Hur slutar det? (om det slutar)

Fysik, biologi, teknik, ETC.

Moderator: Moderatorgruppen

Användarvisningsbild
Zokrates
Inlägg: 9945
Blev medlem: 14 maj 2007 02:27

Inläggav Zokrates » 21 okt 2010 01:05

Mr.M skrev:
freddemalte skrev:
Mr.M skrev:Jag såg en gammal dokumentär om kvantfysik här om dagen,
och där visade dom upp hur effekten av tid påverkas av gravitation.

satelliterna har en klocka i låg gravitation
vi har en klocka här på jorden.
dessa måste synkroniseras och justeras var dag, på grund av gravitations skillnaderna som kröker tiden.
Tiden som skiljer är inte stor, men ger GPS system felmarginaler på runt 1.5KM /dygn.
Och hur vet man att det är tiden (som sådan) som kröks och inte enbart förutsättningarna för materian som sådan (vilket då leder till att t.ex. klockorna beter sig olika)?

Vänligen

Fredrik



Det borde vara fel, Därför att gravitationen är en mycket svagare kraft än kärnkraften,
Gravitation borde inte kunna påverka kärnkraften och ändra dess svängningar. I GPS satelliter använder dom sig av atomur.


Gravitationen är ju ett resultat av en minkärnkraft. 8)

Användarvisningsbild
freddemalte
Inlägg: 3393
Blev medlem: 04 mar 2006 20:04

Inläggav freddemalte » 21 okt 2010 01:06

Mr.M skrev:
freddemalte skrev:
Mr.M skrev:Jag såg en gammal dokumentär om kvantfysik här om dagen,
och där visade dom upp hur effekten av tid påverkas av gravitation.

satelliterna har en klocka i låg gravitation
vi har en klocka här på jorden.
dessa måste synkroniseras och justeras var dag, på grund av gravitations skillnaderna som kröker tiden.
Tiden som skiljer är inte stor, men ger GPS system felmarginaler på runt 1.5KM /dygn.
Och hur vet man att det är tiden (som sådan) som kröks och inte enbart förutsättningarna för materian som sådan (vilket då leder till att t.ex. klockorna beter sig olika)?

Vänligen

Fredrik



Det borde vara fel, Därför att gravitationen är en mycket svagare kraft än kärnkraften,
Gravitation borde inte kunna påverka kärnkraften och ändra dess svängningar. I GPS satelliter använder dom sig av atomur.
Nä det kan man ju "tycka" eller "tro" men hur vet man vilket det är som sker? Tiden som förändras eller de system med vilket vi avgör "tidens gång"? Det där är väl ändå ganska lurigt . . .

Vänligen

Fredirk
"Jag drömde att jag var, vaknade och var den jag drömde."

För mig är filosofi i princip likställt med ifrågasättandet av det vardagliga (common-sense) med det rationella tänkandet (analys och abstraktion), känsla och språket som huvudsakliga verktyg i en spännande samklang med fantasin drivet av en enorm nyfikenhet på världen vanligast manifesterad i en undran över hur andra människor upplever sin tillvaro, tänker och känner.

Mr.M
Inlägg: 1258
Blev medlem: 17 sep 2010 20:12

Inläggav Mr.M » 21 okt 2010 01:06

Zokrates

låter rimligt att anta att det är på det viset,
jag har lite funderingar runt hur gravitationen skulle ens kunna påverka oss när den expanderar snabbare än ljuset.
om ett sönderfall av atomkärnor ska ske, så borde denna kraft ligga nära, om det är en gravitations effekt.

Användarvisningsbild
Zokrates
Inlägg: 9945
Blev medlem: 14 maj 2007 02:27

Inläggav Zokrates » 21 okt 2010 01:11

Mr.M skrev:Zokrates

låter rimligt att anta att det är på det viset,
jag har lite funderingar runt hur gravitationen skulle ens kunna påverka oss när den expanderar snabbare än ljuset.
om ett sönderfall av atomkärnor ska ske, så borde denna kraft ligga nära, om det är en gravitations effekt.


En atomkärna har alltid en halveringstid, låt vara att vi antar att den ligger på 30 miljarder år, men likväl, precis som ett batteri tar slut, så tar även atomerna en dag slut, låt säga att innan detta sker, så minskar ju gravitationen succesivt , varpå expansionen går upp mot ljusets hastighet, låt säga att vid de farterna klarar förmodligen inte längre atomerna av att behålla ens ett elektronskal, då upplöses ju atomen som sådan.

