Lämna meddelande till jordevarelser i framtiden

Fysik, biologi, teknik, ETC.

Moderator: Moderatorgruppen

scirocco
Inlägg: 2098
Blev medlem: 19 dec 2008 21:43

Lämna meddelande till jordevarelser i framtiden

Inläggav scirocco » 07 feb 2011 19:30

Vi människor gräver ner radioaktivt avfall i urberget, I en avlägsen framtid kan detta påträffas av människoapor eller andra djur eller varelser från andra planeter. Såg ett program om detta . Det diskuteras hur eller om vi ska lämna något meddelande om att det är farligt. Meddelandet skall kunna upptäckas efter nästa istid. Det skall kunna förstås. Vi vet inte vad varelserna har för språk. Inristningar i sten med symboliska tecken verkar vara det säkraste.Det är samma typ av meddelande vi läser idag från de som levde här för längesen. Vi förstår inte allt. Hur skall våra meddelanden förstås. Är det bättre att inte märka ut de farliga platserna för att inte väcka nyfikenhet.
      Frågan kan gärna vidgas till; Vad skulle ni vilja varna ,upplysa om eller förmedla som viktigt. I vilken form kan meddelandet lämnas ,hur hittas det och hur förstås det?

Användarvisningsbild
Anna Sara
Inlägg: 2002
Blev medlem: 14 apr 2009 15:31
Kontakt:

Inläggav Anna Sara » 08 feb 2011 00:41

Paranoia.

Marko
Avstängd
Inlägg: 5409
Blev medlem: 13 jan 2011 01:47

Inläggav Marko » 08 feb 2011 03:15

Människans evolution går från barbar till mes. i framtiden kommer en symbol som ra ögon att skrämma skiten ur människan.
men sen kom jag på att innan vi fega ur, så var teknologin på topp, den verbala kommunikationen blev ersatt av implantat i hjärnan som överförde känslor, det blev så uppskattat att marknaden jublade, dna forskningen gjorde framsteg och vi fick de mekaniska implantaten successivt bli ersatta med biologiska implantat. Kommunikations hjärnan tillverkades snart av våra gener.
känslor var allt som vi kommunicerade med, och evolutionen började gå baklänges, vi fick djurliknande språk, lite grymtande och stönande... och en och annan klubba gav en honas brunst.. och med det så behöver vi inte oro oss om märkning av var avfallet ligger, människan kommer inte fatta ett joota.

Användarvisningsbild
Zokrates
Inlägg: 9945
Blev medlem: 14 maj 2007 02:27

Inläggav Zokrates » 08 feb 2011 03:32

Behövs ingen märkning, det räcker med en avancerad dödsfälla, när eller om någon går ned för ortsgången så dör den, dvs, ingen kommer ut levande, det bör hålla de flesta arter borta, om inte annat så fattar de efter att ha sett högen med skelettrester att det är farligt.

transversal
Inlägg: 1674
Blev medlem: 24 nov 2008 22:21
Ort: Göteborg

Inläggav transversal » 08 feb 2011 15:21

Ett skelett (avporträtterat) som symbol borde vara lättolkad för de flesta människolika människor.

Spetsar och "aggressiva former" borde kunna fungera eftersom trianglar verkar vara inprogrammerat "farliga" i oss och därför kanske är det för andra också.

Det är en intressant fråga.

Kanske kan paketeringen av materialet göras så att en intelligent varelse förstår att detta något är farligt.

Måste man gå igenom många tjocka dörrar med försegling och eventuella varningssignaler på, så borde väl en intelligent varelse åtminstone ta det lugnt när den "gravplundrar".

I övrigt vet jag inte vad som jag skulle ha lust att säga till framtiden, eller yttre rymden. Ingenting direkt.

Justin Case
Inlägg: 3552
Blev medlem: 31 mar 2007 17:46

Inläggav Justin Case » 11 feb 2011 01:10

Zokrates skrev:Behövs ingen märkning, det räcker med en avancerad dödsfälla, när eller om någon går ned för ortsgången så dör den, dvs, ingen kommer ut levande, det bör hålla de flesta arter borta, om inte annat så fattar de efter att ha sett högen med skelettrester att det är farligt.


