Finns det pyramider i Bosnien?

Fysik, biologi, teknik, ETC.

Moderator: Moderatorgruppen

Okunnig
Inlägg: 692
Blev medlem: 22 jan 2010 18:56

Inläggav Okunnig » 15 feb 2011 20:15

Marko skrev:Okunnig,
du ifrågasätter alltid min syn och vill ha källor. (vilket iofs kan vara bra)
Först och främst är det här ett filosofiskt forum, inte en vetenskaplig studie.
I filosofi finns utrymme för egna tankar och formuleringar som inte behöver överensstämma med vetenskap.
visdom kommer från kunskap, inte från vetenskap.

men du ska få din länk på flynns kommentarer om sin egen undersökning där han bekräftar det med egna ord. (google finns också att använda om man är nyfiken, jag ber sällan folk om källmaterial, den hittar man via Google på första sökningen)
(man jag håller med om att svenska Wikipedia är osäker och ska mer tas som inspiration för fortsat läsnign och letande på nätet, och som du skrev så håller jag med om att den inte underhålls och kontrolleras på ett bra vis)

http://calitreview.com/278

sen finns det i texten som du själv länkade till under section #Exercising intelligence


Jag ifrågasätter inte enbart dig, så jag hoppas du inte tar det personligt. Jag ifrågasätter dock alltid påståenden och idéer som motsäger vetenskapens välgrundade uppfattningar av verkligheten, för någonstans måste vi ändå grunda vår filosofiska diskussion i verkligheten för att det ska ha något värde överhuvudtaget. För annars skulle jag kunna komma med sådana löjligt inkorrekta påståenden som att "Jorden är inte sfärisk, den är formad som en tub" och begära att alla ska acceptera det påståendet utan att jag ska behöva leverera några stöd för det. Jag hoppas du förstår att debatten då skulle spåra ur, och ingen skulle lära sig någonting.

För det är därför jag är här, för att lära mig nya saker om verkligheten. Men om alla förväntar sig att få säga vilka konstiga ogrundade saker som helst om verkligheten, utan att bli utmanade för det, så finns det tillslut ingen lärdom att finna. Jag kommer fortsätta ställa krav på logiska argument och källor som stöd för folks påståenden, precis som jag ställer dessa krav på mig själv. Rättvisare än så kan det knappast bli.

Med det sagt läste jag texten på den länk du gav mig. Jag lärde mig där att Flynn själv inte ville tro på att denna ökning var verklig ökning av intelligens, men finner inga tydliga svar på varför han hade den åsikten. Den del av texten som berör mina påståenden mest verkar vara "Flynn says. ‘Either the children of today (are) far brighter than their parents or, at least in some circumstances, IQ tests (are) not good measures of intelligence.’". Och här kan jag medge att han har en poäng: det kan vara svårt att vara säker på om det ökade testresultaten beror på en ökning av logisk förståelse eller andra faktorer. Jag antar att det enda rätta är att jag kontaktar Mensa föreningen och frågar dem ifall de regelbundet ökar svårighetsgraden på sina prov, för att bibehålla ett fortsatt genomsnitt på 100 IQ. Mensans prov är ju trots allt renodlade logik test, och även ifall det inte är säkert att logik är entydigt med intelligens, så visar iallafall en ökning i förmåga att se logiska mönster ( som i Mensas prov ) att det finns en ökning i att förstå logiska mönster. Kalla det intelligens eller ej, om den logiska förståelsen ökar så motbevisas Descartes påstående, då den är grundad i ren och skär logik.

Jag ska skriva till dem och ställa denna fråga, och återkommer med deras svar så vi en gång för alla får besked på om det finns en ökad logisk förmåga i mänskligheten. Själv är jag dock övertygad om att det finns, för människans nuvarande förmåga att tänka logiskt är ju resultatet av en lång evolution, och varför skulle den evolutionen inte påverka oss längre? Men det är bäst att vänta med fler åsikter tills svar erhålls om exakt hur Mensaproven korrigeras eller ej.

P.S. jag lyckades inte komma underfund med vilken av mina källor som innehåller underkategorin "Exercising intelligence". Kan du hjälpa mig här?

