Rymdresor och med dem sammanhängande frågor

Fysik, biologi, teknik, ETC.

Moderator: Moderatorgruppen

SigurdV
Inlägg: 3002
Blev medlem: 13 jun 2011 15:50

Rymdresor och med dem sammanhängande frågor

Inläggav SigurdV » 02 mar 2012 17:16

Det är dyrt att frakta raketbränsle från jorden till rymden , så vi funderar på andra metoder att använda inom solsystemet. Ni får gärna bidra med de andra metoderna,men jag  koncentrerar mig  nu på solkraft och rymdsegling. Jag borde  väl citera från wikipedia men det kanske jag gör senare.

Problemet med att segla i rymden är att man inte kan kryssa...man kan alltså bara segla från solen inte till solen. Riktigt sant är nu inte detta, man kan använda planeter som fart och riktningsgivare...man väljer en bana runt planeten som ökar farten hos vårt rymdskepp och riktar det mot solen till och så kan vi segla tillbaka. Rymdprogrammen väljer ut Månen som första kolonisations projekt och därefter Mars.

Egentligen rätt korkat! Vad finns att hämta på Mars, och skulle det inte vara dyrt att exportera? Venus är ett ekonomiskt intressantare mål, den har en tät atmosfärmed över 90 % koldioxid. Tätheten är så hög att vi skulle kunna ha städer och fabriker i ballonger nära rymden så att vi lätt kan ta oss dit och exportera antingen gasen som den är eller förädlade produkter!

Billigt syre och vatten är säkert intressant för rymdkolonister... månen eller Merkurius.

Men varifrån får vi vätet som behövs för vattnet??

Säg att vi placerar ut paraboler på Merkurius eller i omloppsbana runt Solen och riktar en kraftig solstråle mot Venus (Döds stråle 1 ha ha)...Vad händer?

Rymden nära solen är, vad jag tror, rik på väte vad händer med det som är i vägen för strålen?

Kommer det inte att sätta fart mot Venus? Kommer inte strålen att fungera som en dammsugare och exportera väte till venus? Vad tror du? Är det inte bara att öka mängden ljus i strålen eller mängden strålar?

Vid venus,eventuellt inne i atmosfären för att låta  den fånga upp (Vill vi ha en massa väte och vatten i atmosfären?)de protoner vi inte fångat upp via magnetfält, så kanske vi kan  dela upp strålen i flera riktningar en mot månen/jorden och en mot solen så vi kan segla snabbare med hjälp av strålar...

Så vilka fel finns i min positiva bild? Kan man få lite synpunkter och kritik?

SigurdV
Inlägg: 3002
Blev medlem: 13 jun 2011 15:50

Re: Rymdresor och med dem sammanhängande frågor.

Inläggav SigurdV » 02 mar 2012 17:25

SigurdV skrev:
Säg att vi vill göra Venus lik jorden genom att kyla ner via vatten i atmosfären via export av väte från Merkurius området, går det? Hur lång tid kan det tänkas ta? Och vill vi verkligen det?  Är inte Venus bättre som den är nu?


Marko
Avstängd
Inlägg: 5409
Blev medlem: 13 jan 2011 01:47

Inläggav Marko » 02 mar 2012 20:11

Vi måste ha fakta : )

planeten kan som kallast bli 100C (enligt wikipedia)
storlek är som jorden
vattenmassan som krävs blir drygt som jordens 1400 miljoner kubikkilometer
att föra över en kubikilometer i sekunden, kommer att ta 1400 miljoner sekunder, eller 2663 år
nu ville du föra över väte, och då får man räkna om lite, orkar inte med det nu, tycker vattnets långa tid är problematisk.

sen har solen ökat i styrka, antagligen har vatten existerat där tidigare, men atmosfären klarade inte av dessa förhållanden,
så vi måste bygga en atmosfär som klarar av att hålla en temperatur där vatten inte avdunstar och att planeten håller rätt temperatur.

kan för lite om hur atmosfärer är uppbyggda, och det kan ju bli intressant att forska lite i det.
sen måste vi sänka tempen till jordliknande förhållanden, havet bör nog inte vara för varmt. 100c duger inte.

