Alien eller ande?

Fysik, biologi, teknik, ETC.

Moderator: Moderatorgruppen

Okunnig
Inlägg: 692
Blev medlem: 22 jan 2010 18:56

Alien eller ande?

Inläggav Okunnig » 02 aug 2013 01:38

Zokrates skrev:Ja för mig som har varit med om ett eget möte med en oförklarlig figur, så handlar det bara om antingen det ena eller det andra,
en alien från en annan planet eller en ande? Så alla spekulationer om de finns undanbedes, däremot får ni gärna spekulera fritt om vad det kan vara för en slags art, förutsatt att ni inte tror att den tillhör släktet fantasifoster..

Små grå eller "The grey" kallades en liknande varelse i en dokumentär som jag såg nyligen, History.Ch.Ancient.Aliens.Season.1.2of6.The.Visitors, en intressant serie som dock ställer fler frågor än den besvarar, bl.a spekulerades det om det kunde röra sig om människor från framtiden?
Så min förhoppning får stå till att någon annan i detta avlånga land har råkat möta just denna varelsen.
Efterlyses, vittnen som har mött en liknande varelse

Beskrivning
Helt svart, svarta stora ögon, stor skalle, smal kroppsbyggnad och lemmar, cirka 1.10
rör sig oerhört fort, enormt stark för sin storlek, kan försvinna genom en portal i ett blåaktigt sken.
Senast sedd i Sverige, våren 1991.
Bild

------------------------------------------------------------------------------------------------------
Liknande figurer

http://en.wikipedia.org/wiki/Extraterre ... ar_culture
Bild
http://www.hyper.net/ufo/occupants.html
Bild


Tyvärr kan man inte lite på sina egna sinnen. Detta fick jag lära mig som tonåring då jag tyckte mig se ett ufo sväva förbi i ögonvrån. Till saken hör att jag var då med flera andra, och inga av dem såg detta ufo, trots att deras blickar var riktade direkt emot den del av skyn där jag tycktes mig se ett UFO.

Jag påpekar igen, jag såg alltså detta "ufo" i ögonvrån, medan tre andra personer stod riktade mot "ufots" plats och inte såg något. Vad är då rimligt? Att jag har någon övermänsklig förmåga att se ufon? Eller att ufot valde ut mig som den enda som skulle få se den? Nej, inget av dessa är rimliga alternativ, det enda rimliga alternativet är att en fågel seglade förbi i min ögonvrå och tolkades av min hjärna som ett ufo.

Människans syn är inte likt en kamera. Den filtrerar bort, ersätter in, och tolkar var den ser, och det är resultatet av alla dessa processer du minns, inte det som dina ögon faktiskt såg. En bra regel är: Om du inte kan filma det med en kamera, så har det inte hänt.

Det du upplever att du såg, är högst troligtvis en konstruktion av ditt eget undermedvetna, precis som att man kan se hotfulla siluetter bland skogens träd under natten. Ledsen för att behöva punktera din tro.

Användarvisningsbild
Zokrates
Inlägg: 9945
Blev medlem: 14 maj 2007 02:27

Alien eller ande?

Inläggav Zokrates » 02 aug 2013 02:20

Punkterat min tro? Om du berättar om en bilolycka som du VET att du varit med om, så har ju inte den som du berättar detta till punkterat "din tro" bara för att denne inte tror att du varit med om en bilolycka, logiskt eller?

Nu är förvisso bilolyckor påtagligt verkliga för majoriteten till skillnad från det jag återgav, icke desto mindre så gäller samma logiska resonemang även i mitt fall och till skillnad från dig och ditt ögonvråsufo så är mina upplevelser av det som sker i överenstämmelse med det som är och jag kan avgöra vad som kommer inifrån eller utifrån. Att majoriteten av mänskligheten däremot bär på ett stort tvivel angående sina egna sinnens fulla bruk och upplevelser och har förbannat svårt att inse skillnaden mellan fantasi och verklighet är något jag får leva med. Ja, jag vet att det var meningslöst att posta detta liksom allt annat i denna tråden, men jag gör det för den ynka promillens skull som fortfarande inte är helt menlösa idioter.

ufo files the gray agenda

Illusionen

Alien eller ande?