Okunnig
Inlägg: 692
Blev medlem: 22 jan 2010 18:56

Inläggav Okunnig » 15 feb 2011 21:16

scirocco skrev:Okej, inne på undersökningar. Först vill jag säga att jag inte direkt har någon tro eller åsikt om detta men jag kan ju kritisera granska undersöknigen lite. Det är mycket svårt med de knappa uppgifter jag fått. Först slår det mig att nio år är väldigt liten tid om man skall dra slutsatser 10000 år bakåt. På vilket sätt testerna ändrades framgår inte alls här för mig, de kanske blev lättare,lika svåra ,svårare. Hur har de testat fram vad som är en svårare fråga. Var ungdomarna mer och mer övade tränade ,motiverade. Hade skollärarna övat me barnen. Nej senila var de ju inte men de äldres tillstånd du pratade om innan kan ju ha påverkat att deras resultat såvida du inte menade att de hade sina resultat kvar från ungdomen men blev utputtade av flera unga medbättre resultat.
    På vilket sätt är testerna ändrade till sin karaktär,fler frågor av en viss sort o.s.v.   De blir mer o mer datorvana kanske.


Jag vet inte var du fick 9 år ifrån, Flynn effekten upptäcktes flera decennier sedan, och har inte blivit motbevisad sedan dess. Men visst har du en poäng i att det är en trend som enbart har känts till inom en begränsad tid, och man kan inte med säkerhet veta hur den trenden såg ut innan detta fenomen uppdagades. Frågan är dock varför trenden inte skulle ha hållt i sig, då det är allmänt accepterat att människans förmåga att tänka logiskt uppstod ur evolutionära krafter, och därmed växt fram allt eftersom. Om du då förmodar att människor skulle ha varit intelligentare förr i tiden, behöver du finna någon förklaring på varför människans intelligens först sjönk, sedan började växa igen, så som den gör nu.

Några säkra bevis finns inte. Men jag hävdar bestämt att det inte är troligt att dåtidens människor var mer intelligenta, eller ens lika intelligenta, som dagens människor. Helt enkelt för att det inte finns några anledningar att tro annorlunda.

Okunnig
Inlägg: 692
Blev medlem: 22 jan 2010 18:56

Inläggav Okunnig » 15 feb 2011 21:25

J R Auk skrev:
Johan Ågren skrev:Vi är nog rent materialmässigt inte så värst mycket intelligentare än på stenåldern. Men den accumulerade kunskapen gör att vi kan ta vara på våra resurser bättre. DVS om vi plockar en stenåldersmänniska och en människa från idag och sätter dem i samma kulturella uppväxt så skulle intelligensen vara den samma. De små mutationsförändringarna till intelligensens fördel tror jag tas ut av den moderna degenerationen som anpassat sig till att hantera speciella utmaningar. Tävlingens utgång är således beroende av om den äger rum på ett kontor eller i naturen. Och det skulle bevisa intelligensens relativitet.
Naturen har inga intelligenstest!

Relativiteten behöver inte sökas utanför dess prövning.


I och med att vi människor finns, så har ju naturen utövat någon sorts intelligens test. För om intelligens inte hade vart till människans fördel, så hade den enligt evolutionsläran inte utvecklats.

Okunnig
Inlägg: 692
Blev medlem: 22 jan 2010 18:56

Inläggav Okunnig » 15 feb 2011 22:39

J R Auk skrev:Raffinerat fett i kombination med kolhydrater ger den effekten ja.

Men vad jag hört så hade man skaldjur, färska örter, storvilt, småvilt, såväl som rotfrukter. Detta i sverige vilket torde vara kulturens utmarker för 8 tusen år sen.


Det är sant, men de råvarorna innehåller inte på nära håll lika mycket tillgänglig energi som raffinerat socker eller framodlade stärkelser som i modern potatis. Det är ju trots allt därför vi har nyttjat framodling genom årtusenden, för att skapa växtsorter som ger oss mer näring och föda.