Mr.M
Inlägg: 1258
Blev medlem: 17 sep 2010 20:12

Inläggav Mr.M » 21 okt 2010 01:11

freddemalte skrev:
Mr.M skrev:
freddemalte skrev:
Mr.M skrev:Jag såg en gammal dokumentär om kvantfysik här om dagen,
och där visade dom upp hur effekten av tid påverkas av gravitation.

satelliterna har en klocka i låg gravitation
vi har en klocka här på jorden.
dessa måste synkroniseras och justeras var dag, på grund av gravitations skillnaderna som kröker tiden.
Tiden som skiljer är inte stor, men ger GPS system felmarginaler på runt 1.5KM /dygn.
Och hur vet man att det är tiden (som sådan) som kröks och inte enbart förutsättningarna för materian som sådan (vilket då leder till att t.ex. klockorna beter sig olika)?

Vänligen

Fredrik



Det borde vara fel, Därför att gravitationen är en mycket svagare kraft än kärnkraften,
Gravitation borde inte kunna påverka kärnkraften och ändra dess svängningar. I GPS satelliter använder dom sig av atomur.
Nä det kan man ju "tycka" eller "tro" men hur vet man vilket det är som sker? Tiden som förändras eller de system med vilket vi avgör "tidens gång"? Det där är väl ändå ganska lurigt . . .

Vänligen

Fredirk


jag brukar tänka mig det här scenariot, har tagit upp det förut så jag tar det kortfattat.
jag färdas ut i universum med nära ljusets hastighet, kommer tillbaka.
då är min son pensionär och jag är fortfarande 41 år gammal.

tiden är påtaglig här och inte en illusion eller en skapad tanke.

givetvis är detta experiment omöjlig att bevisa, då vi inte kan färdas i denna hastighet,
men teoretiskt sett så ska det vara på detta viset, och atomuren bekräftar att Einsteins teori är sann.

Användarvisningsbild
freddemalte
Inlägg: 3393
Blev medlem: 04 mar 2006 20:04

Inläggav freddemalte » 21 okt 2010 01:17

Mr.M skrev:
freddemalte skrev:
Mr.M skrev:
freddemalte skrev:
Mr.M skrev:Jag såg en gammal dokumentär om kvantfysik här om dagen,
och där visade dom upp hur effekten av tid påverkas av gravitation.

satelliterna har en klocka i låg gravitation
vi har en klocka här på jorden.
dessa måste synkroniseras och justeras var dag, på grund av gravitations skillnaderna som kröker tiden.
Tiden som skiljer är inte stor, men ger GPS system felmarginaler på runt 1.5KM /dygn.
Och hur vet man att det är tiden (som sådan) som kröks och inte enbart förutsättningarna för materian som sådan (vilket då leder till att t.ex. klockorna beter sig olika)?

Vänligen

Fredrik



Det borde vara fel, Därför att gravitationen är en mycket svagare kraft än kärnkraften,
Gravitation borde inte kunna påverka kärnkraften och ändra dess svängningar. I GPS satelliter använder dom sig av atomur.
Nä det kan man ju "tycka" eller "tro" men hur vet man vilket det är som sker? Tiden som förändras eller de system med vilket vi avgör "tidens gång"? Det där är väl ändå ganska lurigt . . .

Vänligen

Fredirk


jag brukar tänka mig det här scenariot, har tagit upp det förut så jag tar det kortfattat.
jag färdas ut i universum med nära ljusets hastighet, kommer tillbaka.
då är min son pensionär och jag är fortfarande 41 år gammal.

tiden är påtaglig här och inte en illusion eller en skapad tanke.
Jo, jo . . . men man kan väl lika gärna se det som att processerna i dig saktats ner ordentligt när du är ute på din universum-färd i den hastigheten och att tiden som sådan faktiskt är konstant . . . ????

Vänligen

Fredrik
"Jag drömde att jag var, vaknade och var den jag drömde."

För mig är filosofi i princip likställt med ifrågasättandet av det vardagliga (common-sense) med det rationella tänkandet (analys och abstraktion), känsla och språket som huvudsakliga verktyg i en spännande samklang med fantasin drivet av en enorm nyfikenhet på världen vanligast manifesterad i en undran över hur andra människor upplever sin tillvaro, tänker och känner.