Inläggav Illusionen » 02 aug 2013 18:03

Zokrates skrev:Punkterat min tro? Om du berättar om en bilolycka som du VET att du varit med om, så har ju inte den
som du berättar detta till punkterat "din tro" bara för att denne inte tror att du varit med om en bilolycka,
logiskt eller?

Nu är förvisso bilolyckor påtagligt verkliga för majoriteten till skillnad från det jag återgav, icke desto
mindre så gäller samma logiska resonemang även i mitt fall och till skillnad från dig och ditt ögonvråsufo
så är mina upplevelser av det som sker i överensstämmelse med det som är och jag kan avgöra vad som
kommer inifrån eller utifrån. Att majoriteten av mänskligheten däremot bär på ett stort tvivel angående
sina egna sinnens fulla bruk och upplevelser och har förbannat svårt att inse skillnaden mellan fantasi och
verklighet är något jag får leva med. Ja, jag vet att det var meningslöst att posta detta liksom allt annat
i denna tråden, men jag gör det för den ynka promillens skull som fortfarande inte är helt menlösa idioter.


Min mor var en skärpt och troende person av gamla stammen, med bestämda och korrekta åsikter.
Hon skulle aldrig kommit på tanken att "dikta ihop något" hon inte kunde stå för.
Det som var underligt var att hon i all sin klarsynthet var helt övertygad om att det fanns några
små varelser/tomtar under vedboden :) .
När jag frågade henne om hon inte skojade med mig blev hon nästan förargad, hon hade ju sett dem med egna ögon.
Vid ett senare tillfälle ställde jag frågor om det här tillfället, och då framkom det att hon hade haft mässlingen och
hög feber vid den här aktuella tiden. Ant hade hon hallucinationer p g a den höga febern, och tyckte sig se ”tomtarna”
titta fram under vedboden. Det som var intressant, var att hon själv inte märkte när verkligheten skiftade över till hallucination.

/Illusionen

Användarvisningsbild
Zokrates
Inlägg: 9945
Blev medlem: 14 maj 2007 02:27

Alien eller ande?

Inläggav Zokrates » 02 aug 2013 18:14

Ja tydligen tillhörde din mor kategorin som har svårt att avgöra skillnaden mellan fantasi och verklighet, det har inget med min berättelse att göra överhuvudtaget, utöver det så led jag inte av några sjukdomar som mässlingen etc, ej heller nyttjar jag droger och inte heller var jag på fyllan, så vilka fler ursäkter och bortförklaringar kan du komma på, mentala problem är ju annars ett populärt svepskäl för att bortförklara mången fenomen.

Illusionen

Alien eller ande?

Inläggav Illusionen » 02 aug 2013 18:29

Zokrates skrev:Ja tydligen tillhörde din mor kategorin som har svårt att avgöra skillnaden mellan fantasi och verklighet,
det har inget med min berättelse att göra överhuvudtaget, utöver det så led jag inte av några sjukdomar
som mässlingen etc, ej heller nyttjar jag droger och inte heller var jag på fyllan, så vilka fler ursäkter
och bortförklaringar kan du komma på, mentala problem är ju annars ett populärt svepskäl för att
bortförklara mången fenomen.


Utan att nu hävda att du ovetandes drabbats av en hallucination,
hur kan du vara så övertygad om att det inte rör sig om en hallucination ?
Personligen skulle jag satsat en slant på att så var fallet om jag börjat se "tomtar".

/ Illusionen

Användarvisningsbild
Zokrates
Inlägg: 9945
Blev medlem: 14 maj 2007 02:27

Alien eller ande?

Inläggav Zokrates » 02 aug 2013 19:56

Illusionen skrev:
Zokrates skrev:Ja tydligen tillhörde din mor kategorin som har svårt att avgöra skillnaden mellan fantasi och verklighet, det har inget med min berättelse att göra överhuvudtaget, utöver det så led jag inte av några sjukdomar som mässlingen etc, ej heller nyttjar jag droger och inte heller var jag på fyllan, så vilka fler ursäkter och bortförklaringar kan du komma på, mentala problem är ju annars ett populärt svepskäl för att bortförklara mången fenomen.