J R Auk skrev:Ja jag är vad folk kallar intelligent men inte fan lyssnar någon på mig. Och inte fan har jag något att säga om hur de borde leva. Det är inte något jag hämtar från "intelligensen" utan från min erfarenheter.


Det största misstaget folk brukar göra är att blåsa upp IQ till något underverk, eller förminska den till något helt ovesäntligt. IQ är en egenskap som har ett visst värde, men varken super eller mini. Det är ett generellt verktyg, men inte något universiellt verktyg. Det är helt enkelt en av människans många egenskaper och förmågor, men ska inte på något sätt ses som någon ultimat superkraft. Intelligens enbart underlättar att förstå logik. Något som visserligen är händigt i många situationer, men långt ifrån det enda viktiga. Precis som du säger, är erfarenheter lika, eller kanske än mer, viktiga. Dock är intelligens en mänsklig egenskap, som kan ge oss visdom om vi väl förstår det på rätt sätt.

J R Auk skrev:Intelligens används klassiskt som ett begrepp i relation till arv för att påtala varför vissa bör ha fördel framför andra. Så det är rätteligen kritiserat, men oftast på fel sätt. Jag har genomgående kritiserat det genom att säga att det är inte vad det mäter utan hur det värderas som är det viktiga. Men än en gång, du har get en ypperlig konversation som inte lämnar något att önska så slå alla kritiker ifrån dig och vet med dig att du har behandlat frågan som sig bör, även om frågans fråga måste fortsätta lida kritk.


Det är sant att vissa människor, som efterlängtar hög status, har utnyttjat alla former av egna egenskaper för att hävda att de är "bättre människor" än  andra. Det gör det dock inte sant bara för att sådana människor påstår det. Oavsett om det handlar om rikedom, makt, religiös lojalitet, intelligens osv, så finns det inga bevis på att det påverkar innehavarens människovärde eller rättigheter. Att det har funnits folk som har *försökt* att utnyttja dessa egenskaper för egen fördel, betyder enbart att människan är benägen att ta till vilket dålig ursäkt som helst för att inbilla sig själv att de är bättre än andra. Dock inget som påverkar egenskapen "intelligens" verkliga värde.

J R Auk skrev:I mitt bredare begrepp av intelligens, vilket i och för sig faller under etik, och moral, så är just det intelligenta, då det mäter summan av alla mätbara tänkbara relationer något som direkt är moraliskt. Men man kan se komplikationerna utan att se, eller värdesätta (beroende på hur man sätte rsubjektet som antas hålla/göra, dess antaganden. Helt enkelt vill jag påstå att den klassiska definitonen av "intelligens" är blaj, och att vi bör anta en mer komplex standard. Då slapp vi kanske flynn effekt och kunde tala om absoluta anspråk inför en föränderlig "värld" i vilken vi agerar.


På ett sätt kan jag hålla med dig. Inte om att intelligens innefattar moral och etik ( för jag anser att Adolf Hitler var ett geni, men att han använde sina förmågor på grymt omoraliska sätt. ) men jag håller med om att en hög intelligens kan hjälpa dig när du väl sätter dig ner och försöker räkna ut alla konsekvenser av en viss handling, för att senare försöka väga dem alla mot varandra och se om vågskålen väger mer mot "ont" eller "gott". Men då har vi skippat den viktigaste biten: Att vara tillräckligt intresserad av att göra det rätta för att ens spendera tid och energi på att fundera på konsekvenserna av ens handlingar. Den viljan är långt mycket viktigare än någon mängd IQ om du frågar mig. För som med exemplet Adolf Hitler: Även en medelmåttig hjärna kan bli enormt mycket godare än ett geni som inte bryr sig om ont och gott.

J R Auk skrev:Jag är helt med dig i att alla har mönsterigenkännigen. Men jag menar det som är speciellt för oss är att vi kan börja manipulera mönstren. Så jag menar det vara ganska trivial att se mönstren.


Det är tack vare vår förmåga att se mönster som vi har kunnat förlänga våra liv med mer än det dubbla, jämfört med genomsnittsåldern på jägar-samlare människorna. Genom att se logiska mönster mellan orsak och risker, virus och symptom, död och sjukdomar osv. Huruvida detta är på gott eller ont kan vi vänta med till en annan debatt, men att det är av vikt, det tror jag inte du kan tvivla på. Inte trivialt iallafall.