Mr.M
Inlägg: 1258
Blev medlem: 17 sep 2010 20:12

Inläggav Mr.M » 21 okt 2010 01:27

Zokrates skrev:
Mr.M skrev:Zokrates

låter rimligt att anta att det är på det viset,
jag har lite funderingar runt hur gravitationen skulle ens kunna påverka oss när den expanderar snabbare än ljuset.
om ett sönderfall av atomkärnor ska ske, så borde denna kraft ligga nära, om det är en gravitations effekt.


En atomkärna har alltid en halveringstid, låt vara att vi antar att den ligger på 30 miljarder år, men likväl, precis som ett batteri tar slut, så tar även atomerna en dag slut, låt säga att innan detta sker, så minskar ju gravitationen succesivt , varpå expansionen går upp mot ljusets hastighet, låt säga att vid de farterna klarar förmodligen inte längre atomerna av att behålla ens ett elektronskal, då upplöses ju atomen som sådan.


hmm.. om gravitationen är låg då blir energin låg och den kan inte ha ljusets hastighet.
när en partikel når nära ljusets hastighet har den nästan oändlig gravitation och nästan oändlig energi.

Halveringstiden är intressant, jag letade eter fakta för det häromdagen men hittade inget om hur gammal en atom kan bli. ett kallt universum står stilla och accederar inte.
ett varmt universum accederar ? så rummet borde få mer energi hela tiden...
jag vet inte.. men hur ser du på det ?

Användarvisningsbild
Zokrates
Inlägg: 9945
Blev medlem: 14 maj 2007 02:27

Inläggav Zokrates » 21 okt 2010 01:37

Mr.M skrev:
hmm.. om gravitationen är låg då blir energin låg och den kan inte ha ljusets hastighet.
när en partikel når nära ljusets hastighet har den nästan oändlig gravitation och nästan oändlig energi.


En elektron har ju en extremt liten massa, likväl når den nästan ljusets hastighet, utöver fotoner finns det ju fler partiklar som färdas i eller tangerar ljusets hastighet, med den gemensamma egenskapen att massan saknas under färd, eller är extremt liten.
Mr.M skrev: Halveringstiden är intressant, jag letade eter fakta för det häromdagen men hittade inget om hur gammal en atom kan bli. ett kallt universum står stilla och accederar inte.
ett varmt universum accelerar ? så rummet borde få mer energi hela tiden...
jag vet inte.. men hur ser du på det ?


Ser och ser, det är ju enbart amsagor så länge som vi faktiskt inte exakt vet hur det förhåller sig, den enda nyttan är ju att förstå att inte ens universum är oföränderligt och kan gå mot sin undergång, sker detta på en sekund så märker ingen av oss av det, sker det under miljoner eller miljarder år, så är vi å andra sidan redan hädangågna för länge sen, så därav drar jag slutsatsen att det viktigaste vi kan göra, är att värna om oss själva, varandra och det vi har, medan vi lever.

Mr.M
Inlägg: 1258
Blev medlem: 17 sep 2010 20:12

Inläggav Mr.M » 21 okt 2010 01:38

freddemalte skrev:
Mr.M skrev:
freddemalte skrev:
Mr.M skrev:
freddemalte skrev:
Mr.M skrev:Jag såg en gammal dokumentär om kvantfysik här om dagen,
och där visade dom upp hur effekten av tid påverkas av gravitation.

satelliterna har en klocka i låg gravitation
vi har en klocka här på jorden.
dessa måste synkroniseras och justeras var dag, på grund av gravitations skillnaderna som kröker tiden.
Tiden som skiljer är inte stor, men ger GPS system felmarginaler på runt 1.5KM /dygn.
Och hur vet man att det är tiden (som sådan) som kröks och inte enbart förutsättningarna för materian som sådan (vilket då leder till att t.ex. klockorna beter sig olika)?

Vänligen

Fredrik



Det borde vara fel, Därför att gravitationen är en mycket svagare kraft än kärnkraften,
Gravitation borde inte kunna påverka kärnkraften och ändra dess svängningar. I GPS satelliter använder dom sig av atomur.
Nä det kan man ju "tycka" eller "tro" men hur vet man vilket det är som sker? Tiden som förändras eller de system med vilket vi avgör "tidens gång"? Det där är väl ändå ganska lurigt . . .