SigurdV
Inlägg: 3002
Blev medlem: 13 jun 2011 15:50

Inläggav SigurdV » 02 mar 2012 20:34

Marko skrev:Vi måste ha fakta : )

planeten kan som kallast bli 100C (enligt wikipedia)
storlek är som jorden
vattenmassan som krävs blir drygt som jordens 1400 miljoner kubikkilometer
att föra över en kubikilometer i sekunden, kommer att ta 1400 miljoner sekunder, eller 2663 år
nu ville du föra över väte, och då får man räkna om lite, orkar inte med det nu, tycker vattnets långa tid är problematisk.

sen har solen ökat i styrka, antagligen har vatten existerat där tidigare, men atmosfären klarade inte av dessa förhållanden,
så vi måste bygga en atmosfär som klarar av att hålla en temperatur där vatten inte avdunstar och att planeten håller rätt temperatur.

kan för lite om hur atmosfärer är uppbyggda, och det kan ju bli intressant att forska lite i det.
sen måste vi sänka tempen till jordliknande förhållanden, havet bör nog inte vara för varmt. 100c duger inte.


Jag blir så glad när solen...Öh jag menar: Jag blir så glad när någon tänker!

Från wikipedia:

Venus har en atmosfär som främst består av koldioxid samt lite kväve. Den har ett tryck vid ytan som är ungefär 90 gånger större än trycket på jorden (motsvarar ungefär trycket på en kilometers djup i en ocean på jorden). Den stora CO2-rika atomsfären tillsammans med det oerhört höga atmosfärstrycket resulterar i en stark växthuseffekt som höjer yttemperaturen till ungefär 400 °C mer än vad den skulle varit i annat fall, vilket gör att yttemperaturen kan nå 500 °C. Detta gör Venus yta varmare än Merkurius, trots att Venus ligger nästan dubbelt så långt från solen.
Det är möjligt att Venus en gång i tiden hade lika mycket flytande vatten som jorden. För fyra miljarder år sedan utstrålade inte solen lika mycket värme men i takt med att värmen ökade avdunstade vattnets koldioxid till atmosfären och koldioxiden gjorde att värmen på planetens yta steg ytterligare tills oceanerna helt hade avdunstat. När rymdsonden Magellan utforskade planeten fanns det förhoppningar att man skulle upptäcka spår av uttorkade floder eller andra tecken på att det funnits vatten men några sådana upptäcktes aldrig. Om det har funnits vatten så har sådana spår försvunnit eftersom Venus fortfarande är vulkaniskt aktiv.[6] I takt med att vattenånga avdunstade från haven förstördes också långsamt ångan av solens ultravioletta strålning och bildade väte och syre. Strålningen joniserade vätet och syret bands då istället till mineraler i marken som det första syret även gjorde på jorden. På grund av att Venus har en allt för långsam rotationshastighet runt sig, som exempel är jordens ekvatoriala rotationshastighet 465,1 m/s medan Venus bara är 1,81 m/s, genereras ej ett magnetfält som kan hålla kvar det joniserade vätet i atmosfären utan det förs efterhand istället ut i rymden av solvinden.[7]

Nu skulle vi ju ha ett kontinuerligt väteflöde så om en och annan vätejon försvann ut i rymden skulle de uppvägas av de inkommande!

Ett problem  jag har är att hitta en fysiker som vill besvara den enkla frågan:

Om vi i rymden skickar iväg en stråle av koncentrerat sol ljus kommer den då att accelerera det fåtal väte atomer som  befolkar den skenbart tomma rymden och som befinner sig längs strålens väg? Kommer  strålen på så sätt bilda ett vakum som suger in väte från omgivningen?

Fungerar strålen som en Rymd-Dammsugare?


Sen finns det förstås följdfrågor, men vi tar väl en sak i taget här?
Eller är nån intresserad?
_________________
Nu vill inte JAG terraforma Venus...i alla fall vill jag först exploatera Venus som den är nu...
Men jag är chockad över hur snabbt en terraforming skulle kunna ske om din uträkning stämmer!

Först lägger vi en vanlig rymdstation i omloppsbana runt venus...en stabil bana så nära atmosfären som möjligt.

Om vi inte kan suga upp atmosfär måste vi ner med ballonger och glidare i övre luftlagren och antingen processa råvaran där eller skicka upp den i rymden på billigast möjliga sätt.

Synpunkter?

