan ses som ett eget universum som vårat ?

anta att dess singularitet slutar att vara stabil och svarta hålet börjar expandera,
precis som vårat egen big bang, och skapar nya galaxer mm, kanske tom liv kommer att existera,
hur ser en person i den världen på sitt universum ?

Användarvisningsbild
freddemalte
Inlägg: 3393
Blev medlem: 04 mar 2006 20:04

Inläggav freddemalte » 20 okt 2010 21:08

Mr.M skrev:fick en fundering,
om ett svart hål dunstar iväg materia,
vad händer när den går under den kritiska nivån för att hålla ihop energin som ett svart hål ?

Kommer den att skapa något som kan ses som ett eget universum som vårat ?

anta att dess singularitet slutar att vara stabil och svarta hålet börjar expandera,
precis som vårat egen big bang, och skapar nya galaxer mm, kanske tom liv kommer att existera,
hur ser en person i den världen på sitt universum ?
Bra fåga! Nästa? Nä, skämt åsido - intressant, tja - det beror väl på vilka förutsättningar som gäller där det svarta hålet befinner sig? Är det i detta universum det befinner sig eller tänker du dig ett svart hål som "slukat" att det som vi anser vara det observerbara universum som vi befinner oss i nu? Kanske kan den energin om finns "uppladdad" i det svarta hålet räcka till att åter skapa ett eget universum - frågan är om de begynnelsevillkor som råder i ett sådant tillfället kan motsvara de begynnelsevillkor som antas ha gällt vid BigBang? Bara en liten, liten skillnad torde få oerhörda effekter på sikt vad gäller utvecklingen av ett sådant universum?

Vänligen

Fredrik
"Jag drömde att jag var, vaknade och var den jag drömde."

För mig är filosofi i princip likställt med ifrågasättandet av det vardagliga (common-sense) med det rationella tänkandet (analys och abstraktion), känsla och språket som huvudsakliga verktyg i en spännande samklang med fantasin drivet av en enorm nyfikenhet på världen vanligast manifesterad i en undran över hur andra människor upplever sin tillvaro, tänker och känner.

Mr.M
Inlägg: 1258
Blev medlem: 17 sep 2010 20:12

Inläggav Mr.M » 20 okt 2010 21:55

" frågan är om de begynnelsevillkor som råder i ett sådant tillfället kan motsvara de begynnelsevillkor som antas ha gällt vid BigBang? "

Jag tror inte att det kan jämföras med big bang.
Min tanke var mer att försöka förstå hur en individ på insidan av en sådan här händelse ser och funderar runt sitt universum Sen ser jag från mitt perspektiv utanför hans universum.

Det jag kom på är att detta kanske inte är möjligt praktiskt då det krävs en minimal mängd av massa för att bilda ett svart hål, typ några få solar, och att denna massa inte borde kunna skapa galaxer mm.

Användarvisningsbild
freddemalte
Inlägg: 3393
Blev medlem: 04 mar 2006 20:04

Inläggav freddemalte » 20 okt 2010 22:05

Mr.M skrev:" frågan är om de begynnelsevillkor som råder i ett sådant tillfället kan motsvara de begynnelsevillkor som antas ha gällt vid BigBang? "

Jag tror inte att det kan jämföras med big bang.
Min tanke var mer att försöka förstå hur en individ på insidan av en sådan här händelse ser och funderar runt sitt universum Sen ser jag från mitt perspektiv utanför hans universum.

Det jag kom på är att detta kanske inte är möjligt praktiskt då det krävs en minimal mängd av massa för att bilda ett svart hål, typ några få solar, och att denna massa inte borde kunna skapa galaxer mm.
Men tänker du dig då att det "nya" universumet skulle vara skilt från det gamla i termer av rumsdimensioner eller till och med tid? Ty detta är väl avgörande för hur den personen skulle uppleva den världen i relation till den vi upplever? Eller hur tänker du dig det hela?

Vänligen

Fredrik
"Jag drömde att jag var, vaknade och var den jag drömde."

För mig är filosofi i princip likställt med ifrågasättandet av det vardagliga (common-sense) med det rationella tänkandet (analys och abstraktion), känsla och språket som huvudsakliga verktyg i en spännande samklang med fantasin drivet av en enorm nyfikenhet på världen vanligast manifesterad i en undran över hur andra människor upplever sin tillvaro, tänker och känner.