J R Auk skrev:Vad det gäller min kommentar så tvingas du i och med Flynn effekten sätta människan i paritet med "djur" vilket snarare motsäger evolutionen (under förutsättningen att det handlar om tusentals år). Min poäng var snarast; -"hur dumma tror du de var"?

Jag tror absolut inte att människor är de enda intelligenta, men jag tror inte heller intelligens eller rationalitet vara universella. Jag tar dem som kontingenta (filosofiskt begrepp som angera kontingens, beroende på en annan utsagas sanningsvärde).

Jag undrar fortfarande hur du knyter det evolutionellt brukbra till evolutionen som sådan. Den sägs ju bero på att; analogt stenen, saker urholkas av livets mödor.


Det här förstår jag inte alls. Hur tvingas jag sätta Flynn effekten i paritet med djur så att det *motsätter* sig evolutionen? Menar du att intelligens är till artens *nackdel* för att överleva? Isåfall protesterar jag högt!. Evolutionens läror säger ju trots allt att de färdigheter som gynnar artens överlevnad tenderar att överleva i sig självt, och dessutom växa. "Det evolutionellt brukbara" är ju en grundsten i hela det evolutionära fenomenet. Nej, jag måste verkligen ha missuppfattat dig på denna punkt, för det jag uppfattar av dina ord är helt ologiskt.

J R Auk skrev:Jag fetmarkerade ovan. Inte så att jag vill vara jävlig. Men..... Det låter suspekt, jag tror inte du ville formulera det så.

Sen måste man fråga sig vart man ser mönster och vart det är brukbart. För om evolution inte är en teleologi, dvs driver utvecklingen mot ett mål, så måste man förklara vad som är inherent i det som "intelligensen" möter vilket kan göra att det "mindre lämpade" eroderar bort.


"är det mer troligt att vår bedömning av logisk tankeförmåga är realistisk, än att vår uppfattning av intelligens är realistisk." var ordagrant menat. Det må låta suspekt, men jag formulerade det precis som det låter, och jag gjorde det medvetet. Du förstår, oavsett hur vi definierar ordet "Intelligens" så är det ett ofrånkomligt faktum att intelligenstester undersöker personers förmåga att se logiska mönster. För det är så de mest pålitliga IQ tester designas: Den progressiva matrisen. En ytan med tre gånger tre rutor, där varje ruta har en abstrakt oigenkännlig symbol, och det är testdeltagarens uppgift att upptäcka det logiska mönstret mellan dessa symboler och deras plats på rutnätet. Är detta samma sak som intelligens? Vem vet. Personligen bryr jag mig inte om vad människor uppfinner för termer. Men testet visar åtminstone hur stor förmåga testdeltagaren har att se logiska mönster mellan abstrakta symboler. Detta är åtminstone säkert, för det är trots allt det som testet ifrågasätter. Om då genomsnittsresultatet av dessa tester ökar år efter år, är det mer realistiskt att tro att mänsklighetens förmåga att tänka logiskt ökar år efter år, än att mänsklighetens intelligens ökar år efter år...helt enkelt för att vi är mindre säkra på att ökad logisk förmåga är likgiltigt med ökad intelligens.

Men hur är då denna förmåga att se logiska mönster brukbart? Ja, som jag sa tidigare hade vi inte funnits här idag om vi inte hade förmåga att se logiska mönster, så som orsak och risker, virus och symptom, död och sjukdomar osv. Vi hade inte ens haft en chans att bygga upp någon form av civilisation utan denna logiska förmåga. Låt oss bara hoppas att vår logiska förmåga fortfarande växer, så var har hoppet om att vi någon gång även kan använda vårt intellekt för att rädda resten av världen, och inte enbart gynna oss själva på kort sikt.

J R Auk skrev:Well här kan jag säga att jag alltid varit intelligent men nu på senare tid blivit vis. Jag har blivit vis för att min intelligens lett mig ut i dåliga beräkningar som varit abstrakta livet som sammanhang så att jag snarare varit tvungen att vända min blick mot det faktiska före det projicerat godtagna.