Det vore en icke-lösning. Om våra efterträdare är så intelligenta att de lyckas ta sig igenom de betongväggar i vilka vi kapslat in det radioaktiva avfallet, har de nog knappast några svårigheter att även upptäcka och oskadliggöra vilken som helst fälla som vi gillrat. Den intelligens vi nu besitter är nämligen knappast nämnvärt högre än den intelligens vi besatt när vi kapslade in avfallet. Sannolikheten för att våra efterträdare från en annan del av universum skulle råka ha en intelligens inom detta oerhört snäva intervall är nog så liten att vi lugnt kan bortse från den.

Överhuvudtaget vänder jag mig mot tanken att vi borde bekymra oss om hur vi ska varna de eventuella utomjordingar, som kommmer att komma hit efter att mänskligheten dött ut, för det radioaktiva avfall vi grävt ned. Om vår (mänsklighetens) teknikutveckling fortsätter, i samma accelererande takt som hittills, i några årtionden till, kommer vi att hitta sätt att omvandla materia på de sätt vi vill, som innebär att det hittills lagrade radioaktiva avfallet inte är något problem (vi kommer att omvandla det till något nyttigt istället). Om vi å andra sidan inte lyckas få teknikutvecklingen att fortsätta i några årtionden till, beror det på att vi förintas, och i så fall - om den farhågan är befogad - är det det vi bör ägna all vår nuvarande tid och energi åt att minska risken för, snarare än att fundera över hur vi ska meddela framtida eventuella utomjordingar om faran med den radioaktiva materia vi kapslat in under jorden.

Justin Case
Inlägg: 3552
Blev medlem: 31 mar 2007 17:46

Inläggav Justin Case » 11 feb 2011 01:11

Scirocco, du verkar utgå från att den tekniknivå som mänskligheten just nu befinner sig på är särdeles representativ för utomjordingar som i framtiden kommer att besöka jorden. Varför skulle den vara det?

Jag menar, varje annan utvecklingsnivå än människans ger helt andra premisser. Om utomjordingarna är på schimpansnivå till exempel, vad finns det då för anledning att varna dem för radioaktivt avfall, då är det väl i så fall mer relevant att bevara de schimpanser som finns här redan nu? (Med tanke på att sannolikheten för att lyckas med det trots allt är högre än sannolikheten för att det kommer utomjordingar hit, efter mänsklighetens utdöende, men innan solen exploderar och gör jorden obeboelig). Och å andra sidan, om utomjordingarna förstår våra varningar för vårt nedgrävda radioaktiva avfall (de varningar du föreställer dig att vi borde ge dem), varför skulle de då råka vara just så långt utvecklade att de bara förstår varningarna men inte skulle upptäcka faran på egen hand även om vi inte varnade dem? Är det inte väldigt antropocentriskt att utgå från att utomjordingar som kommer hit skulle råka vara på just vår utvecklingsnivå (plus minus knappt någonting, typ)?

Justin Case
Inlägg: 3552
Blev medlem: 31 mar 2007 17:46

Inläggav Justin Case » 11 feb 2011 01:26

Marko skrev:men sen kom jag på att innan vi fega ur, så var teknologin på topp, den verbala kommunikationen blev ersatt av implantat i hjärnan som överförde känslor, det blev så uppskattat att marknaden jublade, dna forskningen gjorde framsteg och vi fick de mekaniska implantaten successivt bli ersatta med biologiska implantat. Kommunikations hjärnan tillverkades snart av våra gener.
känslor var allt som vi kommunicerade med, och evolutionen började gå baklänges, vi fick djurliknande språk, lite grymtande och stönande... och en och annan klubba gav en honas brunst.. och med det så behöver vi inte oro oss om märkning av var avfallet ligger, människan kommer inte fatta ett joota.


