Bemannad Marsresa och mera?

Fysik, biologi, teknik, ETC.

Moderator: Moderatorgruppen

Kommer människan att klara av att landa bemannat på Mars?

Nej, man kommer inte ens att testa det.
0
Inga röster
Rymdskeppet kommer fram men besättningen med rymdfararna kommer redan att vara döda innan/vid landningen på Mars.
1
20%
Besättningen kommer inte levande fram till Mars men i en avlägsen framtid kan man resa på ett helt annat sätt var som helst i universum.
0
Inga röster
Ja, men man kommer inte längre ut än Mars.
0
Inga röster
Ja, och dessutom kommer människan tids nog att landa på Titan vid Saturnus.
1
20%
Ja, och dessutom kommer man att tids nog kolonisera och bosätta sig på Mars.
1
20%
Ja, och dessutom kommer man tids nog ,nära ljushastigheten, att resa till och kolonisera andra klot i andra avlägsna solsystem.
1
20%
Ja, och dessutom kommer man tids nog med ljushastigheten att resa till och kolonisera andra klot i andra avlägsna solsytem.
1
20%
Ja, och dessutom kommer man tids nog att lyckas att teleportera/dematerialisera/materialisera rymdskepp och sig själva ögonblicken vart man vill komma i universum.
0
Inga röster
 
Antal röster: 5

Användarvisningsbild
Cosmic philosopher
Inlägg: 601
Blev medlem: 24 jan 2007 20:42
Ort: Jämshög

Bemannad Marsresa och mera?

Inläggav Cosmic philosopher » 06 dec 2010 00:50

I hur stor utsträckning kommer människan att erövra rymden? Klarar människan en resa till Mars? Kommer man att landstiga på Mars med bemannad farkost dit?

När kommer det att ske i så fall? Vilket år? Innan 2030? Kommer hon att bosätta sig på avlägsna klot och solsystem i en avlägsen framtid? Vad håller ni för sannolikt?

Användarvisningsbild
freddemalte
Inlägg: 3393
Blev medlem: 04 mar 2006 20:04

Re: Bemannad Marsresa och mera?

Inläggav freddemalte » 06 dec 2010 01:18

Cosmic philosopher skrev:I hur stor utsträckning kommer människan att erövra rymden? Klarar människan en resa till Mars? Kommer man att landstiga på Mars med bemannad farkost dit?

När kommer det att ske i så fall? Vilket år? Innan 2030? Kommer hon att bosätta sig på avlägsna klot och solsystem i en avlägsen framtid? Vad håller ni för sannolikt?
Hej Cosmic philosopher
Tänk dig människan på stenåldern. Hon hade antagligen inte ens kunnat drömma om det som vi idag anser vara en vardagligen självklarhet, t.ex. en iPhone.

Givet detta kommer det kanske att vara ungefär lika oförutsägbara aktiviteter i framtiden - sådant som vi, idag, helt enkelt inte ens kan drömma om.

Detta gör, att jag drar slutsatsen att sådant som teleportering och övervinnande av ljushastigheten och materians egenskaper inte ens är i närheten av vad som egentligen går att göra. Om det sedan sker eller inte beror nog inte på om det i sak är möjligt, utan mer om hur länge allt detta (mänskligheten och vår planet etc) kommer att fortleva.

Om en sådan, extrapolering av skeendena (som jag gör här ovan) är logiskt och meningsfullt, ja det synes mig "stå skrivet i stjärnorna".

Vänligen

Fredrik
"Jag drömde att jag var, vaknade och var den jag drömde."

För mig är filosofi i princip likställt med ifrågasättandet av det vardagliga (common-sense) med det rationella tänkandet (analys och abstraktion), känsla och språket som huvudsakliga verktyg i en spännande samklang med fantasin drivet av en enorm nyfikenhet på världen vanligast manifesterad i en undran över hur andra människor upplever sin tillvaro, tänker och känner.


Återgå till "Naturvetenskap"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 12 och 0 gäster