J R Auk
Inlägg: 8233
Blev medlem: 19 apr 2004 00:44
Ort: En borgerlig miljö

Inläggav J R Auk » 20 okt 2010 22:20

Ett tips innan ni lyssnar på fysikerna som enligt Marx tes måste hävda sig enligt produktionens dialektik, eller som mer korrekt bör omtalas, genom försörjningens dialektik.

http://sv.wikipedia.org/wiki/Trekropparsproblemet

Med andra ord de har ingen aning.
The decisions of bureaucracy are frequently reduced to Yes or No answers to drafts submitted to it; the bureaucratic way of thinking has become the secret model for a thought allegedly still free. But the responsibility of philosophical thought in its essential situations is not to play this game. A given alternative is already a piece of heteronomy. - Theodor W. Adorno

Mr.M
Inlägg: 1258
Blev medlem: 17 sep 2010 20:12

Inläggav Mr.M » 20 okt 2010 22:48

Men tänker du dig då att det "nya" universumet skulle vara skilt från det gamla i termer av rumsdimensioner eller till och med tid? Ty detta är väl avgörande för hur den personen skulle uppleva den världen i relation till den vi upplever? Eller hur tänker du dig det hela?

jag tänker mig att hans unviersum expanderar i vårat universum
det svarta hålet accelererar med ljusets hastighet.

våran position är relativt ganska stilla i förhållande till hans universum och vi kan se hur den expanderar.

Mr.M
Inlägg: 1258
Blev medlem: 17 sep 2010 20:12

Inläggav Mr.M » 20 okt 2010 23:52

hmm, vet inte hur jag tänker : P
gravitationen i deras synliga rum borde göra att expansionen sker långsamt från våran synvikel, och att tiden står i stort sätt stilla..

Blir inte lätt att räkna på detta...  en långsam expansion från vårat perspektiv men med ljusets hastighet från deras.

sen har vi Lorentz faktorn, deras expansionshastighet är nästan ljusets. och dom har hela universums energi.
från vårat perspektiv expanderar dom långsamt och har nästan ingen energi alls.

jag ger upp : P

Användarvisningsbild
freddemalte
Inlägg: 3393
Blev medlem: 04 mar 2006 20:04

Inläggav freddemalte » 21 okt 2010 00:16

Mr.M skrev:hmm, vet inte hur jag tänker : P
gravitationen i deras synliga rum borde göra att expansionen sker långsamt från våran synvikel, och att tiden står i stort sätt stilla..

Blir inte lätt att räkna på detta...  en långsam expansion från vårat perspektiv men med ljusets hastighet från deras.

sen har vi Lorentz faktorn, deras expansionshastighet är nästan ljusets. och dom har hela universums energi.
från vårat perspektiv expanderar dom långsamt och har nästan ingen energi alls.

jag ger upp : P
Hummmm . . . ja det verkar onekligen lite avancerat! ;-)
"Jag drömde att jag var, vaknade och var den jag drömde."

För mig är filosofi i princip likställt med ifrågasättandet av det vardagliga (common-sense) med det rationella tänkandet (analys och abstraktion), känsla och språket som huvudsakliga verktyg i en spännande samklang med fantasin drivet av en enorm nyfikenhet på världen vanligast manifesterad i en undran över hur andra människor upplever sin tillvaro, tänker och känner.

Mr.M
Inlägg: 1258
Blev medlem: 17 sep 2010 20:12

Inläggav Mr.M » 21 okt 2010 00:21

Men jag antar att vi måste förstå vad gravitation är och när vi visualiserar eller föreställer oss vad som kan ha skett,
så måste vi ha det i tanken. att utesluta gravitation och hur tid beter sig kan ju inte uteslutas ?

Mr.M
Inlägg: 1258
Blev medlem: 17 sep 2010 20:12

Inläggav Mr.M » 21 okt 2010 00:35

Jag såg en gammal dokumentär om kvantfysik här om dagen,
och där visade dom upp hur effekten av tid påverkas av gravitation.

satelliterna har en klocka i låg gravitation
vi har en klocka här på jorden.
dessa måste synkroniseras och justeras var dag, på grund av gravitations skillnaderna som kröker tiden.
Tiden som skiljer är inte stor, men ger GPS system felmarginaler på runt 1.5KM /dygn.