Marko
Avstängd
Inlägg: 5409
Blev medlem: 13 jan 2011 01:47

Inläggav Marko » 02 mar 2012 21:18

tackar, tänker och tänker, jag reagerar mest eh.. men iaf...

funderar på om man kan få co2 att bli syre och om man inte kan utvinna syre ur mineralerna
problemet  verkar ju vara att vätet är borta och måste finnas för att skapa vatten.
det finns vatten i atmosfären. och kanske man kan sänka temperaturen genom att göra om koldioxiden..
såg som snabbast på nätet att det inte är en omöjlighet.

vattnet i atmosfären kanske räcker för att man ska kunna få lite liv i planeten.
"Venus consists of 0.002% water vapor" http://www.universetoday.com/36291/is-t ... -on-venus/
planeten har inget magnetfällt som skyddar. orsakad av för lite temperaturskillnader.. får man ner temperaturen så kanske kärnan börjar rotera igen och skapar ett magnetfällt.

nu ska jag nog se på terra nova s1, en bra serie.. synd att s2 kommer ut först i slutet på detta året.
finns det någon annan bra sci-fi serie ? (har lexx hemma, men såg alla avsnitt på tv)

SigurdV
Inlägg: 3002
Blev medlem: 13 jun 2011 15:50

Inläggav SigurdV » 02 mar 2012 22:05

Marko skrev:tackar, tänker och tänker, jag reagerar mest eh.. men iaf...

funderar på om man kan få co2 att bli syre och om man inte kan utvinna syre ur mineralerna
problemet  verkar ju vara att vätet är borta och måste finnas för att skapa vatten.
det finns vatten i atmosfären. och kanske man kan sänka temperaturen genom att göra om koldioxiden..
såg som snabbast på nätet att det inte är en omöjlighet.

vattnet i atmosfären kanske räcker för att man ska kunna få lite liv i planeten.

nu ska jag nog se på terra nova s1, en bra serie.. synd att s2 kommer ut först i slutet på detta året.
finns det någon annan bra sci-fi serie ? (har lexx hemma, men såg alla avsnitt på tv)


Enklaste sättet att få syre är nog att använda växter som absorberar CO2 och avger syre!

Vissa alger har blåsor som håller dem flytande... Kan de modifieras genetiskt för att leva i Venus atmosfär?

Mer bra frågor tack!

Nu vill jag påpeka något...Som de landkrabbor vi är längtar vi ner till Venus yta, men hade vi varit fåglar hade

vi  omedelbart insett att livsutrymmet i Venus atmosfär är ofantligt mycket större än livsutrymmet på ytan!

Vi fyller det med biosfärer som bland annat producerar syre!

En intressant ekonomiskt situation har uppstått:

Koloni Mercurius exporterar metaller och solenergi inåt till Venus som specialicerar sig på bioproduktion

och till Månen som av månsanden producerar paraboler, som placeras ut längs vägen till Venus och

Merkurius, och som snabbar upp transporter och ökar exporten av solenergi till Månens solkraftverk

som distribuerar energi till jorden!

Vad har kemister,biologer,ingenjörer och ekonomer att säga om saken? Ska vi till Mars eller Venus?

Användarvisningsbild
Jörgen
Inlägg: 2627
Blev medlem: 17 okt 2003 21:44
Ort: Årsta
Kontakt:

Re: Rymdresor och med dem sammanhängande frågor.

Inläggav Jörgen » 01 maj 2012 21:41

SigurdV skrev:
SigurdV skrev:
Säg att vi vill göra Venus lik jorden genom att kyla ner via vatten i atmosfären via export av väte från Merkurius området, går det? Hur lång tid kan det tänkas ta? Och vill vi verkligen det?  Är inte Venus bättre som den är nu?



Oj ja! Venus är bra som den är! Inte omforma! Plan B gäller nu.
Kolla vad jag hittade idag: aldrig hört talas om detta!

Atmosfärens täthet gör att man kan konstruera föremål som har lägre densitet än atmosfärens,
och därmed sväver ovanför de nedre tätare lagren.

Vid 50 kilometers höjd exempelvis motsvarar gastrycket jordens vid ytan, en rätt byggt plattform,
lämpligen luftfylld, dels för att ger den lyftkraft, och dels för att innevånarna ska ha nåt att andas,
medger dessutom utomhusvistelse - på 50 kilometers höjd är de mellan 0 och -50 grader, så man måste dels kaä på sig varmt samt bära en lätt skyddsdräkt mot den fortfarande frätande atmosfären, men någon
tung tryckdräkt behöv inte.

