Felkoppling och signifikans

Fysik, biologi, teknik, ETC.

Moderator: Moderatorgruppen

Lennart
Inlägg: 91
Blev medlem: 11 okt 2003 16:51
Kontakt:

Felkoppling och signifikans

Inläggav Lennart » 10 maj 2012 19:02

När jag efter landningen står vid rullbandet på flygplatsen förväntar jag mig att bland alla väskor som var med på planet ska förr eller senare min komma.

Ibland tar det extra lång tid och jag börjar undra om jag kan ha tittat bort och missat den. Finurligt nog går bandet runt och runt, så om jag råkat missa min väska kommer den snart i retur. Detta är en enkel form av redundans i en kommunikation, en återupprepning av samma sak.

En kommunikationskanal bereder plats för mer information om den undviker upprepning. Fler väskor kan fortare forslas på rullbandet under en bestämd tidsrymd om alla väskor plockas av vid första rundan. Men redundansen medger felkorrigering.

Jag skulle t o m kunna be någon annan vänta på min väska medan jag av nöden var tvungen att avvika en stund. Den hjälpsamme främlingen skulle naturligtvis inte med samma säkerhet kunna urskilja just min väska, men det skulle ändå lösa sig automatiskt, därför att även om det fanns flera väskor av samma sort skulle snart de rätta ägarna plockat åt sig sina väskor och bara en väska av min sort skulle fortsätta att rulla runt på bandet. Främlingen, eller för den delen en mekanisk robot, skulle med god säkerhet därför kunna anförtros att plocka upp min väska till slut.

En yttre felkälla,  som att någon annan av misstag tar min väska, skulle emellertid kunna få till resultat att jag får fel väska i alla fall. Sådana fel kan minimeras om man har en adresslapp på väskan. Å andra sidan vill man kanske inte skylta med sin adress. Någon kan stjäla väskan med flit och kanske undra om det finns något av stjälvärde även på hemadressen.

Väskhanteringsexemplen visar på tre olika nivåer där information kan feltolkas. Redundans i kommunikationskanalen är för att rätt signal ska nå fram. Adresslappen är för att signalen ska kopplas till rätt referent. En signal kan även trots, eller på grund av, att kommunikationen fungerar ge icke-relevant information.

I fallet med den stulna väskan kan emellertid den icke-relevanta informationen visa sig användbar för tjuven. Den felaktiga kopplingen får signifikans.

Vad avgör om kopplingar är signifikanta i evolutionen?

se vidare:http://apmel.blogspot.se/search?label=Filmen+i+huvudet

Återgå till "Naturvetenskap"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 21 och 0 gäster