Spekulera om mer högteknologiska kulturer i universum.

Fysik, biologi, teknik, ETC.

Moderator: Moderatorgruppen

SigurdV
Inlägg: 3002
Blev medlem: 13 jun 2011 15:50

Inläggav SigurdV » 20 feb 2012 12:17

Jörgen skrev:Lite siffror om månen...

Månens yta är 7,4% av jordens haven inräknade.

38 miljoner kvadratkilometer står således till förfogande för den översta etagen under alla ytplacerade objekt,
6150 km x 6150 km.

Antar att det bor ungerfär 1000 måntjejer på den överste etagen per kvadratkilometer,
så får vi 38 miljarder.

Multiplicera vi det med en etage var femte meter ända ner till 50 kilometers djup,
alltså med 10 tusen, så blir ungefär det en halv billiard människor.

Så många blir dock förmodligen aldrig eftersom folk flyttar ifrån månen också,
dock sällan till jorden - för mycket gravitation för de avvanda för att trivas riktigt.
Det är förhållandevis ovanlig däremot att folk flyttar till månen från jorden - för dyrt,
de kommer oftast dit som spermier.

Så de flesta människor lämnar aldrig jorden, samtidigt som jordbor blir en minoritet bland människorna.

Skakt leder ner soljuset hela vägen med speglar,
och kan grenas av med andra speglar dit de behövs.

Nej, jag har inte glömt acceleratorerna, de kan nån annan sköta om, jag tar hand om trädgårdarna.


HURRA!!

Nu är vi minst två som försöker "räkna" ut saker! Jobba på med ekologin... Alger käkar solljus och koldioxid Till att börja med från jorden men sedan venus och bildar biomassa  och syre, äter vi dem direkt eller har vi mat producenter som lever på alger?

Den genetiska diversiteten är viktig... kanske jorden vägrar exportera prima afrikanska spermier? Vi måste nog starta  forskningscenter i omlopp och på månen så snabbt det går! Riktad evolution är målet men vi tränar på lågt stående organismer i slutna miljöer till att börja med.

Dessutom! Månen och den första rymdstaden måste vara extremt attraktiva att vistas i! De ska vara en befolknings magnet!!

(Nära till...suck... månen  solsystemets breeding center :smt049  transport kostnaderna sjunker stadigt i takt med solfångarna på månen. )

Hur ser "Paradiset" egentligen ut... Nån som har lust att börja teckna??

SigurdV
Inlägg: 3002
Blev medlem: 13 jun 2011 15:50

Inläggav SigurdV » 20 feb 2012 14:37

Vi har en tendens  att se på verkligheten med gamla glasögon:

Måste det vara dyrt att exportera från jorden, kan vi inte åtminstone hålla driftskosnaderna låga?

Säg att vi börjar med ballonger och/eller soldrivna flygplan:

Från vårt första Rymdhotell här på jorden ser vi ballongerna lyfta för att bilda induktions banan

där skeppen utifrån rymden så småningom ska byta last med ...ballonger?

Kanske måste vi använda lite raketbränsle vid omlastning, men då kan vi importera från Venus

eller Månen om odlingen av biobränsle tagit fart.

Vad är egentligen "soldrivna induktionsringar",  och hur praktiska och dyra är de?

Hallå! Ingenjören var är du? Kom och skjut hål på mina ballonger och rubba mina cirklar :)

Får vi sedan lite mer detaljer från honom/henne är det dags att bjuda in ekonomer och jurister

för att finslipa programmet, och kontakta finansiärer:

Vi ska bygga eller köpa en Semesteranläggning vid någon lämplig ort för att starta vårt Rymdäventyr!

Hur ska vårt "Rymdcentrum" med konferenslokaler, forskning och industri se ut?

Det är förstås befolkat med våra tjejer på väg till Månen... vem i all sin dar har lust att hälsa på dem? :smt061

Användarvisningsbild
Jörgen
Inlägg: 2627
Blev medlem: 17 okt 2003 21:44
Ort: Årsta
Kontakt:

Inläggav Jörgen » 20 feb 2012 15:11


SigurdV
Inlägg: 3002
Blev medlem: 13 jun 2011 15:50

Inläggav SigurdV » 20 feb 2012 15:44

Det där ser bra ut!

Men så länge vi inte har kablar som håller ända till jordytan

tror jag ändå ballonger tar första steget.... *guitar*

Du är inte bara trädgårdsmästare va?

Jag tror faktiskt Semesteranläggningen kan gå med vinst ganska snart...

Ett hotell med Rymdpionjärer: Ett intressant socialt projekt i en miljö där man kan studera pågående ekologiska

experiment och bevittna det senaste inom solteknologin satt i arbete för att driva automatiserade fabriker för

solkraftsanläggningar... Den bör väl ligga vid randen av en öken i ett civiliserat land och exportera elektricitet..

SigurdV
Inlägg: 3002
Blev medlem: 13 jun 2011 15:50

Inläggav SigurdV » 28 feb 2012 16:59

Det slår mig att jag inte så detaljerat presenterat min transport metod...

Jag samlar upp massor av solenergi till en "Döds-stråle" och riktar mot närmsta stjärna på väg till det intergalaktiska tomrummet

Denna stråle kommer att rensa rymden från skräp vi kunnat kollidera med. Om man räknar på det, visar det sig att vid
en fördubbling av hastigheten i den interstellära rymden innebär det åtta gånger större friktion!

Vilket verkar innebära att vi riskerar att brinna upp vid för höga hastigheter,men  ingen har ännu visat att döds-strålen inte rensar vägen! Jag menar att tillförseln av energi får protoner och annat större skräp att flytta sig ur banan.

Vi ska nämligen färdas i Döds-strålen!

Den ger oss energi tillräckligt för att accelerera till nästan vilken hastighet som helst...
om banan är något så när fri (Som den ju till exempel är i den intergalaktiska rymden!)

Men varför brinner vi inte upp? Vill ni veta?


Återgå till "Naturvetenskap"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 5 och 0 gäster