Utan att nu hävda att du ovetandes drabbats av en hallucination,
hur kan du vara så övertygad om att det inte rör sig om en hallucination ?
Personligen skulle jag satsat en slant på att så var fallet om jag börjat se "tomtar".

/ Illusionen


Du har ju troligen inte ens läst hela denna tråden för om du hade gjort det så hade du ju inte behövt fråga, men jag tar ett par stolpar igen för din skull och det var heller inga tomtar (plural) jag såg, att "ha tomtar på loftet" är ju vanligtvis synonymt med att vara lite tokig så jag drar slutsatsen att du lite halvt spydigt inte är helt seriös med din fråga även om det nu kanske var din mammas tomtar du avsåg.

1: Jag upplevde en bisarr händelse,
2: Jag berättade inte om denna för någon då,
3: Min bror upplevde en liknande händelse cirka en månad senare på samma plats och under mycket liknande omständigheter,
4: samstämmigheten mellan våra berättelser är enorm,
5: Sammantaget utgör dessa två händelser ett för oss mycket starkt bevis på att något utöver det ordinära faktiskt inträffade liksom det att sannolikheten för att vi bägge skulle hallucinera fram ett nästintill identiskt sådant händelseförlopp är närapå helt obefintligt, jag är helt säker på att chansen för det är mindre än att det faktiskt hände då jag även utan min brors berättelse är helt övertygad om att det jag var med om skedde så som beskrivet.

Illusionen

Alien eller ande?

Inläggav Illusionen » 02 aug 2013 21:03

Zokrates skrev:
Illusionen skrev:
Zokrates skrev:Ja tydligen tillhörde din mor kategorin som har svårt att avgöra skillnaden mellan fantasi och verklighet,
det har inget med min berättelse att göra överhuvudtaget, utöver det så led jag inte av några sjukdomar
som mässlingen etc, ej heller nyttjar jag droger och inte heller var jag på fyllan, så vilka fler ursäkter
och bortförklaringar kan du komma på, mentala problem är ju annars ett populärt svepskäl för att
bortförklara mången fenomen.


Utan att nu hävda att du ovetandes drabbats av en hallucination,
hur kan du vara så övertygad om att det inte rör sig om en hallucination ?
Personligen skulle jag satsat en slant på att så var fallet om jag börjat se "tomtar".

/ Illusionen


Du har ju troligen inte ens läst hela denna tråden för om du hade gjort det så hade du ju inte behövt fråga,
men jag tar ett par stolpar igen för din skull och det var heller inga tomtar (plural) jag såg, att "ha tomtar på loftet"
är ju vanligtvis synonymt med att vara lite tokig så jag drar slutsatsen att du lite halvt spydigt inte är helt seriös
med din fråga även om det nu kanske var din mammas tomtar du avsåg.

1: Jag upplevde en bisarr händelse,
2: Jag berättade inte om denna för någon då,
3: Min bror upplevde en liknande händelse cirka en månad senare på samma plats och under mycket liknande omständigheter,
4: samstämmigheten mellan våra berättelser är enorm,
5: Sammantaget utgör dessa två händelser ett för oss mycket starkt bevis på att något utöver det ordinära
faktiskt inträffade liksom det att sannolikheten för att vi bägge skulle hallucinera fram ett nästintill identiskt
sådant händelseförlopp är närapå helt obefintligt, jag är helt säker på att chansen för det är mindre än att det
faktiskt hände då jag även utan min brors berättelse är helt övertygad om att det jag var med om skedde så
som beskrivet.


Jag ber om ursäkt, det var inte min mening att förarga dig.
Vi har skämtat mycket om min mors ”tomtar” genom åren, så det är svårt att hålla sig helt allvarlig, men de gick trots allt att förklara.
Du känner ju din bror bäst, och borde kunna utesluta att han spelat dig ett spratt, så det låter onekligen märkligt.
Är det helt uteslutet att någon har skämtat med er via t ex en optisk simulering eller liknande ?

/ Illusionen

Användarvisningsbild
Zokrates
Inlägg: 9945
Blev medlem: 14 maj 2007 02:27

Alien eller ande?