Jag tror inte det var din intelligens som tog dig på fel vägar, utan din övertro i din egen intelligens. Utan erfarenhet och kunskap om hur världen fungerar, lönar intelligens föga. Tänk bara på alla antikens genier som för sin tid hade enormt smarta visioner, men som senare visade sig inte hålla måttet. Intelligens förändras väldigt lite från födsel till vuxen ålder, så varför skulle man lita på enbart intelligens för att göra beslut? Intelligens är blott ett verktyg, och ett verktyg är alltid värdelöst om man inte vet hur den bör användas. Det krävs kunskap för att bli snickare, verktygen underlättar enbart. Ingen människa har någonsin blivit en god snickare enbart genom att köpa en bra verktygslåda! Intelligens utan kunskap/erfarenhet är lika med noll.

J R Auk skrev:Det du säger om kunskap. Det stämmer inte. Du kan helt enkelt överleva på erfarenhet. Dvs du behöver inte veta varför du behöver 20 tunnor nötter, det räcker med att du sträcker det längre och tar Xmer än senaste gången, och det kan fungera.


Varför skulle erfarenhet inte räknas som kunskap? Hur definierar du erfarenhet och samtidigt undviker att det blir en "kunskap"? Går det ens att göra en sådan separation?

Okunnig
Inlägg: 692
Blev medlem: 22 jan 2010 18:56

Inläggav Okunnig » 15 feb 2011 22:47

J R Auk skrev:Men jag vill säga dig igen. Vad bra du argumenterar, och vilken fin distans du tar till ämnet utan att förlora relevans. Inget jag vill skriva dig på näsan med, utan jag vill ge uppskattning!


Tack det samma :)

Användarvisningsbild
Harald Davidsson
Inlägg: 5897
Blev medlem: 28 okt 2009 13:48

Inläggav Harald Davidsson » 07 aug 2011 19:05

Okunnig skrev:Kan det finnas gamla pyramider i Bosnien? Absolut. Kan det finnas pyramider i vilket land som helst? Absolut. Huruvida pyramider har byggts i Bosnien eller ej är långt ifrån lika ögonväckande som att två så skilda ställen som Egypten och Mexico har sina egna antika pyramider. Med tanke på när de byggdes, även om vi tycker det var lång tidskillnad emellan deras byggande, så är det ändå svårt att tro att inspirationen till pyramidbyggande föddes genom rykte. Även om det är möjligt att ryktet hade kunnat spridas från Egypten till Mexico, är det väldigt osannolikt. På den tiden hade människan inte möjlighet att korsa haven och personligen påverka kulturer på andra sidan jorden. Det betyder att ryktet måste ha spridits ifrån person till person, ifrån Egypten till Europa, Skandinavien, över havet till Island och Grönland, vidare genom Kanada, USA och ner till Mexico.

Då många av dessa områden på denna tid hade extremt få människor närvarande, och dessutom, i de kallare områdena, färre resande, är det inte troligt att pyramiders skapande inspirerades av rykten. Och även om mänskligheten slog alla rekord, övervinna alla osannolikheter osv, och lyckades sprida rykten så långt, så vet vi att ryktesvägen är extremt opålitlig, och att allting som färdas ryktesvägen blir väldigt snabbt förändrat och förlorar sin ursprungliga betydelse. Med andra ord borde då Mexicos antika byggnader troligtvis vara allt annat än pyramider.

Så varför finns det då pyramider på så avskilda platser? Tja, vissa tror att det var under påverkan av utomjordingar bla bla bla :/ Jag anser detta vara ren fantasi. Det mycket mer troliga svaret på existensen av pyramider är:

Pyramiders form är enkla att fantisera upp, bygga, och tala om. Och förövrigt, iom att vi alla är människor, och delar samma historia och utveckling, så vore det föga förvånande ifall våra hjärnor fungerar på mycket lika sätt. Så om en person kom på att bygga en pyramid i Egypten, så blir det också troligt att en annan människa, med samma typ av hjärna, kommer på exakt samma ide fast på andra sidan klotet.