Vänligen

Fredirk


jag brukar tänka mig det här scenariot, har tagit upp det förut så jag tar det kortfattat.
jag färdas ut i universum med nära ljusets hastighet, kommer tillbaka.
då är min son pensionär och jag är fortfarande 41 år gammal.

tiden är påtaglig här och inte en illusion eller en skapad tanke.
Jo, jo . . . men man kan väl lika gärna se det som att processerna i dig saktats ner ordentligt när du är ute på din universum-färd i den hastigheten och att tiden som sådan faktiskt är konstant . . . ????

Vänligen

Fredrik


Processen har nog inte sölats ner,
motorn i rymdskeppet har sina 10 000varv /s och atomuret klockar på som vanligt.
jag åldras lika långsamt som vanligt.
men förhållandet för min son är annorlunda, där gåt tiden fortare från mitt perspektiv
och han åldras 10 är/sekund ..  han ser mig som om jag åldras sakta. typ 1 sekund /10 år.

men jag tror jag förstår vad du menar,
men är inte helt säker, tiden är en upplevelse.

men tar vi bort upplevelser och skickar ut atomur som räkneverk så kommer dessa att ha tickat olika antal slag när vi jämför dem.

Användarvisningsbild
freddemalte
Inlägg: 3393
Blev medlem: 04 mar 2006 20:04

Inläggav freddemalte » 21 okt 2010 01:41

Mr.M skrev:
Zokrates skrev:
Mr.M skrev:Zokrates

låter rimligt att anta att det är på det viset,
jag har lite funderingar runt hur gravitationen skulle ens kunna påverka oss när den expanderar snabbare än ljuset.
om ett sönderfall av atomkärnor ska ske, så borde denna kraft ligga nära, om det är en gravitations effekt.


En atomkärna har alltid en halveringstid, låt vara att vi antar att den ligger på 30 miljarder år, men likväl, precis som ett batteri tar slut, så tar även atomerna en dag slut, låt säga att innan detta sker, så minskar ju gravitationen succesivt , varpå expansionen går upp mot ljusets hastighet, låt säga att vid de farterna klarar förmodligen inte längre atomerna av att behålla ens ett elektronskal, då upplöses ju atomen som sådan.


hmm.. om gravitationen är låg då blir energin låg och den kan inte ha ljusets hastighet.
när en partikel når nära ljusets hastighet har den nästan oändlig gravitation och nästan oändlig energi.

Halveringstiden är intressant, jag letade eter fakta för det häromdagen men hittade inget om hur gammal en atom kan bli. ett kallt universum står stilla och accederar inte.
ett varmt universum accederar ? så rummet borde få mer energi hela tiden...
jag vet inte.. men hur ser du på det ?
Jag hör till den skaran som inte är insatt i den allra djupaste kvantfysiken, strängteorin och astrofysiken etc, så jag har inte direkt någon åsikt om hur materian, energin och de olika krafterna fungerar och verkar i dessa tämligen specifika, extrema eller ovanliga situationer. Vi (människan) ser ju världen utifrån vår position här på jorden (och delvis indirekt från några rymdsonder och satelliter etc) och detta har vi gjort under en begränsad period av vår historia. Vidare analyserar vi de fakta och info vi får in med vårt intellekt och oftast med utgångspunkt av vårt eget system (matematiken - som redskap i alla fall). För mig känns det inte helt främmande att tänka mig det hela som så att vi har koll på en hel del vad gäller allt detta, men att det samtidigt måste förtydligas att det just är utifrån vårt perspektiv.

Vad kan en myra berätta om en bil som står parkerad fem mil från den om myran dessutom enbart får se bilen i en sekund? Liknelsen är banal och aningen fånig, men visar ändå lite av vad jag avser . . .

Med andra ord: Vilka effekter som uppstår när alla dessa krafter och materia hamnar i märkliga situationer synes mig tämligen svårt att sia om. Känns som det krävs mer än mitt intellekt för att svara på den frågan.

Men i enlighet med min tåg-liknelse* (se nedan) så kan ju många av de saker vi observerar vara korrekta på ett plan men ändå en slags illusion. Därav min fundering kring tiden vs. processerna.