Jag spår att något litet föremål blir föregångare redan inom 10 år för det som så småningom blir Venus´s
svävande städer så. (om hundra år)

Sen kompletteras det samhället förstås med konstruktioner i omlopp,
och värför inte med en hiss som den vi byggde från jorden upp till ovan atmosfären.

2 länkar om saken
http://ferrebeekeeper.wordpress.com/201 ... s-on-venus
http://www.optcorp.com/edu/articleDetai ... px?aid=105

Kanske om 200 år bestämmar man sig för att terraforma planeten, eller kanske också inte.
Terraformar man Venus så kan höjden på de svävande städerna minskas allt efterhand.

Risken med de flytande städer är läckage av luft, genom meteoritträff eller sönderfrätning,
varvid staden sjunker och krossas av det stigande trycket.

En flytande stad bör således kunna koppla loss och överge allt för skadade delar.

Användarvisningsbild
Zokrates
Inlägg: 9945
Blev medlem: 14 maj 2007 02:27

Inläggav Zokrates » 01 maj 2012 22:34

He he he, vilka FANTASIER ni har, ha ha...,

Nej, först angående vätet kring solen, jag tror att det finns antipartiklar utanför solen som
kolliderar med vätet vilket i sin tur ger upphov till de enorma temperaturerna som är vid
koronan, samt även förklarar varför det inte finns ett mätbart överflöd av antipartiklar där,
när det gäller rymdtransporter så går det utmärkt att segla genom rymden både mot solen
och från, dels utnyttjar man solens gravitationella dragningskraft, men man kan även färga
farkosten i två färger, en på vardera sidan, en svart och en vit, varvid man kan styra
farkosten genom den extra värmen som detta genererar i form av ett riktat spinn.

Venus är mindre intressant än mars att kolonisera, dels för att vi på mars kan utnyttja
solen på ett bättre sätt, samt kan bygga gravitationskaruseller som gör att vi större delen
av tiden där ej behöver försvagas kroppsligt av den lägre gravitationen, dessutom går
det utmärkt att bygga både under och över marken olika faciliteter som krävs för att
upprätthålla längre vistelser där. Vatten bör finnas att utvinna på mars, annars hämtar man
med fördel vatten från asteroider eller varför inte, månen Europa.

På vår egen måne bygger vi en sambandscentral, samt en semimekanisk slungkanon för
att kunna skicka material och förnödenheter mot Mars, som samlas in från asteroider som
passerar i närheten av jorden, det blir enklast så, för att därefter använda det för konstruktioner
på Mars. Gruvbrytning får finansiera hela kalaset, men för mig vore ett klart delmål att där
kunna bygga ett riktigt stort rymdskepp. :)

Användarvisningsbild
Jörgen
Inlägg: 2627
Blev medlem: 17 okt 2003 21:44
Ort: Årsta
Kontakt:

Inläggav Jörgen » 01 maj 2012 23:04

Men visst är de svävande städerna spännande, såg inget fel med idén.

Nå, nu om livet på Merkurius...
Det finns faktiskt liv där, kom jag på en gång...

Vad är det som behövs?

Jo, rätt temperatur, bland annat: FINNS!
Kärnan är het, ytan är kall om natten, eller het om dagen,
men mellan ytan och kärnan råder säkerligen rätt temperatur någonstan.

Mera, vatten: FINNS!
Spår av vatten i den tunna atmosfären och vid polarna,
där finns djupa kratar dit solen aldrig skiner in.
Gör att mer bör finnas mera i marken.

Syre: FINNS!
Spår av syre i den tunna atmosfären, gör att mer bör finnas mera i marken.

Till och med methan finns, vilket kan vara en biprodukt av livsprocessen.

Lägg ihop de tre första kraven, så får de en ekosfär under marken som avger methan.

Förslag på ekosfär
- rörliga alger som sticker ut sina solfångare om dagen genom utan,
för att när de behöver vatten dra nig neråt.
- glupska algätare som som fångar in algerna, och ibland konsumerar de,
och ibland ger de vatten

Eller om man strunter i algerna, mineralätande bakterier klarar sig utan alger.
De har förmodligen inte alstrats på Merkurius,
utan följt med meteorer.