Hur många gånger tror du hjulet har blivit uppfunnet? Personligen tror jag att de är så många att de inte går att räkna. Men det betyder inget mer än att vi är väldigt lika varandra, även i det sätt vi tänker och skapar.

Nej, pyramider i Bosnien skulle inte ens höja mina ögonbryn. Men om någon hittade antika pyramider i ett område där inga människor fanns vid deras bebyggelse, DÅ skulle vi snacka om chockerande! Som om det skulle finnas antika pyramider under isen på Arktis eller Antarktis! Skulle kanske tillochmed vara ett ultimat bevis för extraterrestriell intelligens!

Alien VS predator anyone? :)


känner du inte till Ra  och Thor Heyerdals expedition från egyptien.

Användarvisningsbild
Johan Ågren
Administratör
Inlägg: 3368
Blev medlem: 15 jan 2003 00:58
Ort: Gävle

Inläggav Johan Ågren » 07 aug 2011 19:33

Harald Davidsson skrev:
Okunnig skrev:Kan det finnas gamla pyramider i Bosnien? Absolut. Kan det finnas pyramider i vilket land som helst? Absolut. Huruvida pyramider har byggts i Bosnien eller ej är långt ifrån lika ögonväckande som att två så skilda ställen som Egypten och Mexico har sina egna antika pyramider. Med tanke på när de byggdes, även om vi tycker det var lång tidskillnad emellan deras byggande, så är det ändå svårt att tro att inspirationen till pyramidbyggande föddes genom rykte. Även om det är möjligt att ryktet hade kunnat spridas från Egypten till Mexico, är det väldigt osannolikt. På den tiden hade människan inte möjlighet att korsa haven och personligen påverka kulturer på andra sidan jorden. Det betyder att ryktet måste ha spridits ifrån person till person, ifrån Egypten till Europa, Skandinavien, över havet till Island och Grönland, vidare genom Kanada, USA och ner till Mexico.

Då många av dessa områden på denna tid hade extremt få människor närvarande, och dessutom, i de kallare områdena, färre resande, är det inte troligt att pyramiders skapande inspirerades av rykten. Och även om mänskligheten slog alla rekord, övervinna alla osannolikheter osv, och lyckades sprida rykten så långt, så vet vi att ryktesvägen är extremt opålitlig, och att allting som färdas ryktesvägen blir väldigt snabbt förändrat och förlorar sin ursprungliga betydelse. Med andra ord borde då Mexicos antika byggnader troligtvis vara allt annat än pyramider.

Så varför finns det då pyramider på så avskilda platser? Tja, vissa tror att det var under påverkan av utomjordingar bla bla bla :/ Jag anser detta vara ren fantasi. Det mycket mer troliga svaret på existensen av pyramider är:

Pyramiders form är enkla att fantisera upp, bygga, och tala om. Och förövrigt, iom att vi alla är människor, och delar samma historia och utveckling, så vore det föga förvånande ifall våra hjärnor fungerar på mycket lika sätt. Så om en person kom på att bygga en pyramid i Egypten, så blir det också troligt att en annan människa, med samma typ av hjärna, kommer på exakt samma ide fast på andra sidan klotet.

Hur många gånger tror du hjulet har blivit uppfunnet? Personligen tror jag att de är så många att de inte går att räkna. Men det betyder inget mer än att vi är väldigt lika varandra, även i det sätt vi tänker och skapar.

Nej, pyramider i Bosnien skulle inte ens höja mina ögonbryn. Men om någon hittade antika pyramider i ett område där inga människor fanns vid deras bebyggelse, DÅ skulle vi snacka om chockerande! Som om det skulle finnas antika pyramider under isen på Arktis eller Antarktis! Skulle kanske tillochmed vara ett ultimat bevis för extraterrestriell intelligens!

Alien VS predator anyone? :)


känner du inte till Ra  och Thor Heyerdals expedition från egyptien.


Om du läser den här tråden så finns detta med.