*"De flesta har väl varit med om att sitta på ett tåg och uppleva hur tåget sakta åker iväg, och därefter bli väldigt förvånad när man märker att det var tåget bredvid som åkte? Denna lite roliga illusion av att man åker är ett tydligt exempel på hur man kan uppleva något som väldigt verkligt trots att det egentligen inte förhåller sig på det sättet. Det var helt enkelt en illusion av att tåget rullade när det de facto stod still. Ett annat exempel är när man ser lampor som blinkar i en viss ordning så att det ser ut som de rör sig? Men det är ju inget som rör sig, det är vi som upplever det så!"

Vänligen

Fredrik
"Jag drömde att jag var, vaknade och var den jag drömde."

För mig är filosofi i princip likställt med ifrågasättandet av det vardagliga (common-sense) med det rationella tänkandet (analys och abstraktion), känsla och språket som huvudsakliga verktyg i en spännande samklang med fantasin drivet av en enorm nyfikenhet på världen vanligast manifesterad i en undran över hur andra människor upplever sin tillvaro, tänker och känner.

Mr.M
Inlägg: 1258
Blev medlem: 17 sep 2010 20:12

Inläggav Mr.M » 21 okt 2010 02:01

Jag håller helt med.
upplevelsen är från vårat perspektiv, och kunskaps nivå.

Jag har själv en bild i mitt medvetande som vuxit fram med åren,
Tid är lite olika saker beroende på hur man talar om det.
Ett dygn är egentligen bara en rotation runt jordens egen axel
ett år är en helt annat fenomen, hur vi roterar runt solen är inte förbundet till jordens rotation och dygnet.


Jag fick ett problem med mitt tidigare exempel med min son och mig,
vem är referens punkten ?, mitt sinne gick direkt till att jordtid är det rätta.
men vad säger att jorden befinner sig i universums tids centrum ?

tänk att vi ser varenda sub partikel som tids resenärer i sitt 'eget' rum.
dvs jag utökar min son och mig till allt. Vem är referens punkten ?

i våran värld på jorden så är tiden statisk, en sekund är alltid en sekund.
oavsett om vi upplever en sekund som en timme eller som ett ögonblick
så blir vi runt 80 år med grått hår och skrynklig hud

Användarvisningsbild
dokido
Inlägg: 1039
Blev medlem: 17 aug 2009 22:31
Kontakt:

Inläggav dokido » 21 okt 2010 08:08

att det bara finns ett universum, är det regel tro?
för mig har det alltid funnits fler, men det kanske är en gammal teori?
eller också är den för komplicerad för att kunna svaras på?

hursomhelst kan jag inte annat än hålla med om big rip
med reservationen för att de inte vet så mycket om mörk materia o energi än
det lär väl ta en 20 år till innan vi vet bättre
för närvarande finns det ju ingen fullständig teori

Mr.M
Inlägg: 1258
Blev medlem: 17 sep 2010 20:12

Inläggav Mr.M » 21 okt 2010 08:32

att det bara finns ett universum, är det regel tro?


universum betyder alltet.
när jag talar om universum, och fakta och vetenskapen gör den samma,
så har vi en begränsning i alltet, eftersom big bang var start skottet och vi lever i det som skapats eller förändrats.

Jag använder ordet kosmos för det totala alltet eftersom kosmos är funktionen för alltet,
och rum utanför vårat påverkar troligen vårat universum, om inte nu så i framtiden.

så det finns med min definition flera universums, men ett kosmos.

om det är rätt eller fel vet jag inte, kanske vetenskapen behöver nya ord,
men än så länge har universum funkat bra.

Användarvisningsbild
dokido
Inlägg: 1039
Blev medlem: 17 aug 2009 22:31
Kontakt:

Inläggav dokido » 21 okt 2010 09:24

jag menade inte paralella universa utan bubbel teorin
att blanda in kosmos verkar onödigt
men visst kanske ett nytt ord är på sin plats?
men jag vet inte vilken status bubbelteorin har längre

Mr.M
Inlägg: 1258
Blev medlem: 17 sep 2010 20:12

Inläggav Mr.M » 21 okt 2010 09:52

Vilken är bubbel teorin,
har aldrig hört det förut.

kosmos används ibland istället för universum och har samma betydelse,
jag sa bara hur jag definierade kosmos.

'vårat universum' kanske räcker som ord,
varför inte döpa det till något i ren hippie anda ?


Återgå till "Naturvetenskap"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 5 och 0 gäster