Inläggav Zokrates » 02 aug 2013 21:30

Optisk simulering?

Tänk dig följande, en lägenhet som ligger på 7 våningen, låst säkerhetsdörr, låst balkong, inga öppna fönster, vid bägge tillfällen var vi ensamma, i mitt fall var det dagsljust i rummet vilket skulle ha gjort optiska trick löjliga förutom det att det skulle varit omöjligt att simulera en verklig dörr som slår igen efter det att figuren flytt ut ur rummet. Dessutom letade jag igenom lägenheten direkt och fann inget utöver det vanliga.

reflex
Inlägg: 1261
Blev medlem: 24 nov 2012 11:10

Alien eller ande?

Inläggav reflex » 03 aug 2013 07:08

Ja hur ska man ställa sig till att någon berättar om upplevelser som inte "make sence"?
När Mohammed kom ner från sin grotta och berättade om sina möten med Gud och om allt som Gud meddelat honom, så trodde människorna på honom och han grundlade en av världens största religioner.
Som utomstående finns det tre sätt att förhålla sig till denna typ av information.
1. Personen i fråga har hittat på alltsammans, kanske för att vinna personliga fördelar.
2. Personen i fråga är helt övertygad om att ha upplevt det han berättar.
3. personen i fråga har verkligen upplevt det han berättar.
Vilket som helst av dessa alternativ kan i princip vara sanna.
Det mest naturliga vore att lägga alla oförklarliga händelser i ett slags UFO-mapp tills vidare. Kanske kan en förklaring komma senare, kanske inte.
Att bara tro på andras påstådda upplevelser utan vidare är religion, och jag anser inte att det går att bygga upp en stabil verklighetsuppfattning annat än med "vetenskap" som grund.
filosofi är att göra det begripliga obegripligt

Illusionen

Alien eller ande?

Inläggav Illusionen » 03 aug 2013 12:19

Reflex tre punkter förefaller vara en förnuftig och rimlig sammanfattning.
Även den avslutande meningen ”Att bara tro på andras påstådda upplevelser utan vidare är religion,
och jag anser inte att det går att bygga upp en stabil verklighetsuppfattning annat än med "vetenskap" som grund”,
är en uppfattning jag delar, med vissa reservationer.

Vad gäller medvetandets mekanismer bör vi hålla i minnet att vi i flera avseenden är inne på ett ur ”vetenskaplig”
synvinkel i stort outforskat ämnesområde. Själv skriver jag bl a citat, ”Med detta som grund, redogör föreliggande
koncept för principer som visar att den verklighet medvetandet förmedlar är en transformerad skenförnimmelse,
närmast att likna vid en illusion, då den hänför sig till ett överordnat sortlöst, troligen imaginärt, universellt grundtillstånd”.
Lika osannolikt som att någon kan besvara frågan, Vem är beredd att trovärdigt förklara vad som skiljer verkligheten från hallucinationen ?,
lika osannolikt är det att alla konsekvenser av vår ”medvetandeillusion” kan förutses.
Att ha en bestämd åsikt vittnar då snarast om överskattning av den egna förmågan.

Efter att sammanfattat ha läst hela tråden anser jag personligen att det dominerande problemet är att även din bror sett den
aktuella ”varelsen” vid ett annat tillfälle än du, och att du bedömer honom som trovärdig till 100%.

När övernaturliga fenomen diskuteras bör det åligga de som hävdar sig ha sett/upplevt fenomenet att styrka sin egen trovärdighet
så långt så är möjligt, för att bli trodda.
Ingen jordnära person är reservationslöst beredd att tro på något övernaturligt, när det är en obekant som påstår sig ha sett fenomenet.
Själv har jag inte tillräckligt på fötterna för att kunna ha en uppfattning av vad du och din bror sett och upplevt.
Utesluter man hallucination som orsak återstår ant endast det ”övernaturliga”, och då är det, i avvaktan på mer kunskap,
som reflex skriver, ”Det mest naturliga vore att lägga alla oförklarliga händelser i ett slags UFO-mapp tills vidare”.