Om varje människa får ett implantat som sätter henne i gränslös kommunikation med alla andra människor, ser jag en fantastisk framtid: mänskligheten blir en enda varelse, en varelse kapabel till fantastiska bedrifter som idag vore omöjliga.

Vad som kan grumla dessa lyckliga framtidsutsikter är att vissa människor, genom sin kolossala makt, har (idag, och kanske kommer att fortsätta ha) särskilt lätt för att lägga beslag på makten över hur de där implantaten tekniskt och juridiskt utformas för olika personer, så att endast vissa människor får tillgång till hela mänsklighetens kunnande, medan resten av människorna blir slavar under dessa.

Lill-Leif
Inlägg: 336
Blev medlem: 12 jan 2011 15:12

Re: Lämna meddelande till jordevarelser i framtiden

Inläggav Lill-Leif » 11 feb 2011 11:59

scirocco skrev:Frågan kan gärna vidgas till; Vad skulle ni vilja varna ,upplysa om eller förmedla som viktigt. I vilken form kan meddelandet lämnas ,hur hittas det och hur förstås det?


Jag tycker vi struntar i det radioaktiva avfallet och försöker komma på ett allmänt sätt att formulera budskapet "Ta hand om er, och varandra" på. Det vore höjden av ironi att ett av vår kulturs lågvattenmärken (Jerry Springer) skulle bli det arv vi lämnar efter oss. ;)

scirocco
Inlägg: 2098
Blev medlem: 19 dec 2008 21:43

Inläggav scirocco » 12 feb 2011 08:38

Justin, jag utgår inte från någonting speciellt. Meningen med att tänka sig in i denna fråga är just att det är så ofantligt många tänkbara scenario. När jag föreställt mig så många jag orkar är jag säker på att ingetdera blir fallet.
        Schimpanser från yttre rymden svingar sig hit i en lian. Nej, troligen inte. På vilken nivå andra rymdvarelser än vi själva befinner sig eller om de kommer hit är en öppen fråga. Vi själva har troligen gått under flera gånger som civilisation. Vår kunskaps o tekniknivå (om det finns överlevda) kan vara vad som helst.
          Kärnkraftsavfall är inget roligt ämne,det är frestande att hoppa över det. Jag har själv alltid varit motståndare till att vi ska bruka det. Vi har dock ett avfall att ta hand om,att lämna till jordens framtid som minne av oss och vilken nivå vi var på.     Varelser är nyfikna, eller så letar de efter nåt annat där nere.  Vi kan redan nu upparbeta detta avfall men det är inte lämpligt då restprodukt är plutonium som kan bli bomber. Om vi kan hitta ett annat sätt att omvandla avfallet på vet vi inte.

   Andra delen i mitt inledningsinlägg-vad annars för meddelande....
Jag skulle vilja med någon symbol visa (be dem) att sätta kärlek till moder jord först.

Justin Case
Inlägg: 3552
Blev medlem: 31 mar 2007 17:46

Inläggav Justin Case » 17 feb 2011 04:52

scirocco skrev:Justin, jag utgår inte från någonting speciellt. Meningen med att tänka sig in i denna fråga är just att det är så ofantligt många tänkbara scenario. När jag föreställt mig så många jag orkar är jag säker på att ingetdera blir fallet.
        Schimpanser från yttre rymden svingar sig hit i en lian. Nej, troligen inte. På vilken nivå andra rymdvarelser än vi själva befinner sig eller om de kommer hit är en öppen fråga. Vi själva har troligen gått under flera gånger som civilisation. Vår kunskaps o tekniknivå (om det finns överlevda) kan vara vad som helst.
          Kärnkraftsavfall är inget roligt ämne,det är frestande att hoppa över det. Jag har själv alltid varit motståndare till att vi ska bruka det. Vi har dock ett avfall att ta hand om,att lämna till jordens framtid som minne av oss och vilken nivå vi var på.     Varelser är nyfikna, eller så letar de efter nåt annat där nere.  Vi kan redan nu upparbeta detta avfall men det är inte lämpligt då restprodukt är plutonium som kan bli bomber. Om vi kan hitta ett annat sätt att omvandla avfallet på vet vi inte.