Användarvisningsbild
Harald Davidsson
Inlägg: 5897
Blev medlem: 28 okt 2009 13:48

Inläggav Harald Davidsson » 07 aug 2011 19:53

Johan Ågren skrev:
Harald Davidsson skrev:
Okunnig skrev:Kan det finnas gamla pyramider i Bosnien? Absolut. Kan det finnas pyramider i vilket land som helst? Absolut. Huruvida pyramider har byggts i Bosnien eller ej är långt ifrån lika ögonväckande som att två så skilda ställen som Egypten och Mexico har sina egna antika pyramider. Med tanke på när de byggdes, även om vi tycker det var lång tidskillnad emellan deras byggande, så är det ändå svårt att tro att inspirationen till pyramidbyggande föddes genom rykte. Även om det är möjligt att ryktet hade kunnat spridas från Egypten till Mexico, är det väldigt osannolikt. På den tiden hade människan inte möjlighet att korsa haven och personligen påverka kulturer på andra sidan jorden. Det betyder att ryktet måste ha spridits ifrån person till person, ifrån Egypten till Europa, Skandinavien, över havet till Island och Grönland, vidare genom Kanada, USA och ner till Mexico.

Då många av dessa områden på denna tid hade extremt få människor närvarande, och dessutom, i de kallare områdena, färre resande, är det inte troligt att pyramiders skapande inspirerades av rykten. Och även om mänskligheten slog alla rekord, övervinna alla osannolikheter osv, och lyckades sprida rykten så långt, så vet vi att ryktesvägen är extremt opålitlig, och att allting som färdas ryktesvägen blir väldigt snabbt förändrat och förlorar sin ursprungliga betydelse. Med andra ord borde då Mexicos antika byggnader troligtvis vara allt annat än pyramider.

Så varför finns det då pyramider på så avskilda platser? Tja, vissa tror att det var under påverkan av utomjordingar bla bla bla :/ Jag anser detta vara ren fantasi. Det mycket mer troliga svaret på existensen av pyramider är:

Pyramiders form är enkla att fantisera upp, bygga, och tala om. Och förövrigt, iom att vi alla är människor, och delar samma historia och utveckling, så vore det föga förvånande ifall våra hjärnor fungerar på mycket lika sätt. Så om en person kom på att bygga en pyramid i Egypten, så blir det också troligt att en annan människa, med samma typ av hjärna, kommer på exakt samma ide fast på andra sidan klotet.

Hur många gånger tror du hjulet har blivit uppfunnet? Personligen tror jag att de är så många att de inte går att räkna. Men det betyder inget mer än att vi är väldigt lika varandra, även i det sätt vi tänker och skapar.

Nej, pyramider i Bosnien skulle inte ens höja mina ögonbryn. Men om någon hittade antika pyramider i ett område där inga människor fanns vid deras bebyggelse, DÅ skulle vi snacka om chockerande! Som om det skulle finnas antika pyramider under isen på Arktis eller Antarktis! Skulle kanske tillochmed vara ett ultimat bevis för extraterrestriell intelligens!

Alien VS predator anyone? :)


känner du inte till Ra  och Thor Heyerdals expedition från egyptien.


Om du läser den här tråden så finns detta med.


På den tiden hade människan inte möjlighet att korsa haven och personligen påverka kulturer på andra sidan jorden. Det betyder att ryktet måste ha spridits ifrån person till person, ifrån Egypten till Europa, Skandinavien, över havet till Island och Grönland, vidare genom Kanada, USA och ner till Mexico. skriver okunnig

men detta visade Heyerdal med sin ra expedition var fel,
så jag förstår inte vad du menar med....Om du läser den här tråden så finns detta med.

Användarvisningsbild
Zokrates
Inlägg: 9945
Blev medlem: 14 maj 2007 02:27

Inläggav Zokrates » 23 maj 2012 19:24

Jag hade inget bättre för mig så jag såg denna redovisning på tuben, intressant var det!

<iframe width="640" height="480" src="http://www.youtube.com/embed/OzmdYVNDC7w?rel=0" frameborder="0"></iframe>


Återgå till "Naturvetenskap"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 7 och 0 gäster