Uppgifter hittades här, med de tror inte på liv på Merkurius av någon anledning,
de påstår dessutom att det aldrig funnits liv där.
http://www.universetoday.com/22097/life-on-mercury/

Användarvisningsbild
Zokrates
Inlägg: 9945
Blev medlem: 14 maj 2007 02:27

Inläggav Zokrates » 01 maj 2012 23:06

http://www.filosofiforum.com/forum/vie ... 091#200091

För att inte privata eller globala företag skall hindra utvecklingen så krävs det att det bildas
en internationell intresseorganisation som har klart utstakade mål, där inte egen ekonomisk
vinning är det primära, för då blir det bara skit och konflikter av alltihop.

Först bör det slås fast att ingen kan äga rättigheter till planeter, eller fyndigheter där, de skall
ses som en resurs som kan brukas men aldrig med ensamrätt, samt det under förutsättning
att detta inte påverkar planeters omloppsbanor eller existens, lite vilt skulle ju någon kunna
få för sig att spränga t.ex vår egen måne, för att därefter frakta ned metaller till jorden, men
det skulle ju kunna få förödande konsekvenser för jordens rotation samt bana runt solen, på
liknande sätt förhåller det sig även med resten av planeterna, de ingår i ett komplicerat balanserat
system som ej bör experimenteras med. Därav är jag emot terraformationsplaner av Venus,
då planeten dels ligger för nära oss och dels för att konsekvenserna ej är överblickbara, på liknande
grunder är jag även emot allt som inkluderar fasta linor mellan rymd och planeter, då linorna i sig
kan komma att fungera som ankare vilket troligen påverkar rotationshastigheten negativt.

Användarvisningsbild
Zokrates
Inlägg: 9945
Blev medlem: 14 maj 2007 02:27

Inläggav Zokrates » 01 maj 2012 23:35

Zokrates skrev:Gruvbrytning får finansiera hela kalaset, men för mig vore ett klart delmål att där
kunna bygga ett riktigt stort rymdskepp. :)


Failsafe
Livet på jorden kan slås ut på grund av en mängd orsaker, supervulkaner som får utbrott, asteroidnedslag,
eller varför inte ett gammautbrott som träffar jorden, utöver riskerna med mänsklig ren idioti.

Så därav rör en av de viktigaste orsakerna angående planetkolonisation även insamlande och bevarande
av den artbiologiska mångfalden på jorden, så att man efter en katastrof kan återskapa arter som förlorats
vid en lämplig tidpunkt. The Outer Space Treaty avtalet får man även revidera kraftigt.

SigurdV
Inlägg: 3002
Blev medlem: 13 jun 2011 15:50

Inläggav SigurdV » 25 maj 2012 22:02

Hej Jörgen, kul att vi är överens om Venus!

Hej Zokrates, skönt att du inser behovet att skydda jordens biosfär!

Jahapp nu kan jag inte se tillbaka vilka ytterligare som är med och skriver...

Dåså! Det finns nog syre nästan överallt i solsystemet , bundet till mineraler. För länge sedan fanns bara fragment som skulle bli planeter så syret fanns väl då jämnt utspritt.

Hm. varför Mars Zokrates?
Vad kan vi enkelt exportera från Mars? Från Venus kan vi enkelt exportera biokemiska produkter som olja!

Vi måste ju inte bygga fabrikerna i atmosfären... kanske är det billigare att ha dem i omloppsbana? Så svårt ska det väl inte vara att få upp atmosfär dit? Näst efter solstrålningen är nog Venus atmosfär solsystemets lättast utvinningsbara tillgång!

SigurdV
Inlägg: 3002
Blev medlem: 13 jun 2011 15:50

Inläggav SigurdV » 25 maj 2012 22:17

Zokrates skrev:He he he, vilka FANTASIER ni har, ha ha...,

Nej, först angående vätet kring solen, jag tror att det finns antipartiklar utanför solen som
kolliderar med vätet vilket i sin tur ger upphov till de enorma temperaturerna som är vid
koronan, samt även förklarar varför det inte finns ett mätbart överflöd av antipartiklar där,
när det gäller rymdtransporter så går det utmärkt att segla genom rymden både mot solen
och från, dels utnyttjar man solens gravitationella dragningskraft, men man kan även färga
farkosten i två färger, en på vardera sidan, en svart och en vit, varvid man kan styra
farkosten genom den extra värmen som detta genererar i form av ett riktat spinn.