Håller du inte med mig om att vi inte ska bry oss om vilka avfall vi lämnar efter oss om vi går under som art? Om du inte håller med mig, vad har du för motargument till de argument jag la fram? Jag skrev:

Om våra efterträdare är så intelligenta att de lyckas ta sig igenom de betongväggar i vilka vi kapslat in det radioaktiva avfallet, har de nog knappast några svårigheter att även upptäcka och oskadliggöra vilken som helst fälla som vi gillrat. Den intelligens vi nu besitter är nämligen knappast nämnvärt högre än den intelligens vi besatt när vi kapslade in avfallet. Sannolikheten för att våra efterträdare från en annan del av universum skulle råka ha en intelligens inom detta oerhört snäva intervall är nog så liten att vi lugnt kan bortse från den.


Att fokusera på scenariot att vi går under som art är helt fel fokus. Vi ska fokusera på att inte gå under som art. Går vi under, löser sig de eventuella problem vi lämnat efter oss, eller så blir de aldrig relevanta att lösa. Detta av ovan citerade skäl.

Andra delen i mitt inledningsinlägg-vad annars för meddelande....
Jag skulle vilja med någon symbol visa (be dem) att sätta kärlek till moder jord först.


Det behövs inte. Är de så intelligenta att de kan ta sig hit, är de säkerligen även tillräckligt intelligenta för att, även utan vår hjälp, tänka ut huruvida de bör "sätta moder jord först" eller inte. Det är inte säkert att de bör "sätta moder jord först". Kanske är det bättre att de omvandlar jorden till ren energi, t.ex. om de är mycket längre utvecklade än vad jorden eller något som finns på jorden är. Ungefär som att vi inte "sätter moder äpple först" (och inte heller bör göra det) när vi äter äpple.

scirocco
Inlägg: 2098
Blev medlem: 19 dec 2008 21:43

Inläggav scirocco » 17 feb 2011 06:38

Godmorgon!   Jag diskuterar gärna med dig och argumenterar,dock inte emot då jag inte har någon lösning eller ståndpunkt. Om jag skulle haft det vore det inte så att den var den enda bra.  De eventuella framtida varelserna tänker jag mig just nu som ättlingar till oss. Det är det mest sannolika. Förlåt det omstridda begreppet sannolika,men det brukar ju vara med i fråga om kärnkraft. Då tänker jag mig att civilisationer har gått under en två eller troligen flera gånger. Då de av någon anledning eller slump stöter på våra avfallsgömmor är frågan; i vilket tillstånd är de?
   Intelligensen är mindre viktig än vilken teknik o kunskap de vid tillfället besitter. Det kan t.ex vara en mer framskriden teknik men som arbetar inom andra områden än strålning. Det är således möjligt att de skadar sig p.g.a nyfikenhet ,oförstånd. De kan vara ifärd med att gräva ner andra farliga saker som de har och eller de ska byggaen underjordisk stad. Vi ska inte ta för givet att de har samma teknik som vi. Det kan vara en annan djurart som lever vidare här...För mig är det likgiltigt om varelserna härstammar från oss eller kommer från en annan planet eller är ett annat djur. Kommer de att förstå ett meddelande från oss?  Vi kanske inte ska skylta med faran avfallet alls. Något i mig säger att det inte är juste att strunta i andra även om vi går under,det verkar hänsynslöst.
           Jo vi ska fokusera på att överleva och då tror jag att en bra grund är att sätta  moder jord först.... Om det nu är här vi vill bo. Kanske någon annan vill bo här och då kunde det va juste om vi lämnade jorden oförstörd.
      Den här frågan är inte enkel. Jag gillar annars att göra saker så enkelt som möjligt. Uppskattar din målande skeptiscism Justin.


Återgå till "Naturvetenskap"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 8 och 0 gäster