/ Illusionen

Användarvisningsbild
Kreativ
Inlägg: 421
Blev medlem: 19 aug 2016 02:20

Re: Alien eller ande?

Inläggav Kreativ » 07 mar 2017 16:54

Zokrates skrev:Beskrivning
Helt svart, svarta stora ögon, stor skalle, smal kroppsbyggnad och lemmar, cirka 1.10
rör sig oerhört fort, enormt stark för sin storlek, kan försvinna genom en portal i ett blåaktigt sken.
Senast sedd i Sverige, våren 1991.

Zokrates skrev:en synvilla får inte en dörr att slå igen, dörren var vidöppen, när varelsen sprang ut ur rummet slogs dörren igen av fartdraget, det så hårt att detta inte kunde upprepas för mänsklig hand på ett sådant sätt att dörren höll,

Zokrates, hur vet du att varelsen kan försvinna genom en "portal i ett blåaktigt sken"? Jag har svårt att följa hur en varelse som använder sig av portaler samtidigt använder sig av vanliga dörrar i lägenheter... Är det ytterdörren från och till lägenheten eller till sovrummet som var vidöppen och sedan slogs igen av fartdraget? Du har berättat din anekdot så fragmentariskt i tråden att det är svårt att hänga med.
Tidlös utbildning Blogg | Youtube.
En ny metod för att förstå samhällsproblem mer tydligt så vi kan hantera våra problem bättre, snabbare, lättare och mer exakt.

Användarvisningsbild
Zokrates
Inlägg: 9945
Blev medlem: 14 maj 2007 02:27

Re: Alien eller ande?

Inläggav Zokrates » 07 mar 2017 18:02

1. Det utspelade sig i ett sovrum.
2. Dörren till sovrummet var helt öppen.
3. När varelsen sprang ut ur rummet, så slogs dörren igen EFTER att varelsen passerat över tröskeln.
4. Den blåa portalen i hallen var det min bror såg då han mötte varelsen försvinna ut genom, den såg ju aldrig jag eftersom dörren var stängd.

Användarvisningsbild
Kreativ
Inlägg: 421
Blev medlem: 19 aug 2016 02:20

Re: Alien eller ande?

Inläggav Kreativ » 07 mar 2017 22:29

Kan du återge din brors berättelse i mer detalj?
Tidlös utbildning Blogg | Youtube.
En ny metod för att förstå samhällsproblem mer tydligt så vi kan hantera våra problem bättre, snabbare, lättare och mer exakt.

Användarvisningsbild
Zokrates
Inlägg: 9945
Blev medlem: 14 maj 2007 02:27

Re: Alien eller ande?

Inläggav Zokrates » 07 mar 2017 23:06

Kreativ skrev:Kan du återge din brors berättelse i mer detalj?


3: Min bror upplevde en liknande händelse cirka en månad senare på samma plats och under mycket liknande omständigheter,


Det var väldigt liknande förfarande, med den skillnaden att dörren ej slogs igen varpå han såg den försvinna i hallen, även han sov i samma rum, vaknade av att någon satt på hans rygg och tryckte ned hans huvud i kudden, han såg varelsen lika tydligt som jag och beskrev den på samma sätt, även han drabbades av en mordisk lust att vilja ha ihjäl den.

Det tog flera år innan jag nämnde det jag varit med om för honom, varpå han fyllde i med sin berättlelse om vartannat, de var helt i överensstämmelse med varandra och vi hade samma skäl att inget säga, för vem skulle trott oss?

SigurdV
Inlägg: 3002
Blev medlem: 13 jun 2011 15:50

Re: Alien eller ande?

Inläggav SigurdV » 17 mar 2017 16:58

Zokrates skrev:Ja för mig som har varit med om ett eget möte med en oförklarlig figur, så handlar det bara om antingen det ena eller det andra,
en alien från en annan planet eller en ande? Så alla spekulationer om de finns undanbedes, däremot får ni gärna spekulera fritt om vad det kan vara för en slags art, förutsatt att ni inte tror att den tillhör släktet fantasifoster..

Fysiskt är dom inte här ... frågan är om de kan vara här psykiskt?


Återgå till "Naturvetenskap"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 13 och 0 gäster