Venus är mindre intressant än mars att kolonisera, dels för att vi på mars kan utnyttja
solen på ett bättre sätt, samt kan bygga gravitationskaruseller som gör att vi större delen
av tiden där ej behöver försvagas kroppsligt av den lägre gravitationen, dessutom går
det utmärkt att bygga både under och över marken olika faciliteter som krävs för att
upprätthålla längre vistelser där. Vatten bör finnas att utvinna på mars, annars hämtar man
med fördel vatten från asteroider eller varför inte, månen Europa.

På vår egen måne bygger vi en sambandscentral, samt en semimekanisk slungkanon för
att kunna skicka material och förnödenheter
mot Mars, som samlas in från asteroider som
passerar i närheten av jorden, det blir enklast så, för att därefter använda det för konstruktioner
på Mars. Gruvbrytning får finansiera hela kalaset, men för mig vore ett klart delmål att där
kunna bygga ett riktigt stort rymdskepp. :)


Nå ... det här gillar jag att läsa men håller inte med om allt :)

Jag har markerat lite ställen men har inte tid att här och nu säga allt  jag vill ha sagt.

Jag för nöja mig att åtminstone tre personer tycker att rymdkolonisering är ett intressant samtalsämne! :)

Användarvisningsbild
Zokrates
Inlägg: 9945
Blev medlem: 14 maj 2007 02:27

Inläggav Zokrates » 25 maj 2012 23:25

Ja, Mars släpper jag inte i första taget, på sikt ligger planeten på en bra omloppsbana inför vår
sols stundande expansion, så att placera liv där kan teoretiskt sätt ge det ytterligare någon miljard
år. Min mest halvgalna idé, är att flytta på månen Europa och styra in den på en direkt kollision
med Mars, det ger två effekter som sammantaget blir som att skapa en ny jord, men tiden för
detta talar emot, så vida man inte med ytterligare medel påskyndar terraformeringen.

Här tänker jag mig att dels kan man öka på spinnet efter kollisionen, försöka återbombardera planeten
med fragment som sticker iväg från omloppsbanan för fort, här skulle en skiss behövas, men det går
alltså att påskynda det hela då allt endast handlar om att rikta energierna rätt.  *teach*

SigurdV
Inlägg: 3002
Blev medlem: 13 jun 2011 15:50

Inläggav SigurdV » 27 maj 2012 19:46

Zokrates skrev:Ja, Mars släpper jag inte i första taget, på sikt ligger planeten på en bra omloppsbana inför vår
sols stundande expansion, så att placera liv där kan teoretiskt sätt ge det ytterligare någon miljard
år. Min mest halvgalna idé, är att flytta på månen Europa och styra in den på en direkt kollision
med Mars, det ger två effekter som sammantaget blir som att skapa en ny jord, men tiden för
detta talar emot, så vida man inte med ytterligare medel påskyndar terraformeringen.

Här tänker jag mig att dels kan man öka på spinnet efter kollisionen, försöka återbombardera planeten
med fragment som sticker iväg från omloppsbanan för fort, här skulle en skiss behövas, men det går
alltså att påskynda det hela då allt endast handlar om att rikta energierna rätt.  *teach*


Du får gärna berätta mer om hur du tänker dej koloniseringan av Mars! Hur och varför vill du flytta öh...sa du EUROPA!?

Jag trodde du menade deimos eller phobos eller va fanken mars månar heter... Men okej det är väl Europas vatten du är ute efter? Om det finns liv där bör vi låta europa stanna kvar där den är, men vi skulle kunna frakta lite vatten därifrån om min  rymd dammsugare fungerar! Tyvärr har ingen fysiker ännu slagit hål på min spekulation...

Min transportide är alltså att frakta I MOLEKYLFORM !!

Med hjälp av solstrålning eller induktion.


Väte är ju den enklaste molekylen, den finns överallt i rymden och som sagt: om dammsugaren fungerar behöver ingen planet lida brist på väte.  
Sen finns syre bundet till mineraler  på alla planeter , förhoppningsvis kan solstrålning användas för att smälta mineral och separera syre... Helautomatiserat förstås för ekonomins skull.

Mars saknar magnetfält som hindrar atmosfären att läcka ut i rymden... Hur fixar man ett tillräckligt starkt magnetfält för
att få Mars att behålla en atmosfär vi skapat där? Kan ett  "nät av satelliter" göra nån nytta?
Kanske ett nät av dammsugare som skickar tillbaka rymlingarna?


Återgå till "Naturvetenskap"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 4 och 0 gäster