Användarvisningsbild
freddemalte
Inlägg: 3393
Blev medlem: 04 mar 2006 20:04

Inläggav freddemalte » 21 okt 2010 00:39

Mr.M skrev:Jag såg en gammal dokumentär om kvantfysik här om dagen,
och där visade dom upp hur effekten av tid påverkas av gravitation.

satelliterna har en klocka i låg gravitation
vi har en klocka här på jorden.
dessa måste synkroniseras och justeras var dag, på grund av gravitations skillnaderna som kröker tiden.
Tiden som skiljer är inte stor, men ger GPS system felmarginaler på runt 1.5KM /dygn.
Och hur vet man att det är tiden (som sådan) som kröks och inte enbart förutsättningarna för materian som sådan (vilket då leder till att t.ex. klockorna beter sig olika)?

Vänligen

Fredrik
"Jag drömde att jag var, vaknade och var den jag drömde."

För mig är filosofi i princip likställt med ifrågasättandet av det vardagliga (common-sense) med det rationella tänkandet (analys och abstraktion), känsla och språket som huvudsakliga verktyg i en spännande samklang med fantasin drivet av en enorm nyfikenhet på världen vanligast manifesterad i en undran över hur andra människor upplever sin tillvaro, tänker och känner.

Användarvisningsbild
Zokrates
Inlägg: 9945
Blev medlem: 14 maj 2007 02:27

Inläggav Zokrates » 21 okt 2010 00:43

Mr.M skrev:Men jag antar att vi måste förstå vad gravitation är och när vi visualiserar eller föreställer oss vad som kan ha skett,
så måste vi ha det i tanken. att utesluta gravitation och hur tid beter sig kan ju inte uteslutas ?


Gravitationen visualiseras enklast genom att förstå hur magnetismen beter sig, i det här fallet den dragande kraften, givetvis är det inte exakt detsamma, men kraften verkar ungefär likadant. Jag ser det som att redan i kvarkarna ligger egenskapen och verkar genom en sammanbindande attraktionskraft, vilket är grunden för att en atom överhuvudtaget skall kunna hålla samman.

Men, dragit till sin spets bör det då finnas kvarkar som uppvisar antigravitation, de kan inte heller då logiskt bilda en enhet som t.ex en proton, vilket leder till att de ej heller av samma orsak någonsin kan ingå i  en normal atomkärna.
Mängden av dessa fria okänt uppbyggda kvarkar bör således motsvara det som går under benämningen mörk energi, de utgör alltså en energienhet och som sådan har de en antigravitation vilket verkar tryckande mot vårt övriga synliga universum.

Om vi utgår från en big bang, så ser spridningsförloppet ut som så att de enklaste partiklarna slår sig samman beroende på polaritet, de partiklar som blivit över är de som ej kunnat ingå i denna sammanslagningen, de är dessutom till massan större, dessutom verkar det som om en bunden atom förlorar en del av sin dragningskraft gentemot om den varit fri, således utövar de fria kvarkarna en större fråntryckande kraft just därav, varpå de verkar som en samlad större kraft vilket ökar på universums expansion, fritt fall mot en allt högre hastighet, kommer även atomernas inre sammanhållande dragningskraft att minska, vilket får det underliggande nätet ( the grid ) att tappa den gräns för när atomerna kan hållas samman sinsemellan, vilket leder till det som går under benämningen the big rip, vilket är detsamma som att allt upplöses, varav att de sista enheterna att upplösas blir just de supermassiva hål som fortfarande kan motstå detta under en längre, men givet ej oändlig tid.

Mr.M
Inlägg: 1258
Blev medlem: 17 sep 2010 20:12

Inläggav Mr.M » 21 okt 2010 01:02

freddemalte skrev:
Mr.M skrev:Jag såg en gammal dokumentär om kvantfysik här om dagen,
och där visade dom upp hur effekten av tid påverkas av gravitation.

satelliterna har en klocka i låg gravitation
vi har en klocka här på jorden.
dessa måste synkroniseras och justeras var dag, på grund av gravitations skillnaderna som kröker tiden.
Tiden som skiljer är inte stor, men ger GPS system felmarginaler på runt 1.5KM /dygn.
Och hur vet man att det är tiden (som sådan) som kröks och inte enbart förutsättningarna för materian som sådan (vilket då leder till att t.ex. klockorna beter sig olika)?

Vänligen

Fredrik



Det borde vara fel, Därför att gravitationen är en mycket svagare kraft än kärnkraften,
Gravitation borde inte kunna påverka kärnkraften och ändra dess svängningar. I GPS satelliter använder dom sig av atomur.


Återgå till "Naturvetenskap"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 7 och 0 gäster