LSD/hallucinogener - ökad medvetenhet?

Fysik, biologi, teknik, ETC.

Moderator: Moderatorgruppen

spottkamel
Inlägg: 89
Blev medlem: 22 jul 2010 23:30
Kontakt:

LSD/hallucinogener - ökad medvetenhet?

Inläggav spottkamel » 16 feb 2012 17:06

"Mer intressanta aspekter finner vi när vi studerar hur LSD påverkar thalamusregleringen. Vanligtvis går ca 1/1000 del av den information vi exponeras för vidare från thalamus till cortex som gör att vi blir medvetna om intrycken. Dopaminet försämrar filtreringen i thalamus avsevärt vilket bidrar till att inbromsningen (via GABA**) inte blir lika effektiv – kontentan blir således att vi tar in en större mängd intryck från omvärlden under ruset. Om vi därför beskriver ökad medvetenhet som en större medvetenhet om världen runt omkring oss så är det precis det vi blir när vi brukar LSD – nämligen medvetande om vår omgivning i högre grad. Faktiska undersökningar visar på att det inte är då nivån av LSD är som störst som ruset är som påtagligast – vilket indikerar att de mekanismer som aktiveras är sekundära till LSD påverkan. En Idé är att LSD påverkar på det sättet att plasticiteten i synapserna ökar – en plasticitet som kanske finns kvar även efter det att ruset är över? Detta skulle således leda till att intaget av LSD inte bara ger en ökat medvetenhet under ruset, utan även långt efter intaget."

frågan jag - med tanke på ovanstående - gärna vill diskutera är huruvida du anser:

"medvetenheten" du kan tyckas få under/efter ruset av främst hallucinogena droger vara

1) illusorisk (hjärnan förvränger det som finns)
x) ett annat perspektiv på verkligheten men inte sanning i högre grad (det vi ser under ett normalt tillstånd och det vi ser under ruset är bara olika perspektiv på verkligheten utanför oss)
2) sanning i högre grad, mentala "spärrar" försvinner (vi blir mer medvetna om vad som finns utanför oss)
3) annat :

kommentera gärna,
tack på förhand!
the words are not good for the secret meaning, everything always becomes a bit different, as soon as it is put into words, gets disorted a bit, a bit silly - yes, and this is also very good, and I like it a lot, I also very much agree with this, that this what is one man's treasure and wisdom always sounds like foolishness to another person

Användarvisningsbild
Algotezza
Inlägg: 18583
Blev medlem: 21 jul 2006 21:36
Ort: Lund
Kontakt:

Inläggav Algotezza » 27 feb 2012 17:38

Jag har förhöjd halt dopamin i hjärnan om jag inte tar medicin som håller det nere. Så jag har till slut fattat varför jag är som jag är.

Monopolär autonarkoman.

/Algotezza
Algotezza aka Algotezza


Återgå till "Naturvetenskap"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 3 och 0 gäster